• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Μάτσος' | 25 Νοεμβρίου 2023, 10:31

    Το βασικό λάθος του νομοσχεδίου είναι η διακήρυξη του σκοπού του. Το νομοσχέδιο όχι μόνον δεν θα συλλάβει "διαφεύγουσα φορολογητέα ύλη", αλλά θα την αυξήσει κι άλλο. Ο λόγοι είναι οι εξής: Πρώτον: Το νομοσχέδιο (υποτίθεται ότι) ασχολείται κυρίως με τη φοροδιαφυγή των ΔΗΛΩΜΕΝΩΝ επαγγελματιών, μέσω κυρίως της αυστηροποίησης των MyDATA μέχρι την καθιέρωση τεκμηρίων. Η φοροδιαφυγή είναι όμως ένα γενικό ζήτημα, που διατρέχει οριζόντια την κοινωνία. Από το φιλοδώρημα του ντελιβερά και τα "μαύρα" ιδιαίτερα του καθηγητή δημοσίου, μέχρι τη "μαύρη", εντελώς αδήλωτη ελεύθερη εργασία του "μακροχρόνια ανέργου" και δικαιούχου Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης και τα "μαύρα" επιμίσθια όσων επιχειρήσεων θέλουν να κρατήσουν τους μισθωτούς τους με κάπως καλύτερες αποδοχές, η φοροδιαφυγή είναι ΠΑΝΤΟΥ. Απλώς το κράτος μας, έχοντας γραφειοκρατική νοοτροπία στα όλα του, νομίζει ότι "φοροφυγάς" μπορεί να είναι αποκλειστικά αυτός που ΔΗΛΩΝΕΤΑΙ ως ελεύθερος επαγγελματίας, κινούμενο από την ψευδαίσθηση πως τάχα "ό,τι δεν είναι δηλωμένο δεν υπάρχει". Σε αυτή την πλάνη οφείλονται οι περαιτέρω πλάνες που γεννήθηκαν από τους παραπλανητικούς μέσους όρους (περισσότερα επ' αυτού παρακάτω), οι οποίες, ενώ διερωτώνται "πώς ζουν οι επαγγελματίες με λιγότερο από τον κατώτατο μισθό", καθόλου δεν διερωτώνται "πώς ζουν οι μακροχρόνια άνεργοι με λιγότερο από τον κατώτατο μισθό" ή "πώς ζουν όσοι εργάζοναι με μερική απασχόληση με λιγότερο από τον κατώτατο μισθό" και τα λοιπά ή "πώς ζει οικογένεια με 1.176 ευρώ το μήνα" που είναι ο μέσος δηλούμενος ΜΙΚΤΟΣ μισθός. Δεν ζει οικογένεια με αυτά τα λεφτά, άρα κάτι άλλο συμβαίνει. Δεύτερον: Οι επαγγελματίες χωρίζονται σε πάρα πολλές κατηγορίες ως προς το γιατί δηλώνουν τόσα ή μόνο τόσα ή ειλικρινώς ή ανειλικρινώς. - Υπάρχουν αυτοί που υποαπασχολούνται λόγω του ότι συμπληρώνουν ένσημα για συνταξιοδότηση, έχοντας λύσει διαφορετικά το οικονομικό τους πρόβλημα. - Υπάρχουν οι μητέρες, που διατηρούν όμως κάποια υποαπασχόληση για λόγους προσωπικής αξιοπρέπειας, είτε για λόγους διατήρησης επαφής με το επάγγελμά τους και εκ νέου ανάπτυξης μετά το πέρας της ανατροφής των παιδιών. - Υπάρχουν πλείστες άλλες περιπτώσεις μερικής απασχόλησης, όπως και στον κόσμο της μισθωτής εργασίας. - Υπάρχουν οι νέοι επαγγελματίες, που καθόλου δεν περιορίζεται η επαγγελματική τους ανάπτυξη στα τρία ή στα πέντε πρώτα χρόνια. - Υπάρχουν αυτοί - οι πάρα πολλοί - που όντως δεν έχουν πετύχει, αλλά που προσδοκούν να "πιάσουν την καλή" κάποια στιγμή στο μέλλον. - Υπάρχουν αυτοί οι εξίσου πολλοί που, ενώ δεν έχουν πετύχει, ούτε καν προσδοκούν να πιάσουν την καλή στο μέλλον, διότι είναι απογοητευμένοι και στάσιμοι. Ξέρετε πόσες χιλιάδες είναι αυτοί; - Υπάρχουν αυτοί που είναι αδύνατον να φοροδιαφύγουν, λόγω συνθηκών επαγγέλματος ή λόγω ελεγκτικών