Αρχική Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Ριζοσπαστική Κίνηση Πολιτών Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης | 13 Φεβρουαρίου 2024, 17:00
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η Ριζοσπαστική Κίνηση Πολιτών Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης (ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β.) μετέχει αδιάλειπτα από την σύστασή της σε κάθε πρωτοβουλία για την προάσπιση και διασφάλιση των παράκτιων οικοσυστημάτων ως κρίσιμων περιβαλλοντικών περιοχών και των παραλιών που περικλείονται ως Δημόσια κοινόχρηστα αγαθά, είτε συλλογικά, με φορείς και συλλογικότητες, είτε αυτόνομα. Η ΡΙ.ΚΙ.Π. Β.Β.Β. έχει την πάγια θέση ότι οι παραλίες, ως δημόσιο κοινόχρηστο αγαθό, ανήκουν σε όλους τους πολίτες ισότιμα και όχι στους δημότες των παράκτιων Δήμων που γεωγραφικά βρίσκονται. Οι παραλίες αποτελούν Δημόσιο κοινόχρηστο αγαθό και έχουν ισότιμο δικαίωμα πρόσβασης σε αυτές όλοι ανεξαιρέτως οι πολίτες. Επίσης, πιστεύουμε ότι οι παραλίες ως φυσικό οικοσύστημα δεν πρέπει να αλλοιώνονται, αλλά να γίνονται σε αυτές μόνο ήπιες παρεμβάσεις. ~ ~ ~ ~ Το καλοκαίρι του 2023 κορυφώθηκε το κίνημα πολιτών σε όλη την επικράτεια ενάντια στην απαράδεκτη διαδικασία του δημοσίου (κράτους και Δήμων) για τις συμβάσεις της Απλής Χρήσης Αιγιαλού και Παραλίας, αλλά και επιχειρηματιών που παρανόμως και με στόχο το κέρδος τους κατέλαβαν μεγαλύτερο μέρος του παραχωρούμενου, έκαναν επί παραλίας επιζήμιες παράνομες κατασκευές, ουσιαστικά ανεξέλεγκτοι και θησαύρισαν από την παράνομη αυτή δραστηριότητα. Η κυβέρνηση μετά την πανελλήνια κατακραυγή αποφάσισε να φέρει σε δημόσια διαβούλευση ένα σχέδιο νόμου (σ.Ν.) για την ‘’ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΣΕ ΠΑΡΑΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ’’ και ειδικότερα για την ‘’ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΑΠΛΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΑΙΓΙΑΛΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΙΑΣ’’. Μελετώντας το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου διαπιστώνει κανείς ότι ουσιαστικά το μόνο που αλλάζει είναι ότι θέτει εκτός της διαδικασίας της σύναψης των συμβάσεων τους τοπικούς Δήμους και προτείνει ένα χαοτικό σύστημα ελέγχων με πολυεπίπεδες αρμοδιότητες που θα καταλήξει σε φιάσκο. Κατά τα λοιπά, διαπιστώνουμε ότι τα κριτήρια για την προάσπιση του παρακτίου φυσικού περιβάλλοντος και της κοινοχρησίας του λιγοστεύουν και στοχεύουν στη διαδικασία δημοπρατήσεων και στο ποιός έχει την δικαιοδοσία αυτή. Οι Δήμοι παραμένουν για να επιτηρούν, να καθαρίζουν και να έχουν την κατά τον νόμο ευθύνη. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ και ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ • Οι Δήμοι με το προηγούμενο καθεστώς παραχωρήσεων επέδειξαν την ίδια αμετροέπεια και αδιαφάνεια με το κράτος, συμμετέχοντας στην μετατροπή τους σε όσο το δυνατόν πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις για τους επιχειρηματίες, κάνοντας τα “στραβά ματιά”, σε βάρος της προάσπισης των παραλιών ως Δημόσιου κοινόχρηστου αγαθού, άρα ενάντια στα