1. Ως λειτουργός του ΝΣΚ διορίζεται, κατόπιν διαγωνισμού, όποιος: α) έχει την ελληνική ιθαγένεια ή ομογενής που δεν έχει την ελληνική ιθαγένεια, εφόσον αυτό προβλέπεται από ειδικό νόμο, β) είχε ή έχει την ιδιότητα του δικηγόρου ή του δικαστικού λειτουργού, γ) έχει συμπληρώσει το εικοστό έκτο (26ο) έτος και δεν έχει υπερβεί το τριακοστό πέμπτο (35ο) έτος της ηλικίας του και δ) έχει άριστη γνώση της αγγλικής ή γαλλικής ή γερμανικής ή ισπανικής ή ιταλικής γλώσσας, που αποδεικνύεται σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39).
2. Η ηλικία αποδεικνύεται από το δελτίο αστυνομικής ταυτότητας και σε περίπτωση αμφισβήτησης, από τη ληξιαρχική πράξη γέννησης που έχει συνταχθεί εντός ενενήντα (90) ημερών από τη γέννηση. Αν δεν υπάρχει τέτοια πράξη, η ηλικία αποδεικνύεται από τα μητρώα αρρένων για τους άνδρες και από το γενικό μητρώο δημοτών (δημοτολόγιο) για τις γυναίκες. Αν υπάρχουν περισσότερες εγγραφές στα μητρώα, επικρατεί η χρονικά προγενέστερη.
3. Δικαστικές αποφάσεις ή διοικητικές πράξεις που βεβαιώνουν την ηλικία ή διορθώνουν τις σχετικές εγ-γραφές δεν λαμβάνονται υπόψη.
4. Τα απαιτούμενα προσόντα για τον διορισμό πρέπει να συντρέχουν κατά την ημέρα της έναρξης του διαγωνισμού, όπως αυτή προσδιορίζεται με την προκήρυξη και κατά τον χρόνο του διορισμού. Το προσόν της ηλικίας πρέπει να υπάρχει κατά την ημέρα έναρξης του διαγωνισμού.
5. Διατάξεις νόμων που θεσπίζουν προνόμια για την κατά προτίμηση κατάληψη θέσεων, δεν έχουν εφαρμογή για τον διορισμό σε θέση λειτουργού του ΝΣΚ.
Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο: «Οργανισμός του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και κατάσταση των λειτουργών και των υπαλλήλων του»Άρθρο 37 Προσόντα διορισμού
Άρθρο 37 Προσόντα διορισμού
- 2 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α΄ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ – ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ – ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΣΚ Άρθρο 1 Σκοπός
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 2 ΑντικείμενοΆρθρο 2 Αντικείμενο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 3 Αποστολή του Νομικού Συμβουλίου του ΚράτουςΆρθρο 3 Αποστολή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 4 Αρμοδιότητες του ΝΣΚ
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 5 Συγκρότηση του ΝΣΚ ως συλλογικού οργάνου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 6 Αρμοδιότητες Τριμελών ΕπιτροπώνΆρθρο 6 Αρμοδιότητες Τριμελών Επιτροπών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 7 Αρμοδιότητες Τμημάτων και Ολομέλειας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 8 Γνωμοδοτική Αρμοδιότητα ΝΣΚ
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 9 Λειτουργία του ΝΣΚ ως συλλογικού οργάνου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 10 Υπηρεσιακά – Πειθαρχικά Συμβούλια
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΠΡΟΕΔΡΟΣ – ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΝΣΚ – ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ-ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΟΥ ΝΣΚ ΚΑΙ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Άρθρο 11 Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 12 Αρμοδιότητες του Προέδρου του ΝΣΚ, ως Αντιπροσώπου (Agent) της Ελληνικής Δημοκρατίας στο ΕΔΔΑΆρθρο 12 Αρμοδιότητες του Προέδρου του ΝΣΚ, ως Αντιπροσώπου (Agent) της Ελληνικής Δημοκρατίας στο ΕΔΔΑ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 13 Κεντρική Υπηρεσία του ΝΣΚΆρθρο 13 Κεντρική Υπηρεσία του ΝΣΚ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 14 Γραφείο Προέδρου του ΝΣΚΆρθρο 14 Γραφείο Προέδρου του ΝΣΚ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 15 Γραμματεία ΝΣΚΆρθρο 15 Γραμματεία ΝΣΚ
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 16 Σχηματισμοί Δικαστικών και Εξωδικαστικών Υποθέσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 17 Διευθύνσεις του ΝΣΚ- Διάρθρωση ΔιευθύνσεωνΆρθρο 17 Διευθύνσεις του ΝΣΚ- Διάρθρωση Διευθύνσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 18 Γραφείο ΕπιθεώρησηςΆρθρο 18 Γραφείο Επιθεώρησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 19 Αυτοτελές Γραφείο Προστασίας ΔεδομένωνΆρθρο 19 Αυτοτελές Γραφείο Προστασίας Δεδομένων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 20 Γραφεία Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και Ειδικά Γραφεία ΝΣΚ
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 21 Δικαστικά Γραφεία του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22 Λειτουργία Γραφείων ΝΣΚ σε ν.π.δ.δ., Ανεξάρτητες Αρχές και ΑΕΙΆρθρο 22 Λειτουργία Γραφείων ΝΣΚ σε ν.π.δ.δ., Ανεξάρτητες Αρχές και ΑΕΙ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 23 Νομιμοποίηση – ΑτέλειεςΆρθρο 23 Νομιμοποίηση – Ατέλειες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 24 Συμμετοχή του Δημοσίου στις ποινικές δίκεςΆρθρο 24 Συμμετοχή του Δημοσίου στις ποινικές δίκες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 25 Δικαστική εκπροσώπηση από διοικητικά όργαναΆρθρο 25 Δικαστική εκπροσώπηση από διοικητικά όργανα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 26 Καθήκοντα λειτουργών του ΝΣΚΆρθρο 26 Καθήκοντα λειτουργών του ΝΣΚ
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 27 Χειρισμός υποθέσεων-Συμβιβαστική επίλυση διαφορών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28 Υποχρεώσεις των υπηρεσιών του ΝΣΚ και δημοσίων υπηρεσιών-Χορήγηση εγγράφωνΆρθρο 28 Υποχρεώσεις των υπηρεσιών του ΝΣΚ και δημοσίων υπηρεσιών-Χορήγηση εγγράφων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 29 Λειτουργικά και οικονομικά θέματαΆρθρο 29 Λειτουργικά και οικονομικά θέματα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30 Υποχρεώσεις και νομιμοποίηση δικηγόρων του ΔημοσίουΆρθρο 30 Υποχρεώσεις και νομιμοποίηση δικηγόρων του Δημοσίου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 31 Δικηγορικές εταιρείες και δικηγόροι της αλλοδαπήςΆρθρο 31 Δικηγορικές εταιρείες και δικηγόροι της αλλοδαπής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 32 Ειδικές Διαιτητικές ΥποθέσειςΆρθρο 32 Ειδικές Διαιτητικές Υποθέσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 33 Ασκούμενοι δικηγόροι στο ΝΣΚΆρθρο 33 Ασκούμενοι δικηγόροι στο ΝΣΚ
- 3 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΟΥ ΝΣΚ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ-ΘΕΣΕΙΣ-ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ-ΔΙΟΡΙΣΜΟΣ Άρθρο 34 Λειτουργοί του ΝΣΚ-Βαθμοί ιεραρχίας-Αντιστοιχία-Αναπλήρωση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 35 ΑρχαιότηταΆρθρο 35 Αρχαιότητα
