• ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΝ.ΑΠ. Ε.Σ.Δ.Δ.Α. ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΜΙΣΘΩΤΩΝ, ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ» Η Ένωση Αποφοίτων Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης - ΕΝΑΠ ΕΣΔΔΑ θεωρεί ότι η νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης για οριζόντια αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων κινείται προς τη θετική κατεύθυνση και ως εκ τούτου εκφράζει τη συμφωνία της και τη στήριξή της στην ενέργεια αυτή. Ωστόσο επισημαίνει την ανάγκη για περαιτέρω μισθολογικές ενισχύσεις, καθώς για την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού, εφόσον είναι ευρέως γνωστό ότι κατά τη διάρκεια της δημοσιονομικής προσαρμογής, όπως αυτή επιβλήθηκε κυρίως με το πρώτο πρόγραμμα το 2010, και σύμφωνα με την μελέτη του Κοινωνικού Πολυκέντρου της ΑΔΕΔΥ, ο μέσος μισθός στο Δημόσιο Τομέα έχει υποστεί μείωση της τάξεως του 25,7% κατά το διάστημα 2008 – 2020. Επιπλέον, οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις, ειδικά σε βασικά είδη όπως είναι τα τρόφιμα, έχουν ως απόρροια την ραγδαία αύξηση του κόστους ζωής και βρίσκουν το σύνολο της κοινωνίας, αλλά και τους δημοσίους υπαλλήλους, αντιμέτωπους με δραστική μείωση του πραγματικού τους εισοδήματος. Ο δημόσιος τομέας μπορεί και πρέπει να αποτελεί βασικό πυλώνα του κράτους. Από τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των δημόσιων πολιτικών, τη θέσπιση κανόνων και ελεγκτικών μηχανισμών ή την παροχή υπηρεσιών, ο ρόλος των δημοσίων υπαλλήλων είναι καθοριστικός για την εύρυθμη λειτουργία του κράτους, ενώ ταυτόχρονα οι ίδιοι αποτελούν θεματοφύλακες της απρόσκοπτης λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης. Υπό αυτό το πρίσμα και προκειμένου για την προσέλκυση νέων επιστημόνων και εξειδικευμένου στελεχιακού δυναμικού, για τη στελέχωση, μεταξύ άλλων, κρίσιμων κρατικών δομών, όπως είναι η υγεία, η παιδεία, οι υποδομές υψηλής τεχνολογίας και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, θεωρούμε αναγκαία την ύπαρξη κινήτρων και ανταγωνιστικών αμοιβών με ουσιαστική αύξηση των μισθών. Σχετικά με την αύξηση των επιδομάτων στις θέσεις ευθύνης, θεωρούμε ότι αποτελεί υπό προϋποθέσεις θετική εξέλιξη. Ωστόσο δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στον τρόπο επιλογής στελεχών για τις θέσεις αυτές. Βασική θέση της Ένωσης Αποφοίτων ΕΣΔΔΑ, αποτελεί η αξιοκρατική επιλογή του κατάλληλου στελεχιακού δυναμικού για την κάλυψη των θέσεων αυτών, με την τακτική διεξαγωγή κρίσεων και την καθιέρωση διαφανών και αντικειμενικών κριτηρίων επιλογής. Διότι όταν οι θέσεις αυτές καλύπτονται μέσω απευθείας τοποθετήσεων ή ακόμη και από μετακλητούς υπαλλήλους και στελέχη εκτός του δημόσιου τομέα (μάνατζερ από τον ιδιωτικό τομέα), ελλοχεύει ο κίνδυνος η μισθολογική αυτή ενίσχυση να ερμηνευθεί ως μια προσπάθεια ευνοιοκρατίας και οικοδόμησης πελατειακών σχέσεων. Εμείς ως Απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, αποδεδειγμένα υπηρετούμε τις θέσεις στις οποίες τοποθετούμαστε με υψηλό αίσθημα ευθύνης και ουσιαστικής συνεισφοράς στις μεταρρυθμίσεις του δημόσιου τομέα. Έχουμε επιτύχει σε έναν εξαιρετικά δύσκολο και απαιτητικό διαγωνισμό και έχουμε ολοκληρώσει ένα εξίσου απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών 19μηνης διάρκειας. Επομένως, είμαστε άρτια εκπαιδευμένοι ώστε να συμβάλουμε καθημερινά με τις γνώσεις και τις δεξιότητές μας στον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης. Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, θεωρούμε αναγκαία την περαιτέρω μισθολογική ενίσχυση του κλάδου των Αποφοίτων της ΕΣΔΔΑ. Η Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης ιδρύθηκε με τον νόμο 1388/1983 (Α΄113), με τις ψήφους όλων των κομμάτων του Κοινοβουλίου και δεν αποτελεί μια απλή εκπαιδευτική μονάδα (με τη διοικητική έννοια), αλλά την ισχυρή θεσμική εγγύηση (με τη συνταγματική έννοια) αξιοκρατικής εισαγωγής στη Δημόσια Διοίκηση. Επιπλέον, συνιστά την ισχυρή θεσμική εγγύηση επαγγελματικής εκπαίδευσης των πλέον καταλλήλων στελεχών, τα οποία διακρίθηκαν στους 29 - εξαιρετικής δυσκολίας - Εισαγωγικούς Διαγωνισμούς που έχουν πραγματοποιηθεί έως σήμερα και οι οποίοι απαιτούν μεθοδική, συστηματική, υπεύθυνη και πολύχρονη προετοιμασία εκ μέρους των υποψηφίων. Θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής: στο άρθρο 104 του ν.4622/2019 ορίζονται τα εξής: «Συστήνεται διυπουργικός κλάδος προσωπικού για την υποστήριξη ειδικών λειτουργιών των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 18 του παρόντος νόμου (…)». Επίσης, στο άρθρο 105 επίσης του ν.4622/2019 προβλέπονται τα εξής: «1. Οι οργανικές θέσεις του κλάδου προσωπικού του προηγούμενου άρθρου καλύπτονται με διορισμό, κατόπιν απόφασης του αρμόδιου για θέματα δημόσιας διοίκησης υπουργού, μετά την αποφοίτηση από Τμήματα της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. 2. Οι θέσεις του ως άνω κλάδου μπορούν να καλύπτονται και με μετάταξη υπηρετούντων υπαλλήλων φορέων της γενικής κυβέρνησης με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, εφόσον είναι κάτοχοι πτυχίου ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης (πανεπιστημιακού ή τεχνολογικού τομέα) της ημεδαπής ή της αλλοδαπής και αναγνωρισμένου μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ετήσιας τουλάχιστον διάρκειας ή απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, ανεξάρτητα από τον φορέα στον οποίο ανήκει η οργανική τους θέση. Προϋπόθεση για τη μετάταξη είναι η προηγούμενη ελάχιστη προϋπηρεσία τεσσάρων ετών μετά τον διορισμό και η επιτυχής παρακολούθηση προγράμματος πιστοποίησης το οποίο οργανώνεται από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης». Τέλος, στο άρθρο 107 αναφέρεται ότι: «Ως εισαγωγικό μισθολογικό κλιμάκιο του κλάδου του παρόντος Κεφαλαίου ορίζεται το ΜΚ 8 της ΠΕ κατηγορίας όπως αυτό προκύπτει από τις διατάξεις του ν. 4354/2015». Ο μηνιαίος βασικός μισθός των λοιπών μισθολογικών κλιμακίων καθορίστηκε με την υπ’ αριθμ. 2/3295/ΔΕΠ/31/1/2023 απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών (ΑΔΑ: 6ΦΤΜΗ-9ΛΖ) Με βάση τα ανωτέρω, προκύπτουν οι εξής διαπιστώσεις: 1) Σε περίπτωση διορισμού Αποφοίτων της Σχολής απευθείας στον κλάδο Π.Ε. Επιτελικών Στελεχών, στους διορισθέντες θα απονεμηθεί ως εισαγωγικό το Μ.Κ.8, σε αντίθεση με όλους τους υπόλοιπους στους οποίους θα απονεμηθεί το Μ.