Αρχική Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0
Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0
- 9 ΣχόλιαΚατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
31 Ιουλίου 2023, 13:15
Ανοικτή σε Σχόλια έως
14 Αυγούστου 2023, 13:15
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
9 Σχόλια 9 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 38482 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις
- ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΕΛΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΘΥΓΑΤΡΙΚΩΝ ΤΗΣ
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2021/2118 ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΣΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ, ΛΗΨΗ ΜΕΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2022/858
- ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2523 του Συμβουλίου, της 15ης Δεκεμβρίου 2022...
- ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
- Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/514 του Συμβουλίου της 22ας Μαρτίου 2021 για την τροποποίηση της οδηγίας 2011/16/ΕΕ
- Διαχείριση των δεσμευμένων, συμπεριλαμβανομένων και των κατασχεμένων, και των δημευμένων περιουσιακών στοιχείων τα οποία προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες...
- Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας
- Άσκηση τελωνειακής αντιπροσώπευσης και ρύθμιση επαγγέλματος τελωνειακού αντιπροσώπου
- Ολοκληρωμένο πλαίσιο για την απόδοση βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης και την εκ νέου λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά...
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους»
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας
- Ενσωμάτωση Οδηγιών
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπ. Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία ορισμένων άρθρων των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/2455, (ΕΕ) 2019/1995 και (ΕΕ) 2018/1910...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου Διενέργεια Γενικών Απογραφών από την Ελληνική Στατιστική Αρχή
- 3η Αναθεώρηση Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025
- ΝΕΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις
- Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0
- Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειας
- Ρυθμίσεις για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου και άλλες διατάξεις
- Ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 και της Οδηγίας 2008/118/ΕΚ-Τροποποιήσεις του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα
- Ενσωμάτωση των Οδηγιών (ΕΕ) 2020/262, 2017/952, τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1164
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση και λειτουργία του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1151 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1159
- Δημόσια Διαβούλευση για το νομοσχέδιο «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων»
- Δημόσια διαβούλευση: Οι επιλεξιμότητες των δανείων του «Ελλάδα 2.0»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο: «Οργανισμός του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και κατάσταση των λειτουργών και των υπαλλήλων του»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/879 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Μαΐου 2019
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/878 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Μαΐου 2019
- Πρόταση αναθεώρησης νόμου (ν. 2232/1994 ΦΕΚ 140/Α/31.08.94) για τη Σύσταση Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής
- Κρατική Αρωγή και Λοιπές Διατάξεις Οικονομικής Πολιτικής
- Στρατηγικές Κατευθύνσεις του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
- Ειδικό μισθολόγιο Α.Α.Δ.Ε.
– Να δοθούν κίνητρα για τη συμμετοχή και των Ενεργειακών Κοινοτήτων στις ενεργειακές ανακαινίσεις των νοικοκυριών. π.χ. χρηματοδότηση έργων που αναλαμβάνει η Εν. Κοινότητα, χρηματοδότηση για τη διοργάνωση σεμιναρίων για την ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων κατοικιών.
– Η εγκατάσταση φ/β συστημάτων σε κατοικίες με συστήματα αποθήκευσης ενέργειας να συνδυαστεί και με την εγκατάσταση αντλιών θέρμανσης, προκειμένου να υπάρξει ταχύτερη απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα.
Παράλληλα, να δημιουργηθεί πολύ ευνοϊκότερη κλιμακωτή τιμολόγηση στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις των λογαριασμών ρεύματος, ώστε να μην επιβαρύνεται δραματικά ο συνολικός λογαριασμός ρεύματος.
– Να δημιουργηθούν κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία για έργα εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, κίνητρα για τη συμμετοχή πολιτών στις Ενεργειακές Κοινότητες και να διατεθεί κατ΄απόλυτη προτεραιότητα ηλεκτρικός χώρος για έργα συλλογικής ιδιοκατανάλωσης μέσω Ενεργειακών Κοινοτήτων ευρείας κοινωνικής βάσης.
– Να δημιουργηθεί θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη των αγροφωτοβολταϊκών (agrivoltaics) αντίστοιχο εκείνων που ισχύουν σε Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, με τη συμμετοχή αγροτικών συνεταιρισμών και Ενεργειακών Κοινοτήτων ευρείας κοινωνικής βάσης, ώστε να παράγεται στον ίδιο χώρο ενέργεια και γεωργική παραγωγή. Προς το σκοπό αυτό να επιδοτηθούν τα εν λόγω έργα όπως ήδη γίνεται σε άλλες χώρες της Ε.Ε. (π.χ. Ιταλία) ώστε να αντιμετωπιστεί το αυξημένο κόστος εγκατάστασης σε σχέση με τα συμβατικά φ/β έργα.
