Αρχική ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣΆρθρο 13 Ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας – Προσθήκη άρθρου 28Α στον Κώδικα Φορολογίας ΕισοδήματοςΣχόλιο του χρήστη ΑΝΔΡΕΑΣ ΓΟΥΝΑΡΗΣ | 23 Νοεμβρίου 2023, 12:32
1) Κάθε θεσμοθέτηση οριζόντιου μέτρου, στην εμβέλεια μάλιστα του οποίου υπάγονται τα χαμηλά εισοδήματα, όπως εν προκειμένω όπου στόχος είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες με δηλώσεις χαμηλού ή μηδενικού εισοδήματος, είναι εξ' ορισμού άδικη γιατί παραγνωρίζει την πραγματική συνθήκη της ύπαρξης ελ. επαγγελματιών με χαμηλό ή μηδενικό εισόδημα. 2) Ειδικά για τον κλάδο των δικηγόρων, το μέτρο αυτό χαρακτηρίζεται και από ανακολουθία προς τη φορολογική πρακτική που εφαρμόζει μέχρι σήμερα η Πολιτεία έναντι του κλάδου. Είναι γνωστό ότι επί των ελάχιστων αμοιβών που αναφέρονται στα γραμμάτια προείσπραξης που εκδίδονται σε κάθε διαδικαστική πράξη, παρακρατείται φόρος εισοδήματος. Συνεπώς η Πολιτεία αναγνωρίζει ότι ο αριθμός των εκδιδόμενων γραμματίων αποτελεί σημαντικό δείκτη του αποκτώμενου εισοδήματος, αφού παγίως συναρτά την παρακράτηση φόρου με την έκδοση γραμματίων προείσπραξης, υποχρεωτικά εκδιδόμενων σε κάθε διαδικαστική ενέργεια. Παραδόξως όμως με τα εισαγόμενα τεκμήρια, αποσυνδέεται ο προσδιορισμός του τεκμαρτού εισοδήματος από τον αριθμό των γραμματίων προείσπραξης και συναρτάται μόνο με τη διάρκεια άσκησης του επαγγέλματος, η οποία αποτελεί τυφλό κριτήριο, λογικής κεφαλικού φόρου, εφόσον δεν έχει αντίκρισμα στον αριθμό των πράξεων που ενεργεί ο δικηγόρος. Δηλαδή λάθος επί της αρχής αλλά και λάθος επί της εξειδίκευσης των κριτηρίων. 3) Σε παλαιότερες εφαρμογές των τεκμηρίων προσδιορισμού του εισοδήματος των δικηγόρων, κατά τη δεκαετία 1990, ο προσδιορισμός του τεκμαρτού εισοδήματος, παρότι εμπεριείχε απλουστεύσεις που εκ προοιμίου συνιστούν αδικίες, δε γινόταν οριζόντια όπως με το εν λόγω σχέδιο νόμου, αλλά κλιμακωνόταν με βάση τον αριθμό των παραστάσεων, την επιφάνεια της επαγγελματικής εγκατάστασης κλπ. Συνεπώς ακόμη και τότε που εισήχθη και εφαρμόσθηκε, όσο ίσχυσε αφού μεταγενεστέρως καταργήθηκε ως άδικο και αναχρονιστικό σύστημα, σύστημα τεκμηρίων, δε χαρακτηριζόταν από τον οριζόντιο και άδικο χαρακτήρα που το παρόν σχέδιο νόμου έχει. Για παράδειγμα δικηγόρος 10 ετών, όχι 3 ή 6, ο οποίος κόβει σε όλο το φορολογικό έτος 10 ή 15 γραμμάτια ή και λιγότερα και είναι πολλές αυτές οι περιπτώσεις, ή στεγάζει τη δραστηριότητά του στην οικία του (περίπου το 1/3 σύμφωνα με τα στοιχεία που ανέφερε ο Πρόεδρος του ΔΣΑ σε πρόσφατη δημόσια παρέμβασή του) με ποια φορολογική λογική θα πρέπει να θεωρείται εξ' ορισμού φοροφυγάς; Συμπερασματικά, ενώ το φορολογικό νομοσχέδιο, είναι σύμφωνα με τις διακηρύξεις, χαμηλών δημοσιονομικών προσδοκιών για τα εκτιμώμενα έσοδα αδικεί κατάφωρα μεγάλο αριθμό συναδέλφων και εν γένει ελεύθερων επαγγελματιών. Δηλαδή προκαλεί μεγάλη και άδικη επιβάρυνση σε κατηγορίες επαγγελματιών που δε μπορούν να τη διαχειρισθούν, εν ονόματι μικρού συνολικού δημοσιονομικού οφέλους, αν θεωρήσουμε ως αξιόπιστες τις εκτιμήσεις του Υπουργείου για τα προσδοκώμενα έσοδα. ΑΝΔΡΕΑΣ ΓΟΥΝΑΡΗΣ ΔΙΚΗΓΌΡΟΣ ΠΑΤΡΩΝ