Αρχική Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειαςΜΕΡΟΣ Γ΄- ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ – ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΜΙΣΘΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΩΝ ΤΟΥΣ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ – Άρθρο 20 – Αναπροσαρμογή βασικών μισθώνΣχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ (Π.Ο.ΑΣ.Υ.) | 17 Ιουλίου 2023, 14:32
Παρατηρήσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειας». Η Ομοσπονδία μας, αφού μελέτησε τις διατάξεις του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειας», έχει να παρατηρήσει τα ακόλουθα με γνώμονα το διεκδικητικό πλαίσιό της αλλά και τις κυβερνητικές δεσμεύσεις και εξαγγελίες πριν από τις πρόσφατες βουλευτικές εκλογές. Λαμβάνοντας υπόψη τη βούληση της νέας Κυβέρνησης, θεωρούμε ότι ορισμένες ρυθμίσεις κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, καθόσον βελτιώνουν στο ελάχιστο τις πετσοκομμένες από την εποχή των μνημονίων αποδοχές των αστυνομικών, όπως αυτές είχαν ψηφιστεί με τους ν. 4093/2012 και ν. 4307/2014. Την ίδια ώρα διαπιστώνουμε όμως ότι έχει ενσωματωθεί στο ίδιο σχέδιο νόμου διάταξη που αφορά τους εν αποστρατεία συνεπεία εν ώρα υπηρεσίας τραυματισμένους, στους τραυματίες λόγω βίαιου συμβάντος και τρομοκρατίας συναδέλφους μας, καθώς και στις ορφανικές οικογένειες αυτών (άρθρο 3 Αναπροσαρμογή συντάξεων των προσώπων των περ. α, β και ε της παρ. 3 – του άρθρου 4 του ν. 4387/2016). Σημειώνουμε ότι οι διατάξεις αυτές εξαιρέθηκαν μετά από τεκμηριωμένες μας προτάσεις μια φορά με την ψήφιση του ισχύοντος μισθολογίου, το 2017 (ν. 4472/2017) και τη δεύτερη το 2022 με το νομοσχέδιο «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας- ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις» (ν. 4997/2022). Η προτεινόμενη ρύθμιση εφαρμόζει το ισχύον μισθολόγιο της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που προκάλεσε και προκαλεί μειώσεις στους εν ενεργεία και εν αποστρατεία εν ώρα υπηρεσίας τραυματισθέντες, στους τραυματίες λόγω βίαιου συμβάντος και τρομοκρατίας, συναδέλφους, καθώς και στις ορφανικές οικογένειες αυτών. Η μετάβαση από το παλαιό (ν. 4093/2012) στο ισχύον μισθολόγιο (ν. 4472/2017) προκαλεί μειώσεις οι οποίες στην προκειμένη περίπτωση εξασφαλίζονται για όσους είναι ήδη συνταξιούχοι, όμως, εφεξής δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τους συναδέλφους και τις ορφανικές οικογένειες αυτών. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εξασφαλίζεται με την εφαρμογή του ισχύοντος πολυδαίδαλου μισθολογίου μας, η μη ύπαρξη μικρότερης σύνταξης και συναφών επιδομάτων από αυτή που θα δικαιούνταν οι ενδιαφερόμενοι, αν εφαρμοζόταν τα παλαιό μισθολόγιο. Είναι χρέος και υποχρέωση όλων μας να προστατέψουμε τα εισοδήματα των συναδέλφων αυτών που τραυματίζονται (βαριές αναπηρίες) και δολοφονούνται για την ασφάλεια της κοινωνίας και για την πατρίδα μας! Γι’ αυτό ζητάμε ή να αποσυρθεί η εν λόγω διάταξη καθώς δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τους συναδέλφους και τις ορφανικές οικογένειες αυτών που δίνουν τη ζωή τους για το αγαθό της ασφάλειας, ή να γίνει δεκτή η προτεινόμενη από την Ομοσπονδία μας τροποποίηση του άρθρου 3 ως εξής: «Οι συντάξεις των δικαιούχων προσώπων των περιπτώσεων α’, β’ και ε’ της παραγράφου 3 του άρθρου 4 του νόμου 4387/2016 (Α’ 85) αναπροσαρμόζονται από την 1η Ιανουαρίου 2017 σύμφωνα με τα άρθρα 123 έως 161 του νόμου 4472/2017 (Α 74) σε συνδυασμό με τα άρθρα 9 και 34 του π.