Αρχική ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣΆρθρο 13 Ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας – Προσθήκη άρθρου 28Α στον Κώδικα Φορολογίας ΕισοδήματοςΣχόλιο του χρήστη ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ | 27 Νοεμβρίου 2023, 21:43
Τολμηρή, αλλά αναγκαία μεταρρύθμιση, ώστε επιτέλους να συμμαζευτεί το πρόβλημα της φοροδιαφυγής των ελ. επαγγελματιών, μια κατάσταση που δεν ταιριάζει στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας μας και βλάπτει το επιχειρηματικό κλίμα της. Πίσω από τη συναισθηματική φόρτιση περί "δικηγόρων ντελιβεράδων" κρύβεται ένα μείζον παράδοξο, το οποίο κανείς από τους πολέμιους της φορολόγησης των ελ. επαγγελματιών δεν μπορεί να δικαιολογήσει. Αν μετά από 5 χρόνια άσκησης επιστημονικού ή γενικότερα ελ. επαγγέλματος, κερδίζεις λιγότερα από έναν εντελώς ανειδίκευτο και άπειρο πρωτοαπασχολούμενο εργάτη, τότε είτε φοροδιαφεύγεις είτε κάνεις κάτι πολύ λάθος. Σαφώς, κάποιοι όντως αδικούνται από το μέτρο. Όμως είναι μικρή μειοψηφία, σε σχέση με τα μέσα εισοδήματα των σχετικών επιστημονικών κλάδων. Και για τους αδικούμενους, αφενός θα υπενθυμίσω ότι το τεκμήριο, σύμφωνα και με την ΕΣΔΑ είναι μαχητό και κάλλιστα, οποιοσδήποτε που δεν ασκεί ή ασκεί ελάχιστη δραστηριότητα μπορεί όντως να το αποδείξει. Αφετέρου, αν όντως επιθυμείς να διατηρείς έναν επαγγελματικό τίτλο, χωρίς να ασκείς το επάγγελμα για δικούς σου λόγο, δεν είναι υπέρμετρη η υποχρέωση για ανάλογη κοινωνική συνεισφορά. Σε κάθε περίπτωση, όπως επανειλημμένα έχουμε αναδείξει στις κινήσεις για την καταπολέμηση και αναστροφή του φαινομένου brain gain, οι λύσεις στα προβλήματα των ελ. επαγγελματιών και ιδίως των νεότερων δεν μπορούν να βασιστούν στη διαιώνιση παθογενειών, όπως η φοροδιαφυγή, που δεν συνιστούν παρά ένα παυσίπονο στα συνεχιζόμενα θεσμικά προβλήματα. Είναι επιτακτική ανάγκη οι ελ. επαγγελματίες να αναβαθμίσουν το επίπεδο και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών τους και να αποφασίσουν να πληρώνονται ανάλογα με αυτό, δηλαδή να αυξήσουν τις αμοιβές τους και να επιτύχουν εισοδήματα αξιοπρεπή και αντίστοιχα του επαγγέλματός τους. Και όχι να συντηρούν ένα παρωχημένο μοντέλο "πολέμου τιμών" και "φθηνών" τόσο σε τιμή, όσο και σε ποιότητα υπηρεσιών, που όμως αναγκάζουν τους επιστήμονες σε φοροδιαφυγή ως μέσο επιβίωσης και έτσι το κόστος των υπηρεσιών τους μετακυλίεται έμμεσα στο κοινωνικό σύνολο. Στην κατεύθυνση αυτή, προτείνω 2 πρόσθετες ρυθμίσεις που θα βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα των μέτρων του νομοσχεδίου, αυξάνοντας μάλιστα τη θετική κοινωνική επίπτωση και με έμφαση στη νέα γενιά και ιδίως τον εμπλουτισμό του επιστημονικού δυναμικού της χώρας μας, με τη διευκόλυνση των πραγματικά άξιων παιδιών της που σταδιοδρομούν στο εξωτερικό. 1. Την εξαίρεση για 5 έτη από την επιβολή της παραπάνω τεκμαρτής φορολόγησης κάθε επιστήμονα που επαναπατριζεται μετά από άσκηση του επαγγέλματός του σε ξένη χώρα, στην Ελλάδα, είτε για να δραστηριοποιηθεί ως ελ. επαγγελματίας είτε για να δραστηριοποιηθεί ως μονοπρόσωπη επιχείρηση είτε ως υποκατάστημα αλλοδαπής μονοπρόσωπης επιχείρησης. Και τη για το ίδιο διάστημα εξαίρεσή του από το καθεστώς φορολόγησης ελ. επαγγελματιών και φορολόγησή του καθαρού εισοδήματος του, με τα προνόμια του εισοδήματος από μισθωτή εργασία, ήτοι απαλλαγή από τέλος επιτηδεύματος και προκαταβολή φόρου και φορολόγηση με το αφορολόγητο και τις κλίμακες των μισθωτών. Για λόγους αποφυγής καταχρήσεων, ως επαναπατριζόμενος επιστήμονας μπορεί να θεωρείται όποιος συμπλήρωσε 3 έτη εργασίας στο εξωτερικό είτε ως ελ. επαγγελματίας είτε ως μισθωτός στην ίδια ή συναφή επιστημονική ειδικότητα με την οποία θα δραστηριοποιείται στην Ελλάδα. 2. Την, προς το σκοπό αυξημένης αποτελεσματικότητας του νέου πλαισίου πάταξης φοροδιαφυγής, απαγόρευση πληρωμών μέσω Instant Pay και ανάλογων εργαλείων μεταφοράς και δυνατότητας ανώνυμης ανάληψης μετρητών (που ως γνωστόν συνιστούν μέσα διευκόλυνσης της φοροδιαφυγής), προς ελ. επαγγελματίες και πρόσωπα που διατηρούν βιβλία ως ελ. επαγγελματίες, από οποιονδήποτε πλην στενών συγγενών τους. Για την εφαρμογή της πρόβλεψης αυτής, μπορεί να ζητείται από τον παραλήπτη των χρημάτων να συμπληρώνει τον ΑΔΤ ή το ΑΦΜ του στο ΑΤΜ της είσπραξης ή να ζητείται από τον αποστολέα να συμπληρώνει το κινητό τηλέφωνο του παραλήπτη, ώστε να επιβεβαιώνει αυτός την ταυτότητά του μέσω SMS, στα πρότυπα λειτουργίας του gov.gr και ανάλογων εφαρμογών είτε απλούστερα, να υποχρεούνται οι αποστολείς χρημάτων μέσω Instant Pay, από το τραπεζικό τους ίδρυμα, να δηλώνουν τους παραλήπτες των αποστελλόμενων από αυτούς χρημάτων. Και φυσικά, η παραβίαση της απαγόρευσης να τιμωρείται διοικητικά με σοβαρό πρόστιμο, όπως πχ το 5πλάσιο της συναλλαγής, τόσο για τον αποστολέα των χρημάτων, όσο και για τον ελ. επαγγελματία-παραλήπτη.