Αρχική Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Ε΄ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ (άρθρα 57-80)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΦΟΡΙΑΚΩΝ ΝΟΜΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΚΙΛΚΙΣ - ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ | 19 Νοεμβρίου 2024, 11:01
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΦΟΡΙΑΚΩΝ ΝΟΜΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΚΙΛΚΙΣ - ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ www.eforiakos.com, info@eforiakos.com, ΑΓ. ΣΟΦΙΑΣ 52, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ,Τ.Κ.54635 Γενικές παρατηρήσεις: 1. H Θέση μας είναι η κατάργηση της ΑΑΔΕ και η ενσωμάτωση των Υπηρεσιών στο Υπουργείο Οικονομικών, καθώς θεωρούμε ότι η είσπραξη των δημοσίων εσόδων βρίσκεται στο στενό πυρήνα του κράτους και η ΑΑΔΕ είναι μια αρχή με εξαιρετικά αυξημένες αρμοδιότητες, η οποία δεν υπόκειται σε πραγματικό και ουσιαστικό έλεγχο από κάποια άλλη αρχή. Ωστόσο, οφείλουμε να καταθέσουμε τις προτάσεις μας επί του σχεδίου νόμου που έχει τεθεί προς διαβούλευση. 2.Το Συμβούλιο Διοίκησης υποβαθμίζεται σε απλό παρατηρητή των προτάσεων του Διοικητή, καθώς σύμφωνα με τις προτεινόμενες διατάξεις και οι Υποδιοικητές οι οποίοι θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως αντίβαρα στις αρμοδιότητες του Διοικητή, στην ουσία θα είναι άμεσα εξαρτώμενοι από τις αποφάσεις του, καθώς με αυτές θα καθορίζονται οι οργανικές μονάδες που θα είναι υπό την ευθύνη τους και οι αρμοδιότητες που αυτοί θα έχουν. 3. Είναι σαφές ότι οι αρμοδιότητες των Υποδιοικητών θα πρέπει να αναφέρονται ρητά στις διατάξεις του νόμου. Σε περίπτωση διαφωνίας σε οποιαδήποτε θέμα μεταξύ Διοικητή και Υποδιοικητή το θέμα θα πρέπει να παραπέμπεται στο Συμβούλιο Διοίκησης. 4. Θα πρέπει να προβλεφθεί ότι στις συνεδριάσεις του Συμβουλίου Διοίκησης θα πρέπει να συμμετέχουν εκπρόσωποi των εργαζομένων, χωρίς δικαίωμα ψήφου, με την δυνατότητα όμως να υποβάλλουν υπομνήματα για τα θέματα που συζητούνται. 5. Η διάταξη που δίνει την δυνατότητα στον Διοικητή να τοποθετεί ως Προϊσταμένους, υποψηφίους που δεν υπηρετούν στην Αρχή ή σε άλλο φορέα γενικής κυβέρνησης, είναι αναποτελεσματική και προσβλητική για το σύνολο των Υπαλλήλων της ΑΑΔΕ και εξαιρετικά προβληματική, καθώς θα αντικαταστήσει υπαλλήλους του Δημοσίου Τομέα με βαθιά γνώση των αντικειμένων, με ιδιώτες. Η μη χορήγηση της δυνατότητας του εν λόγω νομοσχεδίου υπό διαβούλευση να τοποθετεί ιδιώτες σε οργανικές μονάδες με αντικείμενο τον έλεγχο, τη βεβαίωση και την είσπραξη των δημοσίων εσόδων, δεν δημιουργεί ένα ξεκάθαρο τοπίο στις εξαιρετικά ασαφείς προβλέψεις του νόμου, για το θέμα αυτό. Επιπλέον, η πρόβλεψη ότι ο ορισμός των οργανικών μονάδων για τις οποίες θα προβλέπεται αυτό, θα γίνεται με αιτιολογημένη απόφαση είναι προσχηματική, και αντίθετη στην απόφαση ΣτΕ 511-4/2024 Ολομ. με την οποία ακυρώθηκε η απόφαση του ΔΣ του e-ΕΦΚΑ κατά το μέρος που ορίζει ότι οι Γενικοί Διευθυντές του μπορεί να προέρχονται και από τον ιδιωτικό τομέα και ότι το όριο ηλικίας για συμμετοχή στη