• Σχόλιο του χρήστη 'Ένωση Φορέων Κ.ΑΛ.Ο. Κρήτης' | 19 Νοεμβρίου 2024, 17:13

    Σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές Γνωμοδοτήσεις, Συστάσεις και τις Συνθήκες που έχει συνάψει η Ελλάδα ως Χώρα μέλος και συγκεκριμένα: 1) Την ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής για το Φορολογικό πλαίσιο για τις οντότητες της κοινωνικής οικονομίας EOKE, ECO/641 (10/07/2024) και C/2024/6017 (23.10.2024) 2) Τη ΣΥΣΤΑΣΗ του Συμβουλίου της Επιτροπής για την ανάπτυξη των συνθηκών-πλαίσιο για την κοινωνική οικονομία, C/2023/1344 και συγκεκριμένα τις συστάσεις για την φορολογία όπου αναφέρεται ρητά πως: «Με την επιφύλαξη των εφαρμοστέων κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, συνιστάται στα κράτη μέλη να εξετάσουν μέτρα προκειμένου: α) να διασφαλίσουν ότι τα φορολογικά συστήματα δεν παρεμποδίζουν την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας και να αξιολογήσουν εάν τα φορολογικά συστήματα προωθούν επαρκώς την ανάπτυξή της· β) να αναπτύξουν φορολογικά κίνητρα για την κοινωνική οικονομία, εάν δεν έχουν ήδη χορηγηθεί, σύμφωνα με τους στόχους που έχουν θέσει για την κοινωνική πολιτική και τις τρέχουσες πρακτικές σε όλα τα κράτη μέλη και σε εναρμόνιση με το ενωσιακό δίκαιο, τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν: i) απαλλαγές από τον φόρο εταιρειών για τα κέρδη που παρακρατούνται από φορείς της κοινωνικής οικονομίας· ii) κίνητρα στο πλαίσιο της φορολογίας εισοδήματος με τη μορφή εκπτώσεων ή πιστώσεων φόρου που χορηγούνται σε ιδιώτες και/ή θεσμικούς δωρητές ή σύστημα προσδιορισμού σύμφωνα με το οποίο οι φορολογούμενοι μπορούν να δηλώνουν στη φορολογική τους αρχή ένα καθορισμένο ποσοστό του οφειλόμενου φόρου εισοδήματος που θα αποδίδεται σε κοινωφελείς φορείς· iii) φορολογικές απαλλαγές για τα επιδόματα ανεργίας που λαμβάνονται ως κατ’ αποκοπή πληρωμή για τη διευκόλυνση των μεταβιβάσεων επιχειρήσεων σε συνεταιρισμούς εργαζομένων· γ) να επανεξετάσουν τις δαπάνες φορολογικής συμμόρφωσης που βαρύνουν τους φορείς της κοινωνικής οικονομίας και, όπου είναι δυνατόν, να τις μειώσουν·» Υπενθυμίζεται επίσης ότι ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες, που συχνά παρέχονται από φορείς της κοινωνικής οικονομίας, μπορούν να επωφελούνται από μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ σύμφωνα με το άρθρο 98 και το παράρτημα ΙΙΙ της οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου. 3) Τον Οδικό Χάρτη της Λιέγης, άρθρο 12: Να διασφαλιστεί ότι τα φορολογικά συστήματα δεν εμποδίζουν την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας και να αξιολογηθεί εάν τα φορολογικά συστήματα ενθαρρύνουν επαρκώς την ανάπτυξή της. 4) Το Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνική Οικονομία της ΓΔ Ανάπτυξης (DG GROW) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 5) Tην Μεταβατική Οδό για το Βιομηχανικό Οικοσύστημα Εγγύτητας και Κοινωνικής Οικονομίας της ΓΔ Ανάπτυξης (DG GROW) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και την βάση της ΣΥΣΤΑΣΗΣ πως όταν ένα μέτρο στήριξης της κοινωνικής οικονομίας συνιστά κρατική ενίσχυση και ενώ τηρούνται οι εφαρμοστέοι κανόνες, συνιστάται στα κράτη μέλη να κάνουν βέλτιστη χρήση του πεδίου εφαρμογής των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων για τη στήριξη της κοινωνικής οικονομίας, όπως προβλέπεται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 651/2014, των κανόνων για τις υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος και του κανόνα de minimis αξιοποιώντας τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 651/2014, ιδίως αξιοποιώντας στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό τις διατάξεις που επιτρέπουν τη χορήγηση ενισχύσεων χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου σε ΜΜΕ σύμφωνα με τα άρθρα 21 και 21α του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 