– Να δημιουργηθεί επιδοτούμενο πρόγραμμα για συμμετοχή σε έργα εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από Ενεργειακές Κοινότητες ευρείας κοινωνικής βάσης, με ανάλογα κριτήρια συμμετοχής όπως το πρόγραμμα φ/β στις στέγες. Τα οικονομικά κίνητρα να αφορούν κυρίως σε ενοικιαστές κατοικιών, πολίτες με χαμηλό εισόδημα, ΑμΕΑ, μονογονεϊκές οικογένειες, πυρόπληκτους, δικαιούχους κοινωνικού τιμολογίου, κατοίκους περιοχών που ο ΔΕΔΔΗΕ δεν ικανοποιεί αιτήματα net metering, ιδιοκτήτες οικιών σε παραδοσιακούς οικισμούς,κλπ.
– Να δημιουργηθεί το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο ώστε οι Ενεργειακές Κοινότητες να συμμετέχουν στις υπηρεσίες απόκρισης ζήτησης, κινητοποιώντας κατάλληλα τα μέλη τους.
– Στο υπό σχεδιασμό πλαίσιο λειτουργίας του διαμοιρασμού ενέργειας εντός ενός κτηρίου ή ομάδας κτηρίων, να προβλεφθεί ο ρόλος που μπορούν να έχουν οι Ενεργειακές Κοινότητες (π.χ διαχείριση φ/β εγκαταστάσεων, ομαδοποίηση συμμετεχόντων σε έργα συλλογικής ιδιοκατανάλωσης, κλπ.).
Διαβούλευση επί σχεδίου δίχως συγκεκριμένο περιεχόμενο στερείται νοήματος. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, από το σχέδιο που δημοσιοποιείται λείπει η ουσία κάθε εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, δηλαδή ο κατάλογος με τις επενδύσεις που επιλέγονται για στήριξη στο πλαίσιο του κεφαλαίου REPowerEU. Θεωρούμε αρνητικό το γεγονός ότι συνεχίζεται η πρακτική της δημοσιοποίησης ενός σκελετού γενικόλογων κατευθύνσεων αντί για το πλήρες σχέδιο που προετοιμάζεται για αποστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Επισημαίνουμε ότι όπως τονίζεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής «Κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τα σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας στο πλαίσιο του σχεδίου REPowerEU (2023/C 80/01)»:
1. Τα κράτη μέλη καλούνται να προβούν σε απολογισμό και να συζητήσουν με την Επιτροπή την πείρα τους από την εφαρμογή του μηχανισμού μέχρι στιγμής, προκειμένου να προσδιοριστεί αν οποιεσδήποτε αλλαγές στα οικεία εθνικά πλαίσια εφαρμογής θα μπορούσαν να συμβάλουν στη βελτίωση της υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων. Ενώ στο πρώτο μέρος της έκθεσης περιέχεται μια γενική περιγραφή του εγκεκριμένου «Ελλάδα 2.0», ένας τέτοιος απολογισμός απουσιάζει από το κείμενο της διαβούλευσης, αφαιρώντας από το ενδιαφερόμενο κοινό μια πολύ ουσιαστική βάση τις απόψεις που θα κατατεθούν.
2. Τα κράτη μέλη «θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των τοπικών και περιφερειακών αρχών, των κοινωνικών εταίρων, των μη κυβερνητικών οργανώσεων και, κατά περίπτωση, των ενδιαφερόμενων μερών από τον γεωργικό τομέα, συμμετέχουν στον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την παρακολούθηση τυχόν νέων ή αναθεωρημένων μέτρων, σύμφωνα με τα οικεία εθνικά νομικά πλαίσια, με έγκαιρο και ουσιαστικό τρόπο». Απολύτως καμία τέτοια διεργασία κοινωνικής συμμετοχής και διαλόγου δεν έχει υπάρξει, ενώ και η ίδια η διαβούλευση στερείται περιεχομένου.
