1. Στην αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ανήκει η νομική υποστήριξη του Κράτους και ιδίως:
α) η δικαστική υποστήριξη και εκπροσώπηση ενώπιον των εθνικών, ενωσιακών και διεθνών δικαιοδοτικών οργάνων, καθώς και ενώπιον των εθνικών και διεθνών διαιτητικών δικαστηρίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις,
β) η έκδοση γνωμοδοτήσεων σε ερωτήματα της Διοίκησης,
γ) η αναγνώριση απαιτήσεων κατά του Δημοσίου,
δ) ο δικαστικός και εξώδικος συμβιβασμός του Δημοσίου,
ε) η γνωμοδότηση για την υπαγωγή διαφορών του Δημοσίου σε διαιτησία, όταν αυτό δεν προβλέπεται από ειδικές διατάξεις, η επεξεργασία της ρήτρας διαιτησίας σε συμβάσεις του Δημοσίου και ο ορισμός των διαιτητών του,
στ) η νομική συνδρομή της Διοίκησης κατά την κατάρτιση συμβάσεων,
ζ) η νομοτεχνική υποστήριξη της Διοίκησης κατά την κατάρτιση σχεδίων νόμων ή κανονιστικών πράξεων,
η) η εισήγηση προς τους αρμόδιους υπουργούς της θέσπισης διατάξεων αναγκαίων για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος και
θ) η νομική υποστήριξη της Ελληνικής Δημοκρατίας στην Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης και σε κάθε άλλο ενωσιακό ή διεθνές όργανο ή οργανισμό, πλέον αυτών της περ. α) , εκτός αν προβλέπεται διαφορετικά από ειδική διάταξη.
2. Στην αρμοδιότητα του ΝΣΚ ανήκει επίσης η νομική υποστήριξη των Ανεξάρτητων Αρχών και των ν.π.δ.δ., όπως αυτό προβλέπεται στον παρόντα ή σε ειδικές διατάξεις.
3. Με την επιφύλαξη ειδικών διατάξεων, σε κάθε είδους αντιδικία, όπου η Ελληνική Δημοκρατία ή το νομικό πρόσωπο του Δημοσίου είναι ή θεωρείται διάδικο ή τρίτο μέρος, το ΝΣΚ είναι αντίκλητός του για την παραλαβή των δικογράφων που απευθύνονται σε κάθε είδους πολιτειακό ή διαιτητικό δικαστήριο της αλλοδαπής, καθώς και των σχετικών εγγράφων και αποφάσεων των παραπάνω δικαστηρίων. Η παράλειψη της επίδοσης αυτών στο ΝΣΚ συνεπάγεται την ακυρότητα των επιδόσεων.
4. Με την επιφύλαξη ειδικών διατάξεων, η υπεράσπιση από λειτουργούς του ΝΣΚ αποκλειστικά και μόνο ενώπιον των ποινικών δικαστηρίων των υπαλλήλων του Δημοσίου, των Ανεξάρτητων Αρχών και των ν.π.δ.δ., των οποίων η νομική υποστήριξη ανήκει στο ΝΣΚ, είναι δυνατή με απόφαση του Προέδρου του ΝΣΚ, μετά από έγκριση σχετικού αιτήματος του υπαλλήλου από τον αρμόδιο Υπουργό, στην περίπτωση του Δημοσίου ή από το κατά περίπτωση αρμόδιο όργανο διοίκησης των Ανεξάρτητων Αρχών ή ν.π.δ.δ., μόνον εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις: α) έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για αδικήματα που τους αποδίδονται κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, β) έχει διενεργηθεί ένορκη διοικητική εξέταση (ΕΔΕ) ή έχει εκδοθεί πόρισμα εσωτερικού ελέγχου, όπου δεν διαπιστώνεται η διάπραξη πειθαρχικού παραπτώματος σχετικού με την πράξη για την οποία διώκονται, γ) δεν εκπροσωπούνται από δικηγόρο κατά την ενώπιον του παραπάνω δικαστηρίου διαδικασία, και δ) η άσκηση της ποινικής δίωξης δεν έγινε κατόπιν καταγγελίας ή ενέργειας της υπηρεσίας τους. Αντί της εκπροσώπησης από λειτουργό του ΝΣΚ, ο αρμόδιος Υπουργός ή το κατά περίπτωση αρμόδιο όργανο, μπορεί να εγκρίνει την υπεράσπιση του υπαλλήλου από δικηγόρο της επιλογής του, η αμοιβή του οποίου καταβάλλεται από το Δημόσιο, την Ανεξάρτητη Αρχή ή το ν.π.δ.δ., σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 29.