651/2014, για παράδειγμα με τη σύσταση επενδυτικών ταμείων με τη συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών για να στηριχθούν ειδικά οι κοινωνικές επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων εξετάζοντας τη χορήγηση φορολογικών κινήτρων σε ανεξάρτητους ιδιώτες επενδυτές που είναι φυσικά πρόσωπα τα οποία παρέχουν άμεσα ή έμμεσα χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου στις επιλέξιμες επιχειρήσεις, σας παραθέτουμε τις ακόλουθες προτάσεις μας. Βασική προϋπόθεση για την ενίσχυση του ανθεκτικού και βιώσιμου - σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τους ευρωπαϊκούς Θεσμούς - επιχειρηματικού μοντέλου της Κοινωνικής Οικονομίας όπως αυτό εκφράζεται στην Ελλάδα από τις Κοινωνικές Επιχειρήσεις οι οποίες αναγνωρίζονται σήμερα ως Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και οι [δευτεροβάθμιοι] φορείς εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205) και συν-ίδρυσαν τον Τριτοβάθμιο Φορέα Εκπροσώπησης (Πανελλήνια Συνομοσπονδία Ενώσεων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας – ΠΑΣΕ ΚΑΛΟ) κατά τα οριζόμενα στο ίδιο άρθρο, είναι η διακριτή τους αναφορά στο Ν.4172/2013 μέχρι και την τελευταία τροποποίησή του με τον Ν.5135/2024. Ιδιαίτερα στο Άρθρο 45. "Υποκείμενα του φόρου" του εν λόγω Νόμου, προτείνουμε να αναφέρονται διακριτά, ως: «η) Κοινωνικές Επιχειρήσεις (Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων) των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και οι φορείς εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205)» Προτείνουμε ως φορολογικός συντελεστής του Άρθρου 58, παρ.2, στο Ν.4172/2013 να προστεθεί η «περ. 2.α : Τα κέρδη, πλην του αποθεματικού, από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και οι [δευτεροβάθμιοι] φορείς εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205) και οι νομικές οντότητες που αναγνωρίζονται από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και περιλαμβάνονται στο τηρούμενο Γενικό Μητρώο Κοινωνικής Οικονομίας της Διεύθυνσης Κ.ΑΛ.Ο., φορολογούνται με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%)» Προτείνουμε, τα κέρδη των τα οποία με απόφαση της Γ.Σ. δεν μερίζονται στους εργαζομένους από τις Κοινωνικές Επιχειρήσεις (Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων) των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205), αλλά διατίθενται στο αποθεματικό της Κοινωνικής Επιχείρησης, να μην φορολογούνται ως κίνητρο βιωσιμότητας κι ανθεκτικότητας και αντιστάθμισμα στην αδυναμία πρόσβασης σε χρηματοπιστωτικά προϊόντα. Κατά τα λοιπά: Στο Άρθρο 3, παρ. 2, περ. α) του παρόντος Νομοσχεδίου να προστεθεί στη διατύπωση «…οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και οι φορείς εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205).». Προτείνουμε την φορολογική απαλλαγή από τις Δωρεές που θα γίνονται στις Κοινωνικές Επιχειρήσεις. Επίσης, προτείνουμε την εξαίρεση από τον Φ.Π.Α., των προϊόντων και υπηρεσιών που παράγουν οι Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις και οι Συνεταιρισμοί εργαζομένων, ως εργαλείο τόνωσης της ανταγωνιστικότητάς τους έναντι των επιχειρήσεων της Γενικής (Ιδιωτικής) οικονομίας. Εναλλακτικά, όπως εφαρμόζεται στην Ιταλία, το Λουξεμβούργο, την Ιταλία κ.α. την εφαρμογή χαμηλότερου συντελεστής Φ.Π.