3. «Οι συνήθεις απαιτήσεις διαβούλευσης, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης υποβολής σύνοψης στην οποία περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο αντικατοπτρίζονται οι παρατηρήσεις των ενδιαφερόμενων μερών, θα ισχύουν και για την κατάρτιση του κεφαλαίου για το REPowerEU. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να παρουσιάσουν στις συνόψεις τους τον τρόπο με τον οποίο το αποτέλεσμα της διαβούλευσης αποτυπώθηκε στα οικεία κεφάλαια για το REPowerEU. Θα πρέπει να υπάρχει περιγραφή της διαδικασίας διαβούλευσης, συμπεριλαμβανομένων των κύριων χαρακτηριστικών της, των τύπων των ενδιαφερόμενων μερών και των κύριων παρατηρήσεων που ελήφθησαν. Στη συνέχεια, θα πρέπει να παρέχεται περιγραφή του τρόπου με τον οποίο ο σχεδιασμός των μέτρων στο πλαίσιο του REPowerEU έλαβε υπόψη τις παρατηρήσεις που ελήφθησαν, καθώς και ένδειξη του τρόπου με τον οποίο αυτές θα συνεχίσουν να λαμβάνονται υπόψη κατά τη διάρκεια της υλοποίησης». Είναι απορίας άξιο το πώς θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της ισχνής διαδικασίας διαβούλευσης που ακολουθήθηκε για το κεφάλαιο REPowerEU, από τη στιγμή που δεν δίνεται καμία εικόνα για το πραγματικό περιεχόμενο του σχεδίου που θα υποβληθεί στην Επιτροπή.
Ειδικότερες τοποθετήσεις μας σε αυτή τη φάση αφορούν το επενδυτικό σχέδιο δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα και τη φημολογούμενη ένταξη έργων που αφορούν το FSRU Αλεξανδρούπολης, με μια γενικότερη αναφορά στα έργα διακίνησης και αποθήκευσης LNG.
Σχετικά με την παγίδευση και δέσμευση άνθρακα: Οι τεχνολογίες Carbon Capture and Storage (CCS) και CCU (Carbon capture and utilisation) έχουν εξαιρετικά υψηλό κόστος και προσφέρουν αμφισβητήσιμη και επιστημονικά αναπόδεικτη συνεισφορά στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής. Οι προσπάθειες πρέπει πάντα να δίνουν προτεραιότητα στη γρήγορη και ριζική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, μέσω της προώθησης αλλαγών στις βιομηχανικές διεργασίες και της ενίσχυσης της αποδοτικότητας των υλικών. Το CCS δεν αποτελεί πανάκεια για την απεξάρτηση των βιομηχανικών τομέων από τον άνθρακα και δεν πρέπει να αποτελέσει δικαιολογία για τη συνέχιση της χρήσης ορυκτών καυσίμων. Για ορισμένους βιομηχανικούς τομείς υπάρχουν πλέον άλλες επιλογές: η απαλλαγή του τομέα του χάλυβα από τις υψηλές εκπομπές CO2 μπορεί πχ να επιτευχθεί μέσω του ανανεώσιμου (πράσινου) υδρογόνου. Είναι ανάγκη να περιοριστεί η χρήση του CCS εκεί όπου δεν χρειάζεται και να διασφαλιστεί ότι η ανάπτυξη του CCS εξετάζεται μόνο για τομείς που το χρειάζονται για να μειώσουν τις σημαντικές εκπομπές των διεργασιών τους (όπως το τσιμέντο και ο ασβέστης).
Ειδικότερα όσον αφορά την εγκατάσταση του Πρίνου, όπως από το 2021 έχει δηλώσει σε σχετική έκθεσή της, η Energean εξακολουθεί να διερευνά «τη χρήση του συλλεχθέντος CO2 για την ενισχυμένη ανάκτηση πετρελαίου». Η μέθοδος όμως αυτή αποτελεί στην πραγματικότητα κίνητρο για περαιτέρω ενίσχυση της πετρελαϊκής βιομηχανίας, ειδικά καθώς από κανένα μέχρι στιγμής δεδομένο δεν προκύπτει ότι το κοίτασμα του Πρίνου είναι εξαντλημένο (σχετικά στοιχεία υπάρχουν στις σχετικές εκθέσεις της Energean και στις ετήσιες αναφορές της ΕΕ για την εφαρμογή της οδηγίας για τις υπεράκτιες εξορύξεις).
