Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα1) Προτείνεται μια ενιαία, προοδευτική, τιμαριθμοποιημένη φορολογική κλίμακα για όλα τα εισοδήματα.Σχόλιο του χρήστη Δημήτρης Ζαχαράκης | 26 Δεκεμβρίου 2009, 01:45
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κύριε Υπουργέ Πιστεύω ότι τα μέτρα θα πρέπει να εστιάσουν στις κατηγορίες των φορολογούμενων οι οποίοι φοροδιαφεύγουν ευρέως και εκτεταμένα και να προστατευθούν τα εισοδήματα των μισθωτών ώστε να μην καλεστούμε για άλλη μια φορά να πληρώσουμε κατά αποκλειστικότητα το εθνικό χρέος, ενώ οι κατηγορίες που είναι ευρέως γνωστό ότι φοροδιαφεύγουν να συνεχίσουν να ζουν «ζωή χαρισάμενη» Συγκεκριμένα θεωρώ δίκαια και αποτελεσματικά τα παρακάτω μέτρα: 1) Άμεση εφαρμογή του «πόθεν έσχες» για κάθε φορολογούμενο και για τα προηγούμενα οικονομικά έτη ώστε να εξασφαλισθούν επιπλέον έσοδα για το κράτος και να καλεστούν να πληρώσουν το μερίδιό τους οι φοροδιαφεύγοντες κατά τα προηγούμενα έτη που έχουν πια μεγάλες και αδικαιολόγητες περιουσίες σε σχέση με τα δηλωθέντα εισοδήματα 2) Προστασία της (εκ των πραγμάτων) ειλικρινούς ομάδας των μισθωτών και συνταξιούχων μέσω της διατήρησης του αφορολογήτου ποσού στο επίπεδο των € 12.000 ή σε επίπεδο κοντά σε αυτό. Οι φορολογούμενοι της ομάδας αυτής δεν μπορούν εκ των πραγμάτων να φοροδιαφύγουν και πληρώνουν ανελλιπώς μέσω της παρακράτησης του Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών του αναλογούντες φόρους τους. Με τη διατήρηση του ισχύοντος αφορολογήτου ποσού θα αμβλυνθεί το αίσθημα αδικίας που υπάρχει. Επιπλέον, οποιαδήποτε παρατυπία μπορεί να διασταυρωθεί μέσω του πόθεν έσχες που θα εφαρμοσθεί. 3) Διεύρυνση των κατηγοριών αποδείξεων δαπανών που μπορούν να εκπέσουν από το φορολογητέο εισόδημα καθώς και αύξηση του ποσοστού έκπτωσης. Η έκπτωση του 40% που ισχύει έως σήμερα καθώς και ο περιορισμός των κατηγοριών που εκπίπτουν δεν επαρκούν και δεν αποτελούν μεγάλο κίνητρο για την ζήτηση αποδείξεων. Θα πρέπει να περιληφθούν οι περισσότερες δαπάνες του νοικοκυριού μια και αυτές συντελούν στο τελικό κόστος διαβίωσής του. Επιπλέον, το ποσοστό έκπτωσης πρέπει να αυξηθεί σημαντικά σε επίπεδα άνω του 60% προκειμένου να δημιουργηθεί επαρκές κίνητρο για την ζήτηση των αποδείξεων και την επιβράβευση του φορολογούμενου που ζητάει ανελλιπώς αποδείξεις. 4) Τελευταία έχει διαρρεύσει στον τύπο η πρόθεση του Υπουργείου να μειωθεί το αφορολόγητο ποσό στα € 6.000 και το υπόλοιπο να συμπληρώνεται με αποδείξεις. Θεωρώ ότι το ποσό αυτό είναι ιδιαίτερα χαμηλό και θα πλήξει την κατηγορία των μισθωτών τόσο οικονομικά όσο και ηθικά διότι ο μισθωτός θα τιμωρείται με επιπλέον φόρους δεδομένου ότι είναι αρκετά πιθανό να μην συγκεντρωθεί το υπολειπόμενο ποσό καθώς οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα προσφύγουν στις προσφιλείς τους δικαιολογίες όπως «δεν δουλεύει η ταμειακή», «δεν υπάρχει χαρτί», «αν θέλεις απόδειξη θα πληρώσεις παραπάνω» κ.λπ. προκειμένου να μην εκδίδουν αποδείξεις. