Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παρατηρήσεις για τη Δήλωση του Φόρου του Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (εφεξής ΦΕΦΠ), τις καταθέσεις, το πόθεν έσχες κλπ 1.Στις σύγχρονες κοινωνίες η ανεύρεση της αληθούς περιουσιακής καταστάσεως των πολιτών είναι οιονεί αδύνατη! Όποιος έχει ρίξει μία ματιά στη Δήλωση Πόθεν Έσχες, π.χ των Βουλετών, θα το διαπιστώσει. Η λαϊκή ρήση «αυτός δεν ξέρει τι έχει» έχει πλήρη εφαρμογή ιδίως για τους ευπόρους! ¨Ετσι π.χ, κάποιος αναγράφει ότι την 1.1.2010 έχει 100 μετοχές της Εταιρείας Χ που αξίζουν 1000 ευρώ. Την 1.1.2011, μετά ίσως από πάμπολλες αγοραπωλησίες εντός του έτους 2010, αναγράφει ότι έχει μετοχές της εταιρείας Ψ αξίας 2000 ευρώ. Η κατάσταση αυτή είναι συμβατή με άπειρες ενδιάμεσες συναλλαγές μετοχών εντός του έτους που άλλες απέφεραν κέρδη, άλλες ζημιές και συγχρόνως μπορεί ο επενδυτής να μείωσε ή να αύξησε την αρχική του επένδυση. Ουδέν σαφές συμπέρασμα προκύπτει. Μόνο με την πρόσληψη λογιστού πλήρους απασχολήσεως μπορεί ο δηλών να εξηγήσει πλήρως τη μεταβολή της περιουσιακής του καταστάσεως... Το ίδιο συμβαίνει και με την αγορά ομολόγων π.χ του Ελληνικού Δημοσίου και την (πολλαπλή)αντικατάστασή τους εντός του έτους πράγμα που οδηγεί σε αλλεπάλληλες αυξομειώσεις της περιουσίας του Επενδυτή...’ Αλλωστε, υπάρχουν πολλές μορφές πλούτου μη δυνάμενες να ανευρεθούν ή να εκτιμηθούν (π.χ κοσμήματα, έργα τέχνης, αντίκες κλπ). Τό Κράτος θεωρητικά θέλει ορθώς να ανακαλύψει τη διακίνηση «μαύρου» χρήματος. Αλλά πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι και το Κράτος δημιουργεί «μαύρο» χρήμα. Έτσι, π.χ., το Κράτος έχει θεσπίσει (και ορθώς , λαμβανομένων υπόψη των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων του συστήματος) αντικειμενικές αξίες για την αγοραπωλησία των ακινήτων, οι οποίες συνήθως είναι κάτω από τις πραγματικές αξίες. ΄Ετσι σε μία αγοραπωλησία δηλώνεται νομίμως η αντικειμενική αξία του ακινήτου έστω 100.000ευρώ και ο πωλητής λαμβάνει την πραγματική, έστω 120.000ευρώ. Συνέπεια της αγοραπωλησίας αυτής είναι ότι ο πωλητής έχει στη διάθεσή του 20.000ευρώ «μαύρο χρήμα», το οποίο μπορεί να δημιουργεί εσαεί «μαύρες» συναλλαγές... Αξίζει να σημειωθεί ότι το θέμα δεν είναι «ελληνικό»... Μόνο ο OECD έχει δημοσιεύσει δεκάδες τόμους επί του θέματος (π.χ. Report on Tax Fraud and Money Laundering Vulnerabilities Involving the Real Estate Sector) και έχει οργανώσει πάμπολλες διεθνείς συσκέψεις χωρίς όμως σαφείς και απλές οδηγίες ασκήσεως πολιτικής για την άρση του φαινομένου... Γι΄αυτό και το αντικειμενικό σύστημα διατηρείται σε πολλές χώρες... 2. Δεδομένων των πιο πάνω παρατηρήσεων και πολλών άλλων σχετικών που θα μπορούσε κάποιος να διατυπώσει, τι πρέπει να γίνει πρακτικά με απλές διαδικασίες ώστε η φορολογούσα Αρχή να έχει κάποια ιδέα για την οικονομική κατάσταση των φορολογουμέων; 2.1. Με το ισχύον καθεστώς ο φορολογούμενος δεν έχει υποχρέωση δηλώσεως των απαλλασσομένων ή αυτοτελώς φορολογουμένων εισοδημάτων του. Τα δηλώνει εάν το επιθυμεί, για να δικαιολογήσει «πόθεν έσχες». Αλλά και εάν δεν τα δηλώσει, μπορεί να τα επικαλεσθεί για δικαιολόγηση μελλοντικού «πόθεν έσχες» προσκομίζοντας τότε τις σχετικές αποδείξεις. Αξιζει να σημειωθεί ότι ελάχιστοι δηλώνουν τα εισοδήματα αυτά.