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 36 Οργανικές θέσεις λειτουργών του ΝΣΚ
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 37 Προσόντα διορισμού
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 38 Κωλύματα διορισμούΆρθρο 38 Κωλύματα διορισμού
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 39 Άρση κωλυμάτωνΆρθρο 39 Άρση κωλυμάτων
- 26 ΣχόλιαΆρθρο 40 Διαγωνισμός
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 41 Επιτροπή διαγωνισμού
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 42 Υποβολή αίτησης συμμετοχής – Έλεγχος δικαιολογητικώνΆρθρο 42 Υποβολή αίτησης συμμετοχής – Έλεγχος δικαιολογητικών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 43 Εξεταστέα ύληΆρθρο 43 Εξεταστέα ύλη
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 44 Στάδια διαγωνισμού – Βαθμολογία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 45 Προκριματικό στάδιο – Διεξαγωγή γραπτής εξέτασης Άρθρο 45 Προκριματικό στάδιο – Διεξαγωγή γραπτής εξέτασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 46 Κανόνες διεξαγωγής γραπτής εξέτασηςΆρθρο 46 Κανόνες διεξαγωγής γραπτής εξέτασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 47 Βαθμολόγηση προκριματικής – γραπτής εξέτασηςΆρθρο 47 Βαθμολόγηση προκριματικής – γραπτής εξέτασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 48 Προφορική εξέταση – τελικός βαθμόςΆρθρο 48 Προφορική εξέταση – τελικός βαθμός
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 49 Ισοβαθμίες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 50 Πρακτικό διαγωνισμού – Πίνακας οριστικών αποτελεσμάτωνΆρθρο 50 Πρακτικό διαγωνισμού – Πίνακας οριστικών αποτελεσμάτων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 51 Διορισμός επιτυχόντωνΆρθρο 51 Διορισμός επιτυχόντων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 52 Ανάκληση του διορισμούΆρθρο 52 Ανάκληση του διορισμού
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 53 Αναδιορισμός
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 54 Ασυμβίβαστα – Συμμετοχή σε επιτροπές, συμβούλια και συλλογικά όργανα της Διοίκησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 55 Εντοπιότητα – Σύγκρουση συμφερόντωνΆρθρο 55 Εντοπιότητα – Σύγκρουση συμφερόντων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 56 ΔωσιδικίαΆρθρο 56 Δωσιδικία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 57 Νομική υπεράσπιση λειτουργών του ΝΣΚΆρθρο 57 Νομική υπεράσπιση λειτουργών του ΝΣΚ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 58 Συμμετοχή σε ΤαμείαΆρθρο 58 Συμμετοχή σε Ταμεία
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 59 Ατομικοί φάκελοι – Μητρώο
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 60 Μισθός
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΑΔΕΙΕΣ Άρθρο 61 Δικαστικές διακοπές – Άδειες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 62 Αναρρωτική άδεια – Άδεια μητρότητας και ανατροφής τέκνου – ΠερίθαλψηΆρθρο 62 Αναρρωτική άδεια – Άδεια μητρότητας και ανατροφής τέκνου – Περίθαλψη
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 63 Εκπαιδευτική άδειαΆρθρο 63 Εκπαιδευτική άδεια
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΠΡΟΑΓΩΓΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΟΥ ΝΣΚ Άρθρο 64 Μονιμοποίηση Δόκιμων Δικαστικών ΠληρεξουσίωνΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΠΡΟΑΓΩΓΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΟΥ ΝΣΚ Άρθρο 64 Μονιμοποίηση Δόκιμων Δικαστικών Πληρεξουσίων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 65 Προαγωγές λειτουργών του ΝΣΚ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 66 Αποχή από προαγωγήΆρθρο 66 Αποχή από προαγωγή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 67 Προσφυγή για παράλειψη από προαγωγήΆρθρο 67 Προσφυγή για παράλειψη από προαγωγή
- 2 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ Άρθρο 68 Τοποθετήσεις – Μεταθέσεις – Μετακινήσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 69 Μετακινήσεις εκτός έδρας ή στην αλλοδαπήΆρθρο 69 Μετακινήσεις εκτός έδρας ή στην αλλοδαπή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 70 ΑποσπάσειςΆρθρο 70 Αποσπάσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 71 ΕμφάνισηΆρθρο 71 Εμφάνιση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ – ΑΡΓΙΑ Άρθρο 72 ΔιαθεσιμότηταΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ – ΑΡΓΙΑ Άρθρο 72 Διαθεσιμότητα
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 73 Αργία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΟΥ ΝΣΚ Άρθρο 74 Σύνθεση και στόχοι Γραφείου ΕπιθεώρησηςΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΟΥ ΝΣΚ Άρθρο 74 Σύνθεση και στόχοι Γραφείου Επιθεώρησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 75 Καθήκοντα και αρμοδιότητες του Προϊσταμένου του Γραφείου ΕπιθεώρησηςΆρθρο 75 Καθήκοντα και αρμοδιότητες του Προϊσταμένου του Γραφείου Επιθεώρησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 76 Αρμοδιότητες ΕπιθεωρητώνΆρθρο 76 Αρμοδιότητες Επιθεωρητών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 77 Αξιολόγηση υπηρεσιακών μονάδωνΆρθρο 77 Αξιολόγηση υπηρεσιακών μονάδων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 78 Επιθεώρηση λειτουργών ΝΣΚ
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 79 Εκθέσεις Επιθεώρησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 80 Προσφυγή του επιθεωρούμενου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Άρθρο 81 Γενικές αρχέςΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Άρθρο 81 Γενικές αρχές
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 82 Πειθαρχικά παραπτώματα
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 83 Παραγραφή
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 84 Πειθαρχικές ποινές
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 85 Έναρξη και λήξη πειθαρχικής ευθύνης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 86 Πειθαρχικά όργαναΆρθρο 86 Πειθαρχικά όργανα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 87 Πειθαρχική δικαιοδοσίαΆρθρο 87 Πειθαρχική δικαιοδοσία
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 88 Κώλυμα συμμετοχής σε Πειθαρχικό Συμβούλιο
