Αρχική Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Ευάγγελος Πελέκης | 14 Φεβρουαρίου 2024, 01:13
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ο υπουργός των Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης ήταν απόλυτα ειλικρινής να ομολογήσει δημόσια ότι το μέχρι σήμερα ισχύον σύστημα διαχείρισης των παραλιών απέτυχε. «Ήταν προβληματικό» δήλωσε την 9η Ιανουαρίου 2024. Ωστόσο το νέο νομοσχέδιο εγείρει πολλαπλές ανησυχίες και αντιφάσεις που βασίζονται στην έως τώρα παγιωμένη τακτική της ελληνικής διοίκησης. Δεν μπορούμε να εθελοτυφλούμε μπροστά στην πραγματικότητα, φτάνοντας μετά από χρόνια να ξαναδιαβάσουμε δηλώσεις αποτυχίας της διαχείρισης των παραλιών. Βέβαια η καταστροφή θα έχει επεκταθεί και παγιωθεί εν γένει. Παρατηρήσεις 1. Ο εντοπισμός της παραβατικότητας και η άμεση επιβολή κυρώσεων είναι ένα μεγάλο θέμα μιας και ο έλεγχος της νομιμότητας χρήσης των μισθωμάτων των παραλιών που γίνονταν έως τώρα από την Κτηματική Υπηρεσία ήταν κραυγαλέα ελλειπτική λόγω υποστελέχωσης. Υποστελέχωση κατά τόπους υπήρχε και στα κατά τόπους αστυνομικά τμήματα. Είναι εξάλλου γνωστό από τον τύπο πως υπήρξε και λειτουργούσε ένα σύμπλεγμα αστυνομίας - διοικητικών αρχών - επιχειρηματιών που αποσοβούσε κάθε αντίθεση στη νομιμότητα της χρήσης παραλιών. Παρατηρήθηκε δε το φαινόμενο η Κτηματική Υπηρεσία να εισπράττει πρόστιμα για επαναλαμβανόμενες παραβατικότητες λες και ο σκοπός ήταν η αύξηση της εισπραξιμότητας και όχι η προστασία του περιβάλλοντος και η τήρηση νομιμότητας. Με το νέο νομοσχέδιο ο έλεγχος θα γίνεται από μια υπηρεσία, την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου, ΚΕΔ), που θα εξακολουθήσει να μην έχει κόσμο. Οι δήμοι θα εκτελούν τις αποφάσεις της, κάτι που δεν κατάφεραν να κάνουν ποτέ λόγω εκλογικής ψηφοθηρίας και συγγενών συμφερόντων. 2. Ο εντοπισμός της παραβατικότητας και η άμεση επιβολή κυρώσεων θα γίνεται από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου, ΚΕΔ που θα εξακολουθήσει να ειπναι υποστελεχωμένη. Δύο υπάλληλοι για οπλές τις Κυκλάδες. Ήδη θα έπρεπε να είχε στελεχωθεί η υπηρεσία, ώστε να ελπίζουμε σε σταθερούς, άμεσους και ουσιαστικούς ελέγχους. 3. Στο νέο πλαίσιο προβλέπεται η διενέργεια ελέγχων με drones, προκειμένου να γίνονται απομακρυσμένες επιθεωρήσεις σε ευρύτερη περιοχή χωρίς να είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία των ελεγκτών. Επιστημονική φαντασία όσο κι αν αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε από το Κίνημα της Πάρου για να καταγραφεί η απόκλιση της κατάληψης των παραλιών από εκείνα που προέβλεπαν οι συμβάσεις, και η ΚΕΔ παραμένει υποστελεχωμένη. 