Αρχική Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειαςΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ – ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΛΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ, ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟYΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡ. 1 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 3 Ν. 4957/2022 ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 173 ΤΟΥ Ν. 4957/2022 – Άρθρο 28 – Πεδίο εφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη Σταματάκης Κώστας | 17 Ιουλίου 2023, 10:25
Ως Ένωση Ελλήνων Ερευνητών θέλουμε να δηλώσουμε την έντονη απογοήτευση των Ερευνητών για την προτεινόμενη αναπροσαρμογή του ειδικού μισθολογίου τους, όπως αυτή προτείνεται στο υπό διαβούλευση σ/ν, γιατί επί της αρχής είναι ένα ακόμη βήμα που εντείνει την αναίτια διακριτή αντιμετώπιση των Ερευνητών των Ερευνητικών Κέντρων (ΕΚ) σε σχέση με τα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ. Αρχικά, στο άρθρο 23 η προτεινόμενη απονομή του επιδόματος βιβλιοθήκης και στους Ερευνητές όπως και στα μέλη ΔΕΠ αποτιμάται ως θετική. Το αναιτιολόγητα μειωμένο όμως ποσό του επιδόματος, κατ’ αντιστοιχία με των μελών ΔΕΠ, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από την κοινότητά μας. Το ποσό των 150€ για τον Ερευνητή Α’ αντιστοιχεί με τη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή και όχι, όπως θα έπρεπε, με τον Τακτικό Καθηγητή, το ποσό του οποίου προτείνεται να είναι 200€! Σύμφωνα με το ισχύον ειδικό μισθολόγιο (Ν. 4472/2017) το ειδικό επίδομα έρευνας των Ερευνητών είναι ισόποσο με το αντίστοιχο ειδικό επίδομα διδασκαλίας και έρευνας των μελών ΔΕΠ. Συνεπώς, το ίδιο θα πρέπει να γίνει και με το επίδομα βιβλιοθήκης που θεσμοθετείται εκ νέου και για Ερευνητές και για μέλη ΔΕΠ. Επιπλέον, στις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν περιλαμβάνεται ρύθμιση και για τους Ερευνητές, για αναπροσαρμογή στον βασικό μισθό και στα μισθολογικά κλιμάκια ώστε να εξισώνονται με τα μέλη ΔΕΠ, όπως προέβλεπε και ο Ν. 1514/1985. Οι Ερευνητές έχουν υποστεί μεγάλες μειώσεις στο μισθολόγιό τους και θα έπρεπε στο παρόν σ/ν να αποκατασταθούν οι απώλειες με την επαναφορά του ειδικού μισθολογίου τους στα προ του 2012 επίπεδα. Να τονίσουμε ότι οι Ερευνητές έχουν ομόλογα ακαδημαϊκά προσόντα και όμοιες διαδικασίες ένταξης και προαγωγής σε βαθμίδες, αντίστοιχες με των μελών ΔΕΠ (Ν. 4310/2014 και Ν. 4957/2022 όπως ισχύουν). Επιπλέον, το αντικείμενο της θέσης τους είναι αντίστοιχο με των μελών ΔΕΠ (ερευνητικό και εκπαιδευτικό έργο), ενώ συμμετέχουν αμφότεροι, ισότιμα, σε επιτροπές κρίσης και εξέλιξης Ερευνητών και μελών ΔΕΠ. Το ερευνητικό σύστημα στη χώρα μας αποτελεί έναν εξαιρετικά παραγωγικό και δυναμικό κλάδο, όπως αποδεικνύεται και από τις διεθνείς αξιολογήσεις των ΕΚ (επιδόσεις αριστείας), τις σημαντικότατες εισροές κεφαλαίων στη χώρα (πολλαπλά υψηλότερες από το κόστος μισθοδοσίας των Ερευνητών) από ερευνητικά, ανταγωνιστικά προγράμματα και την απασχόληση και εκπαίδευση χιλιάδων νέων επιστημόνων. Η αναίτια διακριτή μεταχείριση των Ερευνητών των ΕΚ συγκριτικά με τα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ, όπως αποτυπώνεται στο υπό διαβούλευση σ/ν, οδηγεί στη θεσμική και μισθολογική υποτίμηση των Ερευνητών. Το γεγονός αυτό απαξιώνει και αποδομεί τον ερευνητικό ιστό της χώρας και θα οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου «αιμορραγία», που θα πλήξει νέους και πρεσβύτερους και θα διώξει άριστους Ερευνητές προς το εξωτερικό. Ταυτόχρονα θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο στις όποιες προσπάθειες για την προσέλκυση νέων επιστημόνων από το εξωτερικό (brain gain). Επιπλέον, δεν περιλαμβάνεται στις ρυθμίσεις η αναγνώριση της προϋπηρεσίας Ερευνητών και Ειδικών Λειτουργικών Επιστημόνων, σε αντίθεση με τη δίκαιη αναγνώριση της προϋπηρεσίας για τα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ (Ν. 4957/2022 άρθρο 288 παρ. 1). Μία ρύθμιση που η προηγουμένη εποπτεύουσα αρχή των ΕΚ, η ΓΓΕΚ, την είχε υποσχεθεί πολλάκις στην ερευνητική κοινότητα. Κατά απόλυτη αναλογία με την τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 129 του ν. 4472/2017 για την προϋπηρεσία των μελών ΔΕΠ, θα πρέπει να τροποποιηθεί και το άρθρο 133 του Ν. 4472/2017 που αναφέρεται στην προϋπηρεσία των Ερευνητών και ΕΛΕ. Με το σκεπτικό αυτό προτείνουμε να συμπεριληφθεί η ακόλουθη ρύθμιση στο σ/ν ως ακολούθως: «4. Ως υπηρεσία για τη μισθολογική κατάταξη και εξέλιξη υπολογίζεται η αναφερόμενη στις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 11 του ν. 4354/2015, όπως κάθε φορά ισχύει. Για τους Ερευνητές και Ειδικούς Λειτουργικούς Επιστήμονες αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία το διδακτικό ή ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε δημόσια ή ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού, εφόσον οι τίτλοι σπουδών που αυτά παρέχουν, αναγνωρίζονται από το αρμόδιο για τον σκοπό αυτό όργανο ως ακαδημαϊκά ισότιμοι με αυτούς των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της ημεδαπής, καθώς και το ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ή δημόσια Ερευνητικά Κέντρα ή Ινστιτούτα του άρθρου 13α του ν. 4310/2014 (Α΄ 258) ανεξαρτήτως της συμβατικής τους σχέσης με αυτά. Η αναγνώριση των ανωτέρω υπηρεσιών πραγματοποιείται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου και τα οικονομικά αποτελέσματα ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.» Εάν πραγματικά η Πολιτεία θέλει να ακολουθήσει το πρότυπο και άλλων χωρών που βρέθηκαν σε δεινή οικονομική κατάσταση και χρησιμοποίησαν την Έρευνα και την Καινοτομία ως μέσο για την ανάπτυξή τους, τότε θα πρέπει να μην ευτελίζει και να μη διώχνει τους Έλληνες Ερευνητές και τους νέους επιστήμονες, αλλά, τουναντίον, να βρει τρόπο να τους κρατήσει στη χώρα μας .