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 89 Πειθαρχική δίωξη – Διαδικαστικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 90 Άσκηση πειθαρχικής δίωξηςΆρθρο 90 Άσκηση πειθαρχικής δίωξης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 91 Προκαταρκτική εξέτασηΆρθρο 91 Προκαταρκτική εξέταση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 92 Ένορκη διοικητική εξέταση (ΕΔΕ)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 93 Έναρξη και λήξη πειθαρχικής δίωξηςΆρθρο 93 Έναρξη και λήξη πειθαρχικής δίωξης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 94 Προδικασία
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 95 Ανάκριση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 96 Ανακριτικές πράξειςΆρθρο 96 Ανακριτικές πράξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 97 Κλήση σε απολογία – Ορισμός συνεδρίασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 98 Κύρια διαδικασία – ΑπόφασηΆρθρο 98 Κύρια διαδικασία – Απόφαση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 99 Έφεση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 100 ΠροσφυγήΆρθρο 100 Προσφυγή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 101 Επανάληψη πειθαρχικής δίκης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 102 Εκτέλεση απόφασης
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Η΄ ΛΥΣΗ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗΣ ΣΧΕΣΗΣ Άρθρο 103 Οριστική παύση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 104 ΠαραίτησηΆρθρο 104 Παραίτηση
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 105 Αποχώρηση από την υπηρεσία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ: ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΝΣΚ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄: ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ – ΚΛΑΔΟΙ – ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ – ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΙ Άρθρο 106 Οργανικές θέσειςΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ: ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΝΣΚ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄: ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ – ΚΛΑΔΟΙ – ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ – ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΙ Άρθρο 106 Οργανικές θέσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 107 Κατανομή οργανικών θέσεων προσωπικού με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου κατά κατηγορία και κλάδοΆρθρο 107 Κατανομή οργανικών θέσεων προσωπικού με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου κατά κατηγορία και κλάδο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 108 Κατανομή θέσεων προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ) κατά εκπαιδευτική βαθμίδα και ειδικότηταΆρθρο 108 Κατανομή θέσεων προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ) κατά εκπαιδευτική βαθμίδα και ειδικότητα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 109 Κατάταξη προσωπικούΆρθρο 109 Κατάταξη προσωπικού
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 110 Κλάδοι Προϊσταμένων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 111 Προσόντα διορισμού ή πρόσληψηςΆρθρο 111 Προσόντα διορισμού ή πρόσληψης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΩΝ Άρθρο 112 Αξιολόγηση του διοικητικού προσωπικούΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΩΝ Άρθρο 112 Αξιολόγηση του διοικητικού προσωπικού
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 113 Ειδική Επιτροπή ΑξιολόγησηςΆρθρο 113 Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 114 Επιλογή ΠροϊσταμένωνΆρθρο 114 Επιλογή Προϊσταμένων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 115 Υπερωριακή εργασίαΆρθρο 115 Υπερωριακή εργασία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 116 Υπηρεσιακό και Πειθαρχικό ΣυμβούλιοΆρθρο 116 Υπηρεσιακό και Πειθαρχικό Συμβούλιο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Άρθρο 117 Πειθαρχική δικαιοδοσίαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Άρθρο 117 Πειθαρχική δικαιοδοσία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 118 Άσκηση πειθαρχικής δίωξηςΆρθρο 118 Άσκηση πειθαρχικής δίωξης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 119 Γενικές ρυθμίσεις πειθαρχικού δικαίου στο ΝΣΚΆρθρο 119 Γενικές ρυθμίσεις πειθαρχικού δικαίου στο ΝΣΚ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ-ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 120 Ετήσια έκθεσηΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ-ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 120 Ετήσια έκθεση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 121 Ειδικότερες ρυθμίσεις σχετικά με τη διακίνηση εγγράφων στις υπηρεσίες του ΝΣΚΆρθρο 121 Ειδικότερες ρυθμίσεις σχετικά με τη διακίνηση εγγράφων στις υπηρεσίες του ΝΣΚ
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 122 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 23 ΣχόλιαΆρθρο 123 Μεταβατικές και τελικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 124 Καταργούμενες διατάξειςΆρθρο 124 Καταργούμενες διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 125 Έναρξη ισχύοςΆρθρο 125 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
5 Ιουνίου 2021, 08:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
19 Ιουνίου 2021, 15:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
10 Σχόλια 131 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 38482 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις
- ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΕΛΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΘΥΓΑΤΡΙΚΩΝ ΤΗΣ
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2021/2118 ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΣΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ, ΛΗΨΗ ΜΕΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2022/858
- ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2523 του Συμβουλίου, της 15ης Δεκεμβρίου 2022...
- ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
- Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/514 του Συμβουλίου της 22ας Μαρτίου 2021 για την τροποποίηση της οδηγίας 2011/16/ΕΕ
- Διαχείριση των δεσμευμένων, συμπεριλαμβανομένων και των κατασχεμένων, και των δημευμένων περιουσιακών στοιχείων τα οποία προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες...
- Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας
- Άσκηση τελωνειακής αντιπροσώπευσης και ρύθμιση επαγγέλματος τελωνειακού αντιπροσώπου
- Ολοκληρωμένο πλαίσιο για την απόδοση βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης και την εκ νέου λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά...
