• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΥΛΟΣ ΔΕΡΜΕΝΑΚΗΣ' | 19 Νοεμβρίου 2024, 16:01

    Υποβολή των Προτάσεων της Ομοσπονδίας Συνταξιουχικών Τραπεζικών Οργανώσεων Ελλάδος (Ο.Σ.Τ.Ο.Ε.) με την ιδιότητα του Γενικού Γραμματέα του ΔΣ της Ομοσπονδίας. Αρ. Πρωτ: 2405 Αθήνα, 19/11/2024 Προς: Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκης 5-7, 105 63, Αθήνα e-mail: ministeroffice@minfin.gr Κοιν: 1) Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γραφείο κας Υπουργού Σταδίου 29, 105 59, Αθήνα e-mail: ypourgos_erg@yeka.gr 2) Ανώτατη Γενική Συνομοσπονδία Συνταξιούχων Ελλάδος Βούλγαρη 1, Τ.Κ. 104 37 Αθήνα e-mail: agsse2006@gmail.com Θέμα: Συμμετοχή στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών: «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις». Κύριοι, Λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενου του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα το άρθρο 14 που αφορά την Εισφορά «Αλληλεγγύης» Συνταξιούχων (ΕΑΣ) έχουμε να σημειώσουμε τα ακόλουθα ώστε να υιοθετηθούν από πλευράς κυβέρνησης οι αναγκαίες λύσεις: Α) Για ένα ακόμα έτος το σύνολο των συνταξιουχικών αποδοχών για κάθε συνταξιούχο θα είναι σε πραγματικούς όρους μικρότερο από το ανάλογο του προηγούμενου έτους. Συνεπώς, παρά τις διαχρονικές υποσχέσεις της παρούσας κυβέρνησης προς τους συνταξιούχους τους οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στη φτωχοποίηση. Ειδικότερα: • Με μέσο πληθωρισμό στο 10μηνο 2024 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2023 στο 2,8% οι αυξήσεις που θα λάβουν στην κύρια σύνταξη θα είναι έως 2,5% όπως έχει προσδιοριστεί. Συνεπώς για μία ακόμα χρονιά η ονομαστική αύξηση θα υπολείπεται του μέσου πληθωρισμού. Αφήνουμε εκτός συζήτησης τον πραγματικό πληθωρισμό, όπως είναι προσδιορισμένος σύμφωνα με το καταναλωτικό πρότυπο των συνταξιούχων, που όπως γνωρίζετε είναι πολύ υψηλότερος. • Παράλληλα η αύξηση των τιμών προκαλεί αύξηση του αναλογούντος έμμεσου φόρου στην κατανάλωση. Συνεπώς οι συνταξιούχοι που δαπανούν κατά τεκμήριο όλο το εισόδημά τους για να ζήσουν επιβαρύνονται αναλογικά περισσότερο και πολλαπλά με τους έμμεσους φόρους. • Η φορολογική κλίμακα εισοδήματος παραμένει χωρίς τιμαριθμική αναπροσαρμογή, άρα ένα μέρος της ονομαστικής αύξησης αντί να καταλήξει ως εισόδημα στους συνταξιούχους θα καταλήξει σε αύξηση του φόρου εισοδήματος. • Πάρα πολλοί συνταξιούχοι για τρίτη χρονιά δεν θα λάβουν καμία αύξηση λόγω «προσωπικής διαφοράς» και ας είχε υποσχεθεί η παρούσα κυβέρνηση την κατάργηση του «νόμου Κατρούγκαλου»!!! • Για ένα ακόμα έτος οι επικουρικές συντάξεις παραμένουν «παγωμένες» στα επίπεδα που έχουν προσδιοριστεί, κοινώς μειωθεί, από τους μνημονιακούς νόμους, παρά την σωρευτική αύξηση του πληθωρισμού κατά 17,8% σε μέσα επίπεδα στο διάστημα από το 2020 (2020=100) έως και τον Οκτώβριο 2024. • Το ΑΕΠ αυξάνεται, η οικονομία μεγεθύνεται αλλά οι συνταξιούχοι, που πλήρωσαν το υψηλότερο τίμημα για να εφαρμοστούν οι μνημονιακές περικοπές και «να βγει η οικονομία από την κρίση», όχι μόνο δεν συμμετέχουν έστω και στο ελάχιστο στη διανομή αυτής της αύξησης αλλά αντίθετα βλέπουν το πραγματικό εισόδημά τους συνεχώς