Αρχική Διάλογος για ένα Δίκαιο και Aποτελεσματικό φορολογικό σύστημα26) Οι διεθνείς τάσεις δείχνουν μια αυξανόμενη έμφαση σε φόρους που συνδέονται με περιβαλλοντικούς στόχουςΣχόλιο του χρήστη Γεώργιος Βήτος | 30 Δεκεμβρίου 2009, 14:06
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΦΟΡΟΥ ΣΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ. Η αύξηση του φόρου στα καύσιμα ενέχει δύο κινδύνους: Α) Την αύξηση των λαθρεμπορικών πράξεων και Β) Την επιβάρυνση των μεταφορών με επί πλέον κόστος το οποίο μετακυλίεται στο κόστος παραγωγής και τελικά πλήττει την κατανάλωση και την αγοραστική δύναμη. Για την αποφυγή ή τον περιορισμό αυτών των κινδύνων μπορούν να ληφθούν ορισμένα μέτρα τα οποία πρέπει να βρίσκονται στα πλαίσια της ισχύουσας κοινοτικής οδηγίας. Α) Η αύξηση των λαθρεμπορικών πράξεων. Ο πρώτος κίνδυνος (αύξηση λαθρεμπορικών πράξεων) μπορεί να περιορισθεί με τη φορολόγηση όλων των καυσίμων και την επιστροφή του ανάλογου φόρου σε εκείνους που δικαιούνται απαλλαγής ή μειωμένου φόρου. Από το μέτρο αυτό δεν πρέπει να εξαιρεθούν τα πλοία, από τα καύσιμα των οποίων ένα μεγάλο μέρος εκτρέπεται στην εσωτερική αγορά και διατίθεται παράνομα. Βεβαίως δεν είναι δυνατό να φορολογηθούν τα καύσιμα που διατίθενται στα πλοία, καθόσον η προβλεπόμενη από την κοινοτική οδηγία απαλλαγή είναι υποχρεωτική και ενδεχόμενη κατάργησή της να προσκρούει στο κοινοτικό δίκαιο. Όμως είναι δυνατή η φορολόγησή των ναυτιλιακών καυσίμων και η επιστροφή του φόρου στο δικαιούχο πλοίο που τον κατέβαλε τελικά. Με τον τρόπο αυτό και με τους όρους που θα καθορισθούν για την επιστροφή θα δοθεί η δυνατότητα να ελέγχεται καλύτερα ο εφοδιασμός πλοιών με καύσιμα και η παρακολούθηση της κατανάλωσης αυτών από το πλοίο. Ο ως άνω τρόπος απαλλαγής (επιστροφή του καταβληθέντος φόρου) δεν έρχεται σε αντίθεση με την κοινοτική οδηγία. Β) Η επιβάρυνση των εμπορικών μεταφορών. Ο δεύτερος κίνδυνος μπορεί να αποφευθεί ή να περιορισθεί με τη διαφοροποίηση της φορολόγησης για εμπορικούς σκοπούς (φορτηγά αυτοκίνητα). Αν δηλαδή αυξηθεί ο συντελεστής για το ντήζελ στα 330 €/1000λιτρο να επιστρέφεται το ποσό που υπερβαίνει τα 302 € στους κατόχους των φορτηγών (28 €/1000λιτρο). Με τον τρόπο αυτό θα αυξηθεί ο φορολογικός συντελεστής αλλά δεν θα επιβαρυνθεί η οικονομία αφού για τις εμπορικές μεταφορές θα εφαρμόζεται ο ίδιος συντελεστής που ισχύει σήμερα. Αυτή η δυνατότητα παρέχονταν από την οδηγία 2003/96/ΕΚ μέχρι το 2009. Για το μέλλον δεν ισχύει, αλλά μπορεί να εφαρμοσθεί με μία τροποποίηση της ενλόγω οδηγίας. Τέτοιες δυνατότητες παρέχονται σε πολλά κράτη μέλη και είναι δυνατό να παρασχεθεί εκ νέου στην Ελλάδα αν το ζητήσει.