Αρχική ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣΆρθρο 13 Ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας – Προσθήκη άρθρου 28Α στον Κώδικα Φορολογίας ΕισοδήματοςΣχόλιο του χρήστη Λαμπρος | 22 Νοεμβρίου 2023, 14:09
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Εάν το προτεινόμενο μέτρο πρόκειται να εφαρμοστεί, τότε πρέπει να εφαρμοστεί τουλάχιστον το μέτρο που αντικατοπτρίζεται στο σχόλιο 1 1. Το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα των 10.000 για ελευθέρους επαγγελματίες θα πρέπει να συμψηφίζεται με το συνολικό εισόδημα από όλες τις δηλωμένες πηγές του φορολογούμενου και συζύγου, δηλαδή εισόδημα από συντάξεις, εισόδημα από μισθούς, ενοίκια, εισόδημα από επενδύσεις, εισόδημα από το εξωτερικό σε οικογενειακή βάση 2. Ο καθορισμός ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος 10.000 ευρώ έρχεται σε αντίθεση με τη διάταξη του άρθρου 39 του Κώδικα ΦΠΑ το οποίο προβλέπει ότι μικρές επιχειρήσεις με ακαθάριστο εισόδημα μικρότερο από 10.000 απαλλάσσονται από Φ.Π.Α. Το προβλεπόμενο μέτρο προϋποθέτει ένα ελάχιστο κέρδος 10.000 (δηλαδή ακαθάριστα έσοδα μετά τα έξοδα) που σημαίνει ότι τα ακαθάριστα έσοδα δεν μπορεί να είναι κάτω από 10,000! 3. Ενώ το μέτρο σκοπεύει να εισπράξει φόρους από άτομα που αποκρύπτουν εισόδημα θα έχει επίσης ως αποτέλεσμα την επιβολή φόρου σε όσους στην πραγματικότητα δεν κερδίζουν έως και 10.000. Το μέτρο είναι περιττό γιατί τα τεκμήρια διαβίωσης έχουν σχεδιαστεί για να εντοπίζουν περιπτώσεις όπου τα άτομα ξοδεύουν αδήλωτο εισόδημα. 4. Η γενική συνέπεια του νόμου θα είναι: • Όσοι όντως κερδίζουν λιγότερα από 10.000 ευρώ θα κλείσουν εντελώς την επιχείρησή τους και είτε θα εισέλθουν στη μαύρη οικονομία είτε θα μεταφέρουν τη δραστηριότητα σε άλλο μέλος της οικογένειας που ήδη δηλώνει εισόδημα, περιορίζοντας έτσι τη φορολογική επιβάρυνση στο φόρο επί του πραγματικού επιπλέον εισοδήματος. • Εναλλακτικά θα «κλείσουν» την επιχείρηση, θα διαγράφουν ορολογικά και δεν θα δηλώσουν καθόλου εισόδημα. Οπότε το κράτος θα χάσει όλη την εισφορά ΕΦΚΑ, τέλος επιτηδεύματος, εισφορές στα επιμελητήρια κ.λπ. Έτσι, αντί να εισπράττει επιπλέον έσοδα, το κράτος θα έχει απώλειες εσοδών περισσότερο από αυτά τα οποίο σκοπεύει να εισπράξει. • Ενίσχυση της ήδη υπάρχουσας ῾αντιφορολογικής῾ συμπεριφοράς που επικρατεί με βάση ότι το φορολογικό καθεστώς είναι άδικο και απρόβλεπτο. 5. Το προτεινόμενο μέτρο θα πρέπει να αποσυρθεί και η φορολογική αρχή να επικεντρωθεί στη εύρεση και φορολόγηση του πραγματικού εισοδήματος και στον εντοπισμό της φοροδιαφυγής μέσω της βελτίωσης τον τεκμήριων διαβίωσης, των ελέγχων, την διασταυροση συναλλαγών και της ελαχιστοποίησης των πληρωμών σε μετρητά. 6. Πρέπει να σημειωθεί ότι για όποιον ξεκινά μια επιχείρηση ή εγγράφεται ως ελεύθερος επαγγελματίας υπάρχουν ελάχιστα αναπόφευκτα έξοδα τα οποία επιβάλλονται ανεξάρτητα από το αν έχει εισόδημα. Οι ελάχιστες δαπάνες είναι ΕΦΚΑ, €2.880, τέλος επιτηδεύματος €650, επιμελητήρια €100, δηλαδή συνολικά €3.630 και αυτό πριν από τα υπόλοιπα έξοδα λειτουργίας όπως ενοίκιο, καύσιμα, ρεύμα, κόστος υλικών κ.λπ. Κατά συνέπεια για να έχει καθαρό φορολογητέο κέρδος 10.000 θα πρέπει κάποιος να έχει ελάχιστο ακαθάριστο εισόδημα άνω των 15.000 ευρώ τουλάχιστον. Γνωρίζω πραγματικό παράδειγμα όπου ένα παντρεμένο ζευγάρι έχει εισόδημα από πολλαπλές πηγές για τις οποίες πληρώνει σημαντικό ποσό φόρο εισοδήματος. Στο συνολικό εισόδημά τους περιλαμβάνονται κέρδη περίπου €2.500 από μια μικρή επιχείρηση με ακαθάριστο κύκλο εργασιών €6.500, την οποία η σύζυγος λειτουργεί με μερική απασχόληση. Η επιβολή πρόσθετου φόρου χωρίς βάση, σε αυτήν την περίπτωση, εκτός εάν εφαρμοστεί η πρόταση στο σχόλιο 1 παραπάνω, θα έχει τις συνέπειες του σχολίου 4 παραπάνω, μειώνοντας το έσοδα του κράτους από εισφορές και τέλη κατά € 3,630 συν τον φόρο εισοδήματος έπη τον κερδών € 2,500. Ο προτεινόμενος νόμος δεν θα επιτύχει τον στόχο της εξάλειψης της φοροδιαφυγής και της αύξησης των φορολογικών εσόδων, αντίθετα θα δημιουργήσει περισσότερους φοροφυγάδες και μείωση της είσπραξης εσόδων. Θα δημιουργήσει μια πιο περίπλοκη, άδικη και διοικητικά δαπανηρή φορολογική νομοθεσία, ενώ θα αποξενώσει περαιτέρω την εμπιστοσύνη του κοινού στη δικαιοσύνη και την καταλληλόλητα του φορολογικού συστήματος. Εάν ο στόχος είναι περισσότερα φορολογικά έσοδα, γιατί να μην είστε διαφανείς και ειλικρινείς και απλώς να αυξήσετε τα τέλη επιτηδεύματος και να αποφύγετε την περιττή πολυπλοκότητα του φορολογικού νόμου υπό το πρόσχημα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ. Έχοντας διαβάσει άλλα σχόλια που έχουν υποβληθεί, είναι καταφανώς σαφές ότι οι συντάκτες και οι χορηγοί αυτού του σχεδίου νόμου στερούνται γνώσης της πραγματικότητας της οικονομίας και του τρόπου με τον οποίο πρέπει να εφαρμοστεί ένα δίκαιο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα.