Αρχική Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0Σχόλιο του χρήστη Ιωάννης Κυμιωνής | 2 Αυγούστου 2023, 11:08
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής Δικηγόρος ΔΣΑ - Εμμισθος Δικηγόρος ΔΥΠΑ/τ.ΟΑΕΔ - LL.M.,LL.M., YΔ Παντείου Πανεπιστημίου, Νομικός Παραστάτης Διαμεσολαβήσεων, Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής Πρωτοβουλία "Ευρωπαϊκή Δημοκρατική Επιλογή" Α. Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας/ΕΣΑΑ "Ελλάδα 2.0" από το 2021 έχει δομηθεί σε τέσσερες (4) Πυλώνες [Πράσιμη και Ψηφιακή Μετάβαση, Ιδιωτικές Επενδύσεις και μετασχηματισμός της Οικονομίας και - κυρίως! - Απασχόληση, Δεξιότητες, Κοινωνική Συνοχή], ωστόσο η ανάγκη κατά τις Συστάσεις από το 2022 λόγω των παγκόσμιων συγκυριών για την μείωση της συνολικής εξάρτησης και διαφοροποίησης των εισαγωγών από ορυκτά καύσιμα για την επικαιροποίηση και αναθεώρηση των προβλεπόμενων δράσεων επιτακτικά επιβάλλει την επιτάχυνση εντός Χώρας της ανάπτυξης των υποδομών ΑΠΕ ως Εθνικού Προϊόντος, αλλά κυρίως την εκπόνηση Νέου Κεφαλαίου για το REPowerEU. Β. Οι στόχοι του REPowerEU ως προς την Χώρα μας ["8+8" /Οκτώ Επενδύσεις - Οκτώ Μεταρρυθμίσεις] αφορούν την γοργή ενεργειακή μετάβαση και την άμεση διαφοροποίηση του μείγματος ενεργειακού εφοδιασμού μέσω της ταχύτερης εξάπλωσης των ΑΠΕ, ενώ έχουν περιληφθεί στο κανονιστικό περιεχόμενο του πρόσφατου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ). Γ. Στο σημείο αυτό ο ρόλος του ΝΠΔΔ "Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης" (ΔΥΠΑ- τ.ΟΑΕΔ) ως καθοικού διαδόχου των κατηργημένων από το 2012 τ.Οργανισμών Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ) και Εργατικής Εστίας (ΟΕΕ) είναι κομβικός. 1. Σε επίπεδο ανάπτυξης του ανθρωπίνου δυναμικού της Χώρας η ΔΥΠΑ μέσω των Πρωτοβουλιών περί το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Κατάρτισης [πχ Ειδικός Λογαριασμός Επαγγελματικής Κατάρτισης - ΕΛΕΚ, ΛΑΕΚ, επιδοτήσεις απασχόλησης] δύναται τόσο εντός Επικράτειας, αλλά και εκτός συνόρων, να αναπτύξει Δράσεις για τους Ελληνες Εργαζόμενους Εξωτερικού επιδιώκοντας το "Brain Gain" και ως μέτρο δημογραφικής τόνωσης ιδίως μέσω του Προγράμματος "Σπίτι μου" και "Κάλυψη", καθώς και Δράσεις υπέρ ΑΚΑΓΕ, αλλά να προσφέρει και κίνητρα επιτυχούς και μόνιμης εγκατάστασης στους "ψηφιακούς νομάδες". Την όλη θεσμική προετοιμασία θα μπορούσε να φέρει σε πέρας το προβλεπόμενο από το ...1977 (!)να ιδρυθεί, αλλά μη ιδρυθέν ακόμα (!) Ινστιτούτο Απασχόλησης ΔΥΠΑ, ενώ την χρηματοδοτική και άλλη υλοποίηση του στόχου η ίδρυση και λειτουργία (τεσσάρψν τουλάχιστον) Ιδρυμάτων Μικροχρηματοδοτήσεων στην βάση Προγραμματικής Συμφωνίας και Αναπτυξιακής Σύμβασης της ΔΥΠΑ με ένα έκαστο εκ των προβλεπομένων κατά Νόμον Κοινωνικών Εταίρων. 