Αρχική Ρυθμίσεις για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου και άλλες διατάξειςΆρθρο 10 Απόφαση εξαγοράς και καταβολή τιμήματος εξαγοράςΣχόλιο του χρήστη Παντελής Ρόμπης | 24 Ιανουαρίου 2023, 16:44
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στο άρθρο 10 αναφέρεται : «7. Επί εκπρόθεσμης εξόφλησης του τιμήματος εξαγοράς είτε εφάπαξ, είτε τμηματικά, δεν εκδίδεται η απόφαση εξαγοράς και η υπόθεση τίθεται στο αρχείο. Καταβληθείσες δόσεις δεν επιστρέφονται, εφόσον δεν υπερβαίνουν το σαράντα τοις εκατό (40%) του τιμήματος εξαγοράς, μη βεβαιούμενης σε βάρος του αιτούντος αποζημίωσης αυθαίρετης χρήσης για το δημόσιο ακίνητο, για το χρονικό διάστημα, που αντιστοιχεί στο μη επιστρεφόμενο ποσό. Για τις υπόλοιπες βεβαιωμένες μη ληξιπρόθεσμες δόσεις εκδίδεται Ατομικό Φύλλο Έκπτωσης (Α.Φ.ΕΚ.) από την οικεία κτηματική υπηρεσία.» Ζητούμενο του νομοσχεδίου είναι να παύσει να υπάρχει το διαχρονικό αυτό φαινόμενο το οποίο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στο γεγονός ότι για πάνω από σαράντα πέντε χρόνια δεν υπήρχε καμία νομοθετική ρύθμιση ούτε και η δημιουργία ελεγκτικού μηχανισμού που να μπορεί ανταποκριθεί στη σωρεία των περιπτώσεων, κάτι που δεν προωθεί η συγκεκριμένη διάταξη. Όταν μάλιστα το μέλλον των οικονομιών ολόκληρου του πλανήτη διαφαίνεται απρόβλεπτο και θα πρέπει να θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι θα είναι αδύνατο στις περισσότερες περιπτώσεις να ολοκληρώνονται εκπρόθεσμα όλες οι καταβολές των πληρωμών εκ μέρους των αγοραστών, η ύπαρξη τόσο αυστηρών διατάξεων για τις εκπρόθεσμες καταβολές θα δημιουργήσει τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα, ενώ κανένα ουσιαστικά όφελος δεν θα προκύψει προς το δημόσιο, αλλά αντίθετα θα δημιουργήσει πολλές επιπλοκές. Τόσο το ελάχιστο διοικητικό βάρος που θα προκύψει για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών κατά τη διοικητική - οικονομική τους φύση (έκδοση Α.Φ.Ε.Κ., υπολογισμός ποσού που αναλογεί στην παρελθούσα αυθαίρετη χρήση κλπ. ), αλλά κυρίως το διοικητικό βάρος για τις ενέργειες δικαστικής φύσης (έκδοση πρωτοκόλλων αποζημίωσης αυθαίρετης χρήσης και διοικητικής αποβολής για τις οποίες απαιτούνται προγενέστερες αυτοψίες και επίδοση των εγγράφων από υπάλληλο, καταλογισμός ποσών, ενέργειες προς υπεράσπιση των συμφερόντων του δημοσίου στις ανακοπές επί των παραπάνω μέτρων, τόσο από τις υπηρεσίες, όσο και από τους δικηγόρους του δημοσίου) είναι πολλαπλάσιο του ενδεχόμενου, αλλά αβέβαιου δημοσιονομικού οφέλους, το οποίο για να προκύψει θα πρέπει να παρέλθουν πολλά έτη μέχρι την ωρίμανση των υποθέσεων αυτών. Αντί αυτού προτείνεται στην περίπτωση εκπρόθεσμων καταβολών που υπερβαίνουν το ένα έτος (κατ’ αντιστοιχία των τελευταίων σε ισχύ διατάξεων για τα ανταλλάξιμα κτήματα), να επιτρέπεται όλο το οφειλόμενο ποσό, δηλαδή το κεφάλαιο των δόσεων και οι επιβληθείσες (κατά Κ.Ε.Δ.Ε) προσαυξήσεις, να υπάγονται σε ρύθμιση, όπου στο κεφαλαιοποιημένο πλέον ποσό θα υπολογίζεται ο αναλογούν τόκος (υπερημερίας ή άλλης μορφής) κατά το τοκοχρεωλυτικό ή άλλο σύστημα. Διαδικαστικά η περίπτωση εκπρόθεσμων καταβολών που υπερβαίνουν το ένα έτος, μεταφράζεται σε απώλεια 2+1=3 εξαμηνιαίων δόσεων ή 12+1=13 μηνιαίων δόσεων. Προτείνεται μάλιστα να μην είναι μικρός ο αριθμός των ρυθμισμένων δόσεων ή να υπάρχει ένας αριθμός προσφερόμενων επιλογών δόσεων και επιτοκίων, αφού η μεταβολή της αξίας του χρήματος θα καλύπτεται από τον επιβαλλόμενο τόκο, δίνοντας τη δυνατότητα στους οικονομικά ασθενέστερους να παρατείνουν τον χρόνο αποπληρωμής χωρίς δημοσιονομική ζημία. Για λόγους μείωσης του χρόνου διεκπεραίωσης των διαδικασιών ακόμη και η αρχική βεβαίωση - καταλογισμός στη Δ.Ο.Υ. θα πρέπει να γίνεται με χρήση της ανάλογης αλγοριθμικής υποδομής για τις ρυθμίσεις που ήδη υφίσταται στο TAXIS (Α.Α.Δ.Ε.) και να μην απαιτείται η έκδοση και αποστολή ξεχωριστών χρηματικών καταλόγων (ή γραμμών χρηματικών καταλόγων) που απαιτεί πολλαπλάσιο χρόνο διεκπεραίωσης, αλλά η αρχική βεβαίωση – καταλογισμός μόνο του συνολικού ποσού. Η προώθηση της προτεινόμενης αυτής λύσης μειώνει σημαντικά το διαχειριστικό κόστος - διοικητικό βάρος και για έναν ακόμη λόγο, αφού δεν θα απαιτείται η παρακολούθηση των πληρωμών με μη αυτόματο τρόπο και η εκ νέου βεβαίωση - καταλογισμός του υπολοίπου οφειλόμενου ποσού, καθώς ήδη to υφιστάμενο σύστημα του TAXIS (Α.Α.Δ.Ε.) για τις ρυθμίσεις άλλων οφειλών, συμπεριλαμβάνει λειτουργία κατά την οποία μετά από ορισμένο, διαφορετικό για κάθε περίπτωση, αριθμό εκπρόθεσμων καταβολών οδηγεί σε απώλεια της ρύθμισης και αυτόματη επαναβεβαίωση - καταλογισμό του υπολοίπου (δόσεις και προσαυξήσεις).