Αρχική Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0Σχόλιο του χρήστη Στυλιανός Κατωμέρης | 13 Αυγούστου 2023, 19:11
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η Πανελλήνια Συνομοσπονδία Ενώσεων Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, (ΠΑΣΕ Κ.ΑΛ.Ο.) μέλος του Social Economy Europe και φορέας εκπροσώπησης των Ενώσεων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας και των φορέων τους δηλώνει ότι: Οι φορείς της κοινωνικής οικονομίας, απασχολούν περίπου 14 εκατομμύρια άμεσα και έμμεσα εργαζόμενους στην ΕΕ, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτής της μετάβασης και έχουν επιδείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα σε κρίσιμες περιόδους κρίσεων όπως η οικονομική κρίση του 2008 και η πρόσφατη πανδημία Covid. Αναφορικά με το εγκεκριμένο στις 13 Ιουλίου 2021 Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2.0 (ΣΑΑ) του οποίου η αναθεώρηση επιχειρείται στην παρούσα διαβούλευση αναφέρουμε ότι: Στον άξονα 4.5 “Προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας” ο οποίος στοχεύει στην ανάπτυξη της καινοτομίας για τη προώθηση μεταξύ άλλων τομέων και την Κοινωνική Οικονομία (ΚΟ) (NRRP Greece 2.0, 2021:405) η συμπερίληψη της (ΚΟ) δεν υλοποιήθηκε. Συγκεκριμένα ο τομέας της ΚΟ και οι φορείς του δεν κλήθηκε και εν τέλει δεν συμπεριλήφθηκε στις μεταρρυθμίσεις που ανήγγειλε το ΣΑΑ 2.0. Οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις δεν περιλαμβάνονται στο Elevate Greece και δεν υποστηρίζονται ως φορείς καινοτομίας. Στον άξονα 4.6: “Εκσυγχρονισμός και βελτίωση της ανθεκτικότητας κύριων κλάδων οικονομίας της χώρας” αναφέρθηκε ρητά η στόχευση, …έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής συνοχής, των θέσεων εργασίας, της παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας, της έρευνας, της ανάπτυξης και της καινοτομίας, καθώς και μια καλά λειτουργούσα εσωτερική αγορά με ισχυρές μικρομεσαίες επιχειρήσεις …, ωστόσο δεν υλοποιήθηκε. Επιπλέον επισημαίνεται στο εν λόγω κείμενο ότι οι μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις θα πρέπει να προωθούν την επιχειρηματικότητα και την κοινωνική οικονομία (2021:420). Πρέπει να τονιστεί εδώ ότι οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις είναι ένας ειδικός και ιδιαίτερος κλάδος επιχειρηματικότητας και ανάπτυξης. Στηρίζει ειδικές και ευάλωτες ομάδες πολιτών και προωθεί τη κοινωνική συνοχή η οποία διακυβεύεται καθημερινά λόγω των αλλεπάλληλων κοινωνικών και οικονομικών κρίσεων. Σας υπενθυμίζουμε ότι η Κοινωνική Οικονομία και οι φορείς της παρά το γεγονός ότι συμμετέχουν σε όλους τους βασικούς τομείς των μεταρρυθμίσεων που ανήγγειλε το ΣΑΑ για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας τους όπως είναι οι τουρισμός, πολιτισμός, αγροδιατροφή και η μεταποίηση, δεν περιλήφθηκε στις μεταρρυθμίσεις του ΣΑΑ έως σήμερα. Παρατηρούμε και τονίζουμε επίσης ότι το υπό διαβούλευση κείμενο με τίτλο “Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0” αν και δεν αναφέρεται σαφώς στους άξονες περιγράφει τους τέσσερις πυλώνες που είναι οι: Πράσινη μετάβαση, Ψηφιακή μετάβαση, Απασχόληση-Δεξιότητες- Κοινωνική συνοχή, Ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας, απαριθμώντας τις 106 επενδύσεις και 68 μεταρρυθμίσεις στις οποίες όμως δεν περιλαμβάνονται οι επιχειρήσεις της Κοινωνικής Οικονομίας. Σημειώνουμε εδώ ότι οι Κοινωνικές επιχειρήσεις ειδικότερα αυτές που δραστηριοποιούνται σε προηγμένα κοινωνικά κράτη της ΕΕ, αρκετές επίσης στην Ελλάδα επιτυγχάνουν με επάρκεια τους στόχους των προαναφερόμενων τομέων. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ζητούμε να δείτε τη παρακάτω θέση μας αναφορικά με το κεφάλαιο “Αίτημα επιπλέον δανείου” του εν λόγω κειμένου (σελ.6) όπου αναφέρεται η αύξηση κατά 5 δις € του προϋπολογισμού της υφιστάμενης δράσης δανειακής στήριξης του Σχεδίου, ο οποίος σήμερα ανέρχεται σε 12,7 δις €. Συγκεκριμένα: Θεωρούμε ότι το κείμενο “Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0” πρέπει να εναρμονίζεται με το εγκεκριμένο από την ΕΕ “NRRP Greece 2.0”. Συνεπώς αναμένουμε στο υπό αναθεώρηση κείμενο όπου αναφέρεται το δανειακό σκέλος του Σχεδίου το οποίο κατευθύνεται συνολικά προς την ιδιωτική οικονομία να περιλαμβάνονται σαφώς και ρητά σε αυτή και οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις ήτοι οι φορείς: Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις δηλαδή τις Κοιν.