Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα2) Προτείνεται η ενίσχυση του μέτρου της έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα, καταναλωτικών δαπανών βάσει αποδείξεων.Σχόλιο του χρήστη Γρηγόρης Τσακίρδαης | 29 Δεκεμβρίου 2009, 21:06
Προτείνω να κατηγοριοποιηθούν όλες πληρωμές που ενεργεί κάθε νομικό πρόσωπο και πέραν των δαπανών που μέχρι σήμερα περιλαμβάνονται στο έντυπο Ε1, όπως αγορές ακινήτων, δωρεές σε συγγενικά πρόσωπα, δάνεια σε συγγενείς και φίλους και γενικά κάθε ταμειακή εκροή της οικογένειας. Το υπουργείο οικονομικών θα πρέπει να λαμβάνει όλα τα στοιχεία τόσο των εισπράξεων όσο και των πληρωμών χωρίς όριο ποσού, όπως θα περιγράψω λεπτομερώς πιο κάτω. ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ, ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΜΑΥΡΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ. 1. Οι πάσης φύσεως αμοιβές/έσοδα (μισθοί, επιδόματα, συμβατικές αμοιβές του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, κέρδη από λαχεία, ΟΠΑΠ, καζίνα, αποζημιώσεις πάσης φύσεως κλπ, έσοδα από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, μισθώματα και κάθε ταμειακή εισροή) να κατατίθενται σε τραπεζικό λογαριασμό. 2. Ο δικαιούχος του τραπεζικού λογαριασμού, να ενεργεί όλες τις πληρωμές του (προσωπικές και οικογενειακές δαπάνες, αγορές κινητών και ακινήτων, αμοιβές παροχής υπηρεσιών, λογ/σμοί ΔΕΚΟ, αγορές λαχείων, ΟΠΑΠ, δωρεών σε συγγενικά πρόσωπα και κοινωφελείς οργανισμούς, πληρωμές μισθωμάτων), με ειδική μαγνητική κάρτα η οποία θα χρεώνει τον προσωπικό λογαριασμό του και θα πιστώνει τον αντίστοιχο τραπεζικό λογαριασμό του αντισυμβαλλόμενου φυσικού ή νομικού προσώπου. (Θα μπορούσε να εκδοθεί και δεύτερη κάρτα για τη σύζυγο του φορολογουμένου) Έτσι δεν θα είναι δυνατή η παραγωγή μαύρου χρήματος, ούτε υπερ/υποτιμολογήσεων στις συναλλαγές. Για τις πληρωμές αυτές δεν θα χρειάζεται να λαμβάνει αποδείξεις, αφού το υπουεγείο οικονομικών θα μπορεί να λαμβάνει αυτόματα/ηλεκτρονικά όλα τα στοιχεία των συναλλαγών, τα οποία στο τέλος του έτους θα αθροίζονται για τον ακριβή προσδιορισμό όλων των μεταβολών της περιουσίας κάθε φορολογουμένου, για τον υπολογισμό του αφορολογήτου ποσού βάσει δαπανών και οικογενειακής κατάστασης, καθώς και για τη συλλογή πλήθους στατιστικών στοιχείων χρήσιμων για υπολογισμούς βιοτικού επιπέδου και φοροδοτικής ικανότητας. 3. Για τον υπολογισμό του αφορολογήτου ορίου - το οποίο όριο θα πρέπει να είναι ίδιο τόσο για μισθωτούς όσο και για ελαύθερους επεγγελματίες - θα πρέπει να απαιτούνται αποδείξεις για όλο το ποσό. Για τις οικογένειες (πολύτεκνοι, σπουδάζοντα τέκνα, άτομα με προβλήματα υγείας κλπ) που οι οικογενειακές δαπάνες είναι περισσότερες από το αφορολόγητο όριο, να εκπίπτεται για τις επί πλέον δαπάνες κάποιο ποσοστό, ώστε η έκπτωση αυτή να αποτελεί κίνητρο αναζήτησης και συλλογής όλων των αποδείξεων του συνόλου των δαπανών. Η πρόσθετη αυτή έκπτωση είναι και κοινωνικά δίκαιη και στατιστικά χρήσιμη. Όσες οικογένειες ενώ έχουν εισόδημα θα έχουν δαπάνες λιγότερες του αφορολόγητου ορίου, θα πρέπει να περιορίζεται το όριό τους μέχρι του ποσού των αποδείξεων και το δικαίωμά τους να μεταφέρεται στα επόμενα δύο έτη, ώστε και το κράτος να εισπάττει από αυτούς λίγο περισσότερο φόρο και να τους δίνει κίνητρο καταναλωτικό, προγραμματίζοντας τις οικογενειακές τους δαπάνες για μεγαλύτερη περίοδο. 4. Για τις δαπάνες του φορολογουμένου φυσικού προσώπου που η πληρωμή τους δεν είναι εύκολη με μαγνητική κάρτα, ο φορολογούμενος θα αναλαμβάνει από τον τραπεζικό λογαριασμό του, μετρητά και για αυτές τις δαπάνες θα υποχρεούται να προσκομίζει νόμιμες αποδείξεις οι οποίες να υποβάλλονται με τρόπο όμοιο με αυτόν που υποβάλλονται στο ΚΕΠΥΟ οι συγκεντρωτικές καταστάσεις τιμολογίων πελατών/προμηθευτών. Δηλαδή πληρωμές θα γράφονται μία-μία απόδειξη με τον ΑΦΜ του συναλλασσομένου, τον αριθμό της απόδειξης από ταμ. μηχανή ή θεωρημένη, το ποσό της συναλλαγής και την κατηγορία της δαπάνης, όπως: - Οικογενειακές δαπάνες (διατροφή, θέρμανση, ένδυση, ΔΕΚΟ κλπ - Αγορές ακινήτων - Αγορές οικιακού εξοπλισμού - Επισκευή κατοικίας - Ταξίδια – εκδρομές – διασκέδαση - Δωρεές σε φιλανθρωπικές οργανώσεις - Αμοιβές ιατρών – διαγνωστικές εξετάσεις – φάρμακα - Δαπάνες αγοράς, συντήρησης και κίνησης αυτοκινήτων - και άλλες κατηγορίες εξόδων που θα κριθούν αναγκαίες 5. Οι αποδείξεις να υποβάλλονται ηλεκτρονικά στο υπουργείο οικονομικών, κατά τακτά χρονικά διαστήματα στη διάρκεια του έτους, (Π.Χ. τρίμηνο), οπότε θα ενσωματώνονται στις πληρωμές της παραγράφου 2 (μέσω του τραπεζικού λογαριασμού). Για τις περιπτώσεις μικροδαπανών που δεν θα προσκομίζει αποδείξει – για οποιοδήποτε λόγο – και για να υπάρχει κίνητρο ώστε αυτές να είναι ελάχιστες, να πληρώνει "φόρο αναποδείκτων δαπανών"(25% ή 30%). Ο φόρος αυτός θα εξυπηρετεί τους ακόλουθους στόχους. α) Θα αποτελέσει κίνητρο περιορισμού της δημιουργίας μαύρου χρήματος. β) Θα αναπληρώνει τις απώλειες του δημοσίου από τον ΦΠΑ των αναποδείκτων δαπανών. γ) Θα είναι κίνητρο να ζητούνται αποδείξεις για όλο και περισσότερες δαπάνες. δ) Το υπουργείο οικονομικών θα είναι σε θέση να γνωρίζει το ύψος των αναποδείκτων δαπανών κατά φορολογούμενο και θα μπορεί να επιβάλει μεγαλύτερο ποσοστό φόρου αναπ. δαπ. ανάλογα με το ύψος τους. ε) Θα είναι δυνατό έτσι να ελέγχει και ενδεχόμενες περιπτώσεις διαφθοράς. 6. Την υποβολή των αποδείξεων για όσους φορολογουμένους δεν έχουν την δυνατότητα να την κάνουν μόνοι τους, θα μπορούν να την κάνουν τα ΚΕΠ ή λογιστικά γραφεία. Αν κάποιοι διαμαρτυρηθούν για πρόσθετη επιβάρυνσή τους με την αμοιβή των λογιστικών γραφείων, θα μπορούσε να την καταβάλλει το δημόσιο. 