1. Ο Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους προΐσταται του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, είναι υπηρεσιακός και πειθαρχικός προϊστάμενος των λειτουργών και του διοικητικού προσωπικού του, ρυθμίζει οποιοδήποτε θέμα οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιακών μονάδων του ΝΣΚ, κατευθύνει, παρακολουθεί και ελέγχει τις εργασίες του ΝΣΚ και μπορεί να ασκεί όλα τα καθήκοντα Αντιπροέδρου ή Νομικού Συμβούλου του Κράτους, σε οποιαδήποτε υπηρεσιακή μονάδα. Επιπλέον, έχει και ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα, που προβλέπεται στον παρόντα Οργανισμό ή σε άλλη διάταξη που είναι αναγκαία για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιακών μονάδων του ΝΣΚ, για την οποία δεν προβλέπεται άλλο όργανο και ιδίως: α) προεδρεύει στην Ολομέλεια ή στα Τμήματα, β) τοποθετεί τους λειτουργούς του ΝΣΚ και το διοικητικό προσωπικό, στις υπηρεσιακές μονάδες του ΝΣΚ, γ) παραγγέλλει την επιθεώρηση των υπηρεσιακών μονάδων και των λειτουργών του ΝΣΚ, καθώς και των δικηγόρων του Δημοσίου, δ) συγκροτεί ομάδες εργασίας για τον χειρισμό υποθέσεων ορισμένου αντικειμένου, ε) κατανέμει τις υποθέσεις στις υπηρεσιακές μονάδες του ΝΣΚ, χωρίς δέσμευση από την υλική ή τοπική αρμοδιότητά τους και μπορεί να χρεώνει ατομικά οποιαδήποτε υπόθεση, σε οποιονδήποτε λειτουργό του ΝΣΚ, στ) παρέχει τις εντολές για την άσκηση αγωγής και κάθε άλλης επιθετικής δικαστικής πράξης ή ενέργειας, καθώς και την πληρεξουσιότητα παράστασης και χειρισμού δικαστικής ή εξώδικης υπόθεσης, ενώπιον οποιουδήποτε δικαστηρίου ή αρχής της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, ζ) υπογράφει τα αποδεικτικά των κάθε είδους δικογράφων, δικαστικών αποφάσεων και εγγράφων που επιδίδονται στην Κεντρική Υπηρεσία του ΝΣΚ και τα έγγραφα, με τα οποία αποστέλλονται στα αρμόδια Γραφεία δικαστικές αποφάσεις υπέρ ή σε βάρος του Δημοσίου, για εκτέλεση, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες, η) παρέχει στους λειτουργούς του ΝΣΚ τις απαιτούμενες για την υπογραφή συμβολαίων και πράξεων πληρεξουσιότητες, θ) εγκρίνει τα Πρακτικά, του πρώτου εδαφίου της παρ. 7 του άρθρου 9 και ι) θεωρεί τα Πρακτικά του δεύτερου εδαφίου της παρ. 7 του άρθρου 9.
2. Ο Πρόεδρος του ΝΣΚ μπορεί να προωθεί ηλεκτρονικά, ακόμη και χωρίς γραπτή εντολή ή διαβιβαστικό έγγραφο, σε κάθε υπηρεσιακή μονάδα του ΝΣΚ, καθώς και ατομικά σε συγκεκριμένο λειτουργό, δικόγραφα, δικαστικές αποφάσεις και κάθε άλλο έγγραφο. Η παραπάνω ηλεκτρονική προώθηση επέχει θέση εντολής χειρισμού της σχετικής υπόθεσης, από τον αποδέκτη της.
3. Ο Πρόεδρος του ΝΣΚ, μπορεί να εισαγάγει ή να παραπέμψει σε Τμήμα, στην Πλήρη ή στην Τακτική Ολομέλεια, οποιαδήποτε υπόθεση ή ερώτημα. Σε περίπτωση έκδοσης γνωμοδοτήσεων, με αντίθετο μεταξύ τους περιεχόμενο, αυτές παραπέμπονται, κατά την κρίση του Προέδρου του ΝΣΚ, στην Πλήρη ή στην Τακτική Ολομέλεια, ακόμα και εάν αυτές έχουν γίνει αποδεκτές από το αρμόδιο όργανο. Στις περιπτώσεις αυτές, με την πράξη της παραπομπής ορίζεται και ο εισηγητής.
