Αρχική ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΦΥΣΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΑΣΚΟΥΝ ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ, ΤΟΥΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΟΥΣ Άρθρο 10 Μείωση τέλους επιτηδεύματος – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 31 ν. 3986/2011Σχόλιο του χρήστη ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΟΥ | 25 Νοεμβρίου 2023, 21:38
Αξιότιμοι κύριοι, Το άρθρο 13 του σχεδίου νόμου, πρέπει να αλλάξει. Αποτελεί αντικίνητρο για τους ελεύθερους επαγγελματίες και ωθεί στην απόλυση υπαλλήλων (λόγω αύξησης τεκμηρίων). Επίσης η θέσπιση τεκμηρίων και η μη αναγνώριση δαπανών πχ από άλλους ελεύθερους επαγγελματίες, ωθεί στην τάση να μην ζητά κανείς απόδειξη. Για ποιο λόγο να ζητά κάποιος αποδείξεις όταν δε θα εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα λόγω τεκμηρίου. Αντίθετα το μέτρο βοηθά στην ανάπτυξη της φοροδιαφυγής. Θα περίμενα μία σχέση αλγεβρικού αποτελέσματος πχ 30% αναγνώριση των δαπανών από κατηγορίες επαγγελμάτων που δύνανται να φοροδιαφύγουν. Τώρα δεν υπάρχει κίνητρο για έκδοση παραστατικού. Επίσης θα μπορούσατε κάλλιστα να αυξήσετε το όριο από συναλλαγές με κάρτα. Οι κάρτες έχουν βοηθήσει σημαντικά στην αύξηση των φορολογικών εσόδων. Αντίθετα καταρτίσατε σχέδιο νόμου το οποίο θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της μαύρης εργασίας και θα οδηγήσει στο κλείσιμο αρκετών μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες απέδιδαν φόρους(έστω και μικρούς) και ασφαλιστικές εισφορές. Επίσης το σχέδιο νόμου είναι σύνθετο και όχι απλό και ειδικά το μέτρο με τις τριετίες είναι ιδιαιτέρως άδικο. Είναι γνωστό η καμπύλη ηλικίας λειτουργεί αντίρροπα σε σχέση με εκείνη της παραγωγικότητας. Τέλος διατηρώ τις επιφυλάξεις μου σχετικά με τη νομιμότητα και ορθότητα της φορολόγησης κερδών, στα πλαίσια του τεκμηρίου. Ας δούμε ένα παράδειγμα: Ελεύθερος επαγγελματίας με παρουσία 15 ετών στην αγορά, με έσοδα 15.000€ (ήτοι 1250/μηνιαίως) Για τη χρήση του 2024 θα πληρώσει: φόρο για τεκμήριο 15546€ (γιατί ο κατώτατος το 2024 θα αυξηθεί κι άλλο) ΦΟΡΟΣ = 2445€ (9% για τα 10.000€ + 22% για τα επόμενα 5546€ + 1/2 τέλος επιτηδεύματος) Λογικά λόγω τεκμηρίου θα έρθει και ο ΕΦΚΑ να τον χρεώσει ως εκκαθάριση 26,9% επί του τεκμαρτού ήτοι 4186€ ΑΡΑ ΣΥΝΟΛΟ ΔΑΠΑΝΩΝ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ = 2445+4186=6631€ ή το 44,20% των εσόδων του!!! ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΥΡΙΟΙ ΜΙΑ ΔΑΠΑΝΗ ΠΟΥ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΤΑΙ 100% ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥΣ ΣΑΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ (Η ΔΑΠΑΝΗ ΕΦΚΑ) να μην αναγνωρίζεται κατ'ουσίαν από το συνολικό εισόδημα ??? Στο ανωτέρω παράδειγμα των 15.000€ εισόδημα μείον τα 4186 ΕΦΚΑ μένουν 10.814. Αυτά σε ένα πιθανό φορολογικό δικαστήριο θα αναγνωριστούν 100%. Πως λοιπόν ενώ μετά την αφαίρεση του ΕΦΚΑ του μένουν 10814 εσείς των φορολογείτε με 15546 ???? ΚΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΔΑΠΑΝΗ ΤΗΣ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ (Όλα ΤΑ ΕΞΟΔΑ ΜΗΔΕΝ). Επίσης πως γίνεται να μην αναγνωρίζονται οι ζημιές πέραν του έτους ? Παράδειγμα ένας αντικρυστής ή επενδυτικός σύμβουλος με παροχής υπηρεσιών. Το 1999 που ήταν χρυσή εποχή για το χρηματιστήριο ένας επαγγελματίας του χώρου ήταν δυνατό να παρουσιάσει κέρδη χρήσης ύψους 200.000€ Αυτός λοιπόν σύμφωνα με το σημερινό σας σχέδιο νόμου θα πλήρωνε φόρο αρκετών χιλιάδων ευρώ (χωρίς να αναφερθώ στην προκαταβολή φόρου). Τις επόμενες χρονιές που ήρθε η πτώση του χρηματιστηρίου, το σύνολο της χρηματιστηριακής αγοράς παρουσίαζε ζημίες για 3 συνεχόμενα χρόνια. Αυτός ο ελεύθερος επαγγελματίας που κέρδισε χρήματα που πλήρωσε υψηλούς φόρους, κατά τα πρότυπά σας τα επόμενα 3 χρόνια που το σύνολο της αγοράς "μάτωσε" θα πλήρωνε και φόρους λόγω των τεκμηρίων. Συμπερασματικά θεωρώ πως το φορολογικό σας νομοσχέδιο δε βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση, θα έχει σημαντικές κοινωνικές συνέπειες, θα προκαλέσει μείωση εσόδων στα ασφαλιστικά ταμεία, λόγω της διάρθρωσης της Ελληνικής οικονομίας και θα αυξήσει τη φοροδιαφυγή. Επίσης το πολιτικό σας κόστος θα είναι τεράστιο και θα προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να δημιουργήσετε ομάδα εργασίας σε συνεργασία με τα Επιμελητήρια και του Φορείς και να βρεθεί από κοινού μία κοινά αποδεκτή λύση.