δικαιώματα των πολιτών. Όμως, η συμμετοχή των Δήμων (Άρθρο 14ο & 7ο ) και των τοπικών κοινωνιών στα τεκταινόμενα στον Δημόσιο κοινόχρηστο χώρο των παράκτιων περιοχών και των παραλιών σε κάθε Δήμο είναι καθοριστική για την περιβαλλοντικά ορθή και κοινωνικά δίκαιη διαχείρισή τους. Επιβάλλεται, επομένως, η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών σε κάθε σχεδιασμό ήπιας μορφής ανάπτυξη σε παραλίες. Σχεδιασμός που θα καλύπτει και θα εξυπηρετεί αποκλειστικά ανάγκες που κρίνονται απόλυτα βασικές για τους πολίτες (νερό, τουαλέτες, ντους) που επισκέπτονται τις παραλίες για κολύμβηση και απλή αναψυχή. Αυτές οι υποδομές οφείλουν να είναι δημόσιες – δημοτικές και να μισθώνονται μόνο σε τοπικούς ενδιαφερομένους επιχειρηματίες για να ωφελείται η τοπική οικονομία. Ο κάθε τοπικός επιχειρηματίας, φυσικό πρόσωπο με ατομικό Α.Φ.Μ., θα μετέχει μόνο σε μια δημοπρασία μίσθωσης. Αυτό κρίνεται αναγκαίο, γιατί ήδη με την ανακοίνωση του σ.Ν. στήνονται εταιρίες που θα μετέχουν μαζικά σε πολλές δημοπρατικές μισθώσεις παραλιών σε όλη τη επικράτεια για να εκτοπίσουν την πιθανότητα τοπικής συμμετοχής. Ο Δήμος είναι ο πλησιέστερος φορέας του Δημοσίου σε κάθε παράκτια περιοχή, τη γνωρίζει καλά και μπορεί να μετέχει στην καθημερινή προστασία και επιτήρησή της από υπερβάσεις και παράνομες χρήσεις. Για αυτό απαιτείται ένα δεσμευτικό και ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο για τις αρμοδιότητες και τις υποχρεώσεις του Δήμου, το οποίο θα διασφαλίζει την προστασία του παράκτιου χώρου και της παραλίας, ως φυσικού περιβάλλοντος και Δημόσιου κοινόχρηστου αγαθού και επί αυτού φυσικά θα υπάρχει και τακτική δημόσια λογοδοσία στους Πολίτες. Ο Δήμος ως φορέας του Δημοσίου πρέπει να είναι υπεύθυνος και για την ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών σε ΟΛΟ το εύρος της κάθε παραλίας και όχι ο επιχειρηματίας για το τμήμα της παραλίας που του παραχωρείται. Για την επίτευξη όλων αυτών το κράτος οφείλει να θεσμοθετήσει ένα συγκεκριμένο ετήσιο επαρκές ποσό για την κάθε παραλία, μισθωμένη ή μη. • Διαπιστώνουμε ότι οι προτάσεις του σ.Ν. στοχεύουν στην ’’ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΣΕ ΠΑΡΑΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ‘’ με γνώμονα την μεγιστοποίηση των εισπράξεων και δεν θέτουν τεκμηριωμένα μεγέθη και προϋποθέσεις για τις προς ‘’ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΑΠΛΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΑΙΓΙΑΛΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΙΑΣ’’ περιοχές, τα οποία θα τις προστατεύουν επαρκώς. Είναι πλέον επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι απαιτείται η καταγραφή και μελέτη της φέρουσας ικανότητας κάθε παραλίας να δεχτεί τουριστικές χρήσεις και σε ποιο εύρος, για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και αποφυγή υπέρμετρης όχλησης των τοπικών κοινωνιών, πριν δοθεί προς παραχώρηση και μίσθωση. Δεν έχουν όλες οι παραλίες τα ίδια χαρακτηριστικά και μορφολογία και επομένως απαιτείται ιδιαίτερη μελέτη για κάθε παραλία για την προστασία της από υπερβολικές ανθρωπογενείς χρήσεις. Οι παραλίες εύλογα μπορούν να ταξινομηθούν, σε παραλίες με μεγάλη τουριστική επισκεψιμότητα και σε παραλίες κοντά σε μεγάλα αστικά κέντρα και πόλεις που έχουν και την μεγαλύτερη ανάγκη μέριμνας για προστασία τους. Άλλη κατηγορία είναι αυτή των πιο απομονωμένων παραλιών που έχουν μικρότερη επισκεψιμότητα, αλλά χρήζουν και αυτές μέριμνας προστασίας από την πιθανή υπέρχρηση. Ο προτεινόμενος στο σ.