δικλειδών (συμβολαιογράφοι, δικαστικοί επιμελητές, πρατήρια καυσίμων μετά το σύστημα εισροών εκροών κλπ.) ή επειδή παρέχουν υπηρεσίες προς επιχειρήσεις και ο πελάτης τους απαιτεί να εκδίδουν τιμολόγια. - Υπάρχουν οι έντιμη φορολογικώς που θέλουν να είναι έντιμοι, που μπορεί να μην είναι πάρα πολλοί, αλλά ΥΠΑΡΧΟΥΝ! Και πρέπει να ανταμειφθούν κάποια στιγμή για τον αλτρουισμό τους. - Υπάρχουν αυτοί που τα κουτσοκαταφέρνουν και φοροδιαφεύγουν σε κάποιο σχετικά μικρό βαθμό. Αυτούς τους "καλύπτει" φορολογικά το τέλος επιτηδεύματος και η φορολογία από το πρώτο ευρώ, που θεσπίστηκαν ακριβώς για να "πιάσουν" αυτού του είδους τη μικρο-φοροδιαφυγή. - Και υπάρχουν και αυτοί που τα καταφέρνουν καλά και φοροδιαφεύγουν πολύ. Για όλες τις κατηγορίες εκτός από την τελευταία το νομοσχέδιο θα είναι ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΟ. Θα τους πάρει εισοδήματα τα οποία δεν έχουν ή για τα οποία έχουν ήδη φορολογηθεί με το τέλος επιτηδεύματος και τη φορολογία από το πρώτο ευρώ. Την δε τελευταία κατηγορία, το νομοσχέδιο ΟΥΤΕ ΠΟΥ ΘΑ ΤΗΝ ΑΚΟΥΜΠΗΣΕΙ, διότι στις περισσότερες περιπτώσεις η φοροδιαφυγή της είναι ακόμη μεγαλύτερη από τις μερικές χιλιάδες ευρώ που θα επιδιώξει να εισπράξει. Ενώ σε κάθε περίπτωση, η τελευταία αυτή κατηγορία (όπως και αρκετές από τις προηγούμενες) θα στραφούν σε άλλες διαθέσιμες λύσεις για να αποφύγουν τη σκληρή επιπλέον φορολογία που επιβάλει το νομοσχέδιο. Με αποτέλεσμα, το νομοσχέδιο να "λειτουργήσει" μόνον για τα εισοδήματα του 2023, που θα έχει το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού. Η αγορά θα πρσοσαρμοστεί σε δομές εκτός του νομοσχεδίου, είτε κλείνοντας τα βιβλία, είτε επιλέγοντας από το πλήθος άλλων λύσεων που είναι διαθέσιμες. Τρίτον και κυριότερο: Ένα νομοσχέδιο που απλώς αυξάνει τεχνητά τη φορολογητέα ύλη μιας κατηγορίας φορολογουμένων δεν "συλλαμβάνει διαφεύγουσα φορολογητέα ύλη" παρά αυξάνει γενικώς και αδιακρίτως τη φορολογική επιβάρυνση αυτής της κατηγορίας φορολογουμένων. Επειδή, όπως τεκμηριώθηκε παραπάνω, η κατηγορία αυτή φορολογουμένων δεν φοροδιαφεύγει γενικώς και αδιακρίτως - μια αξιόπιστη έρευνα θα έδειχνε μάλιστα ότι είναι οι λιγότεροι ή οι πολύ λιγότεροι αναλογικώς αυτοί που φοροδιαφεύγουν σε σχέση με αυτούς που δεν φοροδιαφεύγουν - η αύξηση αυτή της φορολογίας ΟΥΔΟΛΩΣ σχετίζεται με την "σύλληψη διαφεύγουσας φορολογητέας ύλης". Συμπτωματικά ίσως συλληφθεί και κάποια διαφεύγουσα φορολογητέα ύλη, όπως μπορεί να συμβεί σε κάθε τεκμαρτή αύξηση του φόρου. Μετά πολλής βεβαιότητας όμως, η διαφεύγουσα φορολογητέα ύλη θα αυξηθεί και δεν θα μειωθεί. Η παραοικονομία θα μεγαλώσει, ενώ η φοροδιαφυγή θα γίνει πιο περίπλοκη από τη "μπρουτάλ" φοροδιαφυγή που είναι περισσότερο γνωστή και προκαλεί την κοινωνία με τρόπο που να καθιστά ευπρόσδεκτη κάθε διακήρυξη πραγματικής ή υποθετικής (όπως το παρόν νομοσχέδιο είναι υποθετική) καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.