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους»
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας
- Ενσωμάτωση Οδηγιών
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπ. Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία ορισμένων άρθρων των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/2455, (ΕΕ) 2019/1995 και (ΕΕ) 2018/1910...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου Διενέργεια Γενικών Απογραφών από την Ελληνική Στατιστική Αρχή
- 3η Αναθεώρηση Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025
- ΝΕΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις
- Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0
- Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειας
- Ρυθμίσεις για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου και άλλες διατάξεις
- Ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 και της Οδηγίας 2008/118/ΕΚ-Τροποποιήσεις του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα
- Ενσωμάτωση των Οδηγιών (ΕΕ) 2020/262, 2017/952, τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1164
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση και λειτουργία του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1151 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1159
- Δημόσια Διαβούλευση για το νομοσχέδιο «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων»
- Δημόσια διαβούλευση: Οι επιλεξιμότητες των δανείων του «Ελλάδα 2.0»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο: «Οργανισμός του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και κατάσταση των λειτουργών και των υπαλλήλων του»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/879 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Μαΐου 2019
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/878 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Μαΐου 2019
- Πρόταση αναθεώρησης νόμου (ν. 2232/1994 ΦΕΚ 140/Α/31.08.94) για τη Σύσταση Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής
- Κρατική Αρωγή και Λοιπές Διατάξεις Οικονομικής Πολιτικής
- Στρατηγικές Κατευθύνσεις του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
- Ειδικό μισθολόγιο Α.Α.Δ.Ε.
Η αποτελεσματική δικηγορία στο ελληνικό σύστημα δικαίου, ιδίως προς υπεράσπιση των συμφερόντων του δημοσίου, απαιτεί προηγούμενη εμπειρία και τριβή με το αντικείμενο. Το ως άνω όριο ηλικίας θα πρέπει να είναι όμοιο με το όριο ηλικίας για την εισαγωγή στο δικαστικό σώμα. Παράλληλα να μοριοδοτείται προηγούμενη αντίστοιχη δικηγορική εμπειρία του υποψηφίου.
Η προτεινόμενη διάταξη κινείται σε τελείως διαφορετική κατεύθυνση από αυτήν που θα έπρεπε. Ποιο σκοπό δημοσίου συμφέροντος εξυπηρετεί η απάλειψη της προϋπόθεσης της διετούς άσκησης δικηγορίας ως προσόν διορισμού; Πώς μπορεί ένας νεαρός νομικός, 26 ετών (!), χωρίς καθόλου δικηγορική και δικαστηριακή εμπειρία, να εκπροσωπεί τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου, ενώπιον έμπειρων Δικαστών και αντιδίκων δικηγόρων; Η προϋπόθεση της διετούς δικηγορίας, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, διασφαλίζει τουλάχιστον ότι θα υπάρχει ένα minimum προηγούμενης εμπειρίας, ενώ όμοια προϋπόθεση – (2ετής) δικηγορία – υφίσταται και όσον αφορά τον διαγωνισμό για τη Σχολή Δικαστών. Μάλιστα, θα έπρεπε να υπάρχει διαδικασία που θα διασφαλίζει ότι η άσκηση δικηγορίας ήταν πραγματική (παραστάσεις σε Δικαστήρια, παροχή νομικών συμβουλών κτλ.). Δεδομένου, εξάλλου, ότι από τη στιγμή του διορισμού τους ως Δοκίμων Δικαστικών Πληρεξουσίων, οι επιτυχόντες του διαγωνισμού μπορούν να παρίστανται και να εκπροσωπούν το Ελληνικό Δημόσιο, όχι μόνο στα πρωτοβάθμια, αλλά και στα δευτεροβάθμια Δικαστήρια (Εφετεία) και να μετέχουν σε διάφορες διοικητικές Επιτροπές, με αποφασιστική ψήφο, είναι μάλλον αμφίβολο κατά πόσο ο καθορισμός της ηλικίας εισαγωγής στο ΝΣΚ μεταξύ 26 και 35 ετών εξυπηρετεί την ορθή λειτουργία του ΝΣΚ και το συμφέρον της αποτελεσματικής δικαστικής και εξωδικαστικής εκπροσώπησης του Ελληνικού Δημοσίου, δεδομένου ότι η είσοδος στο Σώμα προσώπων μεγαλύτερης ηλικίας, έχει και τη θετική πλευρά ότι τα πρόσωπα αυτά θα έχουν, κατά τεκμήριο, μεγαλύτερη πείρα της ζωής γενικώς, αλλά και της δικηγορίας ή της άσκησης δικαστικών καθηκόντων, γεγονός που έχει ιδιαίτερη σημασία για την άσκηση των καθηκόντων του λειτουργού του ΝΣΚ. Η προτεινόμενη διάταξη έρχεται άλλωστε σε πλήρη αντίθεση με την γενικότερη τάση, σε συμμόρφωση με διατάξεις υπερνομοθετικής ισχύος, για αύξηση ή κατάργηση των ορίων ηλικίας για συμμετοχή σε διαγωνισμούς εισαγωγής σε νομικά επαγγέλματα. Ειδικότερα, με το άρθρο 9 του ν. 4451/2017 καταργήθηκε (παντελώς) το ανώτατο όριο ηλικίας συμμετοχής στον διαγωνισμό της Ειδικής Νομικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών, η οποία έχει ιεραρχική εξέλιξη και καθήκοντα που ομοιάζουν σε αυτά του ΝΣΚ, προκειμένου, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου αυτού, «να αποκατασταθεί ένα σηµαντικό ζήτηµα που αφορά στην εφαρµογή της Οδηγίας 2000/78/ΕΚ για την ίση µεταχείριση στην απασχόληση και την εργασία», που απαγορεύσει τις διακρίσεις για την πρόσβαση στην απασχόληση λόγω ηλικίας, ρύθμιση που διατηρήθηκε και στο νέο νόμο για το Υπουργείο Εξωτερικών (άρθρα 359 επ. του ν. 4781/2021). Επιπλέον, με το ν. 4745/2020 το ανώτατο όριο ηλικίας για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό των συμβολαιογράφων αυξήθηκε από τα 42 στα 45 έτη. Με το άρθρο 326 παρ. 9 του ν. 4072/2012 το ανώτατο όριο ηλικίας για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό των δικαστικών επιμελητών αυξήθηκε από τα 35 στα 40 έτη. Επίσης, η προσθήκη της λέξης «είχε» την ιδιότητα του δικηγόρου, αφήνει περιθώριο συμμετοχής σε πρόσωπα που είχαν κάποτε, ίσως και για πάρα πολύ μικρό χρονικό διάστημα, την ιδιότητα του δικηγόρου και έκτοτε έχουν απομακρυνθεί από την άσκηση του δικηγορικού ή άλλου νομικού επαγγέλματος, με συνέπεια να έχουν αποξενωθεί από τα σχετικά καθήκοντα. Το σχολιαζόμενο άρθρο θα έπρεπε συνεπώς να επαναδιατυπωθεί ως εξής: «Ως λειτουργός του ΝΣΚ διορίζεται, κατόπιν διαγωνισμού, όποιος: α) έχει την ελληνική ιθαγένεια ή ομογενής που δεν έχει την ελληνική ιθαγένεια, εφόσον αυτό προβλέπεται από ειδικό νόμο, β) έχει την ιδιότητα του δικηγόρου ή του δικαστικού λειτουργού, γ) έχει συμπληρώσει το εικοστό όγδοο (28ο) έτος και δεν έχει υπερβεί το τεσσαρακοστό πέμπτο (45ο) έτος της ηλικίας του και δ) έχει άριστη γνώση της αγγλικής ή γαλλικής ή γερμανικής ή ισπανικής ή ιταλικής γλώσσας, που αποδεικνύεται σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39)».
