1. Για την επίτευξη του σκοπού του, ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (Ο.Δ.ΔΗ.Χ.) έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) Καταρτίζει το Πρόγραμμα Δανεισμού και Διαχείρισης Χρέους του Ελληνικού Δημοσίου σε ευρώ και άλλα νομίσματα. Το Πρόγραμμα συντάσσεται σε ετήσια βάση, ή σε άλλο χρόνο, εφόσον απαιτείται, αφού ληφθούν υπόψη το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (Μ.Π.Δ.Σ.), ο Κρατικός Προϋπολογισμός και οι χρηματοδοτικές ανάγκες του Δημοσίου, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών και των υπηρεσιών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, όπως αναφέρονται στο π.δ. 142/2017 (Α’ 181). Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει τις βασικές αρχές της δανειακής και διαχειριστικής στρατηγικής και εγκρίνεται από τον Υπουργό Οικονομικών.
β) Αναλαμβάνει, ως εντολοδόχος και για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου, την εκτέλεση του Προγράμματος Δανεισμού και Διαχείρισης Χρέους του Ελληνικού Δημοσίου. Για τον σκοπό αυτό προβαίνει στη σύναψη δανείων, συμπεριλαμβανομένων των δανείων με άυλη μορφή, τη διεξαγωγή εκδόσεων τίτλων μέσω δημοπρασιών και αναδοχών, ιδίως κοινοπραξιών και ιδιωτικών τοποθετήσεων, τη σύναψη και παρακολούθηση διαχειριστικών πράξεων παραγώγων και λοιπών χρηματοοικονομικών προϊόντων, επί του συνόλου του χρέους του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς και σε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια απαιτείται για την αποτελεσματική εκτέλεση του Προγράμματος, με τα μέσα που ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. κρίνει πρόσφορα, ώστε να επιτυγχάνονται βελτιστοποίηση του κόστους δανεισμού και εξασφάλιση της κάλυψης των χρηματοδοτικών αναγκών του Ελληνικού Δημοσίου. Οι ειδικοί όροι των πράξεων για κάθε είδος ή μορφή δανεισμού και διαχείρισης καθορίζονται από τον Ο.Δ.ΔΗ.Χ.. Για την επίτευξη του ανωτέρω έργου, ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. προβαίνει στην οργάνωση παρουσιάσεων προς τραπεζικά ιδρύματα και χρηματοοικονομικούς οργανισμούς, επενδυτές και οργανισμούς αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας, σε ανακοινώσεις και παρουσιάσεις σε διεθνή έντυπα, καθώς και σε σύνταξη και επιμέλεια πληροφοριακών δελτίων και εντύπων, με υλικό σχετικό με το δημόσιο χρέος και τις οικονομικές εξελίξεις και προοπτικές της χώρας, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και την Τράπεζα της Ελλάδος.
γ) Με βάση το εγκεκριμένο Πρόγραμμα Δανεισμού και Διαχείρισης Χρέους, προβαίνει σε έρευνα των αγορών εσωτερικού και εξωτερικού, στην αξιολόγηση προτάσεων για τη διενέργεια του δανεισμού και τη διαχείριση του δημοσίου χρέους και μεριμνά για τη διατήρηση επαρκών, κατά περίπτωση, ταμειακών διαθεσίμων.
δ) Διαχειρίζεται τα ταμειακά διαθέσιμα του Ελληνικού Δημοσίου.
