Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα8) Προτείνεται η επαναφορά του φόρου κληρονομιάς και των γονικών παροχών με υψηλότερο αφορολόγητο.Σχόλιο του χρήστη Κώστας Καρλής | 28 Δεκεμβρίου 2009, 22:13
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Με το άρθρο 11 του Ν. 3091/2002 ουσιαστικά καταργήθηκε ο φόρος κληρονομίας, δωρεάς και γονικής παροχής προκειμένου για μετοχές είτα εισηγμένες στο χρηματιστήριο είτε όχι. Την εποχή εκείνη η ρύθμιση κατακρίθηκε αλλά εξακολουθεί να ισχύει.Το σημερινό καθεστώς της ουσιαστικής κατάργησης του φόρου κληρονιμιών και γονικών παροχών θεσπίσθηκε με τον Ν. 3634/2008. Αλλά για τις δωρεές μετοχών διατηρήθηκε η ρύθμιση του Ν. 3091/2002. Στο παρελθόν όταν ίσχυαν οι κλίμακες φόρου όπως κατά καιρούς είχαν τροποποιηθεί κατά καιρούςστις οποίες ανώτερος συντελεστής ήταν για την Α' κατηγορία (στην οποία περιλαμβάνονται σύζυγοι και τέκνα) 25% (και παλαιότερα ακόμη μεγαλύτερος)δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις εκείνες στις οποίες οι κληρονόμοι ήταν αναγκασμένοι να πωλήσουν ακίνητα και άλλα περιουσιακά στοιχεία προκειμένου να καταβάλουν τον φόρο κληρονομίας. Μετά την ισχύ του "ποινολογίου" είναι αμφίβολο αν ισχύει η διάταξη που περιόριζε την συνολική φορολογική επιβάρυνση για φόρο και πρόστιμα στο 90% της αξίας της κληρονομίας.Πάντως η διάταξη αυτή δεν έχει συμπεριληφθεί στην ισχύουσα κωδικοποίηση του Ν.2961/2001, ούτε σε μεταγενέστερς τροποποιήσεις του. Είναι εύκολο να επιχειρηματολογέλι κανείς υπέρ της επιβολής φόρου κληρονομίας σε μεγάλης αξίας κληρονομιές. Ποιά θεωρείται μεγάλη κληρονομιά είναι ζήτημα καθαρά υποκειμενικό.Το ίδιο ισχύει και για το αφορολόγητο όριο που προτείνεται από πολλούς. Σίγουρα υπα΄ρχουν περιουσίες μεγάλης αξίας. Η επιβολή του φόρου όμως πλήττει όλους. Ποιό θα είναι το όριο επιβολής; Η αύξηση των αντικειμενικών αξιών θα δημιουργεί κάθε φορά άμεση ανάγκη αναπροσαρμογής του αφορολογήτου και της κλίμακας. Το σημερινό καθεστώς αποτελεί σημαντική μείωση του φόρου και όχι κατάργηση παρά τον αντίθετο τίτλο του Ν.3634/2008.Άλλωστε τα ποσά που καταβάλλονται και με τους ισχύοντες συντελεστές δεν είναι αμελητέα προκειμένου για μεγάλη ακίνητη περιουσία.Η χαρακτηριζόμενη ως κατάργηση του φόρου αφορά κυρίως παιδιά, γονείς και αδελφούς. Ανεξάρτητα από την κριτική που ασκήθηκε οι ισχύοντες ανλογικοί χαμηλοί συντελεστές έχουν το πλεονέκτημα της απλότητας στην εφαρμογή. Βέβαια οι αναλογικοί συντελεστές δεν είναι δυνατό να είναι υψηλοί, Είναι αναμφισβήτητο ότι εάν πρόκειται να ισχύσουν υψηλοί συντελεστές τότε αυτοί θα πρέπει να βασίζονται σε προοδευτική κλίμακα. Στη σημερινή οικονομική και κυρίως δημοσιονομική συγκυρία φαίνεται αναγκαία η επιβολή φόρου κληρονομιών και γονικών παροχών με βάση κλιμακες όπως και στο παρελθόν φαίνεται ελκυστική γιατί εκτιμάται ότι θα αποφέρει περισσότερα έσοδα.Όσον αφορά τις κληρονομιές τα ΄΄εσοδα θα είναι περισσότερα. Οι γονικές παροχές εξαρτώνται από την θέληση των φορολογουμένων.Αύξηση του φόρου θα μειώσει των αριθμό των αντίστοιχων πράξεων και άρα τα αντίστοιχα ποσά φόρου δεν θα αυξηθούν. Ενδιάμεση λύση αν πρέπει οπωσδήποτε να γίνει αύξησει των συντελεστών θα μπορούσε να είναι η αύξηση του αφορολογήτου στις 200.000 για την Α' κατηγορία και στις 50.000 για την Β' κατηγορία και η παράλληλη καθιέρωση ενιαίου συντελεστή φόρου 10% αντί των έξη συντελεστών που ισχύουν σήμερα. Αν για οποιοδήποτε λόγο αποφασισθεί η επιβολή φόρου με βάση κλίμακες όπως ίσχυε στο παρελθόν για την μεγάλη περιουσία, τότε το όριο του αφορολογήτου θα πρέπει να είναι το ίδιο που προτείνεται πιό πάνω και οι συντελεστές να διαμορφωθούν στα ίδια ποσοστά που ορίζει ο Ν. 3634/2008 με ανάλογη προς το αφορολόγητο προσαρμογή των κλιμακίων.