Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κεφάλαιο Β΄ Άρθρο 21: ΤΑΚΚ Η αύξηση ΤΑΚΚ κατά 533% που επιβάλλετε στις βραχυχρόνιες μισθώσεις είναι κάτι παραπάνω από υπερβολική και θα έχει ως βασικό αποτέλεσμα λιγότερα έσοδα στα ταμεία του προϋπολογισμού από τα αναμενόμενα, για τους παρακάτω λόγους: 1.Το μεγάλο κοινό του τουριστικού προϊόντος μας, ιδιαιτέρως αυτό που επιλέγει την ενοικίαση κατοικιών βραχυχρόνας μίσθωσης, είναι επισκέπτες μεσαίας οικονομικής επιφάνειας, όπου η επιβάρυνση με υπερ-αυξημένο ΤΑΚΚ θα αποτελέσει τροχοπέδη στην επιλογή της χώρας μας για τις διακοπές τους, στρέφοντάς τους στις γειτονικές χώρες, των οποίων το προϊόν καθίσταται φθηνότερο και άρα πιο ανταγωνιστικό. Η μείωση των ροών θα συνεπάγεται αφενός μεν την μείωση συνολικών εσόδων από τον τουρισμό στο ΑΕΠ, αφετέρου δε το τελικό έσοδο για χρήση στην περιβαλλοντική προστασία να είναι σαφώς λιγότερο από το προσδοκόμενο. Επίσης καθίσταται ασύμφορο και ιδιαίτερα επιβαρυντικό οικονομικά στις περιπτώσεις που χρειάζονται ολιγοήμερη διαμονή σε κατάλυμα ασθενείς με συνοδό, φοιτητές, εργαζομένοι που μετακινούνται για λόγους όχι τουριστικούς. 2.Η επιβολή της υπερβολικής αύξησης του τέλους και στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει δημιουργήσει την βεβαιότητα ότι είναι εκδικητική και επιβλήθηκε καθ΄ υπόδειξη των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων για να οδηγήσει στην συρρίκνωση του αριθμού των προσφερόμενων str καταλυμάτων μέσα από την μη επιλογή κρατήσεων σε αυτά από μέρος του εισερχόμενου τουρισμού, αφού θεωρείται ότι η βραχυχρόνια είναι ο μεγάλος αντίπαλος των ξενοδοχείων. Αυτό όμως που δεν έχει ληφθεί υπ΄ όψη είναι ότι το κοινό που επιλέγει καταλύματα βραχυχρόνιας, δεν θα επιλέξει ξενοδοχειακό δωμάτιο γιατί το περιβάλλον διαμονής είναι τελείως διαφορετικό. Κατά συνέπεια θα απευθυνθεί σε άλλες χώρες. Με συνέπειες που αναφέρονται παραπάνω (μείωση εσόδων από τον τουρισμό, μείωση εισπραχθέντος τέλους) 3. Η οριζόντια επιβολή ΤΑΚΚ στα καταλύματα βραχυχρόνιας είναι άδικη διότι εξισώνονται τα φθηνά με τα ακριβά καταλύματα, τα μικρά με τα μεγάλα, οι τουριστικές με τις μη τουριστικές περιοχές, οι περιοχές που έχουν διαφορετική εποχικά τουριστική περίοδο, οι επιχειρήσεις βραχυχρόνιας που αφαιρούν τα έξοδα διαχείρισης των ακινήτων από τον τζίρο με τους ιδιώτες που επιβαρύνονται τα πάντα. Εάν θα έπρεπε να επιβληθεί μια αύξηση θα μπορούσε να είναι σαφώς πολύ μικρότερη αλλά και κλιμακωτή σε σχέση με τις παραπάνω περιπτώσεις: π.χ. μικρότερη αύξηση σε καταλύματα 30-40 τμ και μέγιστη σε χαρακτηρισμένες βίλες των οποίων οι επισκέπτες δεν θα έχουν οικονομικό πρόβλημα να καλύψουν την υποχρέωση αυτή. Ή π.χ. μικρή αύξηση σε περιοχή που δεν είναι τουριστική – και άρα έχει μικρότερη επισκεψιμότητα οπότε και μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σχέση με μια αντίστοιχη ακραιφνώς τουριστική με μεγάλα πλήθη επισκεπτών. Θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπ΄ όψη ότι οι ιδιοκτήτες καταλυμάτων βραχυχρόνιας, αν και δεν μπορούν να είναι τόσο ευέλικτοι όπως οι ξενοδόχοι στη διαμόρφωση τιμών διαμονής, θα αναγκαστούν εκ των πραγμάτων να κατεβάσουν τις τιμές ανά διανυκτέρευση προκειμένου να μην εμφανίζεται στους επισκέπτες υψηλό τίμημα, κάτι που όμως θα συνεπάγεται την απόδοση μεν του υπερυψηλού ΤΑΚΚ αλλά στο τέλος της χρονιάς την μειωμένη απόδοση φόρου εισοδήματος από ακίνητα. Συμπερασματικά, σε κάθε περίπτωση η υπερβολικά μεγάλη αύξηση του ΤΑΚΚ θα οδηγήσει γενικά σε συρρίκνωση του τουριστικού προϊόντος και των εσόδων από αυτό. Ειδικότερα στην περίπτωση της βραχυχρόνιας θα οδηγήσει σε συρρίκνωση των διαθέσιμων καταλυμάτων, αφού θα μειωθούν οι επισκέπτες που θα έρχονταν στην Ελλάδα σε καταλύματα βραχυχρόνιας, επιλέγοντας να επισκεφτούν άλλης χώρας STR. Αυτό εννοείται πως θα έχει αλυσιδωτές συνέπειες: στους ιδιώτες μικροιδιοκτήτες όπου η STR αποτελεί μια διέξοδο κάλυψης των εξόδων συντήρησης της κατοικίας ή ενίσχυσης του εισοδήματος, άρα και απόδοση λιγότερου φόρου εισοδήματος από ακίνητα αλλά και περιορισμένη επένδυση στην συντήρηση του οικήματος, στους επαγγελματίες διαχειριστές βραχυχρόνιας την μειωμένη απόδοση ΦΠΑ και λοιπών φόρων και τελών, στις μικρές κοινότητες, ιδιαίτερα τις περιφερειακές μη τουριστικές που εξαιτίας της STR εμφάνισαν μια υποτυπώδη ανάπτυξη και αύξηση της απασχόλησης μέσα από την αύξηση της επισκεψιμότητας, και οι οποίες θα επιστρέψουν στην εσωστρέφεια με οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες. Βασικός όρος στην οικονομία είναι το σημείο μεγιστοποίησης του κέρδους. Πριν λοιπόν την τελική απόφαση θα πρέπει να αναρωτηθείτε μήπως η αύξηση του ΤΑΚΚ κατά 530% στην βραχυχρόνια ξεπερνάει κατά πολύ το επιθυμητό σημείο "κέρδους" με αποτέλεσμα να επηρεαστεί αρνητικά το τουριστικό προϊόν συνολικά και να οδηγηθεί ο τουρισμός μας σε συρρίκνωση ως μη ανταγωνιστικός πλέον.