Το ανώτατο όριο ηλικίας για την συμμετοχή στο διαγωνισμού του Ν.Σ.Κ. πρέπει να παραμείνει στα σαράντα (40) έτη, σε εναρμόνιση με τα ισχύοντα για τους διαγωνισμούς των δικαστών αλλά και την νομολογία των ελληνικών και ευρωπαϊκών δικαστηρίων. Σε κάθε περίπτωση, η εισαγωγή μεταβατικής διάταξης για τον επερχόμενο διαγωνισμός στερεί το δικαίωμα συμμετοχής εξετάσεων από όσους θα είχαν την ευκαιρία να δώσουν άλλη μία ή δύο φορές στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, λαμβανομένου μάλιστα υπόψη ότι όσοι έλαβαν μέρος στον προηγούμενο διαγωνισμό και δεν πέτυχαν περίμεναν επτά ολόκληρα χρόνια (!) και ουσιαστικά τους αποστερείται ξαφνικά το δικαίωμα περαιτέρω προσπαθειών για έναν τόσο απαιτητικό διαγωνισμό! Από την άλλη, όσου έχουν συμπληρώσει το 25ο έτος της ηλικίας τους, θα έχουν -δεδομένου της θέσπισης της περιοδικότητας του διαγωνισμού- τη δυνατότητα να προσπαθήσουν τουλάχιστον 5 φορές (ανά διετία), γεγονός που τους δίνει αδικαιολόγητο προβάδισμα σε σχέση με υποψηφίους μεγαλύτερων ηλικιών που είχαν συνολικά –λόγω των κατά περιόδων διαφοροποιήσεων στα όρια ηλικίας και στις προϋποθέσεις συμμετοχής- μόνο μία ή δύο δυνατότητες να συμμετέχουν στον συγκεκριμένο διαγωνισμό!
Εργάζομαι ως νομικός σε δημόσια υπηρεσία και ως εκ τούτου έρχομαι σε επαφή με λειτουργούς του ΝΣΚ σε καθημερινή βάση. Από τη συνεργασία μου με τους δικαστικούς εκπροσώπους του ΝΣΚ, έχω διαπιστώσει ότι το να είναι έμπειροι στη δικηγορία είναι απαραίτητο για τη σωστή επιτέλεση του έργου τους και τη συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες. Συγκεκριμένα, υπάρχει φόρτος εργασίας, καθώς και αγώνας να προλάβουν προθεσμίες, μιας και η συνεργασία με τη δημόσια διοίκηση καθίσταται συχνά δυσχερής λόγω εγγενών προβλημάτων των αρμόδιων υπηρεσιών.
Ως εκ τούτου, ειλικρινά καθίσταται ακατανόητη η μείωση του ανωτάτου ηλικιακού ορίου διορισμού στα 35 έτη. Με τα δεδομένα που ισχύουν στην αγορά εργασίας και μαζί με τον χρόνο άσκησης, μέχρι τα 35 δύσκολα ένας δικηγόρος έχει αποκτήσει ικανή εμπειρία για να διαχειριστεί υποθέσεις δύσκολες και συχνά μεγάλου οικονομικού ύψους για το δημόσιο.
Όπως αναφέρθηκε μάλιστα ανωτέρω, η πρόταση μείωσης του ηλικιακού ορίου είναι εξόφθαλμα αντίθετη στα νομολογιακά δεδομένα που υφίστανται τα τελευταία χρόνια (λ.χ.εγγραφή δικηγόρων, διορισμός συμβολαιογράφων κλπ), τα οποία συχνά προέρχονται από τις ευρωπαϊκές επιταγές και τις υπερνομοθετικής ισχύος απαγορεύσεις διάκρισης λόγω ηλικίας.
Εξάλλου, δεν προκύπτει καμία πρακτική χρησιμότητα, είτε αντικειμενική είτε υπαγορευόμενη από λόγους δημοσίου συμφέροντος, για τον περιορισμό των ηλικιακών προσόντων διορισμού στα 35 έτη. Πολλώ δε μάλλον, που οι προκηρύξεις για την εισαγωγή στην ΕΣΔΙ τα τελευταία έτη και σε συμμόρφωση με τη γενική τάση, έχουν ανεβάσει το ηλικιακό όριο συμμετοχής στον διαγωνισμό στα 45 έτη.
Κατά συνέπεια, πρέπει οπωσδήποτε να αλλαχθεί το ανώτατο ηλικιακό όριο στα 45 έτη, ως πιο εύλογο και το κατώτερο να προσδιοριστεί στα 35, ώστε να υπάρχει προϋπάρχουσα εμπειρία στην ενεργή δικηγορία.
Αντίθετη επιλογή θα προκαλέσει μεταξύ άλλων και δικαστικές διαμάχες, με την προσπάθεια ακύρωσης των υπουργικών αποφάσεων που θα εκδοθούν δυνάμει του νόμου, ως αντισυνταγματικών.
