Αρχική ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣΆρθρο 13 Ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας – Προσθήκη άρθρου 28Α στον Κώδικα Φορολογίας ΕισοδήματοςΣχόλιο του χρήστη Κωνσταντίνος | 18 Νοεμβρίου 2023, 17:49
1). Οι συντελεστές προσαύξησης του ετήσιου τεκμαρτού καθαρού εισοδήματος είναι ΕΞΟΝΤΩΤΙΚΟΙ και εξηγούμαι : Δεδομένου ότι ο μέσος όρος ακαθαρίστων εσόδων για τον ΚΑΔ των δικηγόρων ανήλθε το 2022 σε € 15.000,00 περίπου, αυτό σημαίνει πως όσοι δηλώνουν τζίρο από 15.001 έως 20.000 περίπου και είναι άνω της 12ετίας, δηλαδή μία σημαντική πλειοψηφία των δικηγόρων της επαρχίας και της ‘’μεσαίας’’ δικηγορίας, θα φορολογηθεί για ελάχιστο καθαρό τεκμαρτό εισόδημα : 14 x 780 = 10.920 +30% = 14.196 +35% = € 19.164,60. Για τους τζίρους μεταξύ 22.000 έως 30.000 ευρώ, η ελάχιστη τεκμαρτή αμοιβή εκτοξεύεται σε € 24.133,20. Αυτό σημαίνει ότι η τεκμαρτή καθαρή αμοιβή θα είναι σε πολλές περιπτώσεις μεγαλύτερη από τα δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα!!!! 2). Η δυνατότητα αμφισβήτησης του τεκμηρίου είναι πρακτικά αδύνατη. Ναι μεν η απαρίθμηση των περιπτώσεων είναι ενδεικτική (‘’ιδίως’’), αλλά το ‘’πνεύμα’’ της διάταξης είναι τέτοιο, που ουσιαστικά καθιστά μάταιη οποιαδήποτε αμφισβήτηση. Πρακτικά, η μόνη περίπτωση που θα τύχει πρακτικής εφαρμογής είναι η περίπτωση της εγκυμοσύνης. 3). Η μείωση του τέλους επιτηδεύματος κατά 50% για όσους δηλώνουν πάνω από την τεκμαρτή αμοιβή είναι μάταιη και ασύμφορη, διότι : Για να δηλώσει κάποιος καθαρά εισοδήματα πάνω από € 10.920 ή € 14.196, θα έχει σίγουρατζίρο πάνω από τον μέσο όρο των € 15.000,00. Επομένως, η ελάχιστη τεκμαρτή αμοιβή θα προσαυξηθεί υπέρογκα κατά τους συντελεστές +30%, +70% και +100% κατά περίπτωση, οπότε η δήθεν ‘’μείωση’’ του τέλους επιτηδεύματος θα είναι ασήμαντη μπροστά στην υπέρογκη αύξηση του οφειλόμενου, λόγω τεκμαρτής αμοιβής, φόρου. Οι στρεβλώσεις στις οποίες οδηγεί το νομοσχέδιο είναι τέτοιου μεγέθους, που καθιστούν αδύνατη οποιαδήποτε βελτίωση. Ίσως, η κατάργηση των συντελεστών προσαύξησης βάσει του μέσου τζίρου του ΚΑΔ να είναι μία ουσιαστική ελάφρυνση, αλλά βλέπω ότι το Υπουργείο είναι αποφασισμένο να προχωρήσει μέχρι τέλους. Επίσης, σημαντική βελτίωση θα ήταν να συνυπολογιστεί για τον καθορισμό του ‘’μέσου τζίρου’’, ο τζίρος των δικηγορικών Εταιρειών, που υπάγονται σε άλλο ΚΑΔ και δεν φαίνεται να λαμβάνεται υπόψη. Αυτό θα περιόριζε κατά πολύ τις περιπτώσεις προσαύξησης του τεκμαρτού εισοδήματος. Τέλος, το πρόβλημα που δημιουργείται για το σύνολο της οικονομίας και της μεσαίας τάξης είναι τεράστιο. Είναι επιτακτική η συνεργασία μας με άλλους επιστημονικούς κλάδους και η από κοινού ανάληψη δράσης.