Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημαΓενικότερα ποιες προτάσεις ή σχόλια πέραν των ανωτέρω θα θέλατε να υποβάλλετε ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος;Σχόλιο του χρήστη Βασίλης Μασσέλος | 29 Δεκεμβρίου 2009, 14:12
1. Δια βίου Εκπαίδευση & πιστοποίηση γνώσεων ελεγκτικού μηχανισμού Η αναποτελεσματικότητα και η διαφθορά του ελεγκτικού μηχανισμού μπορεί να αντιμετωπισθεί με εντατική εκπαίδευση των στελεχών σε συνδυασμό με πιστοποίηση των ικανοτήτων τους με εξετάσεις που θα οργανώνει "έμπιστος τρίτος" (π.χ. η φορολογική αρχή μιας άλλης χώρας η ένας ανεξάρτητος μη κερδοσκοπικός οργανισμός ή πανεπιστήμιο). Η εκπαίδευση, πέρα από τα σχετικά με το αντικείμενο τεχνικά/νομικά ζητήματα, θα πρέπει να περιλαμβάνει μαθήματα ηθικής καθώς και σεβασμού στον πολίτη. Το σημαντικότερο είναι η ανεξάρτητη από το Υπουργείο συστηματική πιστοποίηση των ικανοτήτων των ελεγκτών ώστε, μεταξύ άλλων, να προστατεύεται ο μηχανισμός από τα πολιτικά ρουσφέτια που τον έχουν διαλύσει. 2. Η αξιοποίηση των στοιχείων με τεχνικές data mining Οι περίφημες "διασταυρώσεις" έχουν αποδειχθεί μέχρι τώρα μάλλον αντικείμενο των δελτίων τύπου παρά εργαλείο ουσίας εξ αιτίας της ελλιπούς ψηφιοποίησης των στοιχείων. Ακόμη όμως και με κακής ποιότητας δεδομένα υπάρχουν εργαλεία τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθόύν για τον εντοπισμό συγκεκριμένων επιχειρήσεων ή πολιτών που φοροδιαφεύγουν. Και στο σημείο αυτό θα ήταν πολύτιμη η συνεργασία με φορολογικές αρχές άλλων χωρών ή εξειδικευμένους οργανισμούς. 3. Η προτυποποίηση της επικοινωνίας επιχειρήσεων - κράτους με βάσει το XML (& XBRL/UBL) Οι εταιρείες σήμερα παράγουν ψηφιακά αρχεία τα οποία αποστέλουν σε ΙΚΑ, εφορία, Intrastat κλπ. Κάθε οργανισμός χρησιμοποιεί τη "γραμμογράφηση" που τον βολεύει για τα εσωτερικά του συστήματα χωρίς να ακολοθουθεί κάποιο πρότυπο. Σε άλλες περιπτώσεις (ΙΚΑ, Intrastat) καταφεύγουν στην ιδιαίτερα αντιπαραγωγική λύση της on-line πληκτρολόγησης σε web site, ενώ ακόμη και σήμερα υποβάλλονται δισκέττες. Πρέπει να αξιοποιηθεί το πρότυπο XML και τα σχετικά πρότυπα ασφαλούς μετάδοσης μηνυμάτων ώστε μια επιχείριση να επικοινωνεί με ενιαία πλατφόρμα με το κράτος. 4. Η κατάργηση του προκλητικού χαρατσιού της δημοσίευσης ισολογισμός και η αποστολή τους με XBRL για ανάρτηση στο site του Εθνικού Τυπογραφείου Η δημοσίευση των ισολογισμών στις εφημερίδες αποτελεί στην πράξη χρηματισμό των εφημερίδων από την κυβέρνηση με χρήματα των επιχειρήσεων. Στην εποχή του διαδικτύου η δημοσίευση στον τύπο δεν προσφέρει απολύτως τίποτε από εκατομμύρια τόνους σκουπιδιών στις χωματερές, απώλεια συναλλάγματος για την αγορά δημοσιογραφικού χάρτου ενώ ταυτόχρονα επιβαρύνει άνευ λόγους τις επιχειρήσεις συντηρώντας παρασιτικούς και άχρηστους τίτλους. Το άσκοπο αυτό κόστος επιβαρύνει τις επιχειρήσεις χωρίς να προσθέτει καμία αξία στο προϊόν ή στις υπηρεσίες που αυτές παρέχουν. Οι ισολογισμοί μπορούν να αποστέλλονται με το πρότυπο XBRL (Extensible business reporting language) και να καταχωρούνται σε βάση δεδομένων προσβάσιμη μέσω της ιστοσελίδας του Εθνικού Τυπογραφείου. Η καταχώρισή τους σε βάση δεδομένων επιτρέπει την ευχερή παραγωγή στατιστικών και της επεξεργασία των στοιχείων από μελετητές, τράπεζες και κάθε ενδιαφερόμενο 5. Κατάργηση των άχρηστων διατυπώσεων ΑΕ & ΕΠΕ από τις Νομαρχίες. Η πιστοποίηση εκπροσώπησης και Δ.Σ. μπορεί να γίνεται από τις εφορίες όπου ανήκει κάθε επιχείριση όπου έτσι και αλλιώς προσκομίζονται τα σχετικά στοιχεία στο μητρώο. Κατάργηση των διευθύνσεων Α.Ε./Ε.Π.Ε. των Νομαρχιών και μετάταξη των υπαλλήλων σε θέσεις όπου θα κάνουν κάτι χρήσιμο.