Αρχική ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣΆρθρο 13 Ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας – Προσθήκη άρθρου 28Α στον Κώδικα Φορολογίας ΕισοδήματοςΣχόλιο του χρήστη Καλμανίδης Ιωάννης | 15 Νοεμβρίου 2023, 20:09
Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ενθαρρύνει την φοροδιαφυγή αντί να την εμποδίζει διότι: 1. Δίνει κίνητρα στους επιτηδευματίες που θα φορολογούνται με τεκμαρτά να μην λαμβάνουν παραστατικά για πραγματικά έξοδα αφού αυτά δεν υπολογίζονται για τον σχηματισμό των κερδών τους. 2. Δεν δίνει κανένα κίνητρο στα νοικοκυριά να ζητούν και να λαμβάνουν παραστατικά από τις επιχειρήσεις. 3. Εστιάζοντας στους επαγγελματίες με ελάχιστα κέρδη διαμορφώνει την εντύπωση ότι όποιος δηλώσει κέρδη πέραν των τεκμαρτών βρίσκεται στο απυρόβλητο. 4. Οδηγεί τους αυτοαπασχολούμενους που συμπλήρωναν το οικογενειακό εισόδημα με τα ελάχιστα τους κέρδη. οι οποίοι και πλήρωναν φόρο εισοδήματος, τέλος επιτηδεύματος καθώς και ασφαλιστικές εισφορές σε παύση εργασιών και παράνομη συνέχιση της δραστηριότητας τους. Δημιουργεί αντιθέσεις και ανισότητες στο υφιστάμενο φορολογικό σύστημα διότι: 1. Δέχεται ότι επιτηδευματίας μπορεί σύμφωνα με τον κώδικα του ΦΠΑ να έχει πωλήσεις (έσοδα) κάτω των 10.000 ευρώ και να εξαιρείται του ΦΠΑ αλλά για τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος δεν μπορεί να έχει κέρδη (έσοδα μείον έξοδα) κάτω των 10.920 ευρώ. 2. Αναγνωρίζει ότι τα νομικά πρόσωπα μπορούν να προσδιορίζουν τα κέρδη τους σύμφωνα με το λογιστικό τους αποτέλεσμα (έσοδα μείον έξοδα), ενώ τα φυσικά πρόσωπα όχι ακόμη και αν έχουν την ίδια δραστηριότητα, το ίδιο οικονομικό μέγεθος και τα ίδια χαρακτηριστικά. Όχι μόνο δεν εκσυγχρονίζει το φορολογικό σύστημα αλλά αντίθετα επαναφέρει έννοιες και πρακτικές που ίσχυαν στον προηγούμενο αιώνα 1. Τις τελευταίες δεκαετίες έγινε προσπάθεια για ένταξη όλων των επαγγελμάτων που φορολογούνταν με τεκμαρτό τρόπο στην φορολόγηση σύμφωνα με το λογιστικό τους αποτέλεσμα γιατί αυτό είναι δίκαιο σύμφωνα με το αξιακό μας σύστημα. Η εφαρμογή υποχρεωτικής τεκμαρτής φορολόγησης σαν αυτή που εφαρμόστηκε την δεκαετία του ενενήντα αποτελεί σαφέστατο πισωγύρισμα. 2. Αποτελεί σαφή ομολογία ότι ο μηχανισμός ελέγχου και τα πολυδάπανα για δημόσιο και επιχειρήσεις ηλεκτρονικά συστήματα (my data- νέες ταμειακές) έχουν αποτύχει πλήρως μέχρι τώρα και δεν προβλέπεται να αποδώσουν έστω και μεσοπρόθεσμα. Αντί να ενισχύσει την φορολογικής συνείδησης των επαγγελματιών έχει σαν στόχο τον αιφνιδιασμό και την αδιάκριτή ταμειακή είσπραξη διότι: 1. Παρά την προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης για μη επιβολή νέων φόρων και η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος προφανώς γιατί είναι άδικος, οριζόντιος και μη αναλογικός. Αντικαταστάθηκε από ελάχιστο φόρο εισοδήματος που αντιστοιχεί στο τριπλάσιο του τέλους επιτηδεύματος. 2. Το νέο σύστημα προβάλλεται ως καινοτόμο και σύνηθες στις χώρες της Ε.Ε. Στην πραγματικότητα όμως στις χώρες όπου εφαρμόζονται συστήματα φορολόγησης που δεν βασίζονται στο λογιστικό αποτέλεσμα συνήθως είναι προαιρετικά και προνομιακά για τις μικρές επιχειρήσεις, συνδέουν τις αγορές ή πωλήσεις με έναν συντελεστή προκειμένου να προσδιορίσουν τα φορολογικά κέρδη, απαλλάσσουν την επιχείρηση από ΦΠΑ και την τήρηση φορολογικών βιβλίων και σε καμία περίπτωση δεν θέτουν συγκεκριμένο ελάχιστο όριο κερδών.