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο μισθωτός θα επιβαρυνθεί ακόμα και εάν μαζέψει αρκετές αποδείξεις μια και με αυτό τον τρόπο απλά θα φθάσει στο παρόν αφορολόγητο χωρίς καμία ελάφρυνση ή επιβράβευση για την προσπάθειά του. Για το λόγο αυτό το αφορολόγητο θα πρέπει να διατηρηθεί σε παρόμοια επίπεδα με τα σημερινά. Επιπλέον, όπως έυστοχα παρατήρησε έτερος σχολιαστής πόσες αγορές εκτός ειδών διατροφής και πρώτης ανάγκης κάνει ένα μέσο νοικοκυριό δεδομένης και την οικονομικής κατάστασης? Με λίγα λόγια πόσα ρούχα, παπούτσια και άλλους είδους διαρκή αγαθά αγοράζουν τα νοικοκυριά σε ένα έτος και ιδιαίτερα κατά την διάρκεια οικονομικής κρίσης? Αυτό το γεγονός θα αυξάνει την φορολογική επιβάρυνση των μισθωτών. 5) Η μείωση του αφορολογήτου ποσού και η σύνδεσή του με την συλλογή αποδείξεων ενδέχεται να επιβαρύνει περισσότερο την φορολογική υποχρέωση των μισθωτών και με τον τρόπο αυτό να μειώσει το διαθέσιμο εισόδημά τους δημιουργώντας έναν καθοδικό φαύλο κύκλο στην οικονομική δραστηριότητα. Επιπλέον, ενδέχεται να εντείνει το αίσθημα αδικίας που ήδη υπάρχει στην ομάδα των μισθωτών οι οποίο θα καλεστούμε πάλι να σηκώσουμε το βάρος του χρέους. Το Υπουργείο πρέπει να θυμάται ότι η ομάδα των μισθωτών πρέπει να μην επιβαρυνθεί περαιτέρω διότι στηρίζει με τις δαπάνες της την οικονομική δραστηριότητα της χώρας πληρώνοντας συγχρόνως τους φόρους που της αναλογούν. Δεν πρέπει να δοθεί λάθος εντύπωση από την πλευρά του Υπουργείου. 6) Η μείωση του αφορολογήτου ποσού και η απευθείας σύνδεσή του με την συλλογή αποδείξεων θα πρέπει να εφαρμοσθεί και να εστιασθεί στις κατηγορίες φορολογούμενων που είναι ευρέως γνωστό ότι φοροδιαφεύγουν. Αυτό θα δώσει ισχυρό κίνητρο να έρθουν στο φορολογικό προσκήνιο αδήλωτες συναλλαγές. Επιπλέον θα δοθεί σαφές μήνυμα ότι οι έως πρότινος φοροδιαφεύγοντες θα καλεστούν να πληρώσουν αυτό που τους αναλογεί. 7) Η αδιάκριτη μείωση του αφορολογήτου ποσού τόσο στην κατηγορία των μισθωτών όσο και στην κατηγορία των ελευθέρων επαγγελματιών αυξάνει ασκόπως το διαχειριστικό κόστος από την πλευρά του Υπουργείου. Και πάλι ο κίνδυνος φοροδιαφυγής από τους μισθωτούς είναι μικρός οπότε η διακράτηση του φόρου και η μετέπειτα εκκαθάριση βάσει αγνώστου αφορολογήτου ποσού μέχρι την κατάθεση των αποδείξεων στο σύστημα αυξάνει το κόστους διαχείρισης και την περίπτωση λάθους. Επιπλέον επιδρά αρνητικά στην ζήτηση μια και μειώνει άμεσα το μηνιαίο διαθέσιμο εισόδημα μέσω της αύξησης του ΦΜΥ με μετάθεση της λήψης του επιστρεφόμενου φόρου αρκετούς μήνες μετά την λήξη του οικονομικού έτους. 8) Σε περίπτωση που η υποβολή των αποδείξεων θα γίνεται ηλεκτρονικά θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα καταχώρησης των αποδείξεων καθόλη την διάρκεια του έτους και όχι μόνο στο τέλος. Με αυτό τον τρόπο θα επιμερισθεί το διαχειριστικό κόστος εισαγωγής εκατοντάδων ή και χιλιάδων αποδείξεων από την μεριά του φορολογούμενου καθώς και θα επιτρέπει στις υπηρεσίες του Υπουργείου να ελέγχουν σε συχνή βάση την πορεία των πωλήσεων και του ΦΠΑ που οφείλει η κάθε επιχείρηση 9) Συμφωνώ με την εισαγωγή όλων των εισοδημάτων στην ενιαία κλίμακα φορολογίας εισοδήματος μια και ανεξάρτητα του τρόπου απόκτησης το εισόδημα συγκεντρώνεται σε ένα φυσικό πρόσωπο. Η αυτοτελής φορολόγηση είναι απλά άδικη για τους φορολογούμενους με μικρότερα εισοδήματα. Εύχομαι καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο σας και η συμμετοχή όλων μας σε αυτή τη διαβούλευση να ληφθεί τελικά υπόψη