να μειώνεται. Τα παραπάνω συμβαίνουν στο χώρο των συνταξιούχων αλλά ανάλογη είναι η κατάσταση και με τους μισθωτούς που μαζί αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία του λαού. Έτσι καταλήγουμε, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Eurostat για την περίοδο 2008-2023, όσον αφορά το μέσο ισοδύναμο καθαρό εισόδημα (μετά την αφαίρεση φόρων και εισφορών) σε σταθερές μονάδες αγοραστικής δύναμης (PPPs): 1) Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της ΕΕ που έχει μείωση (-8,01%) το 2023 σε σχέση με το 2008!!!. 2) Την ίδια περίοδο το μέσο καθαρό εισόδημα στην ΕΕ είναι αυξημένο κατά 43%. 3) Σε όλες τις άλλες χώρες που πέρασαν από πολιτικές τύπου «μνημονίων» έχουν ανακάμψει πλήρως τα εισοδήματα σε σύγκριση με το 2008: Κύπρος +13,98%, Ιρλανδία +16,81%, Ισπανία +23,12%, Ιταλία 30,55%, Πορτογαλία +35,82%. Φυσικά συνταξιούχοι και μισθωτοί μετά από όλα τα παραπάνω είναι εκείνοι που με τη μείωση του εισοδήματός τους (κοινώς τη φτωχοποίησή τους) δημιουργούν τα συνεχώς και μεγαλύτερα πλεονάσματα για τα οποία επαίρεται η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Β) Με την προτεινόμενη διάταξη στο άρθρο 14 διασφαλίζεται ότι τα έσοδα από την Εισφορά «Αλληλεγγύης» Συνταξιούχων (ΕΑΣ) θα παραμείνουν σε σταθερές τιμές στα σημερινό πραγματικό ύψος στο διηνεκές και δεν θα καταργηθεί ο συγκεκριμένος αντικοινωνικός πρόσθετος φόρος. Αντί για διόρθωση/κατάργηση της άδικης-δεύτερης φορολογίας επί των συντάξεων, της λεγόμενης Εισφοράς «Αλληλεγγύης» Συνταξιούχου (ΕΑΣ), τελικά προβλέπεται αναπροσαρμογή των υφιστάμενων-αυθαίρετων κλιμακίων κατά το ύψος των αυξήσεων στις αποδοχές από το 2025 και μετά. Προβλέπεται δηλαδή η… τιμαριθμοποίηση των κλιμάκων, αλλά όχι η τιμαριθμική προστασία του εισοδήματος. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, που δεν έχει καμία σχέση με τις κυβερνητικές υποσχέσεις εδώ και χρόνια για ριζική μεταβολή – μείωση στην επιβάρυνση από την ΕΑΣ, προβλέπεται ότι η κάθε κλίμακα θα λαμβάνει… τιμαριθμική αναπροσαρμογή διασφαλίζοντας στο διηνεκές τη σταθερότητα των σημερινών εσόδων σε βάρος των συνταξιούχων. Διασφάλισης δηλαδή σε σταθερές τιμές εσόδων 620 εκ. ευρώ το χρόνο από ΕΑΣ, που αποτελούν το 14% του δημοσιονομικού πλεονάσματος (4,4 δισ. ευρώ). Ουσιαστικά θα δημιουργηθεί μια μεγάλη «κλειστή ομάδα» Συνταξιούχων, κυρίως από τα τέως ειδικά ταμεία Τραπεζών και ΔΕΚΟ, οι οποίοι εφεξής θα πληρώνουν εφ’ όρου ζωής την Ε.Α.Σ., ενώ παράλληλα δεν θα μπορούν στην πράξη να απολαμβάνουν ακέραιες τις αυξήσεις που θα χορηγούνται. Αιτία είναι ότι για κάθε αύξηση θα ανεβαίνει ανάλογα το ποσό της Ε.Α.Σ. σύμφωνα με το συντελεστή στον οποίο υπάγονται τώρα. Άρα, για πάντα, οι Συνταξιούχοι αυτής της κατηγορίας θα υπόκεινται στη συγκεκριμένη επιβάρυνση, η οποία θα βαίνει αυξανόμενη σε απόλυτο μέγεθος και ουσιαστικά θα τους στερεί ένα μεγάλο μέρος της αύξησης στη σύνταξή τους! Συνεπώς η ονομαστική αύξηση της σύνταξής τους θα είναι εφ’ όρου ζωής μειωμένη κατά το ποσοστό της ΕΑΣ για όσους είναι ενταγμένοι ήδη στην παρακράτηση. Επιπροσθέτως, οι Συνταξιούχοι που τους επιβάλλεται η Ε.Α.