Ν. όρος “ΑΠΑΤΗΤΕΣ” παραλίες (Άρθρο 4ο) αποτελεί μη δόκιμο όρο γιατί οι απάτητες είναι λίγες και κυρίως μόνο όσες δεν έχουν οδική πρόσβαση. Προτείνουμε τον όρο ΑΛΩΒΗΤΕΣ παραλίες από ανθρωπογενείς χρήσεις. • Σχετικά με τα χαρακτηριστικά των προς δημοπρατική μίσθωση για ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΑΠΛΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΑΙΓΙΑΛΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΙΩΝ, τα μεγέθη που δίνονται θέτουν μαζικά όλες τις παραλίες σε καθεστώς εμπορικής εκμετάλλευσης και δεν αφήνουν ΑΛΩΒΗΤΕΣ από ανθρωπογενείς χρήσεις τουλάχιστον τις μικρές παραλίες. Η αλόγιστη χωροθέτηση ομπρελοξαπλωστρών σε μικρές παραλίες λίγων μέτρων αναιρεί τον κοινόχρηστο χαρακτήρα τους και την κρίνουμε επιζήμια. Προτείνουμε να ΜΗΝ μπαίνουν σε δημοπρασία για μίσθωση αλλά και παραχώρηση σε όμορη επιχείρηση(Άρθρο 9ο & 11ο ), όσες παραλίες είναι μικρότερες των 200 μέτρων σε μήκος, το οποίο υπολογίζεται προσμετρώντας μόνο το τμήμα που έχει πλάτος 20 μέτρα και περισσότερα, από την ακτογραμμή του θερινού κύματος έως το πίσω μέρος της παραλίας. Ένας άλλος παράγοντας, αφού πληροί τον πρώτο του μεγέθους, είναι να έχει χαρακτηριστεί από την αρμόδια επιτροπή και κατά τον νόμο ως πολυσύχναστη παραλία για ΔΥΟ τουλάχιστον συνεχόμενα χρόνια. Μετά τη διασφάλιση των παραπάνω, προτείνουμε το τμήμα που θα δίνεται προς μίσθωση ή παραχώρηση σε όμορη επιχείρηση, να είναι το μέγιστο το 30% της παραλίας, για να μην διακυβεύεται και αναιρείται η ουσία της κοινοχρησίας τους. Σε παραλίες με ειδικό καθεστώς προστασίας (Άρθρο 4ο) με νόμο – Π.Δ. προστασίας – NATURA να τηρούνται τα προβλεπόμενα για την προστασία τους και εάν δεν υπάρχει πρόβλεψη, η μίσθωση να επιτρέπεται στο 15% της παραλίας τηρουμένων των παραπάνω αρχικών δεσμεύσεων. Η αρχή της τοποθέτησης των απλών ομπρελοξαπλωστρών να αρχίζει 5 μέτρα από την ακτογραμμή του θερινού κύματος και να αφήνει και στο πίσω μέρος της παραλίας πάλι 5 μέτρα διαθέσιμο χώρο. Η δυνατότητα δεύτερης μίσθωσης στη ίδια παραλία, να δίνεται ΜΟΝΟ σε παραλίες με ωφέλιμο χώρο και με μήκος άνω των 500 μέτρων το οποίο υπολογίζεται προσμετρώντας μόνο το τμήμα που έχει πλάτος 20 μέτρα από την ακτογραμμή του θερινού κύματος έως το πίσω μέρος της παραλίας. Η απόσταση μεταξύ των δύο μισθώσεων να είναι 200 μέτρα τουλάχιστον. Το μέγιστο μέγεθος κάθε μίσθωσης να μην υπερβαίνει τα 500 τετραγωνικά μέτρα και να μη δημοπρατούνται πάνω από δύο μισθώσεις ανά παραλία. Οι μισθωτές οφείλουν να διατηρούν την παραλία καθαρή και προσβάσιμη ΟΛΟ το χρόνο ακόμη και τον χειμώνα. Να ΜΗΝ επιτρέπεται η μουσική με ηχεία στην μισθωμένη παραλία. Να ΜΗΝ επιτρέπεται η χρήση, ο απόπλους και η προσέγγιση από κάθε είδους θαλάσσιο μέσο αναψυχής, σε