Αρχική Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167ΜΕΡΟΣ Δ’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΟΦΕΙΛΕΤΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4738/2020 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ | 17 Νοεμβρίου 2023, 14:48
Αναφορικά με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, ενώ τίθεται πλέον ως προϋπόθεση της ευμενέστερης ρύθμισης ο χαρακτηρισμός του οφειλέτη ως ευάλωτου δεν γίνεται κάποια αλλαγή στη διάταξη του άρθρου 217 ν. 4738/2020. Σύμφωνα με το αρ. 217 η βεβαίωση ευάλωτου εκδίδεται μόνο αν έχει επιβληθεί κατάσχεση ή έχει κηρυχθεί πτώχευση ή έχει υπογραφεί σύμβαση αναδιάρθρωσης, δηλαδή στην περίπτωση του εξωδικαστικού πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να υπογραφεί η σύμβαση και μετά να κριθεί το θέμα του ευάλωτου. Με την προσθήκη όμως της νέας παραγράφου 3 στο άρθρο 14 ο ευάλωτος απολαμβάνει καλύτερης μεταχείρισης και δεσμευτικής προς τους πιστωτές ρύθμισης (ανεξαρτήτως ψηφοφορίας). Με αυτό τον τρόπο, ο χαρακτηρισμός κάποιου ως ευάλωτου είναι προϋπόθεση της ευμενέστερης ρύθμισης, άρα θα πρέπει να τροποποιηθεί και το άρθρο 217 ώστε σε αυτή την περίπτωση η βεβαίωση ευάλωτου οφειλέτη να εκδίδεται πριν την αίτηση ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό ή τα κριτήρια πλήρωσης των προϋποθέσεων του ευάλωτου να κρίνονται κατά την ένταξη στη διαδικασία και όχι στο τέλος αυτής, αφού πλέον πρόκειται για διαφορετική διαδικασία (έλλειψη ψηφοφορίας πιστωτών και δέσμευση) και καταλήγει σε καλύτερο αποτέλεσμα για τον οφειλέτη με μεγαλύτερο περιορισμό οφειλής. Σε διαφορετική περίπτωση, δηλαδή αν δεν τροποποιηθεί και το άρθρο 217, τότε το πεδίο εφαρμογής της νέας διάταξης είναι εξαιρετικά στενό, ήτοι μόνο οι οφειλέτες ευάλωτοι που τους έχει επιβληθεί και κατάσχεση στην κύρια κατοικία. Επιπλέον των ανωτέρω θέλω να τονίσω το εξής, η βεβαίωση του ευάλωτου οφειλέτη έχει ως προϋπόθεση την επίσπευση εκτέλεσης κατά τη κύριας κατοικίας, όμως στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού που ο στόχος είναι η ρύθμιση των απαιτήσεων του οφειλέτη με ευνοϊκό τρόπο δεν γίνεται για λόγους ίσης μεταχείρισης να αντιμετωπίζεται διαφορετικά ο ευάλωτος οφειλέτης με κύρια κατοικία σε διαδικασία πλειστηριασμού από τον ευάλωτο οφειλέτη χωρίς κύρια κατοικία, ο οποίος πληροί τα ίδια εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Στην περίπτωση δηλαδή του εξωδικαστικού πρέπει να επέλθει τροποποίηση των διατάξεων ώστε ο ευάλωτος που πληροί τα κριτήρια να μπορεί να ρυθμίσει με το ίδιο νέο ευνοϊκό πλαίσιο ανεξάρτητα αν έχει επιβληθεί κατάσχεση στην κύρια κατοικία του. Εξάλλου, από κοινωνικής άποψης, ο ευάλωτος οφειλέτης χωρίς κύρια κατοικία, ο οποίος έχει πρόθεση να ρυθμίσει τα χρέη του (και για τον οποίο εξάλλου δεν υπάρχει και σοβαρό αντικείμενο εκτέλεσης από την πλευρά του πιστωτή) πρέπει να μπορεί να ρυθμίσει με το ίδιο ευνοϊκό πλαίσιο που ρυθμίζει και ο ευάλωτος με κύρια κατοικία. Τούτο είναι προς όφελος και των πιστωτών, δεδομένου ότι θα αποκτήσουν έναν οφειλέτη σε ρύθμιση. Σημειώνεται άλλωστε ότι η προϋπόθεση της επιβολής κατάσχεσης στην κύρια κατοικία ενός οφειλέτη, η οποία εξαρτάται και από την επιμέλεια του πιστωτή, οδηγεί σε διαφοροποιημένη μεταχείριση μεταξύ ευάλωτων οφειλετών με κύρια κατοικία. Προς τούτο και εφόσον ο εξωδικαστικός μηχανισμός είναι διαδικασία ρύθμισης οφειλών πρέπει να αποσυνδεθεί ο χαρακτηρισμός του οφειλέτη από την επιβολή ή μη κατάσχεσης στην κύρια κατοικία του και από την ύπαρξη ή μη κύριας κατοικίας εν γένει. Με αυτό τον τρόπο θα ενισχυθούν οι ρυθμίσεις οφειλών για ευάλωτους οφειλέτες προς όφελος και των ίδιων των πιστωτών.