• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΣΕ ΚΑΛΟ' | 19 Νοεμβρίου 2024, 20:16

    ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟΥ (ΓΙΑ 1 ΕΤΟΣ) ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΑΔΙΑΝΕΜΗΤΑ ΚΕΡΔΗ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ 21 ΚΑΙ 31 ΤΟΥ Ν.4430/2016 ΤΩΝ Κοιν.Σ.Επ. ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΕΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗ ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΟΥΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ Δεδομένου ότι στο Ν.4430/2016 προβλέπονται τα εξής για τις Κοιν.Σ.Επ.: Α) Στο άρθρο 21 1. Τα κέρδη της Κοιν.Σ.Επ. δεν διανέμονται στα μέλη, εκτός αν αυτά είναι εργαζόμενοι, οπότε εφαρμόζεται η παράγραφος 2. 2.Τα κέρδη διατίθενται ετησίως ως εξής: α. κατά ποσοστό 5% για το σχηματισμό τακτικού αποθεματικού, β. κατά ποσοστό 35% διανέμονται στους εργαζομένους της επιχείρησης, εκτός αν τα 2/3 των μελών της Γενικής Συνέλευσης του Φορέα αποφασίσουν αιτιολογημένα τη διάθεση μέρους ή όλου του ποσοστού αυτού σε δραστηριότητες του στοιχείου γ', γ. το υπόλοιπο διατίθεται για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τη γενικότερη διεύρυνση της παραγωγικής του δραστηριότητας. Το κέρδος που προκύπτει, μετά από το σχηματισμό τακτικού αποθεματικού (5%), το οποίο θα διατεθεί για «δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τη γενικότερη διεύρυνση της παραγωγικής του δραστηριότητας» (περίπτωση γ. ως άνω) φορολογείται κανονικά έως σήμερα, όπως στις συμβατικές εταιρείες (π.χ. ΑΕ) ενώ δεν δύνανται (σε αντίθεση με τις συμβατικές εταιρείες) να διανεμηθεί στα μέλη. Β)Στο Άρθρο 22. Λύση και εκκαθάριση στην Παρ. 3, προβλέπεται ότι αν απομένει αδιάθετο ενεργητικό, αυτό περιέρχεται στο Ταμείο Κοινωνικής Οικονομίας. Γ) Στο Άρθρο 31. Αποθεματικά - διανομή κερδών προβλέπεται ότι: Τα κέρδη διατίθενται ετησίως ως εξής: α. Κατά ποσοστό 5% για το σχηματισμό τακτικού αποθεματικού, β. κατά ποσοστό 35% διανέμονται στους εργαζομένους της επιχείρησης, εκτός κι αν τα 2/3 των μελών της Γενικής Συνέλευσης αποφασίσουν αιτιολογημένα τη διάθεση μέρους ή όλου του ποσοστού αυτού σε δραστηριότητες του στοιχείου γ’, γ. το υπόλοιπο διατίθεται για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τη γενικότερη διεύρυνση της παραγωγικής του δραστηριότητας. Δεδομένου ότι οι ΚΟΙΝΣΕΠ γνωρίζουν τα κέρδη που θα έχουν στις 31/12 εκάστου έτους, δεν μπορούν να κάνουν χρήση του προβλεπόμενου αποθεματικού εντός της χρήσης αλλά στην επόμενη χρήση. Δεδομένου ότι στο παρελθόν προβλέπονταν αφορολόγητα αποθεματικά για τις επιχειρήσεις σε νόμους όπως τους Ν. 1828/1989, Ν.2601/1998 και Ν. 2753/1999 ΠΡΟΤΑΣΗ Η ΠΑνελλήνια Συνομοσπονδία Ενώσεων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (ΠΑ.Σ.Ε. Κ.Αλ.Ο) προτείνει να θεσμοθετηθεί η δημιουργία ειδικού ετήσιου αφορολόγητου αποθεματικού των αδιανέμητων κερδών για τις κοινωνικές επιχειρήσεις, τα οποία θα πρέπει να διατεθούν εντός της επόμενης χρήσης με σκοπό τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τη γενικότερη διεύρυνση της παραγωγικής τους δραστηριότητας αλλιώς θα φορολογούνται. ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ - Η Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής αναφορικά με το Φορολογικό πλαίσιο για τις οντότητες της κοινωνικής οικονομίας EOKE, ECO/641 (10/07/2024) και C/2024/6017 (23.10.2024) EESC-2024-00699-00-00-AC-TRA-EL.docx και OJ_C_202406017_EL_TXT.pdf (σημείο 3.9 σχετικά με το αποθεματικό) με επιπλέον προτάσεις σε άλλα άρθρα για ΦΠΑ, απαλλαγές, εκπτώσεις φόρων κ.α. - Ο Οδικός Χάρτης της Λιέγης (άρθρο 12) προτείνει να διασφαλιστεί ότι τα φορολογικά συστήματα δεν εμποδίζουν την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας και να αξιολογηθεί εάν τα φορολογικά συστήματα ενθαρρύνουν επαρκώς την ανάπτυξή της. - Σύσταση του Συμβουλίου της Επιτροπής για την ανάπτυξη των συνθηκών-πλαίσιο για την κοινωνική οικονομία, C/2023/1344 ως ακολούθως: ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ 19. Με την επιφύλαξη των εφαρμοστέων κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, συνιστάται στα κράτη μέλη να εξετάσουν μέτρα προκειμένου: α) να διασφαλίσουν ότι τα φορολογικά συστήματα δεν παρεμποδίζουν την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας και να αξιολογήσουν εάν τα φορολογικά συστήματα προωθούν επαρκώς την ανάπτυξή της· β) να αναπτύξουν φορολογικά κίνητρα για την κοινωνική οικονομία, εάν δεν έχουν ήδη χορηγηθεί, σύμφωνα με τους στόχους που έχουν θέσει για την κοινωνική πολιτική και τις τρέχουσες πρακτικές σε όλα τα κράτη μέλη και σε εναρμόνιση με το ενωσιακό δίκαιο, τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν: i) απαλλαγές από τον φόρο εταιρειών για τα κέρδη που παρακρατούνται από φορείς της κοινωνικής οικονομίας· ii) κίνητρα στο πλαίσιο της φορολογίας εισοδήματος με τη μορφή εκπτώσεων ή πιστώσεων φόρου που χορηγούνται σε ιδιώτες και/ή θεσμικούς δωρητές ή σύστημα προσδιορισμού σύμφωνα με το οποίο οι φορολογούμενοι μπορούν να δηλώνουν στη φορολογική τους αρχή ένα καθορισμένο ποσοστό του οφειλόμενου φόρου εισοδήματος που θα αποδίδεται σε κοινωφελείς φορείς· iii) φορολογικές απαλλαγές για τα επιδόματα ανεργίας που λαμβάνονται ως κατ’ αποκοπή πληρωμή για τη διευκόλυνση των μεταβιβάσεων επιχειρήσεων σε συνεταιρισμούς εργαζομένων· γ) να επανεξετάσουν τις δαπάνες φορολογικής συμμόρφωσης που βαρύνουν τους φορείς της κοινωνικής οικονομίας και, όπου είναι δυνατόν, να τις μειώσουν· δ) να διευκολύνουν τη συμμόρφωση σε πρακτικό επίπεδο για τις διασυνοριακές δωρεές σε κοινωφελείς φορείς για φορολογικούς σκοπούς, για παράδειγμα με την έκδοση τυποποιημένου εντύπου του δικαιούχου φορέα που είναι εγκατεστημένος σε άλλο κράτος μέλος όσον αφορά το ποσό της δωρεάς, στο οποίο προσδιορίζεται τόσο ο λήπτης όσο και ο δωρητής· ε) να διασφαλίσουν ότι οι φορείς της κοινωνικής οικονομίας δεν χρησιμοποιούνται για σκοπούς φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής, επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού ή νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι οι σχετικές διοικητικές διαδικασίες είναι αποτελεσματικές και αναλογικές. αρ. 22: Η φορολογική πολιτική μπορεί επίσης να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην προώθηση της κοινωνικής οικονομίας και στη διασφάλιση ότι οι φορείς της κοινωνικής οικονομίας έχουν την οικονομική δυνατότητα να λειτουργούν