Με τη διάταξη του άρθρου 11 παρ. 2 δίνεται η δυνατότητα στον Πρόεδρο του Ν.Σ.Κ. να προωθεί χωρίς κανένα χρονικό περιορισμό, ηλεκτρονικά, ατομικά σε συγκεκριμένο λειτουργό, δικόγραφα και δικαστικές αποφάσεις, δυνατότητα που έχει σαν συνέπεια τον αιφνιδιασμό του λειτουργού.
Επισημαίνουμε ότι στο προσχέδιο χάρτη δεοντολογίας των δικαστικών λειτουργών της διοικητικής δικαιοσύνης που βρίσκεται σε διαδικασία διαβούλευσης (σελ. 13) προβλέπεται ότι οι ασκούντες καθήκοντα διεύθυνσης: «Λαμβάνουν μέριμνα κατά την χρέωση των υποθέσεων και γενικότερα την ανάθεση των δικαστικών καθηκόντων, ώστε να διατίθεται επαρκής ελεύθερος χρόνος στον δικαστικό λειτουργό για την εκπλήρωση των οικογενειακών του υποχρεώσεων και για τη διατήρηση υγιούς, φυσικής και νοητικής, κατάστασης, προκειμένου να είναι σε θέση να εκπληρώσει αποτελεσματικά τα καθήκοντα που του ανατίθενται»
Σημειώνουμε τέλος ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με ψήφισμά του που υιοθετήθηκε εντελώς πρόσφατα, στις 21 Ιανουαρίου 2021, τάχθηκε υπέρ του δικαιώματος αποσύνδεσης (right to disconnect) στη χρήση των ψηφιακών εργαλείων, για όλους τους εργαζόμενους στα κράτη μέλη της ΕΕ και πρότεινε την έκδοση σχετικής Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, προκειμένου να διασφαλίζεται σε κάθε εργαζόμενο επαρκής ελεύθερος χρόνος για την εκπλήρωση των οικογενειακών του υποχρεώσεων και την προσωπική του αναψυχή ώστε να είναι σε θέση να ασκεί αποτελεσματικά τα εργασιακά του καθήκοντα. Για την έκδοση του ανωτέρω ψηφίσματος και τη διατύπωση της σχετικής νομοθετικής πρότασης το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έλαβε υπόψη του ότι η ολοένα αυξανόμενη χρήση ψηφιακών εργαλείων για εργασιακούς σκοπούς έχει οδηγήσει σε μια νοοτροπία διαρκούς σύνδεσης (ever-connected), αδιάκοπης λειτουργίας (always on) ή μόνιμης εφημερίας (constantly on-call), η οποία μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στα θεμελιώδη δικαιώματα των εργαζομένων και στις δίκαιες συνθήκες εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της δίκαιης αμοιβής, στην οριοθέτηση του χρόνου εργασίας και την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής, στη σωματική και ψυχική υγεία και την ασφάλεια και ευεξία κατά την εργασία, αλλά και, δεδομένου του δυσανάλογου αντικτύπου της σε εργαζομένους με ευθύνες φροντίδας, που κατά κανόνα είναι γυναίκες, στην ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών· λαμβάνοντας υπόψη ότι η ψηφιακή μετάβαση θα πρέπει να καθοδηγείται από τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών δικαιωμάτων και των αξιών της Ένωσης, και θα πρέπει να έχει θετικό αντίκτυπο στους εργαζομένους και στις συνθήκες εργασίας (βλ. σχετικά το πλήρες κείμενο του ψηφίσματος στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με Παράρτημα σχετική νομοθετική πρόταση Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου).
Προτείνουμε η διάταξη να αναδιατυπωθεί ως εξής:
«2. Ο Πρόεδρος του ΝΣΚ μπορεί να προωθεί σε κάθε υπηρεσιακή μονάδα του ΝΣΚ, καθώς και ατομικά σε συγκεκριμένο λειτουργό, δικόγραφα, δικαστικές αποφάσεις και κάθε άλλο έγγραφο μέχρι τις 7μμ και εάν υπάρχει προθεσμία προς ενέργεια μέχρι δύο (2) ημέρες πριν από τη λήξη της προθεσμίας. Η παραπάνω ηλεκτρονική προώθηση επέχει θέση εντολής χειρισμού της σχετικής υπόθεσης από τον αποδέκτη της».