Αρχική ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣΆρθρο 13 Ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας – Προσθήκη άρθρου 28Α στον Κώδικα Φορολογίας ΕισοδήματοςΣχόλιο του χρήστη Πανελλήνιος Σύνδεσμος Καθηγητών-Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών | 27 Νοεμβρίου 2023, 19:54
Παρατηρήσεις επί του Σχεδίου Νόμου «ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ» Σύμφωνα με τα άρθρα 13, 14, 15 οι πολίτες υποχρεούνται να δηλώνουν ως πραγματικό εισόδημα αυτό που τεκμαίρεται ότι απέκτησαν ανεξαρτήτως εάν το απέκτησαν. Για το λόγο αυτό στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος Ν. 4172/2013, προστίθεται άρθρο με τον αριθμό 28A, με την 1η παράγραφο του οποίου όσοι ασκούν ατομική επιχείρηση, όπως είναι η επιχείρηση γλωσσομάθειας ΚΞΓ, πρέπει να δηλώνουν ελάχιστο ετήσιο κέρδος αυτό που προκύπτει από συγκεκριμένες προδιαγραφές και όχι το πραγματικό που προκύπτει από τα φορολογικά βιβλία. Ο νόμος αυτός είναι αντισυνταγματικός, διότι είναι αντίθετος με το άρθρο 4 του Συντάγματος που αναφέρει στην παράγραφο 5 ότι «οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους». Ο προσδιορισμός της ικανότητας εκάστου Έλληνος σε σχέση με την οικονομική του δυνατότητα και η δυνατότητα συμμετοχής στα δημόσια βάρη προκύπτει από φορολογικά βιβλία. Η ύπαρξη τεκμηρίου σε σχέση με το ποσό καθαρού εισοδήματος (κέρδος) εκάστου Έλληνος και ειδικότερα εκάστου ιδιοκτήτου ΚΞΓ είναι για το λόγο αυτό αντισυνταγματική. Δεν λαμβάνονται υπόψιν τα τηρούμενα φορολογικά βιβλία, αλλά τίθενται άλλα κριτήρια για τον προσδιορισμό του καθαρού κέρδους. Παράδειγμα 1 Ένα ΚΞΓ έχει ακαθάριστα κέρδη ευρώ 74.985 και εάν αφαιρεθούν τα έξοδα που αναγνωρίζονται ως έξοδα παραμένουν πραγματικά κέρδη ευρώ 15.000. Όμως σύμφωνα με το νόμο και τα κριτήρια που θέτει αυτός δεν θα πληρωθεί φόρος ευρώ 2.000 βάσει του προγραμματικού κέρδους, αλλά φόρος ευρώ 7.104,20 βάσει των κριτηρίων που θέτει το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, δηλαδή περισσότερος φόρος ευρώ 5.104,20. Με βάση τα φορολογικά βιβλία το πραγματικό κέρδος είναι ευρώ 15.000 και εάν πληρωθεί επιπλέον φόρος ευρώ 7.104,20 το καθαρό κέρδος που θα απομείνει στον επιχειρηματία είναι ευρώ 8.000. Οπότε αυτός θα διερωτηθεί, γιατί να έχει αυτή την επιχείρηση από την οποία δεν μπορεί να ζήσει και να μην στραφεί σε άλλους τρόπους αποκόμισης εισοδημάτων, όπως είναι τα μαύρα ιδιαίτερα, που αφήνονται, επιμελώς, στο απυρόβλητο; Καλύτερα δεν είναι να κλείσει την ατομική του επιχείρηση, αντί να φορολογείται για κέρδη που δεν έχει αποκτήσει; Παράδειγμα 2 Έστω ότι μια ατομική επιχείρηση έχει ακαθάριστα έσοδα ευρώ 142.000 και αφαιρουμένων των αποδεκτών εξόδων βάσει των φορολογικών βιβλίων τα πραγματικά κέρδη που απομένουν στον ιδιοκτήτη είναι ευρώ 