• Σχόλιο του χρήστη 'Κώστας Καρλής' | 27 Δεκεμβρίου 2009, 22:03

    Η επιβολή φόρου επί του κεφαλαίου της ακίνητης περιουσίας ανεξαρτήτως του αν η ακίνητη περιουσία αποφέρει εισόδημα ή όχι αν χρησιμοποιείται ή όχι , δεν είναι νέα, ούτε στην Ελλάδα ούτε στο εξωτερικό. Οι φόροι αυτοί επιβάλλονται με διάφορες μορφές και με ποικίλλους συντελεστές. Η πρόταση επιβολής οποιουδήποτε νέου φόρου στην ακίνητη περιουσία ή η σημαντική τροποποίηση υφισταμένου φόρου, πάντοτε προκαλεί αντιδράσεις ή στην καλλίτερη περίπτωση ανησυχίες. Αυτό είναι δικαιολογημένο λαμβάνοντας υπόψη την σχέση των ανθρώπων με την ακίνητη περιουσία και τις κατά καιρούς καταχρήσεις ως προς την στέρησή της. Από αυτή την άποψη δεν είναι τυχαία η ιδιαίτερη προστασία της αίνητης περιουσίας στο άρθρο 17 του Συντάγματος αλλά και στο άρθρο 1 του 1ου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαικής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Η επιβολή φόρου στην ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα υπήρξε ατυχής. Επιβλήθηκε για πρώτη φορά ως φόρος ακίνητης περιουσίας με τον Ν.11/1975 για να καταργηθεί μετά από πέντε έτη. Επιβλήθηκε εκ νέου με τον Ν. 1249/1982 . Αρχικά κατά την επαναφορά του προεβλέπετο η υποχρέωση υποβολής δήλωσης από όλους τους πολίτες. Η ρύθμιση αυτή καταργήθηκε άμεσα και η κατάργηση συνοδεύθηκε με παραίτηση του αρμόδιου υπουργού. Το 1992 ο φόρος καταργήθηκε και αντικαταστάθηκε με το επιβαλλόμενο υπερ των ΟΤΑ Τέλος Ακίνητης Περιουσίας.Το τελευταίο εξακολουθεί να ισχύει μέχρι σήμερα. Στη συνέχεια επανήλθε ο φόρος ακίνητης περιουσίας το 1997, αυτή τη φορά με την ονομασία Φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας. Καταργήθηκε πρόσφατα και από 1/1/2009 αντικαταστάθηκε με το ΕΤΑΚ. Το ΕΤΑΚ κατηγορήθηκε ως άδικο διότι επιβάλλει αδιακρίτως φόρο σε όλη την ιδιοκτησία και προτείνεται να επιβάλλεται φόρος στην μεγάλη ακίνητη περιουσία , δηλαδή σε όσους έχουν ακίνητα που η αξία τους υπερβαίνει ορισμένο ποσό. Ακόμη από την εποχή ισχύος του ΦΜΑΠ έγιναν προσπάθειες ήδη από το έτος 1995 για καταγραφή για φορολογικούς σκοπούς της ακίνητης περιουσίας. Όλες απέτυχαν λόγω της αδυναμίας καταγραφής ηλεκτρονικά του εντύπου Ε9. Εκ των πραγμάτων ήταν αδύνατο να ελεγχθεί αν όλοι όσοι υποχρέωση υποβολής δήλωσης πράγματι υπέβαλαν δήλωση.Η απόδοση του ΦΑΠ/ΦΜΑΠ στα δημόσια έσοδα ,μηδαμινή. Αν κάτι πέτυχε η επιβολή του ΕΤΑΚ είναι η παρά τα προβλήματα καταγραφή της ακίνητης περιουσίας και η μηχανογραφική επεξεργασία της επιβολής του φόρου. Η αντικατάσταση του ΕΤΑΚ με άλλο φόρο ή διαφορετική διαδικασία θα οδηγήσει σε αχρήστευση του δημιουργηθέντος "ηλεκτρονικού περιουσιολογίου". Η υποβολή δηλώσεων με την μορφή που ίσχυσε στο ΦΜΑΠ θα έχει μεγάλο διοικητικό κόστος και με την πάροδο του χρόνου θα καταστήσει σχεδόν αδύνατο τον έλεγχο των δηλώσεων. Είναι προτιμώτερο να διατηρηθεί το ΕΤΑΚ με την σημερινή του μορφή με αναμόρφωση των συντελεστών στα πρότυπα της εισφοράς που επιβλήθηκε με τον Ν. 3808/2009. Δηλαδή να διατηρηθούν κατ' αρχάς οι ισχύοντες συντελεστές. Για περιουσία που η αξία της υπερβαίνει το όριο που θα αποφασισθεί (πχ500.000ευρώ) να θεσπισθεί προοδευτική κλίμακα με αυξημένους συντελεστές.Παράλληλα θα μπορούν μα επανετασθούν οι ισχύουσες απαλλαγές, οι οποίες πάντως με κάποιες εξαιρέσεις είναι κατ' ουσίαν οι ίδιες που ίσχυαν στο παρελθόν κατά την επιβολή του ΦΑΠ και του ΦΜΑΠ.Με αυτό τον τρόπο θα αξιοποιηθεί το "ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο" και θα εξακολουθήσει η ενημέρωση του με τις μεταβολές στην ακίνητη περιουσία των φορολογουμένων. Και θα υπάρχει αυτόματος έλεγχος της επιβολής του φόρου από όλους εφόσον ο φόρος θα επιβάλεται με βάση εκκαθαριστικό σημείωμα.