Αρχική ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣΆρθρο 26 Διάρκεια και φορολογική αντιμετώπιση βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων – Τροποποίηση άρθρου 111 ν. 4446/2016Σχόλιο του χρήστη ΡΟΜΙΝΑ ΤΣΙΤΟΥ (ΣΟΔΙΑ) | 27 Νοεμβρίου 2023, 17:56
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Κτίρια πολυκατοικίες ή συγκροτήματα κατοικιών ιδίας ιδιοκτησίας που ολόκληρα εκμισθώνονται σε πλατφόρμες, είναι ορθό να έχουν ΕΣΛ από τον ΕΟΤ και όχι ΑΜΑ Βραχυχρόνιας. Μπουκώνουν την αγορά της βραχυχρόνιας με εκατοντάδες διαμερίσματα που τελικά είναι υβριδικά ξενοδοχεία που εκμεταλεύονται το κενό της νομοθεσίας. Ο πρωθυπουργός ορθώς το ανέφερε στην ΔΕΘ, αλλά δεν το βλέπουμε στο κείμενο προς διαβούλευση! 2. Διαμερίσματα που αγοράστηκαν από ξένους επενδυτές για να αποκτήσουν GOLDEN VISA, έχουν ήδη επιτελέσει το έργο τους, δίνοντας πράσινη κάρτα ώστε να δραστηριοποιούνται επαγγελματικά σε ευρωπαική χώρα. Αυτά τα διαμερίσματα οφείλουν να παραμένουν εκτός βραχυχρόνιας μίαθωσης, αφού διαμορφώνουν τις τιμές λόγω της υψηλής ποσόστωσης, καθώς επενδυτές GOLDEN VISA αγοράζουν εκατοντάδες ακίνητα σε σχέση με τους μικροιδιοκτήτες που διαθέτουν λίγα ακίνητα. 3. Η βραχυχρόνια μίσθωση έφερε ανάπτυξη σε γειτονιές πόλεων και χωριά της επαρχίας, λειτουργώντας συμπληρωματικά με τον ξενοδοχειακό κλάδο. Σε περιοχές με ελάχιστα ξενοδοχεία, έφερε τουρισμό και δουλειά σε όλες τις περιφερειακές δραστηριότητες (εστίαση, καταστήματα, παντοπωλεία/σουπερ μάρκετ, πλυντήρια, φύλαξη αποσκευών κτλ) όπου βασίζονται στην βραχυχρόνια μίσθωση, καθώς τα ξενοδοχεία παρέχουν μέσα στο κτίριό τους τις παραπάνω δραστηριότητες. Εάν κλείσουν τα Airbnb, θα μαραζώσουν οι τοπικές επιχειρήσεις. Σε ένα παράλογο σενάριο όπου κριθεί σκόπιμο από την κυβέρνηση να μειωθεί ο αριθμός καταλυμάτων και η διάρκεια λειτουργίας σε 60-90 μέρες, θα πρέπει να εφαρμοστεί ο νόμος ΚΑΙ στα ξενοδοχεία. Είναι πχ σαν να αποφασίσει η εκάστοτε κυβέρνηση ότι υπάρχει υπερπροσφορά φαγητού και να απογορέυσει τα παντοπωλεία αλλά να επιτρέπονται τα σούπερ μάρκετ! Προτείνουμε: ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ της παραγράφου “Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης και Τουρισμού μπορεί, για λόγους που σχετίζονται με την προστασία της κατοικίας, να καθοριστούν γεωγραφικές περιοχές, όπου θα ισχύουν περιορισμοί στη διάθεση ακινήτων για βραχυχρόνια μίσθωση ως εξής: α. Να μην επιτρέπεται η βραχυχρόνια μίσθωση άνω των δύο (2) ακινήτων ανά Α.Φ.