παραλίες που κρίνονται πολυσύχναστες ή υφίστανται λουτρικές εγκαταστάσεις, για ευνόητους λόγους ασφαλείας. Από τους μετέχοντες στην δημοπρασία μίσθωσης καταγράφεται και τους δεσμεύει η τιμή της χρέωσης του ζεύγους των απλών ομπρελοξαπλωστρών, καθώς και ο ακριβής αριθμός αυτών, που θα τοποθετήσει ο κάθε υποψήφιος μισθωτής για την συγκεκριμένη παραλία. • Σε περίπτωση υπέρβασης των όρων λειτουργίας της μίσθωσης εντός των ορίων της μίσθωσης(Άρθρο 18ο & 19ο & 20ο ) να καταλογίζεται το προβλεπόμενο διοικητικό πρόστιμο το οποίο καταβάλλεται εντός του έτους επιβολής. Σε περίπτωση που ο μισθωτής επεκτείνει τα όρια της παραχωρούμενης προς μίσθωση έκτασης της παραλίας στον Δημόσιο κοινόχρηστο χώρο της παρακείμενης παραλίας, τότε αφού καταγραφεί από το αρμόδιο όργανο η παράβαση και το μέγεθος αυτής, να επιβάλλονται πρόστιμο και κυρώσεις εντός 30 ημερών και να απομακρύνονται οι παράνομες εγκαταστάσεις άμεσα. Η απομάκρυνση να γίνεται την επόμενη εργάσιμη μετά την αυτοψία και καταγραφή τους, με έξοδα του μισθωτή και να επιβλέπεται η ασφαλής απομάκρυνσή τους, από τον οικείο Δήμο. Τα πρόστιμα για παράνομες εγκαταστάσεις και ομπρελοξαπλώστρες εκτός των ορίων της παραχωρούμενης προς μίσθωση έκτασης της παραλίας, στον Δημόσιο κοινόχρηστο χώρο της παρακείμενης παραλίας, να υπολογίζονται αρχικά με βάση τα τετραγωνικά μέτρα της παράνομης επέκτασης και για αυτή να καταβάλλεται το διπλάσιο μίσθωμα από αυτό που αναφέρει η αρχική σύμβαση μίσθωσης, ανά τετραγωνικό μέτρο. Στη συνέχεια, να υπολογίζονται ή να καταγράφονται οι ομπρελοξαπλώστρες που παράνομα έχουν τοποθετηθεί στον Δημόσιο κοινόχρηστο χώρο, αυτές πολλαπλασιάζονται με τον ποσό που έχει δηλώσει ότι νοικιάζει την κάθε ομπρελοξαπλώστρα και ακολούθως να καταλογίζεται και εισπράττεται άμεσα ως προϊόν παρανόμου πλουτισμού σε βάρος του Δημοσίου συμφέροντος. Στον υπολογισμό αυτό εκτός από τον αριθμό των ομπρελοξαπλωστρών να συνυπολογίζεται και ο συνολικός χρόνος που έχει γίνει η παράνομη κατάληψη σε ημέρες και τεκμαρτά ότι για κάθε ημέρα υπήρχαν τουλάχιστον πέντε εναλλασσόμενες διαδοχικές μισθώσεις της κάθε ομπρελοξαπλώστρας. Με την επίδοση της διοικητικής πράξης αποβολής και κατεδάφισης παρανόμων εγκαταστάσεων από τον κοινόχρηστο χώρο, να επιδίδεται και η αυτοτελής αυτή βεβαίωση καταλογισμού παράνομου πλουτισμού σε βάρος του Δημοσίου. Τα ποσά που βεβαιώνονται να καταβάλλονται εντός 15 ημερών. Στη συνέχεια, αυτή η διοικητική πράξη καταλογισμού προϊόντος παράνομου πλουτισμού σε βάρος του Δημοσίου συμφέροντος, με το φύλλο υπολογισμού, να διαβιβάζεται και στην φορολογική αρχή για απόκρυψη φορολογητέας ύλης και ΦΠΑ για την επιβολή και φορολογικών προστίμων. Ο παραβάτης να μην έχει δικαίωμα συμμετοχής σε ανάλογη δημοπρασία μίσθωσης παραλίας για 5 τουλάχιστον χρόνια μετά την παράβαση και αφού έχει αποπληρώσει όλα τα καταλογισθέντα πρόστιμα έγκαιρα. Όλα τα παραπάνω να αποτελούν μέρος της σύμβασης που καλείται να υπογράψει ο κάθε συμμετέχων στη δημοπρασία μίσθωσης και να δηλώνει ανεπιφύλακτα ότι τα αποδέχεται ως όρους και θα τα εφαρμόσει άνευ αντιρρήσεως εάν είναι ο επιτυχών της δημοπρασίας. ΡΙ.ΚΙ.Π Β.Β.Β.