1. Απαγορεύεται στους λειτουργούς του ΝΣΚ η άσκηση έργου ή η παροχή, με οποιονδήποτε τρόπο, υπηρεσίας σε τρίτο με αμοιβή, καθώς επίσης και η άσκηση οποιουδήποτε επαγγέλματος.
2. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται:
α) να εκλέγονται μέλη της Ακαδημίας ή μέλη Δ.Ε.Π. Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων,
β) να ορίζονται ως διαιτητές ή επιδιαιτητές σε εθνικές ή διεθνείς διαιτησίες, κατά τα αναλυτικά οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 7. Οι παρ. 2 και 3 του άρθρου 882Α του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας για την υποχρέωση καταβολής ποσοστού από τις αμοιβές των διαιτητών στον ειδικό λογαριασμό του ΝΣΚ εφαρμόζονται σε όλες τις περιπτώσεις ορισμού λειτουργών του ΝΣΚ ως διαιτητών, σε εθνικές, διεθνείς ή ad hoc διαιτησίες,
γ) να μετέχουν σε συμβούλια ή επιτροπές ή ομάδες εργασίας ή σε διοικητικά συμβούλια δημόσιων φορέων, όταν αυτό προβλέπεται από ειδικές διατάξεις. Ο ορισμός γίνεται ύστερα από ερώτημα της αρμόδιας υπηρεσίας ή του φορέα και πρόταση του Προέδρου του ΝΣΚ, ενώ, κατά τα λοιπά, ισχύουν οι διατάξεις που διέπουν τη συγκρότηση και τη λειτουργία του συμβουλίου, της επιτροπής ή της ομάδας εργασίας ή του δημόσιου φορέα.
3. Όπου, κατ’ εφαρμογή της παρ. 5 του άρθρου 2 του ν. 2993/2002 (Α΄ 58) ή άλλων διατάξεων, προβλέπεται η συμμετοχή λειτουργού του ΝΣΚ σε συμβούλια, επιτροπές ή ομάδες εργασίας, ο λειτουργός μπορεί να αντικαθίσταται, ύστερα από αρνητική για την υπόδειξή του γνώμη του Προέδρου του ΝΣΚ, από συνταξιούχο δικαστικό λειτουργό ή συνταξιούχο λειτουργό του ΝΣΚ ή δημόσιο υπάλληλο, κατηγορίας ΠΕ Α΄ βαθμού ή αντίστοιχης κατηγορίας και βαθμού με εικοσαετή συνολική υπηρεσία, που ορίζεται από το όργανο που είναι αρμόδιο για την έκδοση της πράξης συγκρότησης ή από δικηγόρο με δεκαπενταετή τουλάχιστον δικηγορική υπηρεσία, που υποδεικνύεται από τον Πρόεδρο του οικείου δικηγορικού συλλόγου.
4. Όπου προβλέπεται η συγκρότηση σε Υπουργεία επιτροπών ή άλλων συλλογικών οργάνων με νομοπαρασκευαστικές αρμοδιότητες, σε αυτές συμμετέχει υποχρεωτικά και λειτουργός του ΝΣΚ, με τον βαθμό τουλάχιστον του Παρέδρου, που υπηρετεί στο ίδιο Υπουργείο, με αναπληρωτή του άλλον λειτουργό του ΝΣΚ οι οποίοι ορίζονται από τον Πρόεδρο του ΝΣΚ, ύστερα από αίτημα της αρμόδιας υπηρεσίας.
5. Οι λειτουργοί του ΝΣΚ που μετέχουν, με βάση ειδικές διατάξεις, σε συμβούλια ή επιτροπές ή άλλα συλλογικά όργανα της διοίκησης, προηγούνται των λοιπών υπηρεσιακών παραγόντων που συμμετέχουν σε αυτά, εκτός από τους Υπουργούς, Αναπληρωτές Υπουργούς και Υφυπουργούς, Γενικούς και Ειδικούς Γραμματείς και τους ανώτερους ή αντίστοιχου βαθμού δικαστικούς λειτουργούς.
6. Οι λειτουργοί του ΝΣΚ, που ορίζονται ως τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου, ασκούν αυτά τα καθήκοντά τους παράλληλα με την άσκηση των κύριων καθηκόντων τους ως λειτουργοί του ΝΣΚ.
7. Ειδικές διατάξεις με βάση τις οποίες προβλέπεται ή επιτρέπεται η επιλογή λειτουργών του ΝΣΚ σε οποιαδήποτε θέση και με οποιοδήποτε καθεστώς στο Δημόσιο ή σε ν.π.δ.δ. ή σε Ανεξάρτητη Αρχή εξακολουθούν να ισχύουν.
