Αρχική ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣΆρθρο 4 Συνέπειες από την ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων προς την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων – Τροποποίηση άρθρου 15Α Κώδικα Φορολογικής ΔιαδικασίαςΣχόλιο του χρήστη ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΚΑΡΜΕΝ | 24 Νοεμβρίου 2023, 22:10
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΡΘΡΟΥ: Η πλατφόρμα MyData είναι ανέτοιμη να υποδεχτεί και να απεικονίσει σε πραγματικό χρόνο το σύνολο των συναλλαγών. Ενδεικτικά υπάρχει άλλη βάση δεδομένων στην οποία καταχωρούνται οι εκδοθέντες ΜΑΡΚ, άλλη βάση δεδομένων που βλέπουν τα προγράμματα εμπορικής διαχείρισης και άλλη βάση δεδομένων που απεικονίζει τα αποτελέσματα στο συνοπτικό βιβλίο. Οι 3 αυτές βάσεις δεδομένων ΔΕΝ είναι συγχρονισμένες. Συνεπώς κάθε επιχείρηση/λογιστής που δεν θα βλέπει το παραστατικό διαβιβασμένο, λόγω ετεροχρονισμού των ανωτέρω βάσεων, θα πρέπει να στείλει απόκλιση, με την οποία πράξη όμως θα επιβάλλεται αυτομάτως πρόστιμο στον εκδότη του παραστατικού. Το κόστος διαχείρισης για την επίτευξη των διαδικασιών διασταύρωσης, επαληθεύσεων και διαβίβασης αποκλίσεων για την επίτευξη της έκπτωσης του Φόρου ΦΠΑ και του Φόρου εισοδήματος γίνεται τεράστιο σε μηνιαία και τριμηνιαία βάση. Το κόστος από τα λογισμικά πληροφορικής και τα modules των mydata θα γίνει δυσβάσταχτο μιας και οι επιχειρήσεις θα είναι άμεσα εξαρτώμενες από αυτά. Το κόστος από την απώλεια ατελείωτων χρονοωρών σε διαδικασίες ελέγχου και ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας θα κάνει τις μικρές επιχειρήσεις αναποτελεσματικές . Θα απαιτούνται εσωτερικές θέσεις εργασίας μόνο για τον έλεγχο των MYDATA κάτι που είναι ανέφικτο στη πλειονότητα των επιχειρήσεων ήτοι τις πολύ μικρές επιχειρήσεις. Τα ανωτέρω κόστη και τα λοιπά μέτρα ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας θα καταστήσουν πολλές μικρές επιχειρήσεις μη βιώσιμες. Οι επιχειρήσεις θα βρίσκονται σε διαρκή σύγκρουση η μια με την άλλη για τις περιπτώσεις που θα εξαναγκαστούν σε δήλωση αποκλίσεων. Πόσο μάλιστα αν αυτό οφείλεται στην ανώριμη και κακοσχεδιασμένη πλατφόρμα των MyData. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΑΝΤΙΚΡΟΥΣΗ: Το άρθρο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το σύνολο σχεδόν των φορολογικών νομοθετικών διατάξεων και κυρίως με το βασικό φορολογικό νομοθέτημα ως προς την έκπτωση των δαπανών, δηλαδή τις προϋποθέσεις του άρθρου 22 του ν.4172/2013 αλλά και των χρόνων έκδοσης των παραστατικών, άρθρων του Ν. 4308/2014 (ΕΛΠ). Οι κανόνες της λογιστικής επιστήμης υποτάσσονται με το άρθρο αυτό στις πληροφοριακές και πληροφορικής φύσεως απαιτήσεις μιας ημιτελούς, δυσχρηστης και κακοσχεδιασμένης πλατφόρμας διαβίβασης. Η έμμεση επιβολή ποινής της μη αναγνώρισης έκπτωσης φόρου ΦΠΑ, σε περίπτωση μη διαβίβασης παραστατικών από τρίτο πρόσωπο (προμηθευτή), χωρίς υπαιτιότητα της ίδιας της επιχείρησης, καταστρατηγεί κάθε έννοια δικαίου. Σημειωτέων πως το ΦΠΑ έχει ήδη πληρωθεί από την επιχείρηση στον προμηθευτή. Το ΣτΕ, έχει εκδώσει πλήθος αποφάσεων, κρίνοντας πως είναι γενική αρχή του δικαίου, ότι η συνδρομή στο πρόσωπο του παραβάτη του στοιχείου της υπαιτιότητας αποτελεί προϋπόθεση για την επιβολή της κύρωσης. Η έμμεση επιβολή υποχρέωσης διαβίβασης απόκλισης είναι υποκατάσταση των ελεγκτικών διαδικασιών του κράτους και μεταφορά της υποχρέωσης στους πολίτες και τις επιχειρήσεις . Η δυνατότητα δήλωσης απόκλισης δεν θεραπεύει την αντισυνταγματικότητα της επιβολής κύρωσης στην επιχείρηση λόγω υπαιτιότητας τρίτου. ΑΝΤΙΠΡΟΤΑΣΗ: Εφαρμογή κινήτρων επιβράβευσης με μείωση του Φόρου, ΦΠΑ και εισοδήματος σε περίπτωση πλήρους εμπρόθεσμης διαβίβασης εσόδων. Διόρθωση και απλοποίηση της διαδικασίας διαβίβασης των εσόδων στο MyData . Έκδοση απλού, πλήρους και αναλυτικού οδηγού – εγχειριδίου διαβίβασης Εσόδων.