• Σχόλιο του χρήστη 'Αννάογλου Γεώργιος' | 28 Δεκεμβρίου 2009, 00:20

    Ο μοναδικός τρόπος για την πάταξη της φοροδιαφυγής είναι η εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων. Οι προτάσεις μου για την πάταξη της φοροδιαφυγής είναι η εξής: Όλες οι συναλλαγές με τις Δ.Ο.Υ. να γίνονται ηλεκτρονικά από πιστοποιημένα λογιστικά γραφεία. Σήμερα η μοναδική συναλλαγή που υπάρχει δυνατότητα ολοκληρωμένα να γίνεται ηλεκτρονικά μέσω taxisnet είναι η υποβολή του ΦΠΑ και η πληρωμή του μέσω τραπεζών ή μέσω internet. Μέσω λογιστικών γραφείων μπορούν να πραγματοποιούνται οι πληρωμές πάσης φύσεως φόρων, χαρτοσήμων, τελών κλπ. (ΦΜΥ, Φόρος εργολάβων, φόρος εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, Φ.Σ.Κ. κ.λ.π.) Τα λογιστικά γραφεία έχουν την υποδομή που απαιτείται αλλά δεν ισχύει κάτι ανάλογο με τις Δ.Ο.Υ. Τα λογιστικά γραφεία που θα πιστοποιηθούν θα πρέπει να υποβάλλουν στις Δ.Ο.Υ. συμφωνητικά για όλους τους πελάτες τους που να περιλαμβάνουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες και το συμφωνηθέν τίμημα δίνοντας το καλό παράδειγμα φορολογικής συνείδησης. Επίσης για κάθε φορολογική δήλωση Ε1 που θα υποβάλλουν ηλεκτρονικά τα λογιστικά γραφεία να υπάρχει το αντίστοιχο πεδίο στο έντυπο που θα αναγράφεται και ο αριθμός και το ποσό της απόδειξης που εκδόθηκε. Για την περίπτωση υποβολής φορολογικής δήλωσης στη Δ.Ο.Υ αυτή θα πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται από την αντίστοιχη απόδειξη παροχής υπηρεσιών εκτός αν αυτή υποβάλλεται από τον ίδιο τον φορολογούμενο. Αν αναβαθμιστεί το TAXIS και γίνονται όλες οι συναλλαγές ηλεκτρονικά εξοικονομείται μεγάλος αριθμός υπαλλήλων στις Δ.Ο.Υ. που θα μπορούν να βγουν στην αγορά και να κυνηγήσουν την φοροδιαφυγή. Ο τρόπος τώρα των ελέγχων θα πρέπει να αλλάξει δραματικά. Μέχρι σήμερα για να γίνει έλεγχος από την ΥΠΕΕ απαιτείται τουλάχιστον 1,5 ώρα ανά επιχείρηση με αποτέλεσμα κάθε κλιμάκιο να διενεργεί περίπου 6 ελέγχους την ημέρα. Οι ελεγκτές (υπάλληλοι των εφοριών) δεν χρειάζεται να μπαίνουν στις επιχειρήσεις για να διαπιστώσουν π.χ. αν μια επιχείρηση δεν εκδίδει τιμολόγια ή αποδείξεις και δεν αποδίδει τον ΦΠΑ αλλά αυτό πρέπει να γίνεται στο δρόμο. Αν πχ κάποιος πελάτης που βγαίνει από ένα κατάστημα δεν έχει την αντίστοιχη απόδειξη μπορεί εύκολα να καταλογιστεί η παράβαση και μάλιστα να επιβάλλεται πρόστιμο όχι μόνο στην επιχείρηση που δεν εξέδωσε απόδειξη αλλά και στον πελάτη που δεν την έλαβε (αξίας ίσης με την αξία του εμπορεύματος για την πρώτη παράβαση). Η παράβαση θα καταχωρείται στο σύστημα της εφορίας και σε περίπτωση που διαπιστωθεί επανάληψή της το πρόστιμο θα διπλασιάζεται και για τον πελάτη αλλά και για την επιχείρηση. Το πρόστιμο θα βεβαιώνεται με την επίδοση μιας κλήσης (όπως της τροχαίας) και η πληρωμή του θα μπορεί να γίνεται είτε στη Δ.