Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα2) Προτείνεται η ενίσχυση του μέτρου της έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα, καταναλωτικών δαπανών βάσει αποδείξεων.Σχόλιο του χρήστη Aris Ioannidis | 30 Δεκεμβρίου 2009, 12:35
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμε κ. Υπουργέ Το κλειδί δεν είναι οι αποδείξεις των μισθωτών και συνταξιούχων αλλά τα τεκμήρια των επαγγελματιών. Γιατροί, δικηγόροι, επαγγελματίες κάτω του ορίου των 10.000€, ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων, τραγουδιστές, ποδοσφαιριστές, ιδιοκτήτες μη κερδοσκοπικών οργανισμών, κλπ. Ειδικά για όλους αυτούς να ελεχθούν τεκμήρια και μεγάλα δάνεια που έχουν πάρει τα οποία πληρώνουν και διεκπεραιώνουν. Το μέτρο των αποδείξεων μισθωτών και συνταξιούχων έχει πλεονεκτήματα αλλά και ισχυρά μειονεκτήματα γιατί είναι εξαιρετικά γραφειοκρατική διαδικασία π.χ.: ένας άνθρωπος που παίρνει 3 αποδείξεις την ημέρα δηλ. περίπου 1000 αποδείξεις το χρόνο, πως θα τις υποβάλει? Έντυπα?, ηλεκτρονικά? (δεν υπάρχει know-how). Και να υποβληθεί υπάρχει περίπτωση να ελεγχθεί? (ο όγκος είναι τεράστιος). Υπάρχουν και πρακτικά προβλήματα π.χ. σε πολλές αποδείξεις το μελάνι εξασθενεί και το όφελος ακυρώνεται. Είναι σίγουρο ότι όπως και τα προηγούμενα χρόνια που είχε εφαρμοστεί το μέτρο αναμένεται να δημιουργηθεί μια "δευτερογενής" αγορά αποδείξεων για παρα-εμπόριο των αποδείξεων μεταξύ μαγαζιών-εταιρειών-λογιστών-φοροτεχνικών και επιτηδείων φυσικών προσώπων που θα προσπαθήσουν να εξασφαλίσουν περισσότερο αφορολόγητο Οι αποδείξεις δεν αναμένεται να αποδώσουν αφού ο εκδότης σε κάθε περίπτωση θα προσπαθήσει να αποφύγει την έκδοση της. Π.χ. για ένα αγαθό/υπηρεσία 100€ (μη συμπεριλαμβ. ΦΠΑ). Με απόδειξη θα πρέπει να γίνει 119€. Εάν η επιστροφή που αναμένεται από αυτό το αγαθό είναι π.χ. 15% τότε στον φορολογούμενο είναι σαν να έχει πληρώσει 119*(1-15%)=101,15€. Ακόμα και μεγαλύτερα να είναι τα ποσοστά επιστροφής και μικρότερα του ΦΠΑ το αναμενόμενο όφελος δεν θα έρθει για το φορολογούμενο και τελικά για το κράτος. Π.χ. έστω ΦΠΑ 9% και επιστροφή 40% Χωρίς απόδειξη: 100€ Με απόδειξη: 100*(1+9%)=109€ Επιστροφή έστω 25%: 109*(1-25%)=81,75€ Όφελος φορολογουμένου: 100-81,75 = 19,25€ Είναι σίγουρο πως εάν πει ο εκδότης της απόδειξης στο φορολογούμενο πάρε το 85 χωρίς απόδειξη και μαύρο ο πελάτης θα το κάνει. Το μόνο πρόβλημα για τον εκδότη είναι να αποδείξει ότι δεν πουλάει, άρα ότι δεν αγοράζει εμπόρευμα, άρα ενίσχυση λαθρεμπορίου ή μη έκδοσης τιμολογίων και "δευτερογενής" αγορά εικονικών τιμολογίων Δίνεται πολύ μεγάλη έμφαση στις αποδείξεις των "φουκαριάρηδων" μισθωτών/συνταξιούχων και αγνοούνται γεγονότα όπως: οι κινέζοι δεν κόβουν αποδείξεις και κάνουν λαθρεμπόριο, οι ξένοι εισπράττουν μαύρο χρήμα ακόμα και εάν είναι φορολογούμενοι εδώ (συνήθως κάτω του ορίου των 10.000€) Τελικά και για να μη μακρηγορώ και με άλλα παραδείγματα που μπορούν να βρεθούν το όφελος του φορολογουμένου από το μέτρο των αποδείξεων θα είναι μικρό ή και δεν υπάρχει σχετικά με το κόστος που θα επιφέρει. Προτείνω τα παρακάτω (α) τα τεκμήρια να υπολογίζονται για όλους με έμφαση σε γιατρούς, δικηγόρους, επαγγελματίες κάτω του ορίου των 10.000€, ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων, τραγουδιστές, ποδοσφαιριστές, ιδιοκτήτες μη κερδοσκοπικών οργανισμών, κλπ. (β) τα τεκμήρια να υπολογίζονται για όλους, και για μισθωτούς/συνταξιούχους χωρίς χρήση αποδείξεων αλλά με πραγματικές και ελάχιστες αγοραίες τιμές. Π.χ. τετραμελής οικογένεια (τα νούμερα είναι ενδεικτικά) Έξοδο ενοικίου ή τόκων στεγαστικού: 800€/μήνα 1 Αυτοκίνητο (βενζίνη, ασφάλεια, ΚΤΕΟ, τέλος): 150/μήνα Διατροφή-υπόδηση: 350/μήνα Εκπαίδευση (ξένες γλώσσες ή φροντιστήριο): 200/μήνα Λοιπά: 200/μήνα Σύνολο: 1700/μήνα, σύνολο ετήσιο: 20400 Το ίδιο να γίνει για όλες τις κατηγορίες προσώπων, εξόδων κλπ. Σε περίπτωση που φυσικά πρόσωπα δηλώνουν κάτω από αυτό το όριο, να γίνεται έλεγχος.