Στην παράγραφο 6 του άρθρου 54 του σχεδίου αναγράφονται τα εξής:
« Οι λειτουργοί του ΝΣΚ που ορίζονται ως τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη του Δευτεροβαθμίου Πειθαρχικού Συμβουλίου, ασκούν τα καθήκοντά τους αυτά παράλληλα με την άσκηση των κυρίων καθηκόντων τους ως λειτουργοί του ΝΣΚ.».
Επί του θέματος αυτού ισχύει η διάταξη της παραγράφου 5 του άρθρου 146Α του ν. 4057/2012 που ορίζει τα εξής:
« Τα τακτικά μέλη των περιπτώσεων α΄και β΄ της παραγράφου 1 είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο…».
Ενόψει της ευρείας, κατά τόπο και καθ ύλη, αρμοδιότητος του Δευτεροβαθμίου Πειθαρχικού Συμβουλίου η ισχύουσα ρύθμιση διαφυλάσσει τη προσωπική, λειτουργική ακεραιότητα και αμεροληψία των τακτικών μελών του Δευτεροβαθμίου Πειθαρχικού Συμβουλίου που δεν πρέπει να θιγούν με την προτεινομένη ρύθμιση.
Η συμμετοχή σε Επιτροπές πρέπει να πραγματοποιείται βάσει αξιοκρατικών κριτηρίων εκ των προτέρων γνωστών στα μέλη του Σώματος και με διαδικασία που να εξασφαλίζει την τήρηση της αρχής της διαφάνειας (ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Ν.Σ.Κ., υποβολή αίτησης, επιτροπή που θα αποφασίζει για την επιλογή). Επισημαίνεται ότι στο προσχέδιο χάρτη δεοντολογίας των δικαστικών λειτουργών της διοικητικής δικαιοσύνης που βρίσκεται σε διαδικασία διαβούλευσης (σελ. 13) προβλέπεται ότι: «οι ασκούντες καθήκοντα διεύθυνσης διασφαλίζουν ότι η ανάθεση μη δικαστικών και δη αμειβόμενων καθηκόντων γίνεται βάσει ανοιχτών και διαφανών διαδικασιών, ώστε να παρέχονται ίσες ευκαιρίες σε όλους όσοι διαθέτουν τα νόμιμα προσόντα, να εκδηλώσουν ενδιαφέρον» .
Η Ένωση επισημαίνει ότι με την προβλεπόμενη ρύθμιση συνεχίζεται το καθεστώς αδιαφάνειας, αφού αρκεί απόφαση του Προέδρου Ν.Σ..Κ και δεν προβλέπεται ανοιχτή και διαφανής διαδικασία.
Προτείνουμε η διάταξη να αναδιατυπωθεί ως εξής:
Άρθρο 54 παρ. 2
«2. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται: α) να εκλέγονται μέλη της Ακαδημίας ή μέλη Δ.Ε.Π. Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, β) να ορίζονται ως διαιτητές ή επιδιαιτητές σε εθνικές ή διεθνείς διαιτησίες, κατά τα αναλυτικά οριζόμενα στο άρθρο 7 παρ. 4. Οι διατάξεις των παρ. 2 και 3 του άρθρου 882Α του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας για την υποχρέωση καταβολής ποσοστού από τις αμοιβές των διαιτητών στον ειδικό λογαριασμό του ΝΣΚ εφαρμόζονται εφεξής σε όλες τις περιπτώσεις ορισμού λειτουργών του ΝΣΚ ως διαιτητών, σε εθνικές, διεθνείς ή ad hoc διαιτησίες, γ) να μετέχουν σε συμβούλια ή επιτροπές ή ομάδες εργασίας ή σε διοικητικά συμβούλια δημόσιων φορέων, όταν αυτό προβλέπεται, από ειδικές διατάξεις. Ο ορισμός γίνεται κατόπιν πρότασης του Προέδρου του ΝΣΚ, η οποία εκδίδεται μετά από σύμφωνη γνώμη του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, εφόσον έχει προηγηθεί ερώτημα της αρμόδιας υπηρεσίας ή του φορέα που αναρτάται στο πληροφοριακό σύστημά του, προκειμένου να λάβουν γνώση όλοι οι ενδιαφερόμενοι λειτουργοί του ΝΣΚ, οι οποίοι οφείλουν εντός δέκα (10) ημερών από την ανάρτηση να υποβάλουν σχετική αίτηση στην Κεντρική Υπηρεσία του Ν.Σ.Κ. Κατά τα λοιπά, ισχύουν οι διατάξεις που διέπουν τη συγκρότηση και τη λειτουργία του συμβουλίου, της επιτροπής ή της ομάδας εργασίας ή του δημόσιου φορέα».