• Σχόλιο του χρήστη 'Χρήστος Τρυφωνόπουλος' | 28 Αυγούστου 2024, 09:42

    Άρθρο 3 Ορισμοί Στην παρ. «1) Απόφαση ένταξης: …» να προστεθεί και ο όρος «πράξη» πριν τη λέξη «δράσης», καθώς έτσι αναφέρονται στο ΕΠΑ, στο ΕΣΠΑ κλπ τα έργα, ώστε να υπάρχει κοινή ορολογία. Στην παρ. «3) Διαχειριστής έργου/Yπόλογος: …». Όπως έχει γραφτεί η ρύθμιση αποκλείονται από υπόλογοι πχ ΝΠΔΔ που είναι εκτός Μητρώου ΕΛΣΤΑΤ (Γενική Κυβέρνηση) όπως λ.χ. το Ελληνικό Ανοικτός Πανεπιστήμιο (φορέας εκτός ΓΚ), που μέχρι σήμερα οριζόταν υπόλογος. Το ίδιο ισχύει μάλλον και για τα ΝΠΙΔ του δημοσίου και τους οργανισμούς του Κεφαλαίου Α' του ν. 3429/2005 (Α'314). Τέλος, δεν υπάρχει αναφορά σε διαδικασίες άνευ Υπολόγου όπως ισχύουν σήμερα, πχ για τις περιπτώσεις των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) των ΑΕΙ, τον Ειδικό Λογαριασμό της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ του ΥΠΑΙΘΑ και θα πρέπει να προβλεφθεί. Για την χρηματοδότηση των φορέων άνευ υπολόγου θα πρέπει λογικά οι οικονομικές υπηρεσίες του φορέα χρηματοδότησης να μεταφέρουν εκτός ΤτΕ την πίστωση και άρα θα πρέπει να προβλεφθεί αντίστοιχος ορισμός πχ Υπηρεσία για τη Μεταφορά της Πίστωσης, όπως αντίστοιχα γίνεται σήμερα (και όχι υπόλογος). Στην παρ. «4) Δικαιούχος: ...» να συμπληρωθεί «υπό την προϋπόθεση ότι στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των οποίων προβλέπεται η χρήση κρατικών πόρων». Η επισήμανση αυτή είναι σημαντική καθώς έχει παρατηρηθεί να εντάσσονται έργα με δικαιούχους κυρίως ιδιωτικούς φορείς ή ΝΠΙΔ, στο καταστατικό των οποίων δεν προβλέπεται η χρήση κρατικών πόρων και στη συνέχεια να κωλύεται η χρηματοδότηση/πληρωμή. Ίσως επίσης να αναφερθεί διαζευκτικά στον ορισμό και ο όρος «Κύριος του Έργου» ώστε να υπάρχει και ξεκάθαρη διάκριση με τον Φορέα Υλοποίησης. Στην παρ. «8) Εκκαθάριση δαπάνης: Η πράξη με την οποία η οικονομική υπηρεσία φορέα της κεντρικής διοίκησης ή του νομικού προσώπου,...» δεν είναι ορθή η αναφορά, πρέπει να γίνει «Η πράξη με την οποία η οικονομική υπηρεσία του Διαχειριστή έργου/Yπολόγου, …» Στην παρ. «10) Εντολή πληρωμής: Η πράξη, με την οποία η οικονομική υπηρεσία του δικαιούχου ή του φορέα υλοποίησης, ...», αντίστοιχα με την παρ. 8, δεν είναι ορθή η αναφορά, πρέπει να γίνει «Η πράξη με την οποία η οικονομική υπηρεσία του Διαχειριστή έργου/Yπολόγου, …». Ο δικαιούχος ή φορέας υλοποίησης, δεν είναι κατ’ανάγκη και ο Διαχειριστής έργου/Υπόλογος μέσω του οποίου διενεργούνται οι πληρωμές. Στην παρ. «13) Νομική δέσμευση έργου ΑΠΔΕ: …» να προστεθεί «ή άλλη ισοδύναμη πράξη». Υπάρχει περίπτωση η νομική δέσμευση να είναι πχ Απόφαση Υλοποίησης με Ίδια Μέσα, Προγραμματική σύμβαση, διάταξη νόμου, δικαστική ή διαιτητική απόφαση, ατομική διοικητική πράξη, Υπουργική Απόφαση κλπ. Ώς ορισμός σε άλλα νομοθετήματα δε αναφέρεται ως εξής: «η υποχρέωση του Δημοσίου και των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης έναντι τρίτων», βλ. αρ. 66 ν. 4270/2014, και στο π.