Παρεπιπτόντως, για το λόγο αυτό είναι άδικη η ειδική εισφορά που επεβλήθη στα δηλωθέντα εισοδήματα του 2007, αφού οι μη δηλώσαντες τα πιο πάνω εισοδήματα δεν πλήρωσαν και την έκτακτη εισφορά! Τέτοια κύρια εισοδήματα, εκτός των ειδικώς φορολογουμένων επιδομάτων των μισθωτών τα οποία ορθώς ανακοινώθηκε ότι εφεξής θα φορολογούνται με τις γενικές διατάξεις του ΦΕΦΠ, είναι βασικά οι τόκοι καταθέσεων και τα μερίσματα Α.Ε (αυτοτελώς φορολογούμενα) και τα κεφαλαιακά κέρδη (από αγοραπωλησία μετοχών, ομολογικών μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων κλπ) που προς το παρόν απαλλάσσονται της φορολογίας. Προτείνεται όπως τα πιο πάνω εισοδήματα αναγράφονται υποχρεωτικά στις Δηλώσεις του ΦΕΦΠ. Έτσι το Κράτος θα έχει πληρέστερη εικόνα της οικονομικής κατάστασης των φορολογουμένων . Και θα παύσουν οι παραπλανητικές αναφορές ότι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι δηλώνουν μεγαλύτερο εισόδημα από τους βιομηχάνους –επιχειρηματίες αφού των τελευταίων το εισόδημα συνίσταται κυρίως σε μερίσματα που ήδη έχουν φορολογηθεί με το ΦΕΝΠ (Εδώ και 30 χρόνια σε άρθρα στον Οικονομικό Ταχυδρόμο - π.χ 30.7.1981 - έχει αποδειχθεί ότι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, δεν είναι τα υποζύγια του Προϋπολογισμού ως λέγεται αφού εκεί αποδεικνύεται ότι οι μισθωτοί πληρώνουν λιγότερο φόρο εισοδήματος απ΄ότι οι λοιποί...) 2.2. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν χρειάζεται να δηλωθεί το ύψος των καταθέσεων, όπως από ορισμένους ανεφέρθη με αποτέλεσμα τη φυγή καταθέσεων, αφού αν δηλωθούν οι τόκοι, γνωστού όντος του επιτοκίου, τεκμαίρεται το ύψος των καταθέσεων. Εξάλλου , η φορολογία των καταθέσεων είναι πλήρως ισοδύναμη από άποψη εσόδων με την ανάλογη φορολογία των τόκων. Έτσι π.χ. φόρος 10% επί των τόκων ισοδυναμεί πλήρως με φόρο 0,2% επί των καταθέσεων εάν το επιτόκιο είναι 2%. Η σχέση είναι η εξής (υποτιθεμένων αναλογικών φόρων): Ο μέσος φορολογικός συντελεστής επί των κιαταθέσεων ισούται με το επιτόκιο επί το μέσο φορολογικό συντελεστή επί των τόκων των καταθέσεων. Άρα όποιος θέλει να φορολογήσει τις καταθέσεις (κακώς, για πολλούς λόγους όχι του παρόντος) ας φορολογήσει κατάλληλα (ισοδύναμα) τους τόκους των καταθέσεων... 2.3. Για τα μερίσματα βλ. Σχετική μου παρατήρηση σε άλλη ενότητα, όπως και για τα κεφαλαιακά κέρδη τα οποία πρέπει να φορολογηθούν... 2.4. Για την εφαρμογή του μέτρου είναι απαραίτητο να υποχρεωθούν οι Τράπεζες, οι Α.Ε, και τα μέλη του Χρηματιστηρίου Αθηνών όπως εκδίδουν τις σχετικές βεβαιώσεις εντός του Ιανουαρίου κάθε έτους για τα πιο πάνω εισοδήματα του προηγουμένου έτους. Good luck!