παράλληλα με τις συμβατικές επιχειρήσεις, δημιουργώντας ένα πιο δίκαιο επιχειρηματικό περιβάλλον, συμβάλλοντας παράλληλα στην κοινωνική ένταξη και τη βελτίωση της πρόσβασης στην απασχόληση. Ορισμένα κράτη μέλη έχουν θεσπίσει φορολογικό πλαίσιο που προάγει την ανάπτυξη του εν λόγω τομέα, συμπεριλαμβανομένων φορολογικών κινήτρων προσαρμοσμένων στις ανάγκες της κοινωνικής οικονομίας, αναγνωρίζοντας παράλληλα την ποικιλομορφία του και αποτρέποντας τον κατακερματισμό. Σε αρκετά κράτη μέλη εξακολουθούν να υφίστανται διοικητικοί φραγμοί όσον αφορά τις δωρεές σε κοινωφελείς φορείς από το ένα κράτος μέλος στο άλλο. Ορθά σχεδιασμένα φορολογικά κίνητρα για δωρεές σε κοινωφελείς φορείς της κοινωνικής οικονομίας μπορούν να τονώσουν τη χρηματοδότησή τους, μεταξύ άλλων και σε διασυνοριακό επίπεδο στην Ένωση σύμφωνα με την αρχή της Συνθήκης για την απαγόρευση των διακρίσεων. Υπενθυμίζεται επίσης ότι ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες, που συχνά παρέχονται από φορείς της κοινωνικής οικονομίας, μπορούν να επωφελούνται από μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ σύμφωνα με το άρθρο 98 και το παράρτημα ΙΙΙ της οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου (29). ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ: Όταν ένα μέτρο στήριξης της κοινωνικής οικονομίας συνιστά κρατική ενίσχυση και ενώ τηρούνται οι εφαρμοστέοι κανόνες, συνιστάται στα κράτη μέλη να κάνουν βέλτιστη χρήση του πεδίου εφαρμογής των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων για τη στήριξη της κοινωνικής οικονομίας, όπως προβλέπεται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 651/2014, των κανόνων για τις υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος και του κανόνα de minimis αξιοποιώντας τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 651/2014, ιδίως αξιοποιώντας στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό τις διατάξεις που επιτρέπουν τη χορήγηση ενισχύσεων χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου σε ΜΜΕ σύμφωνα με τα άρθρα 21 και 21α του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 651/2014, για παράδειγμα με τη σύσταση επενδυτικών ταμείων με τη συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών για να στηριχθούν ειδικά οι κοινωνικές επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων εξετάζοντας τη χορήγηση φορολογικών κινήτρων σε ανεξάρτητους ιδιώτες επενδυτές που είναι φυσικά πρόσωπα τα οποία παρέχουν άμεσα ή έμμεσα χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου στις επιλέξιμες επιχειρήσεις· Τέλος παραθέτουμε παραδείγματα άλλων χωρών της Ε.Ε. για τον τρόπο αντιμετώπισης αντίστοιχων θεμάτων. Συγκεκριμένα : Ιταλία: Απαλλαγή από εταιρικό φόρο επί των περιορισμένων κερδών και φορολογική απαλλαγή για δωρεές, καθώς και από συντελεστή ΦΠΑ 4% για κοινωνικούς συνεταιρισμούς τύπου Α (παραγωγικού σκοπού) και απαλλαγή από εισφορές κοινωνικής ασφάλισης για τους μειονεκτούντες εργαζόμενους για Β τύπου κοινωνικούς συνεταιρισμούς (Ένταξης). Λουξεμβούργο και Γερμανία: Γενικές απαλλαγές από την φορολόγηση και χαμηλότερος συντελεστής ΦΠΑ σε υπηρεσίες προ προέρχονται από κοινωνικές επιχειρήσεις/Επιχειρήσεις κοινωνικού αντικτύπου.