4. Ένα μεγάλο ζήτημα είναι το ποιος θα μαζεύει τις ομπρέλες και ποιος θα εισπράττει τα πρόστιμα. Σύμφωνα με την παρουσίαση του Χατζηδάκη, τα πρόστιμα θα διαβιβάζονται απευθείας στην Εφορία και αν υποτροπιάζουν οι επιχειρηματίες που έχουν εντοπιστεί να παραβιάζουν τους όρους της σύμβασής τους με το Δημόσιο, θα επιλαμβάνεται ο δήμος. Δεν έχουμε δει ποτέ δήμο να μαζεύει ομπρέλες. Αλλά κι αν ακόμη συμβεί ας έχουμε κατά νου την σοβαρή υποστελέχωση των δήμων που δεν πρόκειται να λυθεί. Ακόμα, σε ζώνες διατήρησης οικοτόπων και ειδών (Ζώνες Γ) μιας προστατευόμενης περιοχής δεν επιτρέπεται να χτίσει κανείς κατοικία, αλλά μπορεί να χτίσει ξενοδοχείο μέχρι 150 κλινών. Οι μελετητές έχουν επισημάνει την αντίφαση από διετίας στην πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του υπουργείου Χωροταξίας και Περιβάλλοντος, χωρίς επιτυχία. 5. Ίσως σημαντικότερη απ’ όλες τις παρατηρήσεις να είναι το γεγονός ότι με το νέο νομοσχέδιο θα έπρεπε να δοθεί η δυνατότητα στους δήμους να επιλαμβάνονται οι ίδιοι τα θέματα που τους αφορούν, να τα διαχειρίζονται και να τα επιλύουν. Αυτή είναι και η ουσία της τοπικής αυτοδιοίκησης δηλαδή οι τοπικές κοινωνίες να έχουν την δυνατότητα να αυτοπροσδιορίζονται και να αυτο-διοικούνται. Οι δήμοι θα μπορούσαν να εφαρμόσουν κάθε νομοσχέδιο που θα αφορούσε παραλίες και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί να ενταθούν προς την κατά τόπους αρμόδια δημοτική υπηρεσία. Οι δημοτικές άτυπες υπηρεσίες μπορούν να δράσουν πολύ πιο αποτελεσματικά κατά τόπους μιας και δεν απαιτείται η μετακίνηση υπαλλήλων αλλά κυρίως η όργια ώση και στελέχωσή τους. Παράλληλα πρέπει να λειτουργεί και το απρόσωπο σύστημα καταγγελιών για τους πολίτες. Με την έννοια «γιαλοί» του άρθρου 967ΑΚ, νοείται ο κοινόχρηστος αιγιαλός, ο παλαιός αιγιαλός, οι παραλίες κ.λπ. Ωστόσο, στο άρθρο 968ΑΚ αναγνωρίζεται από το νομοθέτη, ότι, ο αιγιαλός μπορεί με ειδικότερο νόμο να ανήκει σε Δήμο ή Κοινότητα (κατά κυριότητα) και όχι στο Δημόσιο. 6. Το νομοσχέδιο οφείλει σεβασμό και συμμόρφωση με τις κατά τόπους δημοτικές αποφάσεις για μη εκμίσθωση και εκμετάλλευση παραλιών για λόγους διαφύλαξης της ιδιαίτερης φυσιογνωμίας (π.χ. ιδιαίτερα μικρού μήκους παραλία) και κάλους μιας περιοχής ή ακόμη για την χρήση παραθαλάσσιας περιοχής για τους εκάστοτε ντόπιους λουομένους. Ανάλογες αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων υπάρχουν και εφαρμόζονται σε πολλούς δήμους. Πρόσφατα παραβιάστηκαν από την ΕΤΑΔ. 7. Τέλος μείζονος σημασίας είναι το γεγονός της εκμίσθωσης και εκμετάλλευσης από την ΕΤΑΔ οι περιοχές πίσω από κάθε παραλία, τμήματα που ονομάζονται Παλιός Αιγιαλός. Οι εκτάσεις αυτές είναι καθοριστικής σημασίας για την πρόσβαση των πολιτών προς τις παραλίες με τα οχήματά τους, μιας και σε πλείστες περιπτώσεις δεν υπάρχουν χαρακτηρισμένοι δρόμοι ή θέσεις στάθμευσης και οι παραλίες είναι μακρυά από οικιστικές περιοχές. Για δεκαετίες γίνεται κατάχρηση και παράνομη καταπάτηση των περιοχών αυτών από τις παρακείμενες επιχειρήσεις, που πολλές φορές φθάνουν στην εκδίωξη λουόμενων, εφόσον δεν συστήνονται ως πελάτες των επιχειρήσεων αυτών.