Σχετικά με την πιθανή ένταξη εγκαταστάσεων LNG: Δεδομένου ότι απουσιάζει από τη διαβούλευση ο κατάλογος των οκτώ επενδύσεων που θα ενισχυθούν μέσω της αναθεώρησης του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και της προσθήκης κεφαλαίου για το REPowerEU, και έχοντας υπόψη δημοσιεύματα στον ελληνικό τύπο σχετικά με την πιθανότητα παροχής στήριξης στο FSRU Αλεξανδρούπολης, πρέπει να τονιστεί ότι κανένα έργο μεταφοράς και αποθήκευσης LNG δεν είναι περιβαλλοντικά ακίνδυνο. Όπως μάλιστα φαίνεται από τα δεδομένα του Major Accident Reporting System (eMARS) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από το 2015 έχουν συμβεί 12 ατυχήματα στην ΕΕ, τα οποία υπάγονται στις διατάξεις της οδηγίας Seveso III για τα μεγάλα ατυχήματα σχετιζόμενα με επικίνδυνες ουσίες (το ορυκτό αέριο και οι εγκαταστάσεις επαναεριοποίησης υγρού αερίου εντάσσονται στις επικίνδυνες ουσίες).
Επισημαίνουμε ότι η περιοχή εγκατάστασης του FSRU Αλεξανδρούπολης είναι ενταγμένη στο δίκτυο προστατευόμενων περιοχών Natura 2000 με κωδικό GR1110013 – SCI «Θαλάσσια περιοχή Θράκης». Το γεγονός ότι η ΑΕΠΟ του έργου εγκρίθηκε το 2013 και η ένταξη της περιοχής στο δίκτυο Natura συνέβη μετά δεν αναιρεί την ανάγκη για δέουσα εκτίμηση των επιπτώσεων, που εν πάσει περιπτώσει υπερβαίνουν κατά πολύ την αρχή της μη πρόκλησης σημαντικής βλάβης.
Θεωρούμε απαραίτητο, πριν υποβληθεί η πρόταση αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το υπουργείο να ενημερώσει την ελληνική κοινωνία και να θέσει σε ανοιχτή δημόσια διαβούλευση επαρκούς διάρκειας όλα τα έργα LNG που προτίθεται να ενισχύσει.
Ζητάμε επίσης τα σχόλια που κατατέθηκαν στη διαβούλευση να συμπεριληφθούν αυτούσια (όχι ερμηνεία ή περίληψή τους) και να υποβληθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως μέρος της υποβολής του ελληνικού κεφαλαίου REPowerEU.
συγχαρητήρια για τις επενδύσεις/μεταρρυθμίσεις που διαρθρώνονται στους 4 κατ’ εξοχή σημαντικούς πυλώνες και για τις δράσεις σε όλους τους τομείς της οικονομίας όπως ψηφιακός μετασχηματισμός, εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα,…
Η Πανελλήνια Συνομοσπονδία Ενώσεων Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, (ΠΑΣΕ Κ.ΑΛ.Ο.) μέλος του Social Economy Europe και φορέας εκπροσώπησης των Ενώσεων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας και των φορέων τους δηλώνει ότι:
Οι φορείς της κοινωνικής οικονομίας, απασχολούν περίπου 14 εκατομμύρια άμεσα και έμμεσα εργαζόμενους στην ΕΕ, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτής της μετάβασης και έχουν επιδείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα σε κρίσιμες περιόδους κρίσεων όπως η οικονομική κρίση του 2008 και η πρόσφατη πανδημία Covid.
Αναφορικά με το εγκεκριμένο στις 13 Ιουλίου 2021 Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2.0 (ΣΑΑ) του οποίου η αναθεώρηση επιχειρείται στην παρούσα διαβούλευση αναφέρουμε ότι:
Στον άξονα 4.5 “Προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας” ο οποίος στοχεύει στην ανάπτυξη της καινοτομίας για τη προώθηση μεταξύ άλλων τομέων και την Κοινωνική Οικονομία (ΚΟ) (NRRP Greece 2.0, 2021:405) η συμπερίληψη της (ΚΟ) δεν υλοποιήθηκε. Συγκεκριμένα ο τομέας της ΚΟ και οι φορείς του δεν κλήθηκε και εν τέλει δεν συμπεριλήφθηκε στις μεταρρυθμίσεις που ανήγγειλε το ΣΑΑ 2.0. Οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις δεν περιλαμβάνονται στο Elevate Greece και δεν υποστηρίζονται ως φορείς καινοτομίας.