δ. 80/2016. Στην παρ. 16 προτείνεται να γίνει διαφορετική αντιμετώπιση καθώς η αναφερόμενη διαδικασία μάλλον δεν φαίνεται να είναι η βέλτιστη. Ειδικότερα προτείνεται: οι συνολικές πιστώσεις του φορέα χρηματοδότησης να εγκρίνονται αρχικά από τον αρμόδιο για το ΑΠΔΕ Υπουργό σε επίπεδο ΣΑ ως σύνολο κατά την τελευταία εργάσιμη ημέρα του έτους (ν-1) λαμβάνοντας προηγούμενη πρόταση από το φορέα χρηματοδότησης εντός των ορίων του π/υ δημοσίων επενδύσεων του επόμενου έτους. Στη συνέχεια με την έναρξη του νέου έτους με απόφαση κατανομής του αρμόδιου Υπουργού του φορέα χρηματοδότησης ή άλλου εξουσιοδοτημένου οργάνου, θα κατατέμνονται οι πιστώσει ανά έργο. Με τον τρόπο αυτό αφενός άμεσα θα υπάρχουν εγκεκριμένες πιστώσεις σε ΣΑ με την έναρξη του έτους, αφετέρου άμεσα ο φορέας χρηματοδότησης και με ευθύνη του θα μπορεί να της διαθέτει (κατανέμει) πιστώσεις ανά έργο ανάλογα με τις πραγματικές ανάγκες των έργων, αντίστοιχα θα μπορεί και να τις ανακατανέμει. Αυτό θα μειώσει και το διοικητικό βάρος (και σε επίπεδο φορέα χρηματοδότησης και σε επίπεδο δικαιούχων με αναμορφώσει π/υ κλπ) που θα προκαλούν οι συνεχείς μεταβολές πιστώσεων από μια τυχαία αρχική κατανομή σύμφωνα την κατανομή του προηγούμενου έτους. Όπως είναι δε διατυπωμένο «Η πίστωση για κάθε έργο εγκρίνεται αρχικά στο ύψος της διαθέσιμης κατανομής του έργου κατά την τελευταία εργάσιμη ημέρα του έτους (ν-1) και στη συνέχεια διαμορφώνεται με βάση τα στοιχεία των αποφάσεων χρηματοδότησης.» δεν είναι ξεκάθαρος ο όρος «στο ύψος της διαθέσιμης κατανομής» (αναφέρεται στο ποσό των κατανομών των χρηματοδοτήσεων στην ΤτΕ;;;) όπως και το «και στη συνέχεια διαμορφώνεται με βάση τα στοιχεία των αποφάσεων χρηματοδότησης» τι εννοεί; Ταυτόχρονα με την απόφαση χρηματοδότησης θα εγκρίνεται πίστωση ενώ πριν μπορεί να μην υπήρχε πίστωση;;;. Τέλος, η πίστωση μπορεί να γραφεί και για παρελθούσα δαπάνη και για την οποία δεν είχαμε εγγράψει πίστωση στο χρόνο εκείνο και εγγράφεται αργότερα για να μπορεί να πληρωθεί η δαπάνη. Άρα η λέξη «μελλοντική» αν μείνει θα μπερδέψει και μπορεί να δημιουργήσει κωλύματα στις πληρωμές. Στην παρ. 4 & 22 θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή καθώς στα διάφορα ΣΔΕ όπως τους ΕΠΑ και ΕΣΠΑ υπάρχει διαφορετική ορολογία και αντίστοιχη προσαρμογή των ΠΣ άρα θα πρέπει να υπάρξει κάποια εναρμόνιση ώστε να μη συγχέονται οι όροι. Ο δικαιούχος και ο φορέας υλοποίησης είναι έννοιες σχεδόν ταυτόσημες. Μήπως καλύτερα να αναφερθεί καλύτερα ο όρος «Κύριο του Έργου» διαζευκτικά του δικαιούχου.