5. Το ΝΣΚ ασκεί τις παραπάνω αρμοδιότητές του, με την Ολομέλεια (Πλήρη, Τακτική Α’ και Β’ και Διακοπών), τα Τμήματα, τους Σχηματισμούς, τα Γραφεία Νομικού Συμβουλίου, τα Ειδικά Γραφεία, τα Δικαστικά Γραφεία, τους δικηγόρους του Δημοσίου, τις δικηγορικές εταιρείες και τους δικηγόρους της αλλοδαπής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον παρόντα.
6. Η ανάθεση στους λειτουργούς του ΝΣΚ πρόσθετων αρμοδιοτήτων και καθηκόντων πέραν των προβλεπομένων στον παρόντα νόμο και στις κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδιδόμενες κανονιστικές πράξεις, γίνεται με νόμο και μετά από προηγούμενη γνώμη του Προέδρου του ΝΣΚ.
Καλησπέρα σας. Θα ήθελα να αναφερθώ στις υποπαραγράφους στ και ζ . στ) «Η νομική συνδρομή της Διοίκησης κατά την κατάρτιση συμβάσεων».
ζ) » Η νομοτεχνική υποστήριξη της Διοίκησης κατά την κατάρτιση σχεδίων νόμων ή κανονιστικών πράξεων».
Επειδή πρέπει να παρέχεται το αδιάβλητο , το αμερόληπτο οποιασδήποτε διαδικασίας συνδρομής του συμβουλίου , θα πρέπει να παρέχεται πρώτα και κύρια στον νομοθέτη. Δηλαδή , ο νομοθέτης φτιάχνει έναν νόμο ο οποίος πρέπει να είναι αμερόληπτος και αδιάβλητος και καθόλου διάτρητος. Ένα πρώτο είναι να δωθεί προσωπική ευχέρεια και ελευθερία κινήσεων στον νομοθέτη, για να παράξει κάτι αμερόληπτο. Οι κυβερνήσεις αλλάζουν το νομικό συμβούλιο παραμένει. Το νομικό συμβούλιο του κράτους , πιστεύω πρέπει να μεταφέρει το κέντρο βάρους στην συνταγματικότητα ενός νόμου , στην εθιμοτυπία του , και αν έρχεται σε σύγκρουση με το σύνταγμα ή αν υπερτερεί άλλος νόμος που είναι πιο κοντά στο σύνταγμα. Πιστεύω πως θα δημιουργηθεί το προηγούμενο του τύπου : <<και λίγο λάθος να είναι θα τον δει το νομικό συμβούλιο του κράτους, μεταφέροντας ευθύνες στο νομικό συμβούλιο. Ο νομοθέτης δεν πρέπει να έχει άλλοθι, και γι' αυτό του δίνεται η προσωπική ευχέρεια. Στην Ιταλία υπάρχει συνταγματικό δικαστήριο το οποίο εξετάζει την συνταγματικότητα ενός νόμου αν κινηθεί ζήτημα , διαδικασία, ως νόμο, γιατί και το συνταγματικό δικαστήριο πρέπει να είναι αμερόληπτο ως προς την απόφαση του. Η νομοτεχνική υποστήριξη της διοίκησης πρέπει να προσφέρεται στην ερμηνεία δοσμένων νόμων και όχι στην κατάρτιση νομοσχεδίων