δ. 169/2007 (Α 210), 92 του π.δ. 168/2007 (Α 209) και 5,6,9 και 10 του νόμου 2084/1992 (Α 165). Το συνολικό ποσό της αναπροσαρμοσμένης σύνταξης, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και το ποσό του τυχόν καταβαλλόμενου επιδόματος ανικανότητας, δεν είναι μικρότερο του καταβαλλόμενου ποσού σύνταξης το οποίο έχει υπολογιστεί με τις διατάξεις που τυγχάνουν εφαρμογής μέχρι την 31-12-2016. Για τον καθορισμό των συντάξεων των δικαιούχων προσώπων των περιπτώσεων α’, β’ και ε’ της παραγράφου 3 του άρθρου 4 του νόμου 4387/2016 (Α 85) για περιστατικά που λαμβάνουν χώρα μετά την έναρξη εφαρμογής του παρόντος το καταβαλλόμενο ποσό σύνταξης δεν είναι μικρότερο από το καταβαλλόμενο σε αντίστοιχο και με τις ίδιες προϋποθέσεις δικαιούχο με τις διατάξεις που τυγχάνουν εφαρμογής μέχρι την 31-12-2016». Εξειδικεύοντας περαιτέρω τις παρατηρήσεις μας, σύμφωνα με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, οι ρυθμίσεις αφορούν επί μέρους μισθολογικά θέματα και όχι ουσιαστική αναμόρφωση του ισχύοντος μισθολογίου (ν.4472/2017) με παρεμβάσεις στο βασικό μισθό και σε ήδη προβλεπόμενα επιδόματα: Α) Στο άρθρο 20 παρ. 2, προβλέπεται η αναπροσαρμογή των βασικών μισθών και συγκεκριμένα η προσαύξηση αυτών με το ποσό των 70 ευρώ μεικτά κατά προσέγγιση ενώ γίνεται μνεία ότι η προσαύξηση αυτή δε συμψηφίζεται με τυχόν καταβαλλόμενη προσωπική διαφορά. Β) Με το άρθρο 21 προβλέπεται ο επανακαθορισμός της οικογενειακής παροχής και διαμορφώνεται, ως εξής για υπαλλήλους με τέκνα ανήλικα ή ανίκανα σωματικά ή πνευματικά για άσκηση βιοποριστικού επαγγέλματος με ποσοστό αναπηρίας 50% τουλάχιστον: – στα 70 € για 1 τέκνο (αντί των 50 € με το ισχύον καθεστώς), – στα 120 € για 2 τέκνα (αντί των 70 € με το ισχύον καθεστώς), – στα 170 € για 3 τέκνα (αντί των 120 € με το ισχύον καθεστώς), – στα 220 € για 4 τέκνα (αντί των 170 € με το ισχύον καθεστώς). και προσαυξάνεται κατά 70 € για κάθε επιπλέον τέκνο. Με τη σχεδιαζόμενη νομοθετική διάταξη προβλέπεται ότι η κατά τα ανωτέρω παροχή χορηγείται για τέκνα φυσικά, θετά ή αναγνωρισθέντα, εφόσον είναι άγαμα και δεν υπερβαίνουν το 18ο έτος της ηλικίας τους ή το 19ο εφόσον φοιτούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Προβλέπεται ότι από 1-1-2024 καταργούνται το 3ο και το 4ο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 4354/2015 όπως ισχύει, που ορίζουν ότι: «Η παροχή του προηγούμενου εδαφίου δεν χορηγείται σε υπάλληλο με τέκνα τα οποία έχουν ίδια εισοδήματα είτε από την άσκηση βιοποριστικού επαγγέλματος είτε από άλλη πηγή, υποβάλλουν δική τους φορολογική δήλωση και το δηλωθέν εισόδημα υπερβαίνει το ύψος του αφορολόγητου ορίου, όπως αυτό διαμορφώνεται κάθε φορά από τις διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας. Σε αυτή την περίπτωση η οικογενειακή παροχή παύει να καταβάλλεται για το οικονομικό έτος κατά το οποίο διαπιστώνεται η υπέρβαση του ως άνω ορίου». ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΠΑΡΟΧΗ 1 ΤΕΚΝΟ 2 ΤΕΚΝΑ 3 ΤΕΚΝΑ 4 ΤΕΚΝΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΤΕΚΝΟ ΠΟΣΟ 50 70 120 170 +70 (50+20) (50+20+50) (50+20+50+50) ΝΕΟ ΠΟΣΟ 70 120 170 220 +70 (70+50) (70+50+50) (70+50+50+50) Γ) Με το άρθρο 22 προβλέπεται η αναπροσαρμογή του επιδόματος θέσης ευθύνης το οποίο αυξάνεται κατά 30% και στρογγυλοποιείται στην πλησιέστερη μονάδα ευρώ, για τις περιπτώσεις των επιδομάτων της παρ. Γ του άρθρου 127 του ν. 4472/2017. Δηλαδή: ΒΑΘΜΟΣ Παλαιά και νέα ποσά ΑΡΧΗΓΟΣ Γ.Ε.ΕΘ.Α 550 +165= 715 ΑΡΧΗΓΟΣ Γ.Ε.Σ. και αντίστοιχοι 400+120=520 Α/Α.Τ.Α. και αντίστοιχοι και Υπαρχηγοί Σωμάτων Ασφαλείας 350+105=455 ΑΝΤΙΣΤΡΑΤΗΓΟΣ και αντίστοιχοι 250+75=325 ΥΠΟΣΤΡΑΤΗΓΟΣ και αντίστοιχοι 200+60=260 ΤΑΞΙΑΡΧΟΣ και αντίστοιχοι 170+51=231 ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ και αντίστοιχοι 60+18=78 ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ και αντίστοιχοι 40+12=52 ΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ και αντίστοιχοι 30+9=39 Δ) Με το άρθρο 24 προβλέπεται η αναπροσαρμογή του επιδόματος ιδιαιτέρων συνθηκών εργασίας και η τροποποίηση της περ. Β του άρθρου 127 του ν.4472/2017 με τη δυνατότητα χορήγησης του εν λόγω επιδόματος και σε υπαλλήλους που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης: -Προσαυξάνεται το επίδομα κατά 15 € (συνολικά 70 ευρώ αντί των 55 ευρώ) για αστυνομικούς έγγαμους ή που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης χωρίς τέκνα. -Προσαυξάνεται το επίδομα κατά 15 € (συνολικά 130 ευρώ αντί των 115 ευρώ) για όσους πληρούν τις προϋποθέσεις χορήγησης της οικογενειακής παροχής του άρθρου 15 του νόμου 4354/2015. Σημειώνεται ότι σε περίπτωση συζύγων ή συμβιούντων (σύμφωνο συμβίωσης) η προσαύξηση καταβάλλεται και στους δύο υπαλλήλους. ΕΠΙΔΟΜΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΒΑΘΜΟΣ ΙΣΧΥΟΝ ΠΟΣΟ € NEO ΠΟΣΟ € Aρχηγός 390,00 390,00 Υπαρχηγός 370,00 370,00 Αντιστράτηγος 360,00 360,00 Υποστράτηγος 340,00 340,00 Ταξίαρχος 335,00 335,00 Αστυν.Δ/ντής 325,00 325,00 Αστ.Υποδ/ντής 315,00 315,00 Αστυνόμος Α΄ 225,00 225,00 Αστυνόμος Β΄ 160,00 160,00 Υπαστυνόμος Α΄ 130,00 130,00 Υπαστυνόμος Β΄ 120,00 120,00 Ανθυπαστυνόμος 100,00 100,00 Αρχιφύλακας 90,00 90,00 Υπαρχιφύλακας 80,00 80,00 Αστυφύλακας 55,00 55,00 Ε.Φ.-Σ.Φ. 105,00 105,00 ΙΣΧΥΟΝ ΠΟΣΟ Το εν λόγω επίδομα αυξάνεται κατά 55€ για έγγαμους χωρίς τέκνα και 115€ για έγγαμους με τέκνα. ΝΕΟ ΠΟΣΟ Το εν λόγω επίδομα αυξάνεται κατά 70€ για έγγαμους χωρίς τέκνα και 130€ για έγγαμους με τέκνα. ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΗ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΑΓΑΜΟΣ 0,00 0,00 ΕΓΓΑΜΟΣ 55,00 70,00 ΜΕ ΤΕΚΝΑ 115,00 130,00 Ε) Με το άρθρο 25, προβλέπεται η αναπροσαρμογή του επιδόματος παραμεθορίου, το οποίο αυξάνεται στο ποσό των 130 ευρώ από 100 ευρώ που ισχύει σήμερα Επίδομα παραμεθορίου: Σε όσους υπηρετούν ή είναι αποσπασμένοι εντός των γεωγραφικών ορίων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου (μόνο πρώην Ν. Δωδεκανήσου) ΠΟΣΟ ΝΕΟ ΠΟΣΟ 100,00 130,00 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑTA Οι τελευταίες ρυθμίσεις για τους αστυνομικούς, οι οποίες σημειωτέον προωθούνται σε νομοσχέδιο για το Δημόσιο και όχι με νομοσχέδιο για το ειδικό μισθολόγιο Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, όπως θα ήταν το ορθόν ώστε να υπάρχει πληρότητα στη νομοθέτηση και γενικευμένη ανταπόδοση των οφελημάτων, αφορούν μόνο επί μέρους αλλαγές του βασικού μισθού των υπαλλήλων και συγκεκριμένων επιδομάτων που χορηγούνται και πάλι όχι καθ’ ολοκληρίαν, αλλά με κριτήρια που δεν καλύπτουν το σύνολο του αστυνομικού προσωπικού. Άλλωστε: 1.