Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΓενικότερα ποιες προτάσεις ή σχόλια πέραν των ανωτέρω θα θέλατε να υποβάλλετε ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος;Σχόλιο του χρήστη ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ | 29 Δεκεμβρίου 2009, 10:31
Είναι αστείο, να θεωρεί κανείς ότι κάτι θα αλλάξει στον υφιστάμενο φοροελεγκτικό και εισπρακτικό μηχανισμό, χωρίς να ανατραπεί συνολικά η σημερινή δομή και λειτουργία του. Η πολυνομία, τα ήξεις αφίξεις διατάξεων σε προκρούστεια λογική αναλόγως των εισπρακτικών επιδιώξεων της εκάστοτε κυβερνητικής πλειοψηφίας. Η προσαρμοσμένη στην κεντρική γραφειοκρατία ελεγκτική διαδικασία με μόνιμο στόχο την «διαπραγμάτευση» και όχι την ειλικρίνεια στις σχέσεις ελεγκτικής αρχής και ελεγχόμενου. Η αυθαιρεσία στην εφαρμογή των νόμων χωρίς ποινές ή διοικητικές συνέπειες Οι υψηλές στην ιεραρχία θέσεις που καλύπτονται περισσότερο με κομματικά κριτήρια και διαδικασίες πελατειακής εκδούλευσης. Αυτά και άλλα, καθιστούν άκρως αποκρουστική την επαφή του κάθε φορολογούμενου με τις υπηρεσίες και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του Υπουργείου Οικονομικών. Η ανατροπή αυτής της εικόνας που έχουν οι φορολογούμενοι, οδηγούν σε κάποιες σκέψεις ή προτάσεις εκ βάθρων αναδιοργάνωσης. Στόχος με έναρξη εφαρμογής από το 2011 θα μπορούσε να είναι. 1. Αναβάθμιση εντός του 2010 του λογισμικού του Υπουργείου (taxis) έτσι που να έχει την δυνατότητα άμεσης πληροφόρησης και διασταύρωσης των ταμειακών κινήσεων κάθε ενός που ασκεί επιτήδευμα φυσικό ή νομικό πρόσωπο. 2. Ο τρόπος επίτευξης είναι απλός. Ο λογαριασμός ή οι λογαριασμοί τραπεζών με τους οποίους υποχρεωτικά και μόνο μέσω αυτών θα ασκείται η όποια επιχειρηματική δραστηριότητα, θα είναι on line συνδεδεμένοι με κεντρικό σύστημα διαχείρισης και ελέγχου τους. Από τους ίδιους λογαριασμούς θα λαμβάνει ο κάθε επιτηδευματίας τα ποσά που αναλώνει για βιοπορισμό και περιουσιακό του απόθεμα. 3. Να "ανακαλύπτουμε" μετά από δεκαετίες ότι οι γιατροί του Κολωνακίου φοροδιαφεύγουν, είναι άριστο επικοινωνιακό τρύκ παρά διαπίστωση ουσίας. Μέσω ελέγχου των ταμειακών κινήσεων θα προκύπτουν άμεσα τα έσοδα των ελευθέρων επαγγελματιών (κατά το άρθρο 48 ΚΦΕ) με δυνατότητα έγκαιρης αντιμετώπισης του φλέγοντος ζητήματος της φοροδιαφυγής. 4. Η καταγραφή όλης της περιουσίας, όπως καταθέσεις τραπεζών, του κάθε φορολογούμενου που οδηγεί ήδη τους κατέχοντες να μεταφέρουν έξω χρηματικά ποσά, είναι άνευ αντικειμένου, παρ εκτός εάν σκοπείται η έκτακτη και αυτής της περιουσίας φορολόγηση. Το ίδιο αναποτελεσματικό και άνευ ουσιαστικού αντικειμένου είναι η επαναφορά των τεκμηρίων διαβίωσης. 