Η επικαλούμενη στην ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης «φύση της εργασίας των Δικαστικών Πληρεξουσίων, με συνεχή παράσταση σε κάθε είδους δικαστήρια και συμμετοχή σε συμβούλια και επιτροπές, σε συνδυασμό με ιδιαίτερα αργή βαθμολογική εξέλιξη των λειτουργών του ΝΣΚ», δεν δύναται να δικαιολογήσει την διαφοροποίηση με το όριο ηλικίας των Δικαστών, διότι την ίδια – τουλάχιστον, αν όχι συχνότερη – συνεχή παράσταση στα δικαστήρια και συμμετοχή σε πολυάριθμα συμβούλια και επιτροπές, επιπροσθέτως των κύριων καθηκόντων τους, έχουν και οι Δικαστές και επιπλέον έχουν και τη συνεχή μετακίνηση στα δεκάδες περιφερειακά Δικαστήρια της Χώρας, μεταβατικές έδρες κτλ. Η δε φύση της εργασίας μεταξύ των δύο κατηγοριών έχει κριθεί δικαστικά ταυτόσημη (Ειδικό Δικαστήριο του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος αποφάσεις 57/2016, 38/2014, 86/2013, 64/2013, 16/2013, 25/2011, 66/2010, 148/2007, 1/2005). Τέλος, πώς μπορεί να στοιχειοθετηθεί η «συνεχής παράσταση στα δικαστήρια», όταν εξαγγελλόμενος σκοπός του νέου Οργανισμού είναι να επιφέρει αλλαγές στη λειτουργία του ΝΣΚ, ενόψει ψηφιοποίησης της Δικαιοσύνης, που θα απαιτεί λιγότερη φυσική παρουσία στα δικαστήρια; Η βαθμολογική εξέλιξη των λειτουργών του ΝΣΚ είναι σε κάθε περίπτωση γρηγορότερη από αυτή των Δικαστών, γι’ αυτό και οι τελευταίοι προβαίνουν σε άσκηση αγωγών στα διοικητικά δικαστήρια για την διεκδίκηση των υψηλότερων αποδοχών που λαμβάνουν οι λειτουργοί του ΝΣΚ, με τα ίδια χρόνια υπηρεσίας, λόγω γρηγορότερης υπηρεσιακής εξέλιξης – προαγωγής τους σε μεγαλύτερο βαθμό (βλ. προαναφερόμενες αποφάσεις Ειδικού Δικαστηρίου).
Mε την υπ’ αριθ. 1/2005 απόφαση του Ειδικού Δικαστηρίου του άρθρου 88 του Συντάγματος κρίθηκε ότι τα καθήκοντα των Δικαστών «ασκούνται υπό εργασιακές συνθήκες ταυτόσημες προς εκείνες υπό τις οποίες παρέχουν τα υπερασπιστικά καθήκοντα και τις δικαστηριακές υπηρεσίες τους οι λειτουργοί του ΝΣΚ» (ομοίως και σε ΕλΣυν Ολ. 6/2008, Ειδ.Δικ. 75/2007, Γνμδ ΝΣΚ 288/2016 για λειτουργική, βαθμολογική και μισθολογική εξομοίωση του κύριου προσωπικού του Ν.Σ.Κ. με τους Δικαστές). Το ανώτατο όριο ηλικίας για την εισαγωγή στο Δικαστικό Σώμα, μέσω της συμμετοχής στον σχετικό εισαγωγικό διαγωνισμό, διαμορφώνεται σήμερα στα 45 έτη και ισχύει για τους Δικαστές της Πολιτικής – Ποινικής Δικαιοσύνης, τους Εισαγγελείς, και τους Δικαστές της Διοικητικής Δικαιοσύνης (Συμβούλιο της Επικρατείας, Ελεγκτικό Συνέδριο και Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια), σύμφωνα με το άρθρο 10 παρ. 1 περ. ββ του ν. 3689/2008. Συνεπώς, η προτεινόμενη διάταξη για τη μείωση του ορίου ηλικίας εισαγωγής στα 35 έτη, παρεκκλίνει αδικαιολόγητα από τα γενικώς ισχύοντα για τους Δικαστές, προς τους οποίους εξομοιώνονται βαθμολογικά και μισθολογικά οι λειτουργοί του ΝΣΚ και αντίκειται στη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της ισότητας (άρ. 4 Σ.). Πρέπει να ληφθεί ακόμη υπόψη ότι οι διαγωνισμοί της Εθνικής Σχολής Δικαστών είναι ετήσιοι, ενώ προβλέπεται ότι ο διαγωνισμός του ΝΣΚ θα είναι ανά διετία. Δηλαδή, κάποιος έχει την δυνατότητα να συμμετάσχει 18 φορές στον διαγωνισμό των Δικαστών (28-45 ετών) και, με τις προτεινόμενες διατάξεις, μόλις 5 φορές στον διαγωνισμό του ΝΣΚ.
Σύμφωνα με την Απόφαση C‑914/19 της 3ης Ιουνίου 2021 του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ – 2ο Τμήμα) «το άρθρο 21 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το άρθρο 6, παράγραφος 1, της οδηγίας 2000/78/ΕΚ του Συμβουλίου, της 27ης Νοεμβρίου 2000, για τη διαμόρφωση γενικού πλαισίου για την ίση μεταχείριση στην απασχόληση και την εργασία, έχουν την έννοια ότι αντιτίθενται σε εθνική ρύθμιση η οποία καθορίζει ανώτατο όριο ηλικίας για τη συμμετοχή υποψηφίων σε διαγωνισμό, κατά το μέτρο που αυτή η εθνική ρύθμιση δεν υπηρετεί τους σκοπούς της διασφάλισης αδιάλειπτης άσκησης του εκάστοτε επαγγέλματος για ικανό χρονικό διάστημα πριν από τη συνταξιοδότηση, της προστασίας της ορθής άσκησης του εκάστοτε επαγγέλματος και της διευκόλυνσης της ηλικιακής ανανέωσης του εκάστοτε επαγγέλματος και της μείωσης του μέσου όρου ηλικίας των προσώπων που το ασκούν και, εν πάση περιπτώσει, αντιτίθενται σε εθνική ρύθμιση η οποία υπερβαίνει το αναγκαίο μέτρο για την επίτευξη των σκοπών αυτών». Ως εκ τούτου, η θέσπιση του 35ου έτους ως ανώτατου ορίου ηλικίας για την συμμετοχή υποψηφίων στον διαγωνισμό για την Εισαγωγή στο ΝΣΚ παραβιάζει, σύμφωνα με το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το άρθρο 21 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το άρθρο 6, παράγραφος 1, της οδηγίας 2000/78/ΕΚ του Συμβουλίου, της 27ης Νοεμβρίου 2000.