ε) Διαχειρίζεται τα ταμειακά διαθέσιμα του Ενιαίου Λογαριασμού Θησαυροφυλακίου (Ε.Λ.Θ.) και του Συστήματος Λογαριασμών Θησαυροφυλακίου (Σ.Λ.Θ.) του άρθρου 69Α του ν. 4270/2014 (Α’ 143), μέσω τοποθετήσεων σε πιστωτικά ιδρύματα, τα οποία ανήκουν στους Βασικούς Διαπραγματευτές Αγοράς τίτλων του ελληνικού Δημοσίου («primary dealers»), κατά το άρθρο 26 του ν. 2515/1997 (Α’ 154) και τις κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσες αποφάσεις, και μέσω πράξεων διαχείρισης ταμειακής ρευστότητας, υπό τη μορφή πράξεων πώλησης με συμφωνία επαναγοράς («repos agreements»), τις οποίες ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. συνάπτει με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 και με πιστωτικά ιδρύματα τα οποία ανήκουν στους Βασικούς Διαπραγματευτές Αγοράς τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου. Για τον σκοπό αυτό, υποβάλλονται εγκαίρως στον Ο.Δ.ΔΗ.Χ. από την αρμόδια Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών πίνακες προβλέψεων ταμειακής ρευστότητας της κεντρικής διοίκησης και της Γενικής Κυβέρνησης, με προοπτική ενενήντα (90) τουλάχιστον ημερών σε ημερήσια βάση και δώδεκα (12) μηνών σε μηνιαία βάση.
στ) Λαμβάνει βραχυπρόθεσμες επενδυτικές αποφάσεις, ώστε να διατηρούνται επαρκή αποθεματικά ταμειακών διαθεσίμων στον Ε.Λ.Θ. και στο Σ.Λ.Θ., σύμφωνα με τις βασικές αρχές χρηματοοικονομικής διαχείρισης και κινδύνου.
ζ) Ορίζει, σε συνεργασία με την αρμόδια Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, το ελάχιστο ύψος ρευστών διαθεσίμων του Σ.Λ.Θ..
η) Ως εντολοδόχος και για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου, εκδίδει, διακρατεί και διαχειρίζεται τίτλους του Ελληνικού Δημοσίου, με αποκλειστικό σκοπό τη χρήση τους για τη σύναψη πράξεων πώλησης με συμφωνία επαναγοράς («repos agreements») ή για την παροχή εξασφάλισης σε πράξεις αντιστάθμισης κινδύνων («hedging»), επί του συνόλου του χρέους του Ελληνικού Δημοσίου, διενεργώντας ταυτόχρονα και τον ταμειακό τους διακανονισμό.
θ) Συνάπτει και παρακολουθεί διαχειριστικές πράξεις παραγώγων και λοιπών χρηματοοικονομικών προϊόντων επί του συνόλου του χρέους του Ελληνικού Δημοσίου, για τις οποίες δύναται να προβαίνει σε παροχή εξασφάλισης με χρήση μέρους των ταμειακών διαθεσίμων. Διαχειριστικές πράξεις που έχουν συναφθεί από άλλες υπηρεσίες, περιλαμβανομένων και των διαχειριστικών πράξεων των δανείων του ν.δ. 483/1974 (Α΄ 184), θεωρείται ότι έχουν περιέλθει στον Ο.Δ.ΔΗ.Χ. από την έναρξη ισχύος του ν. 2628/1998 (Α’ 151), περί σύστασης του Ο.Δ.ΔΗ.Χ..
ι) Παρακολουθεί και στηρίζει τη δευτερογενή αγορά ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου με αγορές και πωλήσεις ομολόγων εντός προκαθορισμένων ορίων, συνάπτει πράξεις πώλησης ομολόγων με συμφωνία επαναγοράς («repos agreements») και το αντίστροφο («reverse repos»), με σκοπό την ομαλή λειτουργία της αγοράς και τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης της ρευστότητας του Δημοσίου.
ια) Δύναται να διακρατεί τίτλους ελληνικών κρατικών χρεογράφων με σκοπό τη βέλτιστη διαχείρισή τους, στο πλαίσιο των παραπάνω αρμοδιοτήτων του.
ιβ) Συντάσσει εκθέσεις προς τον Υπουργό Οικονομικών, σε εξαμηνιαία βάση, ή όποτε του ζητηθεί, με αντικείμενο την εξέλιξη του δημοσίου χρέους και υποβάλλει προτάσεις σχετικά με την πολιτική διαχείρισης και διάρθρωσής του.
ιγ) Ενημερώνει τη Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τις δανειακές ανάγκες, καθώς και το ενδεχόμενο απόκλισης από το δανειακό πρόγραμμα.
