Αρχική ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣΆρθρο 13 Ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας – Προσθήκη άρθρου 28Α στον Κώδικα Φορολογίας ΕισοδήματοςΣχόλιο του χρήστη Αγγελική Τσέλιου | 27 Νοεμβρίου 2023, 10:38
Στο άρθρο 13, στην παρ. 2, στοιχ. αα) για τον υπολογισμό του τεκμαρτού εισοδήματος σημειώνονται τα εξής: Ο υπολογισμός επιβολής φορολόγησης γίνεται με βάση το μικτό κατώτατο εισόδημα, το οποίο αποτελεί παράβαση του άρθρου 4 παρ. 5 του Συντάγματος, το οποίο κατοχυρώνει τη φορολόγηση με βάση την πραγματική φοροδοτική ικανότητα μετά την έκπτωση των δαπανών από τα ακαθάριστα έσοδα. Προτείνεται ο υπολογισμός να γίνεται στη βάση του καθαρού κατώτατου μισθού. Όσον αφορά στο κριτήριο της παλαιότητας και στην εξομοίωση, στην ουσία, των ελεύθερων επαγγελματιών με τους μισθωτούς υπαλλήλους, είναι μια άλογη προσέγγιση, καθώς τα εισοδήματα των επαγγελματιών του πολιτισμού, είναι ασταθή και κυμαινόμενα. Προτείνεται η αφαίρεση της συγκεκριμένης διάταξης από το Σ/Ν. Στο άρθρο 13, στην παρ.2, στοιχ. αβ) για τον υπολογισμό του τεκμαρτού εισοδήματος: Ισχύουν τα ίδια που αναφέρθηκαν αμέσως πιο πάνω στο σημείο 2αα) και προτείνεται ο υπολογισμός να γίνεται στη βάση του καθαρού μισθού του απαχολούμενουυπαλλήλου. Στο άρθρο 13, στην παρ. 2, στοιχ. γ) για το πρόσθετο κριτήριο υπολογισμού με βάση το μέσο όρο του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου ΚΑΔ δραστηριοποίησης του επαγγελματία σημειώνονται τα εξής: Στο χώρο του πολιτισμού, οι ελεύθεροι επαγγελματίες παρέχουν πολλών ειδών υπηρεσίες λόγω της φύσης του κλάδου και για αυτό το λόγο έχουν δηλωμένους, αρκετούς ΚΑΔ. Προτείνεται να διευκρινιστεί αν πρόκειται ο υπολογισμός να γίνει στον μέσο όρο του πρωτεύοντα ΚΑΔ ή του ΚΑΔ με τα περισσότερα εισοδήματα ή επί όλων των δηλωμένων ΚΑΔ. Επιπρόσθετα, αν η ομάδα φορολογούμενων που ανήκει σε έναν συγκεκριμένο ΚΑΔ φοροδιαφεύγει, τότε ο μέσος όρος που θα προκύπτει θα είναι χαμηλός συμπαρασύροντας έτσι και τη βάση υπολογισμού η οποία θα είναι ως εκ της φοροδιαφυγής, λανθασμένη. Αντίθετα, οι ομάδες φορολογούμενων ανήκουσες σε ΚΑΔ που δεν φοροδιαφεύγουν, όπως αυτές του πολιτιστικού τομέα που παρέχουν απευθείας υπηρεσίες προς εταιρείες και δημόσιους οργανισμούς, θα τιμωρούνται εμφανίζοντας υψηλότερο μέσο όρο και αντιστοίχως υψηλότερη βάση υπολογισμού. Προτείνεται η αφαίρεση του συγκεκριμένου κριτήριου από τις διατάξεις του Σ/Ν και σε κάθε περίπτωση, επειδή ισχύει η ίδια λογική όπως επεξηγήθηκε παραπάνω στο σημείο 2αα), ο οποιοσδήποτε υπολογισμός θα πρέπει να γίνεται με βάση το καθαρό κέρδος, που προκύπτει μετά την αφαίρεση των δαπανών από τα ακαθάριστα έσοδα.