Αρχική Ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου ΟικονομικώνΆρθρο 23 Δαπάνες μετακίνησης και διαμονής των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (Σ.Κ.Λ.Ε.) – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 84 ν. 4488/2017Σχόλιο του χρήστη Περικλής Τζιάρας | 20 Νοεμβρίου 2022, 14:33
Οι εισηγούμενες διατάξεις (άρθρα 23 και 24) με την κατάργηση εδαφίων που αφορούν στις δαπάνες μετακινήσεων μελών των συλλογικών οργάνων του ΝΠΔΔ ΣΚΛΕ, το οποίο είναι αυτοδιοικούμενο (ν. 4387/2016 άρθρο 111 παρ. 1) και δεν επιχορηγείται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό (ν. 4488/2017, άρθρο 79) αφενός δεν επιλύουν ζητήματα στα οποία αναφέρεται η αιτιολογική έκθεση ενώ, αντιθέτως: α) δημιουργούν ζητήματα που σχετίζονται τη δυνατότητα παρέμβασης στο αυτοδιοίκητο του Νομικού Προσώπου και β) αποτελούν διακριτική μεταχείριση εις βάρος του ΣΚΛΕ νπδδ έναντι της νομοθεσίας που διέπει ΟΛΑ τα άλλα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου των ίδιων χαρακτηριστικών (ΝΠΔΔ επαγγελματικών συλλόγων με αιρετή διοίκηση, αυτοδιοίκητα και χωρίς χρηματοδότηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό). Πιο αναλυτικά: Α. Στην αιτιολογική έκθεση (σελίδα 56 Α.1) της ανάλυσης συνεπειών ρύθμισης αναφέρεται ότι, για τα άρθρα 22 έως 26 και 28 «Με τις αξιολογούμενες ρυθμίσεις καταργούνται διατάξεις, οι οποίες έρχονται σε αντίθεση με τον ν. 4354/2015 (Α ́ 176), για το ενιαίο μισθολόγιο.» το οποίο για τις περιπτώσεις των άρθρων 23 και 23 δεν ευσταθεί καθώς: 1. Τα άρθρα 23 και 24 αναφέρονται σε δαπάνες μετακίνησης των μελών συλλογικών οργάνων του ΝΠΔΔ Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος και όχι σε προσωπικό (όπως αναφέρονται στα άρθρα του Κεφαλαίου Β του Νόμου 4354/2015) 2. Η παρ. 5 του άρθρου 84 και η παρ. 10 του άρθρου 97 του ν 4488/17 δεν έρχονται σε αντίθεση με το άρθρο 21 του Κεφ Β του ν. 4354/2015 καθώς : α) ήδη προβλέπεται στην παρ. 5 του άρθρου 84 του ν 4488/17 (και διατηρείται με τις εισαγόμενες διατάξεις) ότι «Οι θέσεις στο ΔΣ είναι τιμητικές και άμισθες» συνεπώς δεν τίθεται θέμα εφαρμογής της παρ. 3 του άρθρου 22 του ν 4354/15 με την οποία προβλέπονται αποδοχές με ΚΥΑ Υπουργού Οικονομικών και καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού. β) εάν η βούληση του Νομοθέτη είναι η εφαρμογή του εδ. 2 της παρ 1 του άρθρου 21 ν4354/15 για τη χορήγηση αποζημίωσης στους ιδιώτες-μέλη των συλλογικών οργάνων, για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις τους μετά από ΥΑ, θα έπρεπε να διατυπωθεί με διαφορετικό τρόπο στην εισηγούμενη διάταξη. γ) η έκδοση Υπουργικών και Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων όπως προβλέπονται στην παρ. 3 του άρθρου 22 του ν 4354/15 και στο εδ. 2 της παρ 1 του άρθρου 21 και αφορούν σε μέλη των συλλογικών οργάνων του ΝΠΔΔ ΣΚΛΕ δημιουργούν σοβαρά ζητήματα παρέμβασης στο αυτοδιοίκητο του ΝΠΔΔ όπως αυτό ορίζεται από την παρ. 1 του άρθρου 111 του ν 4387/2016 Β. Στην αιτιολογική έκθεση (σελίδα 56 Α.2 Γιατί αποτελεί πρόβλημα) της ανάλυσης συνεπειών ρύθμισης αναφέρεται ότι, για τα άρθρα 22 έως 26 και 28 «Οι διατάξεις οι οποίες καταργούνται αναφέρονται σε περιπτωσιολογικές ρυθμίσεις και υπάρχει κίνδυνος να αποτελέσουν πρόκριμα για παρόμοιες διεκδικήσεις από λοιπούς φορείς..» το οποίο για τις περιπτώσεις των άρθρων 23 και 24, που αφορούν το νπδδ ΣΚΛΕ, δεν ευσταθεί καθώς για ΟΛΑ τα άλλα ομοειδή ΝΠΔΔ επαγγελματικών συλλόγων (με αιρετή διοίκηση, αυτοδιοίκητο και χωρίς σύνδεση με τον Κρατικό Προϋπολογισμό) ισχύουν πανομοιότυπες διατάξεις νόμων ή υπουργικών αποφάσεων που προβλέπουν την δαπάνη των μετακινήσεων εκτός έδρας των μελών των συλλογικών οργάνων τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόσφατη περίπτωση (Αύγουστος 2022) του Πανελληνίου Συλλόγου Οπτικών και Οπτομετρών Ελλάδος νπδδ για το οποίο στην παρ 5, άρθρου 9 της Απόφασης της αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας Αριθμ. Γ5β/ Γ.