Μ. δικαιούχου εισοδήματος. β. Η μίσθωση κάθε ακινήτου να μην υπερβαίνει τις ενενήντα (90) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος και για νησιά κάτω των δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων τις εξήντα (60) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. Υπέρβαση της διάρκειας του προηγούμενου εδαφίου επιτρέπεται, εφόσον το συνολικό εισόδημα του εκμισθωτή ή του υπεκμισθωτή, από το σύνολο των ακινήτων που διαθέτει για μίσθωση ή υπεκμίσθωση, δεν ξεπερνά τις δώδεκα χιλιάδες (12.000) ευρώ κατά το οικείο φορολογικό έτος.” 4. Στην Αθήνα έχουν καταγραφεί 12.000 κατοικίες σε πλατφόρμες, οι οποίες πριν αξιοποιηθούν στην βραχυχρόνια μίσθωση ήταν κλειστές και ανακαινίσθηκαν με την ελπίδα ενός αυξημένου εισοδήματος που θα απόσβαινε τα έξοδα σε βάθος χρόνου, κάτι που τα μειωμένα έσοδα από αστική μίσθωση δεν θα επέτρεπε. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, υπάρχουν 150.000 αδιάθετα ακίνητα, άρα η βραχυχρόνια μίσθωση φέρει ελάχιστη ευθύνη για την έλλειψη κατοικιών. 5. Να επανέλθει και να περιληφθεί στον νόμο η αρχική πρόταση του υπουργείου οικονομικών για flat τέλος 1,5 ευρώ ημερησίως σε όλα τα βραχυχρονίως ενοικιαζόμενα καταλύματα, ιδανικά να εισπράτεται από τις πλατφόρμες και να αποδίδεται στο κράτος. Ο τρόπος πληρωμής του φόρου ανθεκτικότητας Μεγαλύτερο τέλος €10 -αν πρέπει να επιβληθεί- θα οφείλει να γίνει βάσει τζίρου και ουχί επιφανείας, καθώς ένα εξοχικό σε χωριό 80τμ, μπορεί να έχει το 1/10 του τζίρου ενός λουξ διαμερίσματος στο Κολωνάκι! 6. ‘Οσοι εκμισθώνουν δωμάτια εντός της κατοικίας τους να εξαιρεθούν από την έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθώς το εισόδημα είναι συμπληρωματικό και σαφώς μικρότερο από όσους εκμισθώνουν ολόκληρα ακίνητα. 7. Διευκρινίζουμε ότι εννοούμε πάντα 2 ΑΤΑΚ ανα ΑΦΜ. Πρέπει να διευκρινιστεί με σαφήνεια ότι η έννοια του «ακινήτου» αντιστοιχεί μόνον στον ΑΤΑΚ και αποσυνδέεται πλήρως από το πλήθος των ΑΜΑ που νομίμως εκδίδονται για τμηματική μίσθωση. Το κράτος άλλωστε δεν θα πρέπει να το ενδιαφέρει ο τρόπος προώθησης ενός καταλύματος (μπορεί ένα ακίνητο να δημιουργήσει 5 διαφορετικά ΑΜΑ ώστε να πετύχει κρατήσεις) αλλα όπως ρητά αναφέρεται να είναι 2 ακίνητα (δηλ.ΑΤΑΚ) ανα ΑΦΜ. 8. Να δοθεί άμεσα η δυνατότητα σε ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης να μπορούν να αξιοποιούν τα κουπόνια τουρισμού. Εάν έχουμε όλες αυτές τις υποχρεώσεις και αποτελούμε πλέον μέρος του τουριστικού προϊόντος τότε είναι απαραίτητο να συμπεριλαμβάνετε τη δραστηριότητα μας σε όλες τις αποφάσεις στήριξης που αποφασίζονται. ΡΟΜΙΝΑ ΤΣΙΤΟΥ, μέλος Δ.Σ. "Συλλόγου Οικονομίας Διαμοιρασμού" Σ.Ο.ΔΙΑ.