ιδ) Συντάσσει και υποβάλλει στον Υπουργό Οικονομικών και στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το πρώτο τρίμηνο κάθε έτους, απολογιστική έκθεση πεπραγμένων, με αναλυτικά στοιχεία του κόστους δανεισμού και της διάρθρωσης του δημοσίου χρέους, καθώς και επαρκώς αιτιολογημένη αναφορά για την περίπτωση υπέρβασης του ανώτατου ορίου του καθαρού δανεισμού. Ο Υπουργός Οικονομικών καταθέτει την έκθεση στη Βουλή για ενημέρωση, κατά την περ. κβ’ του άρθρου 20 του ν. 4270/2014.
ιε) Υποβάλλει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, κατόπιν σχετικού αιτήματος, αναλυτικά στοιχεία, που συνοδεύονται από τα απαραίτητα δικαιολογητικά, για το δημόσιο χρέος, τη διαχείριση ταμειακών διαθεσίμων του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς και για τις διαχειριστικές πράξεις παραγώγων και λοιπών χρηματοοικονομικών προϊόντων.
ιστ) Συμμετέχει στην κατάρτιση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής, με την παροχή στη Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών των στοιχείων του δημοσίου χρέους.
ιζ) Καταρτίζει τον ετήσιο προϋπολογισμό του δημοσίου χρέους και το σχετικό κεφάλαιο της εισηγητικής έκθεσης του κρατικού προϋπολογισμού.
ιη) Σχεδιάζει, σε συνεργασία με την αρμόδια Διεύθυνση Λογιστικής Γενικής Κυβέρνησης της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών και με βάση τις προδιαγραφές του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Δημοσιονομικής Πολιτικής, τη διαδικασία για την ορθή ενημέρωση των κωδικών του προϋπολογισμού και των λογαριασμών λογιστικής που αφορούν στο δημόσιο χρέος.
ιθ) Υπολογίζει και διενεργεί τις απαραίτητες προσαρμογές στα στοιχεία του δημοσίου χρέους, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών.
κ) Εξυπηρετεί το δημόσιο χρέος.
κα) Καταρτίζει και επικαιροποιεί το δανειακό πρόγραμμα, τις πληρωμές εξυπηρέτησης και τις πράξεις διαχείρισης δημοσίου χρέους και υποβάλλει τη σχετική πληροφόρηση στην αρμόδια Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών για την κατάρτιση των πινάκων προβλέψεων ταμειακής ρευστότητας.
κβ) Καταρτίζει και επικαιροποιεί το χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
κγ) Προβαίνει, ως εντολοδόχος του Ελληνικού Δημοσίου, στις κατά περίπτωση αναγκαίες ενέργειες για την υλοποίηση των οικονομικών συμβάσεων («finance contracts»), μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, της Τράπεζας Ανάπτυξης του Συμβουλίου της Ευρώπης και λοιπών διεθνών χρηματοδοτικών οργανισμών, και, ιδίως:
κγα) υπογράφει τα απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα για την εκταμίευση των δανείων, τα οποία συνοδεύουν ως σχετικά τις οικονομικές συμβάσεις μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου ως δανειζόμενου («borrower») και των παραπάνω οργανισμών, ως αντισυμβαλλομένων,
κγβ) προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για την τιμολόγηση των εν λόγω δανείων, και
κγγ) υποβάλλει και υπογράφει αιτήματα εκταμίευσης («disbursement requests»), καθώς και τα απαραίτητα έγγραφα που προβλέπονται στις σχετικές συμβάσεις για την εκταμίευση των αντίστοιχων δανειακών ποσών.
κδ) Δύναται, για την εκπλήρωση του σκοπού του, να οργανώσει αίθουσα συναλλαγών («dealing room»).