7. Με την ηλεκτρονική παρακολούθηση όλων των εσόδων και εξόδων κάθε φορολογουμένου, το υπουργείο θα έχει στη διάθεσή του όλα τα στοιχεία της φορολογικής δήλωσης. Οπότε δεν θα χρειάζεται καν η υποβολή δήλωσης στο τέλος του έτους. Με την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος θα μπορεί να στέλνεται ανάλυση όλων των λεπτομερειών για την ενημέρωση του φορολογουμένου και για το αρχείο του. 8. Πιστεύω στην εφαρμοσιμότητα και την αποτελεσματικότητα των μέτρων που προτείνω. Πιστεύω ότι μπορεί να περιορισθεί σε μέγιστο βαθμό τόσο η φοροδιαφυγή όσο και η διαφθορά. Είμαι διατεθημένος να ασχοληθώ πιλοτικά για την επιβεβαίωση των ισχυρισμών μου, θέτοντας άμεσα (από 1/1/2010) στη διάθεση του υπουργείου οικονομικών την εφαρμογή του οικογενειακού μου προϋπολογισμού, σύμφωνα με όσα περιγράφω πιο πάνω. 9. Οι τράπαζες – ή κάποιες τράπεζες – θα χρειασθεί να προσφέρουν σημαντικό ρόλο στην εφαρμογή των μέτρων αυτών, πιστεύω χωρίς βαρύ κόστος, όμως θα έχουν και το όφελος της μείωσης του κόστους καταμέτρησης χαρτονομισμάτων, γιατί σήμερα απασχολούν ικανό αριθμό υπαλλήλων για τη διαδικασία αυτή. Ακόμη πιστεύω θα περιορισθεί και η κυκλοφορία πλαστών τραπεζογραμματίων, λόγω του ότι περισσότερες συναλλαγές θα γίνονται ηλεκτρονικά. Θα πρέπει να αποκτήσουν δυνατότητα ηλεκτρονικών συναλλαγών (η τουλάχιστον να έχουν φορολογικές ταμειακές μηχανές), ακόμη και τα περίπτερα και οι υπαίθριοι καστανάδες και κουλουρτζήδες. Αν όχι οι καταναλωτές θα πρέπει να πληρώνουν τον φόρο αναποδείκτων δαπανών. 10. Τελειώνοντας τις προτάσεις μου θέλω να αναφέρω ότι τα αναγκαστικά μέτρα μπορούν να φέρουν αποτελέσματα, όμως καλό είναι το κράτος να κάνει και μια προσπάθεια δημιουργίας υγιούς φορολογικής συνείησης στους πολίτες. Για το σκοπό αυτό πρέπει: α) Να αποδείξει ότι τα μέτρα είναι δίκαια. β) Να καταργήσει τα πάμπολλα προνόμια που έχουν δωθεί μέχρι σήμερα (και εξακολουθούν να ισχύουν) σε ορισμένες κατηγορίες πολιτών. γ) Να αποδείξει ότι δεν γίνεται σπατάλη του δημόσιου χρήματος. δ) Να καλιεργήσει το πνεύμα της φορολογικής συνείδησης με μακροχρόνια εκπαίδευση των πολιτών από την παιδική ηλικία, με κινητοποίηση για το σκοπό αυτό του πνευματικού και καλλιτεχνικού δυναμικού της χώρας (συγγραφή βιβλίων, συγγραφή σεναρίων, θεατρικές παραστάσεις, τραγούδια, διαφημιστικά που θα προβάλλονται αποκλειστικά από την κρατική τηλεόραση και όχι με ολοσέλιδες καταχωρήσεις στον έντυπο τύπο - ο λαός αυτές τις ολοσέλιδες διαφημίσεις τις αντιλαμβάνεται ως σπατάλη του δημοσίου χρήματος και διαφθορά των εκδοτών - η κρατική τηλεόραση και το ραδιόφωνο είναι αρκετά και για την ΕΡΤ ο λαός πληρώνει). Θα χρειασθεί πολύς χρόνος και πολλή συνέπεια από τις κυβερνήσεις. 29/12/2009