Σ. (αθροιστικά στην Κύρια και στην Επικουρική σύνταξη) είναι η μόνη κατηγορία φορολογουμένων που πληρώνει διπλή φορολογία: αφενός τον φόρο εισοδήματος, αφετέρου δε την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων για κάθε ποσό σύνταξης ή αθροίσματος κύριας και επικουρικής πάνω από τα 1.400 ευρώ μεικτά το μήνα. Δηλαδή οι Συνταξιούχοι αυτοί πληρώνουν φόρο πάνω στο φόρο, και αυτό γιατί τόσο ο φόρος εισοδήματος όσο και η Ε.Α.Σ. υπολογίζονται στο αρχικό μεικτό ποσό αποδοχών, στους οποίους έτσι καταργείται και δεν ισχύει το όριο του αφορολόγητου! Τέλος σημειώνουμε ότι ήδη κατά τη διαδικασία των δύο προηγούμενων αυξήσεων στις κύριες συντάξεις (από 1/1/2023 και 1/1/2024) πολλοί συνταξιούχοι είτε πέρασαν, λόγω της αύξησης, το όριο (κατώφλι) των 1.400 ευρώ και συνεπώς υπόκεινται σε παρακράτηση ΕΑΣ είτε ανέβηκαν κλιμάκιο. Στις περισσότερες από αυτές τις περιπτώσεις το τελικό αποτέλεσμα ήταν η ονομαστική μείωση των συντάξεων αντί για αύξηση. Με τη ρύθμιση που προτείνεται όλοι αυτοί οι συνταξιούχοι είναι και παραμένουν στην κατηγορία «οι απόλυτα χαμένοι» των αυξήσεων διαχρονικά!!! Γ) Στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου περιλαμβάνεται η μείωση από 1/1/2025 κατά 1% των ασφαλιστικών εισφορών υγειονομικής περίθαλψης εργοδότη και εργαζομένου. Για τους συνταξιούχους δεν προβλέπεται καμία μείωση και συνεχίζει να εφαρμόζεται η διάταξη της επιβάρυνσης κατά 6% σε κύρια και επικουρική σύνταξη όπως διαμορφώθηκε με το τρίτο μνημόνιο (+2% στην κύρια και +6% στην επικουρική). Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω ως ΟΣΤΟΕ ζητούμε: 1) Την πλήρη κατάργηση της ΕΑΣ που αποτελεί πρόσθετη αντικοινωνική φορολογία, η οποία επιβάλλεται αποκλειστικά και μόνο στους συνταξιούχους. Η δημοσιονομική επιβάρυνση των συνταξιούχων πρέπει να εξαντλείται στη φορολογία εισοδήματος και μόνο και να σταματήσει η εφαρμογή του συγκεκριμένου πρόσθετου φόρου. 2) Οι ετήσιες αυξήσεις επί των συντάξεων, που θα αφορούν χωρίς περιορισμούς και αποκλίσεις τις κύριες και τις επικουρικές, πρέπει να καλύπτουν τουλάχιστον τον πληθωρισμό (ΑΤΑ) και να προσθέτουν ένα ποσοστό ανάλογα με την μεγέθυνση της πραγματικής παραγωγής. 3) Κατάργηση της «προσωπικής διαφοράς» και ενσωμάτωσή της στην σύνταξη, ώστε οι αυξήσεις να υπολογίζονται χωρίς τις στρεβλώσεις που δημιουργεί η συντήρησή της. 4) Αυτόματη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας καθώς και του αφορολόγητου ποσού. 5) Επαναφορά του ΕΚΑΣ στους χαμηλοσυνταξιούχους για να μπορέσουν να επιβιώσουν. 6) Μείωση της ασφαλιστικής εισφοράς υγειονομικής περίθαλψης στο 4% στις κύριες συντάξεις και κατάργησή της από τις επικουρικές, όπως ακριβώς ίσχυε έως το 2015. Μόνο με αυτές τις αποφάσεις και την ενσωμάτωσή τους στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο θα μπορέσουν να επιβιώσουν οι συνταξιούχοι. Η συνέχιση της εφαρμοζόμενης πολιτικής με την ήδη προτεινόμενη ρύθμιση στο άρθρο 14 απλά οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια τους συνταξιούχους στην εξαθλίωση και κατ΄επέκταση στη μείωση του προσδόκιμου ζωής... Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Σ.Τ.Ο.Ε. Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας Γεώργιος Μαλαμής Παύλος Δερμενάκης