Αρχική Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣΣχόλιο του χρήστη ΠΑΥΛΟΣ ΔΕΡΜΕΝΑΚΗΣ | 21 Νοεμβρίου 2023, 01:54
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Είναι απόλυτα γνωστό σε όσους ασχολούνται συστηματικά με τις ρυθμίσεις οφειλών ότι οι εκπροσωπούντες τις οφειλές, είτε πρόκειται για Τράπεζες, είτε πρόκειται για Servicers, είτε πρόκειται για νομικά γραφεία πάσης μορφής και ιδιότητας έχουν ως κανόνα να μην απαντούν εγγράφως στα αιτήματα ρυθμίσεων που τους κατατίθενται. Πρόκειται για τεκμηριωμένες προτάσεις ρύθμισης οφειλών, συμβατές με τις δυνατότητες του οφειλέτη στις οποίες απαντούν μόνο προφορικά, χωρίς δεσμεύεις και πολλές φορές με γενικότητες. Όταν δε μετά από πιέσεις συζητήσουν πολύ συγκεκριμένα προτείνουν λύσεις ρυθμίσεων που ενδεικτικά και όχι περιοριστικά: α) δεν λαμβάνουν υπόψη την κατάσταση, τα εισοδήματα και συνεπώς τις πραγματικές δυνατότητες του οφειλέτη, β) εκβιάζουν απαιτώντας είτε πρόσθετες καλύψεις είτε σημαντικά αρχικά εφάπαξ ποσά, γ) για να κάνουν δελεαστική την όποια πρόταση στην πρώτη περίοδο ξεκινούν από χαμηλή δόση και είτε με step-up είτε με μία αύξηση αργότερα την ανεβάζουν σε τέτοιο ύψος που δεν θα έχει καμία σχέση με το εισόδημα του οφειλέτη. Αυτό αφορά κυρίως συνταξιούχους. Πρακτικά μια τέτοια πρακτική προδιαγράφει το βάλτωμα της οφειλής σε επόμενη περίοδο. Με βάση τα παραπάνω και λαμβάνοντας υπόψη τον Κώδικα Δεοντολογίας ο οποίος εφαρμόζεται (;) πλημμελώς προτείνονται: 1) Άπαξ και καταθέσει ο οφειλέτης έγγραφη πρόταση ρύθμισης των οφειλών του ο διαχειριστής των οφειλών του οφείλει να απαντήσει εγγράφως σε ένα εύλογο διάστημα 10 εργασίμων ημερών. 2) Η απάντηση του διαχειριστή στο βαθμό που θα είναι διαφορετική από την πρόταση του οφειλέτη θα πρέπει να είναι τεκμηριωμένη σε σχέση με την γενικότερη κατάστασή του. Θα λαμβάνει υπόψη την ηλικία, το εισόδημα σημερινό και μελλοντικό, την κατάσταση της υγείας του και τα ειδικότερα σχετικά προβλήματα, την οικογενειακή του κατάσταση και τις μελλοντικές υποχρεώσεις ειδικά αν υπάρχουν παιδιά που θα πρέπει να σπουδάσουν. 3) Όταν θα ζητούνται εφάπαξ ποσά θα πρέπει να είναι σε λογική σχέση με το εισόδημα και τη γενικότερη οικονομική κατάσταση του οφειλέτη. 4) Τα επιτόκια θα πρέπει να κινούνται σε λογικά επίπεδα, παραπλήσια με το αρχικό δανεισμό ώστε να μπορέσει ο οφειλέτης να αποπληρώνει το κεφάλαιο. Σκοπός είναι η εξόφληση της οφειλής και όχι να διογκώνονται οι οφειλές με υψηλά επιτόκια που έχουν ως συνέπεια σε πολλές περιπτώσεις να αυξάνεται η οφειλή αφού στην αρχική περίοδο πληρωμών δεν καλύπτονται ούτε οι τόκοι. 5) Δεν μπορεί να γίνεται αποδεκτό να ζητούνται πρόσθετες καλύψεις σε περιουσιακά στοιχεία που απέκτησε ο οφειλέτης από κληρονομιά ή χαριστική αιτία, μετά την αρχική λήψη του δανείου. Δερμενάκης Παύλος Γενικός Γραμματέας Συλλόγου Συνταξιούχων Εμπορικής Τράπεζας Υπεύθυνος Ομάδας Παροχής Τεχνικής Βοήθειας Δωρεάν σε Οφειλέτες Μέλη του Συλλόγου Γενικός Γραμματέας ΔΣ ΟΣΤΟΕ, Υπεύθυνος Επιτροπής Θεμάτων Δανειοληπτών στην Ομοσπονδία.