Αρχική Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειαςΜΕΡΟΣ Γ΄- ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ – ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΜΙΣΘΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΩΝ ΤΟΥΣ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ – Άρθρο 20 – Αναπροσαρμογή βασικών μισθώνΣχόλιο του χρήστη Σωματείο Επιστημονικού Προσωπικού της Α.Δ. Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα | 18 Ιουλίου 2023, 13:41
Με το παρόν Σχέδιο Νόμου εισάγονται μισθολογικά μέτρα οικονομικής ενίσχυσης του συνόλου των υπαλλήλων του Δημοσίου (περίπου 70 ευρώ μεικτά) τα οποία μπορεί να θεωρηθούν μόνο ως μια ελάχιστη αύξηση, μικρότερη μάλιστα του τρέχοντος επιπέδου του πληθωρισμού. Επίσης αυξάνονται τα οικογενειακά επιδόματα και τα επιδόματα θέσεων ευθύνης. Αν και οποιαδήποτε αύξηση των απολαβών των υπαλλήλων του Δημοσίου, μετά από πολλά έτη καθήλωσης των μισθών, είναι θετική, έστω και σε αυτά τα ελάχιστα ποσά, δεν αρκούν αυτού του τύπου οριζόντιες μόνο διατάξεις, καθώς παραμένουν οι ανισότητες που έχουν δημιουργηθεί την τελευταία δωδεκαετία, ιδίως όσον αφορά το ειδικό επιστημονικό προσωπικό (ΕΕΠ) της Αρχής Προστασίας Δεδομένων και ενδεχομένως των λοιπών Συνταγματικά κατοχυρωμένων Ανεξάρτητων Αρχών. Οι προτεινόμενες διατάξεις δεν λαμβάνουν υπόψη φορείς του Δημοσίου, όπως η Αρχή Προστασίας Δεδομένων, στις οποίες το κυρίως έργο επιτελείται από Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό, το οποίο διαθέτει υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκή μόρφωση, προσλαμβάνεται με υψηλά τυπικά προσόντα –αυξημένα σε σχέση με τις ΠΕ κατηγορίες- αλλά και εξειδικευμένη εργασιακή εμπειρία ετών. Το προσωπικό αυτό προσλαμβάνεται για να εκτελεί έργο υψηλής εξειδίκευσης (ελεγκτικό, γνωμοδοτικό, εκπροσώπηση σε όργανα Ε.Ε. κ.ά.) και απαιτείται να διατηρεί υψηλό επίπεδο επιστημονικής γνώσης. Παρ’ όλα αυτά, υπηρετεί σε φορείς όπου είτε δεν προβλέπονται καθόλου θέσεις ευθύνης -π.χ. Συνήγορος του Πολίτη- είτε προβλέπονται ολιγάριθμες τέτοιες θέσεις αλλά με πολύ περιορισμένη δυνατότητα εξέλιξης και με μεγάλο ανταγωνισμό συναδέλφων υψηλών προσόντων -π.χ. η Αρχή Προστασίας Δεδομένων- ενώ αν υπηρετούσε σε οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία θα είχε αυξημένες πιθανότητες εξέλιξης, και θα ελάμβανε τις αντίστοιχες απολαβές. Επισημαίνουμε ότι η ανάγκη για ειδική μισθολογική μεταχείριση του ΕΕΠ Προσωπικού προκύπτει και από το ίδιο το Σύνταγμα (άρθρο 103 παρ. 3) και θα μπορούσε να προβλεφθεί ενιαία ιδίως για τις συνταγματικά κατοχυρωμένες Ανεξάρτητες Αρχές. Μάλιστα αυτό έχει ήδη επισημανθεί από το 2015 από την Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής (βλ. την από 14.12.2015 γνωμοδότησή της περί αντισυνταγματικότητας των ρυθμίσεων του νόμου 4354/2015 σε σχέση με τις αμοιβές του ΕΕΠ των Ανεξάρτητων Αρχών και σχετική νομολογία ΣτΕ Ολομ. 3404-6/2014). Η ανάγκη αυτή συνεχίζει να υφίσταται, παρά την πρόσφατη πρόβλεψη για χορήγηση της «προσωπικής διαφοράς» στους νεοπροσληφθέντες ειδικούς επιστήμονες στην Αρχή, καθώς αυτή, ως ελάχιστο μέτρο άρσης της αδικαιολόγητης και άνισης μεταχείρισης μεταξύ των παλιών και νέων ειδικών επιστημόνων με τα αυτά προαπαιτούμενα αυξημένα προσόντα και τα αυτά υψηλά καθήκοντα που εκτελούν, καταλαμβάνει μόνο τους ήδη υπηρετούντες και όχι αυτούς που θα προσληφθούν στο μέλλον στην αυτή ελεγκτική θέση, ως ΕΕΠ. ενώ επιπλέον συνεχίζει να μην προβλέπεται καμία μισθολογική εξέλιξη του προσωπικού. Αντίθετα, παρατηρείται ότι σε περιπτώσεις άλλων αρχών και υπηρεσιών με παρεμφερή ή συναφή καθήκοντα (βλ. ΕΕΠ προσωπικό του Σ.Ο.Ε., ειδικό μισθολόγιο Α.Α.Δ.Ε., μισθολόγιο ελεγκτών Ε.Α.Δ. κ.α.), εφαρμόζονται ήδη ειδικά μισθολόγια ή ειδικές ρυθμίσεις πρόσθετων αμοιβών. Μάλιστα καθώς η Αρχή Προστασίας Δεδομένων αποτελεί πυλώνα του ευρωπαϊκού μηχανισμού για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, θεωρούμε ότι η ανάγκη για ίση μεταχείριση προκύπτει και από το Ευρωπαϊκό Δίκαιο (ΧΘΔΕΕ), όπως προκύπτει και η υποχρέωση του κράτους για παροχή στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων κατάλληλων πόρων (ανθρώπινων και οικονομικών), ώστε να επιτελεί το έργο της αποτελεσματικά (άρθρο 52 παρ. 4 ΓΚΠΔ). Άλλωστε, η ήδη διαπιστωθείσα δυσκολία (έως και αδυναμία) στελέχωσης της Αρχής με εξειδικευμένους στο αντικείμενο ειδικούς επιστήμονες, λόγω της απουσίας κινήτρων προσέλκυσης και παραμονής, στο μέτρο που προκαλεί έντονες δυσχέρειες στην παραγωγή του απαιτητικού έργου της και στην εκτέλεση των σύνθετων και πολύπλοκων αρμοδιοτήτων που της ανατέθηκαν με τον ΓΚΠΔ, την Οδηγία 2016/680 και άλλες διατάξεις, μπορεί να γίνει δεκτό ότι στοιχειοθετεί και παράβαση του δικαίου της ΕΕ. Συνεπώς, απαιτείται στο παρόν σχέδιο νόμου να προβλεφθεί ειδική μισθολογική μεταχείριση για το ΕΕΠ της Αρχής Προστασίας Δεδομένων ή και των λοιπών Συνταγματικά κατοχυρωμένων Ανεξάρτητων Αρχών, όμως με την ψήφιση ρύθμισης που θα επαναφέρει το άδικα καταργηθέν το 2015 ειδικό μισθολόγιο των ΕΕΠ των Α.Α. ή θα προβλέπει ειδικές μισθολογικές απολαβές αντίστοιχες με των προαναφερθέντων λοιπών φορέων. Με εκτίμηση Το Δ.Σ. του Σωματείου Επιστημονικού Προσωπικού της Α.Δ. Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.