• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Λουκάς' | 14 Ιουλίου 2023, 14:58

    Ως προς την καταβολή καθ' εαυτή του επιδόματος θέσης ευθύνης και όχι ως προς την αναπροσαρμογή αυτού, θα ήθελα να επισημάνω και τα εξής: Ως γνωστόν, στη Νομική Υπηρεσία Φορέων του Δημοσίου και ν.π.δ.δ. υπηρετούν Δικηγόροι με έμμισθη εντολή. Ωστόσο, στους οικείους Οργανισμούς & Εσωτερικούς Κανονισμούς και Οργανογράμματα της πλειοψηφίας των εν λόγω Φορέων, η θέσπιση των οποίων (οργανισμών) ανάγεται πάρα πολύ παλιά, ήτοι στις δεκαετίες 19650, 1960, 1970 κλπ, με αντίστοιχα βασιλικά ή προεδρικά διατάγματα, η Νομική Υπηρεσία αναφέρεται απλά ως "Νομική Υπηρεσία", χωρίς να προκύπτει τελικά αν αυτή αποτελεί οργανική Μονάδα επιπέδου Γενικής Διευθύνσεως, Διευθύνσεως, Υποδιευθύνσεως ή Τμήματος, με αποτέλεσμα ο Δικηγόρος που προΐσταται της Νομικής Υπηρεσίας να μην δικαιούται τελικά επίδομα θέσης ευθύνης (ιδ. και ΕφΑθ 1349/2023), ακριβώς επειδή η Νομική Υπηρεσία δεν κατατάσσεται ως Διεύθυνση ή Τμήμα, σε αντίθεση με τις άλλες Διευθύνσεις και Τμήματα των εν λόγω Φορέων. Το παράδοξο είναι ότι οι άνω παλαιοί Οργανισμοί ή Εσωτερικοί Κανονισμοί ναι μεν αναφέρουν ρητώς π.χ. ότι της Νομικής Υπηρεσίας προΐσταται ο αρχαιότερος των υπηρετούντων Δικηγόρος (ιδ. β.δ. 472/1964 ΦΕΚ Α΄ 138/1964), αλλά δεν την κατατάσσουν ως Διεύθυνση ή έστω Αυτοτελές Τμήμα. Με τον τρόπο, όμως, αυτό ο Προϊστάμενος Δικηγόρος της Νομικής Υπηρεσίας ν.π.δ.δ. ή Ο.Τ.Α., παρά το γεγονός ότι φέρει, τόσο εκ της ιδιότητάς του, ως Δικηγόρου ή και Νομικού Συμβούλου, όσο και εκ της θέσεώς του, πολύ μεγάλη ευθύνη σε σημαντικότατες υποθέσεις μέσω της παροχής γνωμοδοτήσεων (που τις συντάσσει και τις υπογράφει ο ίδιος), μέσω της παραστάσεως και εκπροσωπήσεως του εντολέα του στα Ανώτατα Δικαστήρια της Χώρας, μέσω του συντονισμού των υφισταμένων του Δικηγόρων και την παροχή οδηγιών προς αυτούς για το χειρισμό υποθέσεων, μέσω της λογοδοσίας του απευθείας στη Διοίκηση του Φορέα (π.χ. στο Δ.Σ.), τελικά "καταντά" να αμείβεται πολύ λιγότερο σε σχέση με αυτό που εν τοις πράγμασι προσφέρει, όταν όλοι μας γνωρίζουμε πώς λειτουργεί το σύστημα στο Δημόσιο, όπου "όλα τελικά καταλήγουν στο Δικηγόρο", στο "τι είπε τελικά ο Δικηγόρος για αυτό;" και "το κάναμε έτσι γιατί ρωτήσαμε το Δικηγόρο". Η Νομική Υπηρεσία ενός Νομικού Προσώπου ή Οργανισμού αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές και νευραλγικές Μονάδες του και, αν δεν είναι καλά οργανωμένη, αυτό μπορεί να δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα λειτουργίας και καθημερινά διαδικαστικά προβλήματα στον οικείο Φορέα. Η Νομική Υπηρεσία ενός Νομικού Προσώπου έχει αυτοτέλεια, δηλαδή δεν υπάγεται άμεσα σε υπερκείμενη μονάδα (το Γραφείο σε Τμήμα, το Τμήμα σε Διεύθυνση) και έχει ιδία κατά τόπο και καθ’ ύλην αρμοδιότητα, ήτοι διακεκριμένες αρμοδιότητες, που δεν αποτελούν επανάληψη με περαιτέρω εξειδίκευση των αρμοδιοτήτων που έχει άλλη υπερκείμενη μονάδα, ούτε και ασκούνται υπό την καθοδήγηση και επίβλεψη αυτής, αντίθετα υπάγεται απ’ ευθείας στη Διοίκηση του Φορέα, είτε αυτή είναι το Διοικητικό του Συμβούλιο είτε ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου είτε ο Διοικητής του είτε ο Γενικός Διευθυντής του, χωρίς να μεσολαβούν άλλες οργανικές μονάδες, αλλά και φέρει τα στοιχεία της αδιαβάθμιστης οργανικής μονάδας, καθ’ όσον δεν τελεί σε ιεραρχική και υπαλληλική κατάταξη σε σχέση με άλλες οργανικές μονάδες στην κλίμακα της ιεραρχικής δομής του αντιδίκου, ο δε Προϊστάμενος αυτής εκτελεί ουσιαστικά, εν όψει και της φύσης και του εύρους των αρμοδιοτήτων του, χρέη Προϊσταμένου Μονάδας Διεύθυνσης. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να προβλεφθεί ότι οι Δικηγόροι, οι οποίοι ασκούν καθήκοντα Προϊσταμένου στη Νομική Υπηρεσία Φορέων του Δημοσίου, ν.π.δ.δ. και Ο.Τ.Α., θα πρέπει να λαμβάνουν επίδομα θέσης ευθύνης Διευθυντή.