Επίσης, η εν λόγω προτεινόμενη διάταξη (για την επιβολή του 35ου έτους ως ανώτατου ορίου ηλικίας για την συμμετοχή στο διαγωνισμό του ΝΣΚ) παραβιάζει την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) διότι, σύμφωνα με την πάγια νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ), η προτεινόμενη διάταξη περιορίζει την πρόσβαση των υποψηφίων ηλικίας άνω των 35 ετών στο επάγγελμα του λειτουργού του ΝΣΚ.
Τέλος, η θέσπιση του 35ου έτους ως ανώτατου ορίου ηλικίας για την συμμετοχή στον διαγωνισμό του ΝΣΚ αντίκειται στο Σύνταγμα της Ελλάδας (δικαίωμα στην επαγγελματική ελευθερία ως ειδικότερη έκφραση του δικαιώματος στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ανθρώπου), διότι, σύμφωνα με την πάγια Νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), «η συμπλήρωση του 35ου έτους της ηλικίας ενός υποψηφίου, κατά κοινή πείρα, δεν απομειώνει την βιολογική του ικανότητα σε βαθμό που να δικαιολογεί τη θέσπιση κωλύματος συμμετοχής του στον διαγωνισμό» και διότι «η ηλικία, από μόνη της, δεν σχετίζεται με τις ηθικές ιδιότητες, ούτε αναγκαίως μειώνει τις πνευματικές ικανότητες για την άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος».
Περιττό να σημειωθεί ότι η τυχόν θέσπιση του 35ου έτους ως ανώτατου ορίου ηλικίας για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό του ΝΣΚ θα πυροδοτήσει την έγερση πολυάριθμων Αιτήσεων Ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) εκ μέρους των υποψηφίων ηλικίας άνω των 35 ετών και συνεπώς η επίμαχη νομοθετική διάταξη θα καθυστερήσει για χρονικό διάστημα πολλών μηνών την διεξαγωγή του επόμενου διαγωνισμού του ΝΣΚ έως ότου δημοσιευθούν οι αποφάσεις του ΣτΕ επί των προαναφερθέντων Αιτήσεων Ακυρώσεως κατά της Προκήρυξης του επόμενου διαγωνισμού του ΝΣΚ.
Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι η ηλικία για τη συμμετοχή των υποψηφίων στον διαγωνισμό του ΝΣΚ πρέπει να οριστεί, κατά ανώτατο όριο, στα 45 έτη, όπως ακριβώς ισχύει για την εισαγωγή υποψηφίων στην Εθνική Σχολή Δικαστών (ΕΣΔι) (άρθρο 10 παρ. 1 περ. ββ του ν. 3689/2008, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα).
Με την ΣτΕ 2421/2018 έχει κριθεί ότι αντίκειται στα άρθρα 4 παρ. 1 και 6 παρ. 1 της Οδηγίας 2000/78/ΕΚ εθνική ρύθμιση η οποία περιορίζει το δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό υποψηφίων συμβολαιογράφων, λόγω συμπλήρωσης του 42 έτους ηλικίας. Με την ΣτΕ Ολομ. 1621/2012 κρίθηκε ότι το ανώτατο όριο ηλικίας των 35 ετών για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό δικαστικών επιμελητών αντίκειται στο Σύνταγμα, διότι, κατά το σκεπτικό της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, η συμπλήρωση του 35ου έτους της ηλικίας ενός υποψηφίου, κατά κοινή πείρα, δεν απομειώνει την βιολογική του ικανότητα σε βαθμό που να δικαιολογεί τη θέσπιση κωλύματος συμμετοχής του στον διαγωνισμό. Με την ΣτΕ Ολ. 3516/2013 κρίθηκε ότι το όριο των 33 ετών για την άσκηση του επαγγέλματος του δικηγόρου, αντίκειται στο Σύνταγμα, διότι, κατά το σκεπτικό του Δικαστηρίου, «η ηλικία, από μόνη της, δεν σχετίζεται με τις ηθικές ιδιότητες, ούτε αναγκαίως μειώνει τις πνευματικές ικανότητες για την άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος». Με την πρόσφατη απόφαση του ΔΕΕ της 3ης Ιουνίου 2021 (υπόθεση C‑914/19, επί προδικαστικού ερωτήματος του Ιταλικού Συμβουλίου της Επικρατείας) κρίθηκε ότι το άρθρο 21 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το άρθρο 6, παράγραφος 1, της οδηγίας 2000/78/ΕΚ του Συμβουλίου, της 27ης Νοεμβρίου 2000, για την διαμόρφωση γενικού πλαισίου για την ίση μεταχείριση στην απασχόληση και την εργασία, έχουν την έννοια ότι αντιτίθενται σε εθνική ρύθμιση η οποία καθορίζει ανώτατο όριο ηλικίας 50 ετών για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό συμβολαιογράφων. Η προτεινόμενη ρύθμιση για τη μείωση του ορίου ηλικίας για τον διαγωνισμό του ΝΣΚ στα 35 έτη αντίκειται ΚΑΤΑΦΩΡΑ στις απορρέουσες από το Ευρωπαϊκό Δίκαιο – και συγκεκριμένα από την Οδηγία 2000/78/ΕΚ – υποχρεώσεις της Χώρας, καθώς και στο Σύνταγμα και θα εγείρει δικαστικές αμφισβητήσεις. Η ηλικία συμμετοχής στον διαγωνισμό πρέπει να οριστεί, κατά κατώτερο και ανώτερο όριο, στα 28 και στα 45 έτη, αντίστοιχα, με την υποχρεωτική άσκηση 2ετούς δικηγορίας, όπως ισχύει για τους Δικαστές (άρθρο 10 παρ. 1 περ. ββ του ν. 3689/2008, όπως ισχύει, για την Εθνική Σχολή Δικαστών).