Σ.Επ. Κοινωνικής και Συλλογικής Ωφέλειας και Ένταξης, οι Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί Περιορισμένης Ευθύνης (Κοι.Σ.Π.Ε.) και οι Συνεταιρισμοί Εργαζομένων (ΣυνΕργ). Τα παραπάνω επιχειρηματικά σχήματα συμβάλλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη, ως παράγοντες κοινωνικής συνοχής αφού συντελούν στην Κοινωνική και Εργασιακή Ένταξη μειονεκτουσών ομάδων σύμφωνα με τον κανονισμό 651/2014 της 17ης Ιουνίου 2014 της ΕΕ, οι οποίες στον νόμο 4430/2016 αναφέρονται ως «ειδικές και ευάλωτες ομάδες». Είναι εύλογο ωστόσο και ελπίζουμε κατανοητό, ότι κατά το σχεδιασμό των απαιτήσεων συμμετοχής και επιλογής τους σε μεταρρυθμιστικές δράσεις να λαμβάνεται υπόψη ότι οι φορείς της ΚΟ δεν είναι ανταγωνιστικοί με την έννοια που αναφέρεται στις συμβατικές επιχειρήσεις της μικτής οικονομίας και για αυτό το λόγο στην επιχειρησιακή επάρκεια και στους δείκτες αποτελεσματικότητας τους θα πρέπει να περιλαμβάνονται, η κοινωνική ανταπόδοση, ο κοινωνικός αντίκτυπος και η κοινωνική λογοδοσία όπως θα οριστούν σε συνεννόηση με τους ίδιους τους φορείς και τα όργανα εκπροσώπησης τους. Επιπλέον των ως άνω οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις μπορούν να συμβάλουν πολλαπλά στην επιτυχία ποικίλων άλλων θεματικών αξόνων και των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων για την επιτυχία τους. Για παράδειγμα: Στον άξονα 3.1: Αύξηση των θέσεων εργασίας και προώθηση της συμμετοχής στην αγορά εργασίας: Είναι γνωστό ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι κοινωνικές επιχειρήσεις εργάζονται ενεργά για τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής προσφέροντας απασχόληση, κοινωνικές υπηρεσίες και πρωτοβουλίες κοινωνικής δέσμευσης. Ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ τοπικών επιχειρήσεων, ιδρυμάτων και του ευρύτερου δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ως βιομηχανικό οικοσύστημα μπορεί να συμβάλουν στη γεφύρωση των οικονομικών ανισοτήτων και στη δημιουργία της αίσθησης κοινότητας. Με τις μεταρρυθμίσεις: Μεταρρύθμιση 1. Εκσυγχρονισμός και απλοποίηση του εργατικού δίκαιου (ID: 16744) Μεταρρύθμιση 2. Μεταρρύθμιση των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης (ID:16747) Μεταρρύθμιση 3. Μεταρρύθμιση των παθητικών πολιτικών για την αγορά εργασίας και την μετάβαση από την ανεργία στην απασχόληση (ID:16746) Στον Άξονα 3.4: Αύξηση της πρόσβασης σε αποτελεσματικές και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικές πολιτικές Είναι επίσης γεγονός ότι τόσο στην ΕΕ όσο και στην Ελλάδα οι κοινωνικές επιχειρήσεις μπορούν να συμβάλλουν – λόγω των κοινωνικών σκοπών τους – στην ομαλή ένταξη ατόμων που ανήκουν σε διάφορες μειονεκτούσες ομάδες της κοινωνίας. Δημιουργούν θύλακες μετάβασης και ενεργού συμμετοχής στη δημιουργία θέσεων εργασίας για τα μέλη των φορέων όπως Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), Συνεταιρισμοί Εργαζομένων (ΣυνΕργ) και Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί Περιορισμένης Ευθύνης (Κοι.Σ.Π.Ε.). Με τις μεταρρυθμίσεις: Μεταρρύθμιση 1: Προστασία του συστήματος κοινωνικών παροχών από αθέμιτες πρακτικές (ID:16726), Μεταρρύθμιση 2: Ενίσχυση παιδικής προστασίας (ID:16919, COFOG 10.4), Μεταρρύθμιση 3: Υποστήριξη ατόμων με αναπηρία (ID:16904, COFOG 10.1). Και τις επενδύσεις: Επένδυση 1: Κοινωνική ενσωμάτωση ευάλωτων ομάδων (ID:16922, COFOG 10.9), Επένδυση 2 (συμπεριλαμβανομένου ενός ισχυρού στοιχείου της ψηφιακής μεταρρύθμισης) Ψηφιακός μετασχηματισμός κοινωνικής υποστήριξης (ID:16925, COFOG 10.8), Επένδυση 3: Ενίσχυση της διαφορετικότητας & καταπολέμηση των διακρίσεων (ID:16685, COFOG 10.7) και Επένδυση 6: Ένταξη των προσφύγων στην αγορά εργασίας (ID:16688, COFOG 10.9) Τέλος, η συμπερίληψη της τριτοβάθμιας Συνομοσπονδίας (ΠΑ.Σ.Ε. Κ.ΑΛ.Ο.) και των δευτεροβάθμιων Ενώσεων του άρθρ. 9, ν.4430/2016 ως δικαιούχων Δράσεων Τεχνικής Στήριξης, ενισχύει την θεσμική και οργανωτική τους δυνατότητα για την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων και πολιτικών που θέτει η Ε.Ε. για το Βιομηχανικό Οικοσύστημα Εγγύτητας και Κοινωνικής Οικονομίας. Εκ μέρους του Δ.Σ. της ΠΑΣΕ Κ.ΑΛ.Ο Κατωμέρης Στέλιος, Πρόεδρος Δ.Σ.