Π. οικ. 45045. (ΦΕΚ B 4233/10.08.2022), κατ’ εξουσιδότηση της παρ. 3 του άρθρου 59 «Όργανα Διοίκησης του Συλλόγου» του ν. 4461/2017 «Σύσταση Πανελλήνιου Συλλόγου Οδοντοτεχνιτών» προβλέπεται: «….Τα μέλη του Κ.Δ.Σ., εφόσον διαμένουν εκτός Αθήνας, δικαιούνται να αποζημιώνονται για τις δαπάνες μετακίνησης και διαμονής προκειμένου να παραστούν στις συνεδριάσεις του Κ.Δ.Σ. Όμοιας αποζημίωσης δικαιούνται και μέλη του Π.Σ.Ο.Ο. που εξουσιοδοτούνται ρητώς από το Κ.Δ.Σ. να το εκπροσωπήσουν σε πάσης φύσεως εκδηλώσεις ή συναντήσεις-συσκέψεις, σχετικές με τους σκοπούς του Π.Σ.Ο.Ο….» Αντίστοιχα παραδείγματα, ανάμεσα σε πολλά άλλα, είναι: η περίπτωση της Ένωσης Νοσηλευτών Ελλάδος νπδδ για το οποίο στην παρ 9, άρθρου 9 του ν. 3252/2004 προβλέπεται : «…Τα Μέλη του Δ.Σ. της Ε.Ν.Ε., εφόσον διαμένουν εκτός Αττικής, δικαιούνται να αποζημιώνονται για τις δαπάνες μετακίνησης και διαμονής τους προκειμένου να παραστούν στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. Το ύψος της αποζημίωσης καθορίζεται με απόφαση του Δ.Σ. και η καταβολή της γίνεται από αυτό….» η περίπτωση του Πανελληνίου Συλλόγου Εργοθεραπευτών νπδδ για το οποίο στην παρ 9 του άρθρου 4 της ΥΑ Αριθμ. Γ5β/Γ.Π.19724 (ΦΕΚ 1234/τΒ/11-04-2019) κατ εξουσιοδότηση της παρ. 5 του άρθρου 77 του ν 4461/2017 ορίζεται: «Τα μέλη του Δ.Σ. του ΠΣΕ, εφόσον διαμένουν εκτός Αττικής, δικαιούνται να αποζημιώνονται για τις δαπάνες μετακίνησης και διαμονής τους προκειμένου να παραστούν στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. Το ύψος της αποζημίωσης καθορίζεται με απόφαση του Δ.Σ. και η καταβολή της γίνεται από αυτό» Γ. Στην αιτιολογική έκθεση (σελίδα 56 Α.3 Ποιους φορείς ή πληθυσμιακές ομάδες αφορά;) της ανάλυσης συνεπειών ρύθμισης αναφέρεται ότι, για τα άρθρα 22 έως 26 και 28 «Αφορούν σε όλους τους υπαλλήλους, οι οποίοι εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4354/2015 και του ν. 4336/2015.» το οποίο για τις περιπτώσεις των άρθρων 23 και 24 δεν ευσταθεί, καθώς: α) οι εισηγούμενες διατάξεις (άρθρα 23 και 24) αναφέρονται σε δαπάνες μετακίνησης μελών συλλογικών οργάνων του ΝΠΔΔ ΣΚΛΕ κι όχι προσωπικού β) η παρ. 1 του άρθρου 3 της Υποπαραγράφου Δ9 του ν 4336/2015 προβλέπει ΚΥΑ που καθορίζει ανώτατο όριο ημερών μετακίνησης, που, για την περίπτωση των μετακινήσεων των -αιρετών- μελών των συλλογικών οργάνων του ΝΠΔΔ ΣΚΛΕ, δίνει στους Υπουργούς το περιθώριο παρέμβασης στη λειτουργία του παρόλο που όπως ορίζεται στην παρ 1 του άρθρου 111 του ν 4387/2016 είναι «πλήρως αυτοδιοικούμενο» και σύμφωνα με το άρθρο 79 του ν 4488/2017 δεν έχει έσοδα από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. γ) σύμφωνα με την προηγούμενη παρατήρηση, με την νομοθέτηση των εισηγούμενων διατάξεων (άρθρα 23 και 24) και απουσία ΚΥΑ που καθορίζει τον ανώτατο όριο ημερών μετακινήσεων για το νπδδ ΣΚΛΕ, θα πρέπει, πρακτικά, να διακοπεί η λειτουργία των συλλογικών του οργάνων εξαιτίας ελλείψεων στην διαδικασία δαπανών για την μετακίνηση μελών του ΔΣ και των Περιφερειακών Συμβουλίων του.