2. Η αξιοποίηση υπέρ των στόχων της ΔΥΠΑ και των δικαιούχων της της ΤΕΡΑΣΤΙΑΣ ακίνητης περιουσίας των τ.ΟΑΕΚ/.τ.ΟΕΕ/τ.ΟΑΕΔ είναι επιτακτικό καθήκον. Ο Οργανισμός μεταξύ πολλών άλλων έχει στην κατοχή και στην ευθύνη του τους τετρακόσιους ογδόντα έναν (481!) Οικισμούς τ.ΟΕΚ, μερικοί των οποίων είναι και Πρότυποι (λχ Ολυμπικαό Χωριό, Ηλιακό Χωριό Πεύκης) [βλ. και την αξιοποίηση των πολλών χιλιάδων ανά την Χώρα κάθετων ιδιοκτησιών εντός των εν λόγω Οικισμών κατά άρ. 61 Ν.4997/2022 (Α' 219)]. Η διαχείριση της κτηματογραφημένης/κτηματολογημένης περιουσίας μέσω της ίδρυσης ΑΕΕΑΠ του Οργανισμού και η ανάπτυξη της Κοινωνικής Κτηματικής Πίστης μέσω των νομοθετημένων από το 1991 (!) Κτηματικών Ομολόγων μπορούν να υποστηρίξουν την απολύτως καλυμμένη από πλευράς κεφαλαίων (συμπεριλαμβανόμενης και της απαίτησης εκ της αξίωσης της ΔΥΠΑ από την διερεύνηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της παράνομης επί έτη δραστηριότητας του καρτέλ του κατασκευαστικού τομέα στην Χώρα) ίδρυση και λειτουργία Πιστωτικού Τραπεζικού Ιδρύματος υπό την εποπτεία της ΤτΕ (βλ. ad hoc Απόφαση Πλήρους Ολομέλειας ΑΠ 2/2017) και Ασφαλιστικής Επιχείρησης για την κάλυψη των κινδύνων περί τα ακίνητα του Οργανισμού και των δικαιούχων του. Ταυτόχρονα εν όψει αναπτυξιακής προοπτικής θα μπορούσε να εκκαθσρισθεί πλήρως σε μία τριετία μόλις το χρονίζον άνευ λόγου ζήτημα των οφειλών των δικαιούχων στεγαστικών δανείων και παροχών τ.ΟΕΚ και της προστασίας αυτών κατά περίπτωση, εάν υπάγονται στην έννοια του ευάλωτου οφειλέτη, μέσω της εξαγοράς από την ΔΥΠΑ των τιτλοποιημένων δανείων τους και την ρύθμιση εκτός συνθηκών ιδιωτικής τραπεζικής αγοράς διά της έκδοσης κοινωνικών ομολόγων για το σκοπό αυτό. 3. Ο Οργανισμός εκ παραλλήλου θα μπορούσε σε επίπεδο εποπτείας της αγοράς εργασίας, όχι μόνο να προωθήσει το Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης Δεξιοτήτων και μέτρα ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, αλλά και να εκκαθαρίσει σε επίπεδο πραγματικής και ορθολογικής λειτουργίας της αγοράς την φερεγγυότητα και την αφερεγγυότητα των εργοδοτών. 4. Ο Οργανισμός ευρύτερα στα πλαίσια της ισχύουσας Νομοθεσίας παροχής Αναπτυξιακών Κινήτρων (Ν.1262/1982, ως ισχύει - "12%") και Περιφερειακής Ανάπτυξης θα μπορούσε να εκπονήσει και να εφαρμόσει Μεσοπρόθεσμο τριετές Σχέδιο για την τομεακή ανάπτυξη του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της Δυτικής Θράκης και της Νησιωτικής Ελλάδας. Από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών ας ληφθούν πολύ σοβαρά υπ'όψιν οι προτάσεις (και) της τρέχουσας διαβούλευσης - "οι καιροί ου μενετοί"! Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής, Δικηγόρος ΔΣΑ / ioanniskymionis@yahoo.gr