-Το επίδομα οικογενειακής παροχής των 70 ευρώ μεικτά, που καταλήγουν σε 46 μετά τις κρατήσεις, δηλαδή 1,5 ευρώ τη μέρα, δεν αφορά τη συντριπτική πλειοψηφία των νέων αστυνομικών οι οποίοι καθώς εισέρχονται στο Αστυνομικό Σώμα σε ηλικία 18 ετών, είναι οι περισσότεροι άγαμοι ή χωρίς τέκνα, και σε κάθε περίπτωση εισπράττουν μισθούς που δεν καλύπτουν τις ανάγκες διαβίωσης. 2.-Είναι αδιανόητο να περικόπτονται συντάξεις από οικογένειες που έχουν θρηνήσει τους ανθρώπους τους μετά την απώλειά τους εν ώρα καθήκοντος, 3.-Το επίδομα παραμεθορίου, αφορά περίπου 1.500 άτομα σε όλη τη χώρα, μικρότατο αριθμό σε σχέση με το σύνολο των 57.000 υπηρετούντων. Το αίτημά μας είναι να επεκταθεί η χορήγησή του ώστε να καλύπτεται πολλαπλάσιος αριθμός και σε άλλες παραμεθόριες περιοχές. 4.- Η ρύθμιση για τα οδοιπορικά δεν αφορά την Ελληνική Αστυνομία - μια αστυνομία που είναι διαρκώς σε κίνηση- ενώ πάγιο αίτημά μας είναι η κατάργηση της νομοθετικής διάταξης που ψηφίστηκε το 2015 και διατηρεί «παγωμένη» τη χορήγησή τους. 5.- Αύξηση της ωριαίας αποζημίωσης της νυχτερινής εργασίας δεν προβλέπεται δυστυχώς αν και το χορηγούμενο ευτελές ποσό είναι καθηλωμένο από τότε που θεσπίστηκε. Εν κατακλείδι, οι νέες ρυθμίσεις που πρέπει να επισημάνουμε ότι διαφημίστηκαν με τυμπανοκρουσίες από τα ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, απέχουν παρασάγγας από τις προεκλογικές δεσμεύσεις για πλήρη αποκατάσταση των αδικιών, σύμφωνα και με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο οποίο, ως γνωστόν, είχαμε προσφύγει τρεις φορές μετά το 2012, κερδίζοντας αντίστοιχες ευνοϊκές αποφάσεις, που δυστυχώς ακόμα δεν έχουν τύχει της πλήρους αποδοχής και εφαρμογής εκ μέρους του Υπουργείου Οικονομικών. Το αίσθημα της αδικίας εξακολουθεί να υφίσταται, δεδομένου ότι οι μισθοί των αστυνομικών ουδέποτε αποκαταστάθηκαν, ούτε καν ενισχύθηκαν με την υποτιθέμενη διόρθωση του 2017 (ισχύον μισθολόγιο, ν.4472/2017). Αντιθέτως προκλήθηκαν νέες διακρίσεις, στρεβλώσεις και αδικίες τις οποίες έκτοτε αγωνιζόμαστε να εξαλείψουμε με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και προτάσεις, θέτοντας ως κορυφαίο, μεταξύ άλλων ζήτημα, την αναγνώριση της επικινδυνότητας της εργασίας, καθώς και το υπερώριμο αίτημά μας για την αναπροσαρμογή – αύξηση του ποσού της αποζημίωσης της ωριαίας νυχτερινής εργασίας, που είναι καθηλωμένη από την εποχή των μνημονίων. Το αίτημά μας για ένα δίκαιο ειδικό μισθολόγιο παραμένει στο ακέραιο και προς αυτήν την κατεύθυνση καλούμε το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης να εγκύψει, παρουσιάζοντας σε συνεργασία με την Ομοσπονδία μας μια πρόταση νόμου μακράς πνοής που θα λαμβάνει υπόψη της τόσο τα σημερινά δεδομένα και τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, όσο και τα μελλοντικά, όπως αυτά διαμορφώνονται με ένα Αστυνομικό Σώμα νέων συναδέλφων που έχουν υπαχθεί σε νέα, δυσμενέστερα συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά πλαίσια.