5. Η φορολογική νομοθεσία πρέπει να είναι απλή, συγκεκριμένη, και αποτελεσματική. Εξ αυτού άμεση (από 1/1/2011) κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Επίσης η απαγόρευση τακτικών ελέγχων στην έδρα των επιχειρήσεων όπου «διακανονίζονται» τα ποσά. Αυτό μπορεί να γίνει με τις προϋποθέσεις των παραγράφων 1 και 2. Οι έλεγχοι θα είναι δειγματοληπτικοί, και θα γίνονται στην έδρα της αρμόδιας εφορίας σε ανοιχτούς χώρους, εκπαιδευμένων στη χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων ελεγκτών. Τυχόν διευκρινήσεις θα δίδονται από τον υπεύθυνο Λογιστή. Ιδιαίτερη βαρύτητα στον έλεγχο διακίνησης αγαθών. Τα πιο πάνω είναι άξονες που χρήζουν επεξεργασίας από ειδικούς που γνωρίζουν τι ισχύει στις ανεπτυγμένες στην τεχνολογία της πληροφορικής χώρες, έτσι ώστε να μην χρειαστεί να ανακαλύψουμε την Ακρόπολη, αλλά να προσαρμόσουμε στα δικά μας εφαρμογές που ήδη έχουν δοκιμαστεί από άλλους. Εν όψει του 2010 και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε ως χώρα σχετικά με το έλλειμμα και το χρέος. 1. Με το τέλος της υποβολής των δηλώσεων χρήσης 2009 των ασκούντων επιτήδευμα νομικών προσώπων τα οποία ελέγχονται από Ορκωτούς Λογιστές, να τους δοθεί η δυνατότητα συμπληρωματικής δήλωσης, με την προϋπόθεση ότι θα θεωρηθούν ειλικρινείς οι δηλώσεις αυτές για την χρήση 2009 στο σύνολό τους, εφ όσον εντός της χρήσης 2010 καταβληθούν οι με τον τρόπο αυτό βεβαιωθέντες φόροι. 2. Τι σημαίνει αυτό; Οι εισηγμένες στο ΧΑ εταιρείες, προβαίνουν ήδη σε ανάλογες προβλέψεις καταβολής φόρων, που θα προέλθουν από τακτικούς φορολογικούς ελέγχους. Με ευθύνη και συνυπογραφή του Ορκωτού Λογιστή μπορεί κάλλιστα να υποβληθεί η εν λόγω συμπληρωματική δήλωση. Το ίδιο ή παρόμοιο μπορεί να ισχύσει και για όλες τις άλλες εταιρείες που ελέγχονται από Ορκωτούς Λογιστές. Το μέτρο περιορίζεται μόνο στις εταιρείες αυτές, με προσδοκώμενο έσοδο, το οποίο και θα μπορούσε να συγκριθεί με αντίστοιχο έσοδο προερχόμενο από τακτικό έλεγχο. Η ευθύνη των Ορκωτών Λογιστών, περιορίζεται στον έλεγχο ότι υπάρχει αναλογία του προς καταβολή με την συμπληρωματική δήλωση φόρου, σε σχέση με τον συμβιβασμό της τελευταίας χρήσης που ελέγχθηκε. Η διαδικασία αυτή θα είναι και η προετοιμασία κατά κάποιο τρόπο, των όσων θα ισχύσουν από το οικονομικό έτος 2012, οπότε θα θεωρούνται όλες οι δηλώσεις ειλικρινείς, και ο έλεγχος θα περιορίζεται αφ ενός σε αυτούς που με διάφορους τρόπους διασταυρώσεων θα εντοπίζονται σημαντικές ενδείξεις φοροδιαφυγής, και αφ ετέρου σε δείγμα ποσοστού 5% των εταιρειών που ελέγχονται από Ορκωτούς Λογιστές. Απαραίτητη και η αυστηροποίηση του ποινολογίου, με το σκεπτικό ότι το κράτος θεωρεί πλέον τους φορολογούμενους ως ειλικρινείς. Γενικά η εκμετάλλευση του κυβερνοχώρου όχι μόνο για φοροελεγκτικούς λόγους αλλά γενικότερα για όλες τις συναλλαγές των πολιτών με το δημόσιο είναι το κλειδί περιορισμού του υπερδιογκωμένου δημόσιου τομέα ώστε να γίνει συγκρίσιμος σε παραγωγικότητα με τις άλλες μεσογειακές χώρες. Τέλος επειδή μεγάλη συζήτηση γίνεται για την φορολόγηση των μερισμάτων με την κλίμακα που ισχύει για όλα τα φυσικά πρόσωπα, προκαλεί ερωτηματικό εάν πράγματι και πόσο επεξεργασμένη είναι η πρόταση. Είναι γνωστό ότι για τις μητρικές με έδρα χώρα της ΕΕ οι οποίες κατέχουν ποσοστό μεγαλύτερο του 25% συνδεδεμένης θυγατρικής τους με δραστηριότητα στην Ελλάδα δεν υπάρχει θέμα φορολόγησης των μερισμάτων. Μήπως οδηγούνται και οι Ελληνικές μητρικές εταιρείες να γίνουν θυγατρικές Κυπριακής εξωχώριας