Ο.Υ. είτε ηλεκτρονικά μέσω του λογιστή είτε σε οποιαδήποτε τράπεζα ή το ταχυδρομείο. Με τον τρόπο αυτό θα 50πλασιαστεί τουλάχιστον ο αριθμός των ελεγχόμενων επιχειρήσεων με αποτέλεσμα να γίνεται πιο παραγωγικός και ουσιαστικός έλεγχος. Ως προς την διακίνηση θα πρέπει να δημιουργηθούν ειδικά κλιμάκια που θα κάνουν ελέγχους όλο το εικοσιτετράωρο και θα σταματούν και θα ελέγχουν τα επαγγελματικά αυτοκίνητα αν έχουν τα ανάλογα συνοδευτικά έγγραφα των εμπορευμάτων που διακινούν. Ειδικά για επιχειρήσεις που δεν μπορεί να γίνει έλεγχος με διαφορετικό τρόπο (πχ. γιατρούς, δικηγόρους, κέντρα διασκέδασης, εστιατόρια, καφετερίες, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών κλπ.) τα κλιμάκια που θα κάνουν τον έλεγχο θα πρέπει να περιορίζονται μόνο στον έλεγχο έκδοσης ή μη των ανάλογων αποδείξεων. Τέλος θα πρέπει να δημιουργηθεί ειδική υπηρεσία που θα κάνει ελέγχους για εικονικά και πλαστά τιμολόγια. Για να διευκολυνθεί η εφορία να κάνει ελέγχους στις επιχειρήσεις που φοροδιαφεύγουν θα πρέπει όλες οι συναλλαγές των επιχειρήσεων να συνδέονται online με την εφορία. Για να γίνει αυτό θα πρέπει όλα τα παραστατικά να εκδίδονται από φορολογικούς μηχανισμούς και ταμειακές μηχανές που θα πρέπει να συνδεθούν με τις Δ.Ο.Υ. ώστε ανά πάσα στιγμή η εφορία να έχει πλήρη εικόνα των συναλλαγών κάθε επιχείρησης. Με τον τρόπο αυτό θα καταργηθεί η θεώρηση των στοιχείων από τις Δ.Ο.Υ. όπως και η υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών-προμηθευτών μιας και η διασταύρωση των συναλλαγών θα γίνεται αυτόματα. (αποφεύγονται παράλληλα οι ουρές και η ταλαιπωρία μιας και η θεώρηση των στοιχείων απαιτεί σημαντικό χρόνο και απασχολεί καθημερινά πολλούς υπαλλήλους στις εφορίες). Σε περίπτωση που μία επιχείρηση δεν καταβάλλει τον ΦΠΑ (αυτό θα διαπιστώνεται αυτόματα μιας και οι συναλλαγές της θα υπάρχουν στη βάση δεδομένων της εφορίας) για μία περίοδο αφού της γίνει σύσταση και της δοθεί ένα περιθώριο 5 ημερών να σφραγίζεται και να μην έχει τη δυνατότητα έκδοσης αποδείξεων ή τιμολογίων. Βέβαια το κόστος που θα πρέπει να καταβάλλουν οι επιχειρήσεις για την online σύνδεσή τους με την εφορία θα πρέπει να επιδοτηθεί 100% από το κράτος. Τέλος για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις (π.χ. ψιλικατζίδικα, παντοπωλεία σε χωριά κλπ.)θα πρέπει να τηρούνται βιβλία αγορών για να μην μπουν στην παραπάνω διαδικασία και επιβαρυνθούν με κόστος (π.χ. αμοιβή λογιστή, φορολογικός μηχανισμός, ταμειακή μηχανή κλπ) πολλές φορές πολλαπλάσιο των πραγματικών τους εσόδων. Είμαι λογιστής 15 χρόνια και πιστεύω ότι οι παρατηρήσεις μου θα σας φανούν χρήσιμες στην τελική διαμόρφωση του φορολογικού νομοσχεδίου που θα κατατεθεί.