διαδικασία ήταν το 64ο. 6. Οι προϊστάμενοι οργανικών μονάδων επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης, Υποδιεύθυνσης και Τμήματος των υπηρεσιών της Αρχής, μπορούν να ανανεώνουν την θητεία τους το πολύ για μία φορά (3+3 έτη), δηλαδή για σύνολο έξι ετών, ενώ σε συγκεκριμένες Υπηρεσίες η δυνατότητα για ανανέωση δεν υπάρχει (ΥΕΔΔΕ, ΚΕΜΕΕΠ, ΚΕΦΟΜΕΠ), μολονότι η πρόβλεψη των δύο θητειών είναι ορθή (3+3 έτη) για θέσεις ευθύνης. Έχουμε όμως το οξύμωρο με την παρούσα πρόταση νόμου ο επόμενος Διοικητής και Υποδιοικητές της ΑΑΔΕ να μπορούν να ανανεώσουν για 2 φορές για πέντε έτη την θητεία τους, ενώ με την πρόβλεψη αυτή οι επόμενοι Διοικητές/Διοικητές να μπορούν να παραμείνουν συνολικά για δεκαπέντε (15) έτη. 7. Στην διαδικασία επιλογής Προϊσταμένων πρέπει να συμμετέχουν ως παρατηρητές και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στα Υπηρεσιακά Συμβούλια για την διασφάλιση της διαδικασίας επιλογής και τοποθέτησης. Παρατηρήσεις επί τροποποιήσεων άρθρων ν. 4389/2016: Άρθρο 18 Στόχοι Είσπραξης Εσόδων Και στην υφιστάμενη διάταξη προβλέπεται και στην παρούσα επαναλαμβάνεται, η δυνατότητα εφόσον οι πραγματοποιηθείσες από την Αρχή εισπράξεις εσόδων έχουν υπερβεί τους καθορισμένους ετήσιους στόχους, δύναται μέρος των εσόδων που εισπράχθηκαν πέραν των καθορισμένων στόχων, το οποίο σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να υπολείπεται κατά ποσοστό του πέντε τοις εκατό (5%) και να υπερβαίνει κατά ποσοστό το δέκα τοις εκατό (10%), της υπέρβασης αυτών, να ενισχύει τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του επόμενου της κύρωσης του Απολογισμού οικονομικού έτους της Αρχής. Η πρόβλεψη αυτή δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ, παρά το γεγονός ότι η υπέρβαση των στόχων στα έσοδα του κράτους επιτυγχάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια. Τα υπερέσοδα αυτά πρέπει να αξιοποιηθούν και για την ικανοποίηση των διεκδικήσεων των εργαζομένων της Αρχής, όπως ενδεικτικά στην αύξηση των ποσών στα Περιγράμματα Θέσης Εργασίας, στην αύξηση του κινήτρου επίτευξης στόχων, στην θεσμοθέτηση ειδικής αμοιβής για τα συνεργεία προληπτικού ελέγχου, στην προμήθεια μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης οχημάτων για τις υπηρεσίες κ.α. Άρθρο 29 Μισθολογικό καθεστώς και επιπλέον ανταμοιβή Το σύστημα επιπλέον ανταμοιβής (bonus) το οποίο έχει θεσμοθετηθεί από τον Διοικητή της ΑΑΔΕ αποτελεί προσβολή απέναντι στην υψηλού επιπέδου εργασία και την επίτευξη των στόχων που έχουν επιτύχει οι υπάλληλοι της ΑΑΔΕ, ειδικά όταν συγκριθεί με το bonus που έχει θεσμοθετηθεί για Δημοσίους Υπαλλήλους που συμμετέχουν σε δημοσιονομικούς στόχους. Η στοχοθεσία της ΑΑΔΕ και το σύστημα αξιολόγησης που έχει θεσμοθετηθεί είναι πολυπαραγοντικό και πολύ δύσκολο στην επίτευξή του, αλλά ακόμα και όταν αυτό επιτυγχάνεται τα ποσά που διανέμονται ως επιβράβευση είναι εξαιρετικά χαμηλά. Για το Διοικητικό Συμβούλιο Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΠΑΠΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΣΜΑΡΩ ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