Α. (4% / 10%) σε υπηρεσίες και προϊόντα που προέρχονται ή παράγονται από Κοινωνικές Επιχειρήσεις (Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και φορείς εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205)). Προτείνουμε την απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για την έδρα Φορέα Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και Φορέα Εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205) όταν αυτές έχουν έδρα σε: α) σε οικισμούς με πληθυσμό μικρότερο των πεντακοσίων (500) κατοίκων, ή β) σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό μικρότερο των χιλίων πεντακοσίων (1.500) κατοίκων, εξαιρουμένων των δημοτικών κοινοτήτων που βρίσκονται στην Περιφέρεια Αττικής (πλην της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων) και στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ή γ) σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων. Προτείνουμε εξαίρεση των Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και οι φορείς εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205) από την προκαταβολή φόρου. Σχετικά με το άρθρο 12 του παρόντος Νομοσχεδίου, προτείνουμε ειδική μεταχείριση για τους Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και τους φορείς εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205), με την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών υγειονομικής περίθαλψης εργοδότη – εργαζόμενου – (τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 41 ν. 4387/2016) κατά μία (1) επιπλέον ποσοστιαία μονάδα. Προτείνουμε, ως κίνητρο εργασιακής ένταξης, την πλήρη απαλλαγή εργοδότη κι εργαζομένου από εισφορές κοινωνικής ασφάλισης για τους εργαζόμενους των Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και τους φορείς εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205), που ανήκουν στις κατά το άρθρο 2, παρ. 8 του Ν.4430/2016 «ειδικές» κι «ευάλωτες» ομάδες. Για την παρ. 1 του Άρθρου 5, η απαλλαγή φιλοδωρήματος από φόρο εισοδήματος για τους εργαζόμενους σε Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205), προτείνουμε να ανέρχεται σε εξακόσια (600) ευρώ μηνιαίως. Επί του άρθρου 21 «Τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση – Τροποποίηση άρθρου 53 ν. 4389/2016», προτείνουμε την εξαίρεση από αυτό για τις περιπτώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και φορέων εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205) όταν αυτές έχουν έδρα σε: α) σε οικισμούς με πληθυσμό μικρότερο των πεντακοσίων (500) κατοίκων, ή β) σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό μικρότερο των χιλίων πεντακοσίων (1.500) κατοίκων, εξαιρουμένων των δημοτικών κοινοτήτων που βρίσκονται στην Περιφέρεια Αττικής (πλην της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων) και στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ή γ) σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων. Ζητάμε, επί των τελών του άρθρου 21 «Τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» και Άρθρο 24 «Τέλος κρουαζιέρας», την απόδοση 1‰ (ένα τοις χιλίοις) στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας το οποίο θα χρησιμοποιείται για την χρηματοδότηση των δράσεων και των υποστηρικτικών μηχανισμών των φορέων εκπροσώπησής των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016. Στηρίζουμε τις προτάσεις της ΕΝΩΣΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΕΑΔΕ και ζητάμε την επέκταση των μέτρων και προς τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις και Συνεταιρισμούς Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και φορέων εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205) Στηρίζουμε τις θέσεις και τις προτάσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και τις παρατηρήσεις της επί του σχεδίου νόμου, καθώς πολλές Κοινωνικές Επιχειρήσεις επιχειρούν στον κλάδο του τουρισμού και της εστίασης. Τέλος, στηρίζουμε τις προτάσεις της Ε.Σ.Α.μεΑ. και προτείνουμε την επέκταση και προσαρμογή τους και για τις για τις περιπτώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων των Κεφαλαίων Δ’ και Ε’, αντίστοιχα, καθώς και φορέων εκπροσώπησής τους (Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) του άρθρου 9, του ν. 4430/2016 (Α΄ 205) οι οποίες υποστηρίζουν με προϊόντα και υπηρεσίες ή έχουν προσλάβει ως προσωπικό τους ΑμεΑ και άτομα που ανήκουν στις κατά το άρθρο 2, παρ. 8 του Ν.4430/2016 «ειδικές» κι «ευάλωτες» ομάδες.