Κ.6. Τυχόν τέτοια εξέλιξη αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα διαφορετικής μεταχείρισης όμοιων περιπτώσεων, αφού όλοι οι Απόφοιτοι θα έχουν εισαχθεί με τον ίδιο Εισαγωγικό Διαγωνισμό και θα έχουν παρακολουθήσει ίδιας διάρκειας και επιπέδου Πρόγραμμα Σπουδών. Πρόκειται για παραβίαση της αρχής της ισότητας, αλλά και της αναλογικότητας (δυσανάλογος περιορισμός μισθολογικού δικαιώματος στους Αποφοίτους που δεν θα διοριστούν στον οικείο κλάδο). 2) Με το άρθρο 107 επιλέγεται η τοποθέτηση των ενταγμένων στον κλάδο Π.Ε. Επιτελικών Στελεχών στο Μ.Κ.8 ως εισαγωγικό κλιμάκιο. Η αποφοίτηση δηλαδή από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, που συνιστά την κρατική Σχολή παραγωγής Στελεχών ταχείας εξέλιξης, με την έννοια που αναλύθηκε ανωτέρω, αποτιμάται ως κατώτερης επαγγελματικής αξίας από την παρακολούθηση ενός επιμορφωτικού προγράμματος και ως τέτοια αντιμετωπίζεται με την τοποθέτηση των Αποφοίτων δύο (2) μισθολογικά κλιμάκια παρακάτω. Η πρόταση μας ως Ένωση Αποφοίτων Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης είναι η εξής: Έχοντας υπόψη τα ανωτέρω και προκειμένου: Α) Να αντιμετωπιστεί η αστοχία που επισημάνθηκε ανωτέρω (υπό 1.) και να ξεπερασθούν τα προβλήματα που μετά βεβαιότητας θα ανακύψουν με την εφαρμογή των διατάξεων Β) Να αποκατασταθεί η αναλογική αντιμετώπιση των Αποφοίτων της Σχολής, στο πλαίσιο των αρχών της αξιοκρατικής ισότητας, του δημοσίου συμφέροντος και μιας σύγχρονης πολιτικής διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού Γ) Να καταστεί η συμμετοχή στον Εισαγωγικό Διαγωνισμό για την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, που ήδη προσελκύει εξαιρετικά υψηλού επιπέδου υποψηφίους, ακόμη πιο ελκυστική, η ΕΝΑΠ ΕΣΔΔΑ, προτείνει την τροποποίηση του άρθρου 9 παρ. 3 περ. γ. του ν. 4354/2015 ως εξής: «Οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης κατατάσσονται στο Μ.Κ. 8 της κατηγορίας Π.Ε. (Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης) και εξελίσσονται σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 107 του ν. 4622/2019. Στην περίπτωση αποφοίτησης με άριστα αναγνωρίζεται ένα (1) επιπλέον έτος για τη μισθολογική τους εξέλιξη. Όσοι έχουν αποφοιτήσει επανακατατάσσονται και εξελίσσονται σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 107 του ν. 4622/2019. Στην περίπτωση αποφοίτησης με άριστα αναγνωρίζεται ένα (1) επιπλέον έτος για τη μισθολογική τους εξέλιξη.» Πρόκειται αποκλειστικά για μια θέση αρχής που αφενός προλαμβάνει βέβαια μελλοντικά προβλήματα, αφετέρου απορρέει από την προσήλωση της ΕΝ.ΑΠ. Ε.Σ.Δ.Δ.Α. στην προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος, την προσέλκυση ικανών και προσοντούχων ανθρώπων για τη στελέχωση της Δημόσιας Διοίκησης και την ουσιαστική ανταμοιβή όσων αριστεύουν. Άλλωστε το δημοσιονομικό κόστος της συγκεκριμένης πρότασης αναμένεται να είναι εξαιρετικά μικρό, δεδομένου και του μικρού αριθμού των υπηρετούντων Αποφοίτων οι οποίοι δεν ξεπερνούν τις 3.000, λειτουργώντας περισσότερο ως ορθολογική κίνηση εντός μιας συνεκτικής πολιτικής αμοιβών και κινήτρων στον δημόσιο τομέα. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης