Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα19) Επισημαίνεται ότι το προαναφερθέν μέτρο για την επέκταση των εκπτώσεων από το φορολογητέο εισόδημα φυσικών προσώπων ποσών βάσει αποδείξεων αγορών, έχει επίσης ως στόχο τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.Σχόλιο του χρήστη Aris Ioannidis | 30 Δεκεμβρίου 2009, 12:55
Αξιότιμε κ. Υπουργέ Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που δημοσιεύονται στις εφημερίδες το μεγαλύτερο ποσοστό φόρων προέρχεται από μισθωτούς/συνταξιούχους. Αντίστοιχα για τα έσοδα το μεγαλύτερο ποσοστό προέρχεται από μισθωτούς/συνταξιούχους. Αυτό είναι ιδιαίτερα οξύμωρο ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπ' όψη τα εξής γεγονότα (α) Παρακολουθούμε τις δημοσιευμένες χρηματο-οικονομικές καταστάσεις διαφόρων μεγαλο-μεσαίων εταιρειών στις εφημερίδες. Βλέπουμε κύκλους εργασιών π.χ. 1.000.000€ και άνω. Στατιστικά παρατηρείται ότι 9 στις 10 εταιρείες παρουσιάζουν αρνητικά αποτελέσματα ή πολύ μικρά κέρδη π.χ. 0,5-1% του κύκλου εργασιών. Ταυτοχρόνως για τις 9 στις 10 εταιρείες γράφεται στα σχόλια του ορκωτού ότι δεν έχουν ελεγχθεί τα τελευταία 2-3 χρόνια. Αυτό μπορεί να σημαίνει πολλά πράγματα (κρίση, ακάλυπτες επιταγές, αλλά και εκμετάλλευση της αδυναμίας του κράτους μέσω εικονικών τιμολογίων κλπ.). Προτείνω δειγματοληπτικούς ελέγχους σε όλες τις εταιρείες που έχουν καιρό να ελεγχθούν, σε διάφορες γεωγραφικές περιφέρειες, σε διάφορους κλάδους των αγορών. Προτείνω να μπει στόχος στους υπαλλήλους αύξηση 10% των εσόδων του κράτους από μεγάλες εταιρείες με κύκλους εργασιών πάνω από 1.000.000€. Προτείνω έλεγχο στις περιουσίες των ιδιοκτητών τέτοιων εταιρειών. (β) Το κλειδί δεν είναι οι αποδείξεις των μισθωτών και συνταξιούχων αλλά τα τεκμήρια των επαγγελματιών. Γιατροί, δικηγόροι, επαγγελματίες κάτω του ορίου των 10.000€, ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων, τραγουδιστές, ποδοσφαιριστές, ιδιοκτήτες μη κερδοσκοπικών οργανισμών, κλπ. Ειδικά για όλους αυτούς να ελεχθούν τεκμήρια και μεγάλα δάνεια που έχουν πάρει τα οποία πληρώνουν και διεκπεραιώνουν. (γ) Οι αποδείξεις μισθωτών και συνταξιούχων έχει πλεονεκτήματα αλλά και ισχυρά μειονεκτήματα γιατί είναι εξαιρετικά γραφειοκρατική διαδικασία π.χ.: ένας άνθρωπος που παίρνει 3 αποδείξεις την ημέρα δηλ. περίπου 1000 αποδείξεις το χρόνο, πως θα τις υποβάλει? Έντυπα?, ηλεκτρονικά? (δεν υπάρχει know-how). Και να υποβληθεί υπάρχει περίπτωση να ελεγχθεί? (ο όγκος είναι τεράστιος). Σε πολλές αποδείξεις το μελάνι εξασθενεί και το όφελος ακυρώνεται. (δ) Είναι σίγουρο ότι όπως και τα προηγούμενα χρόνια που είχε εφαρμοστεί το μέτρο αναμένεται να δημιουργηθεί μια "δευτερογενής" αγορά αποδείξεων για παρα-εμπόριο των αποδείξεων μεταξύ μαγαζιών-εταιρειών-λογιστών-φοροτεχνικών και επιτηδείων φυσικών προσώπων που θα προσπαθήσουν να εξασφαλίσουν περισσότερο αφορολόγητο (ε) Οι αποδείξεις δεν αναμένεται να αποδώσουν αφού ο εκδότης θα προσπαθήσει να αποφύγει την έκδοση της. Π.χ. για ένα αγαθό/υπηρεσία 100€ (μη συμπεριλαμβ. ΦΠΑ). Με απόδειξη θα πρέπει να γίνει 119€. Εάν η επιστροφή που αναμένεται από αυτό το αγαθό είναι π.χ. 15% τότε στον φορολογούμενο είναι σαν να έχει πληρώσει 119*(1-15%)=101,15€. Ακόμα και μεγαλύτερα να είναι τα ποσοστά επιστροφής και μικρότερα του ΦΠΑ το αναμενόμενο όφελος δεν θα έρθει για το φορολογούμενο και τελικά για το κράτος. Π.χ. έστω ΦΠΑ 9% και επιστροφή 40% Χωρίς απόδειξη: 100€ Με απόδειξη: 100*(1+9%)=109€ Επιστροφή έστω 25%: 109*(1-25%)=81,75€ Όφελος φορολογουμένου: 100-81,75 = 19,25€ Είναι σίγουρο πως εάν πει ο εκδότης της απόδειξης στο φορολογούμενο πάρε το 85 χωρίς απόδειξη και μαύρο ο πελάτης θα το κάνει. Το μόνο πρόβλημα για τον εκδότη είναι να αποδείξει ότι δεν πουλάει, άρα ότι δεν αγοράζει εμπόρευμα, άρα ενίσχυση λαθρεμπορίου ή μη έκδοσης τιμολογίων και "δευτερογενής" αγορά εικονικών τιμολογίων Τελικά και για να μη μακρυγορώ και με άλλα παραδείγματα που μπορούν να βρεθούν το όφελος του φορολογουμένου δεν υπάρχει (στ) Δίνεται πολύ μεγάλη έμφαση στις αποδείξεις των "φουκαριάρηδων" μισθωτών/συνταξιούχων και αγνοούνται γεγονότα όπως: οι κινέζοι δεν κόβουν αποδείξεις και κάνουν λαθρεμπόριο, οι ξένοι εισπράττουν μαύρο χρήμα ακόμα και εάν είναι φορολογούμενοι εδώ (συνήθως κάτω του ορίου των 10.000€) Προτείνω τα παρακάτω (α) Υψηλότερα τεκμαρτά εισοδήματα ειδικά για τα σκάφη και μεγάλα αυτοκίνητα (β) Πρόσθεση νέων κριτηρίων όπως απασχόληση εργατικού δυναμικού (υπηρέτριες, babysitter, οδηγοί είτε αυτοί είναι στο ΙΚΑ είτε στο ΤΕΒΕ) στα τεκμαρτά εισοδήματα (γ) Δειγματοληπτικοί έλεγχοι από υπαλλήλους των εφοριών σε μεσαίες-μεγάλες εταιρείες (ειδικά όσες είναι ανέλεγκτες τα τελευταία χρόνια) (δ) Δειγματοληπτικοί έλεγχοι από υπαλλήλους των εφοριών σε περιουσίες ιδιοκτητών μη κερδοσκοπικών οργανισμών (ε) Δειγματοληπτικοί έλεγχοι σε ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων, τραγουδιστές, ποδοσφαιριστές (στ) Στα τεκμαρτά εισοδήματα λόγω κατοικιών να μη λαμβάνονται υπ' όψη τα τετραγωνικά αλλά η αντικειμενική αξία. (ζ) τα τεκμήρια να υπολογίζονται για όλους, και για μισθωτούς/συνταξιούχους χωρίς χρήση αποδείξεων αλλά με πραγματικές και ελάχιστες αγοραίες τιμές. Π.χ. τετραμελής οικογένεια Έξοδο ενοικίου ή τόκων στεγαστικού: 800€/μήνα 1 Αυτοκίνητο (βενζίνη, ασφάλεια, ΚΤΕΟ, τέλος): 150/μήνα Διατροφή-υπόδηση: 350/μήνα Εκπαίδευση (ξένες γλώσσες ή φροντιστήριο): 200/μήνα Λοιπά: 200/μήνα Σύνολο: 1700/μήνα, σύνολο ετήσιο: 20400 Το ίδιο να γίνει για όλες τις κατηγορίες προσώπων, εξόδων κλπ. Σε περίπτωση που φυσικά πρόσωπα δηλώνουν κάτω από αυτό το όριο, να γίνεται έλεγχος. (η) Η κυβέρνηση δεν έχει ξεκινήσει καλά. Εμείς την ψηφίσαμε για να αλλάξει τα πράγματα και αυτή εφαρμόζει σκληρό, συντηρητικό πρόσωπο και εφαρμόζει πρόγραμμα Καραμανλή. Είπε ότι δεν θα μειώσει αποδοχές δημοσίων υπαλλήλων και το κάνει. Είπε ότι δεν θα κάνει αποκρατικοποιήσεις σε κρίσιμους τομείς και προετοιμάζει το έδαφος για να κάνει (ΟΤΕ, ΟΠΑΠ, Καζίνα κλπ.). Οι αποκρατικοποιήσεις πρέπει να γίνουν με μέτρο τόσο εξαιτίας της απώλειας ελέγχου του κράτους όσο και γιατί οι αποκρατικοποιήσεις δίνουν πρόσκαιρες ανάσες και στερούν κρατικά έσοδα εις το διηνεκές π.χ. τζόγος. Μόνο η έκτακτη εισφορά ήταν σωστό μέτρο. Όμως βλέπουμε ότι ορισμένοι υπουργοί προσπαθούν να εξασφαλίσουν για τους υπαλλήλους τους εξαιρέσεις από τα μέτρα όπως αξιωματικοί. Τελικά όμως πάλι έτσι μειώνεται η φορολογική βάση. (θ) Έλεγχος εμβασμάτων των ξένων που εργάζονται στην Ελλάδα. Ειδικά από χώρες της ΕΕ όπως Βουλγαρία, Ρουμανία ευρύτερη ανταλλαγή στοιχείων. Π.χ. θα είναι παράδοξο ένας Βούλγαρος υδραυλικός να δηλώνει εδώ 9999€ και να στέλνει εμβάσματα πίσω 40.000€ (ι) Μια λύση είναι αύξηση δημοσίων επενδύσεων με ΣΔΙΤ για υλοποίηση υποδομών. Π.χ. δημιουργία νέου ΣΕΜΠΟ σε δύο τρία περιφεριεακά σημεία νησιά της Ελλάδος. Εξασφαλίζονται εισροή κεφαλαίων, απασχόληση, κλπ. (ια) (Σχετίζεται με τα ανωτέρω αλλά και με άλλα μέτρα περί μεταναστευτικού) Καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης, επαναπροώθηση παρανόμων στις χώρες τους. Θέση Ποσοστού-κατωφλίου π.χ. 2% του γενικού πληθυσμού