κε) Εισηγείται στον Υπουργό Οικονομικών σχετικά με την έκδοση των αποφάσεων της παρ. 2 του άρθρου 19, με τις οποίες καθορίζονται, τροποποιούνται ή κωδικοποιούνται οι γενικοί όροι των πράξεων κάθε είδους ή μορφής δανεισμού, σχετικά με το δημόσιο χρέος.
κστ) Καθορίζει, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, τις δαπάνες που είναι αναγκαίες για τη διενέργεια οποιασδήποτε πράξης δανεισμού και διαχείρισης του δημοσίου χρέους, όπως δαπάνες για την αμοιβή των οίκων αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας, την αμοιβή διαχείρισης τίτλων από την Τράπεζα της Ελλάδος, την αμοιβή για τη διάθεση τίτλων σε φυσικά πρόσωπα, την αμοιβή για την εισαγωγή τίτλων στο Χρηματιστήριο Αθηνών, την αμοιβή στο Χρηματιστήριο Αθηνών για την έκδοση του διεθνούς αριθμού αναγνώρισης χρεογράφων («ISIN»), την αμοιβή για την παροχή νομικών ή χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, ή τις δαπάνες εκτύπωσης τίτλων.
2. Ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. δύναται να παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες για τη σύναψη δανείων από την εσωτερική ή εξωτερική αγορά σε οργανισμούς και φορείς της Γενικής Κυβέρνησης του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, να συντονίζει τον χρονικό προγραμματισμό δανεισμού τους και να αξιολογεί τις συνέπειες που ανακύπτουν για το δημόσιο χρέος και την εξυπηρέτησή του. Για την άσκηση αυτής της αρμοδιότητας, ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. υποβάλλει εισήγηση στον Υπουργό Οικονομικών, ο οποίος στη συνέχεια εκδίδει εγκριτική απόφαση. Με όμοια διαδικασία, ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. μπορεί να αναλαμβάνει, ως εντολοδόχος και για λογαριασμό των πιο πάνω οργανισμών και φορέων, τη διαδικασία επιλογής μίας ή περισσότερων τραπεζών ή χρηματοδοτικών ιδρυμάτων για τη δανειοδότησή τους, να διαπραγματεύεται τους όρους των σχετικών συμβάσεων και να υποβάλλει σε αυτούς ολοκληρωμένη πρόταση σύναψης δανείου.
3. Στο πλαίσιο της διαδικασίας παροχής εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου για τη δανειοδότηση και τη διαχείριση του χρέους των δημόσιων επιχειρήσεων του Κεφαλαίου Α΄ του ν. 3429/2005 (Α΄ 314), ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. δύναται να παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες και, ιδίως, να:
α) Γνωμοδοτεί για το είδος του δανεισμού που εξυπηρετεί κατά τον βέλτιστο τρόπο τις ανάγκες της δημόσιας επιχείρησης.
β) Αναλαμβάνει, ύστερα από ανάθεση δημόσιας επιχείρησης, ως εντολοδόχος της και για λογαριασμό της, τη διαδικασία επιλογής μίας ή περισσότερων τραπεζών ή πιστωτικών ιδρυμάτων της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, τα οποία ανήκουν στην ομάδα των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου, σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 2515/1997 και τις κατ’ εξουσιοδότηση αυτού αποφάσεις, καθώς και τη διαπραγμάτευση των οικονομικών όρων της χρηματοδότησης. Επίσης, μπορεί να υποβάλει στη δημόσια επιχείρηση ολοκληρωμένη πρόταση για τη σύναψη συμφωνίας χρηματοδότησης με την τράπεζα ή το πιστωτικό ίδρυμα που έχει επιλέξει.
4. Ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. είναι αρμόδιος να εκδίδει τις πράξεις κάθε είδους ή μορφής δανεισμού και διαχείρισης του δημοσίου χρέους, οι οποίες εμπίπτουν στην αρμοδιότητά του. Επίσης, είναι αρμόδιος να εκδίδει κάθε πράξη σχετικά με τις δαπάνες που είναι αναγκαίες για τη διενέργεια οποιασδήποτε πράξης δανεισμού και διαχείρισης του δημοσίου χρέους στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων του.