25.000. Με βάση το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ο φόρος που θα πληρώσει δεν είναι 4.000 όπως γινόταν μέχρι σήμερα αλλά 13.900. Αν από τις 25.000 αφαιρεθεί ο φόρος 13.900 απομένει καθαρό κέρδος 11.100 ευρώ και επομένως ο επιχειρηματίας που εξυπηρετεί εργαζόμενους, εισφορές ασφαλιστικές, μισθούς κλπ πρέπει να συντηρεί μια επιχείρηση που θα έχει ετησίως 142.000 ευρώ τζίρο και από το ποσό αυτό με όλο τον κόπο που θα πραγματοποιήσει με την προσωπική του εργασία, σκέψη και δράση, να περιορισθεί σε 11.900. Παράδειγμα 3 Έστω ότι μια επιχείρηση ΚΞΓ έχει ακαθάριστα έσοδα 92.000 ευρώ. Εάν από αυτά αφαιρεθούν τα έξοδα απομένει καθαρό κέρδος 19.000 που εισπράττει ο ιδιόκτητης. Ο φόρος που καταβάλλει σήμερα είναι ευρώ 2.880 ενώ με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο θα καταβάλει φόρο 6.847,95, ήτοι θα απομείνουν σε αυτόν 19.000-6847,95 = 12.152,05 ευρώ. Τα κριτήρια του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου είναι επίσης αντισυνταγματικά και διαβλητά. Ειδικότερα, χρησιμοποιείται ως κριτήριο ο τζίρος της επιχείρησης, το προσωπικό που διαθέτει η επιχείρηση, ο υψηλότερος μισθός του εργαζομένου, τα έτη λειτουργίας της επιχείρησης και το ποσό του τζίρου που αναφέρεται ως αναμενόμενο στον ΚΑΔ. Τα κριτήρια αυτά όμως μπορεί οποτεδήποτε χωρίς κανένα περιορισμό να τα αλλάξει το Κράτος και αυτομάτως να αλλάξει και το ποσό του φόρου, πρόκειται δηλαδή για μια οργανωμένη προσπάθεια εκμηδένισης των ελεύθερων επαγγελματιών για αγνώστους σε αυτούς σκοπούς. Από τα ως άνω παραδείγματα προκύπτει, ότι όπως πάντα το Κράτος βρίσκεται μακράν της πραγματικότητος. Δεν έχει αντιληφθεί το Κράτος, ότι επειδή τα μισθολόγια του προσωπικού ενός ΚΞΓ είναι υψηλά και ο ανταγωνισμός – ιδίως ο αθέμιτος ανταγωνισμός από τα μαύρα ιδιαίτερα – οδηγεί τις τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών σε χαμηλό ύψος, είναι ελάχιστο το καθαρό κέρδος σε σχέση με το φαινομενικά μεγαλύτερο ακαθάριστο εισόδημα. Το αποτέλεσμα αυτού του υπό διαβούλευση νομοθετήματος, εάν ψηφιστεί, θα είναι κλείσιμο των μικρών επιχειρήσεων λόγω της μη βιωσιμότητάς τους, που σημαίνει: α) ζημία του Κράτους ως προς τα φορολογικά έσοδα, β) αύξηση της ανεργίας, γ) αύξηση των μαύρων ιδιαιτέρων μαθημάτων που αποφέρουν μηδενικά έσοδα στο κράτος και δημιουργούν επιπλέον έξοδα, μέσω επιδομάτων, κλπ. Με άλλα λόγια, το νομοθέτημα αυτό είναι καταστροφικό και θα επιφέρει συρρίκνωση στον κλάδο ιδιοκτητών ΚΞΓ. Το πιο σημαντικό νομικό επιχείρημα είναι, ότι δεν λαμβάνονται πλέον υπόψη οι εγγραφές των φορολογικών βιβλίων, αλλά ο φόρος καθορίζεται όπως θέλει κάθε φορά το Κράτος. Το Κράτος έτσι καθίσταται απολυταρχικό, αδιαφανές και άφυλο για τους πολίτες. Πανελλήνιος Σύνδεσμος Καθηγητών – Ιδιοκτητών Κέντρων Ξένων Γλωσσών (Europalso)