Η Ένωση προτείνει την αύξηση του ορίου ηλικίας από τα είκοσι έξι (26) στα είκοσι επτά (27) έτη, καθώς και τη διετή άσκηση δικηγορίας ως προσόντα διορισμού, διότι οι προϋποθέσεις αυτές ανταποκρίνονται στο γεγονός ότι η δικαστική εκπροσώπηση του Δημοσίου ενώπιον των δικαστηρίων αποτελεί βασική αρμοδιότητα των λειτουργών του Ν.Σ.Κ. ειδικά στη βαθμίδα των δικαστικών πληρεξουσίων. Επίσης, προτείνει το ανώτατο όριο ηλικίας για την συμμετοχή στο διαγωνισμού του Ν.Σ.Κ. να παραμείνει στα σαράντα (40) έτη, σε εναρμόνιση με τα ισχύοντα για τους διαγωνισμούς των δικαστών (άρθρο 36 παρ. 4 του σχετικού Οργανισμού Λειτουργίας Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών), καθώς δεν υφίσταται λόγος για μείωση του ορίου αυτού κατά πέντε έτη σε σχέση με την έως τώρα ισχύουσα ρύθμιση.
Προτείνουμε η διάταξη να αναδιατυπωθεί ως εξής:
«1. Ως λειτουργός του ΝΣΚ διορίζεται, κατόπιν διαγωνισμού, όποιος: α) έχει την ελληνική ιθαγένεια ή ο ομογενής που δεν έχει την ελληνική ιθαγένεια, εφόσον αυτό προβλέπεται από ειδικό νόμο, β) ήταν ή είναι δικηγόρος με διετή τουλάχιστον άσκηση δικηγορίας ή είναι δικαστικός λειτουργός, γ) έχει συμπληρώσει το εικοστό έβδομο (27ο) έτος και δεν έχει υπερβεί το τεσσαρακοστό (40ο) έτος της ηλικίας του και δ) έχει άριστη γνώση της αγγλικής ή γαλλικής ή γερμανικής ή ισπανικής ή ιταλικής γλώσσας, που αποδεικνύεται σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39), όπως ισχύει».
Τα προβλεπόμενα προσόντα θέτουν πολύ χαμηλά τον πήχη διορισμού.
Οι λειτουργοί του ΝΣΚ είναι οι νομικοί παραστάτες του Ελληνικού Δημοσίου και αμείβονται όπως ακριβώς οι Δικαστές. Το Ελληνικό Δημόσιο αυτονόητα και θα πρέπει να εμπιστεύεται τη νομική του υποστήριξη σε νομικούς υψηλού επιπέδου, δηλαδή με ακαδημαϊκές περγαμηνές αλλά και προηγούμενη ελάχιστη επαγγελματική – δικηγορική εμπειρία, δικαστηριακή αλλά και εξωδικαστηριακή. Τα όρια ηλικίας που προβλέπει η διάταξη (κατώτατο 26 ετών και ανώτατο 35 ετών, ΕΝΩ το αντίστοιχο ανώτατο όριο ηλικίας για την εισαγωγή στην ΕΣΔΙ είναι τα 45 έτη) δεν εξυπηρετούν την παραπάνω ανάγκη, στερούν από το Ελληνικό Δημόσιο τις υπηρεσίες καταρτισμένων και έμπειρων νομικών, οι οποίοι θα μπορούσαν να εισφέρουν τις γνώσεις και την εμπειρία τους από την προηγούμενη δραστηριότητα τους ως δικηγόροι – νομικοί σύμβουλοι, ώστε το δημόσιο συμφέρον να εξυπηρετείται με το βέλτιστο δυνατό τρόπο. Είναι αδιανόητο το Ελληνικό Δημόσιο να εμπιστεύεται τις υποθέσεις του σε νομικούς ηλικίας 26 έως 35 ετών, δηλ. με δικηγορική εμπειρία (δίχως να λαμβάνεται υπόψη η δικηγορική άσκηση) από 2 έως 11 έτη στην καλύτερη περίπτωση. Με ποιες επαγγελματικές, κοινωνικές, προσωπικές κλπ παραστάσεις ένας νομικός ηλικίας 26 έως 35 ετών είναι σε θέση να χειριστεί υποθέσεις του Ελληνικού Δημοσίου, σημαντικού οικονομικού αντικειμένου, δίχως μάλιστα να απαιτείται να έχει προηγουμένως μία ορισμένη ελάχιστη προϋπηρεσία με την ιδιότητα του δικηγόρου – νομικού συμβούλου ; Πώς θα αντιμετωπίσει ή/και συνεργαστεί με έμπειρους δικηγόρους και δικαστές ; Κατ’ ουσία, νομικοί ευθύς μόλις ολοκληρώσουν τις προπτυχιακές, και ενδεχομένως μεταπτυχιακές, σπουδές τους, θα γίνονται δεκτοί ως μέλη του ΝΣΚ, μόνο και μόνο επειδή πέτυχαν σε γραπτές και προφορικές εξετάσεις τύπου «Πανελληνίων», και έπειτα το Ελληνικό Δημόσιο θα χρηματοδοτεί την εκπαίδευση τους (με μισθούς που στον ιδιωτικό τομέα μονάχα καταξιωμένοι νομικοί απολαμβάνουν) στην εφαρμοσμένη νομική για σειρά ετών, μέχρι να αποκτήσουν ένα κάποιο επίπεδο εμπειρίας, ενώ το ζητούμενο θα έπρεπε να είναι οι νεοεισερχόμενοι να είναι άμεσα αποδοτικοί και να «μεταγγίζουν» στο ΝΣΚ εμπειρίες από την προηγούμενη δραστηριότητα τους στον ιδιωτικό τομέα. Αντί να επιχειρηθεί η προσέλκυση δοκιμασμένων – συνειδητοποιημένων νομικών, με τη διάταξη αυτή συντηρούνται «στρατοί» υποψηφίων απόφοιτων της νομικής με στόχο την απορρόφηση στο Ελληνικό Δημόσιο το ταχύτερο δυνατό. Τα όρια ηλικίας θα έπρεπε να τεθούν μεταξύ 35 (κατώτατο) και 45 (ανώτατο) ετών, με την πρόσθετη προϋπόθεση της προηγούμενης δικηγορικής εμπειρίας τουλάχιστον 10 ετών (δίχως να λαμβάνεται υπόψη η δικηγορική άσκηση).