Στον άξονα 4.6: “Εκσυγχρονισμός και βελτίωση της ανθεκτικότητας κύριων κλάδων οικονομίας της χώρας” αναφέρθηκε ρητά η στόχευση, …έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής συνοχής, των θέσεων εργασίας, της παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας, της έρευνας, της ανάπτυξης και της καινοτομίας, καθώς και μια καλά λειτουργούσα εσωτερική αγορά με ισχυρές μικρομεσαίες επιχειρήσεις …, ωστόσο δεν υλοποιήθηκε.
Επιπλέον επισημαίνεται στο εν λόγω κείμενο ότι οι μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις θα πρέπει να προωθούν την επιχειρηματικότητα και την κοινωνική οικονομία (2021:420). Πρέπει να τονιστεί εδώ ότι οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις είναι ένας ειδικός και ιδιαίτερος κλάδος επιχειρηματικότητας και ανάπτυξης. Στηρίζει ειδικές και ευάλωτες ομάδες πολιτών και προωθεί τη κοινωνική συνοχή η οποία διακυβεύεται καθημερινά λόγω των αλλεπάλληλων κοινωνικών και οικονομικών κρίσεων. Σας υπενθυμίζουμε ότι η Κοινωνική Οικονομία και οι φορείς της παρά το γεγονός ότι συμμετέχουν σε όλους τους βασικούς τομείς των μεταρρυθμίσεων που ανήγγειλε το ΣΑΑ για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας τους όπως είναι οι τουρισμός, πολιτισμός, αγροδιατροφή και η μεταποίηση, δεν περιλήφθηκε στις μεταρρυθμίσεις του ΣΑΑ έως σήμερα.
Παρατηρούμε και τονίζουμε επίσης ότι το υπό διαβούλευση κείμενο με τίτλο “Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0” αν και δεν αναφέρεται σαφώς στους άξονες περιγράφει τους τέσσερις πυλώνες που είναι οι: Πράσινη μετάβαση, Ψηφιακή μετάβαση, Απασχόληση-Δεξιότητες- Κοινωνική συνοχή, Ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας, απαριθμώντας τις 106 επενδύσεις και 68 μεταρρυθμίσεις στις οποίες όμως δεν περιλαμβάνονται οι επιχειρήσεις της Κοινωνικής Οικονομίας. Σημειώνουμε εδώ ότι οι Κοινωνικές επιχειρήσεις ειδικότερα αυτές που δραστηριοποιούνται σε προηγμένα κοινωνικά κράτη της ΕΕ, αρκετές επίσης στην Ελλάδα επιτυγχάνουν με επάρκεια τους στόχους των προαναφερόμενων τομέων.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ζητούμε να δείτε τη παρακάτω θέση μας αναφορικά με το κεφάλαιο “Αίτημα επιπλέον δανείου” του εν λόγω κειμένου (σελ.6) όπου αναφέρεται η αύξηση κατά 5 δις € του προϋπολογισμού της υφιστάμενης δράσης δανειακής στήριξης του Σχεδίου, ο οποίος σήμερα ανέρχεται σε 12,7 δις €.
Συγκεκριμένα:
Θεωρούμε ότι το κείμενο “Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0” πρέπει να εναρμονίζεται με το εγκεκριμένο από την ΕΕ “NRRP Greece 2.0”. Συνεπώς αναμένουμε στο υπό αναθεώρηση κείμενο όπου αναφέρεται το δανειακό σκέλος του Σχεδίου το οποίο κατευθύνεται συνολικά προς την ιδιωτική οικονομία να περιλαμβάνονται σαφώς και ρητά σε αυτή και οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις ήτοι οι φορείς: Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις δηλαδή τις Κοιν.Σ.Επ. Κοινωνικής και Συλλογικής Ωφέλειας και Ένταξης, οι Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί Περιορισμένης Ευθύνης (Κοι.Σ.Π.Ε.) και οι Συνεταιρισμοί Εργαζομένων (ΣυνΕργ).
Τα παραπάνω επιχειρηματικά σχήματα συμβάλλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη, ως παράγοντες κοινωνικής συνοχής αφού συντελούν στην Κοινωνική και Εργασιακή Ένταξη μειονεκτουσών ομάδων σύμφωνα με τον κανονισμό 651/2014 της 17ης Ιουνίου 2014 της ΕΕ, οι οποίες στον νόμο 4430/2016 αναφέρονται ως «ειδικές και ευάλωτες ομάδες». Είναι εύλογο ωστόσο και ελπίζουμε κατανοητό, ότι κατά το σχεδιασμό των απαιτήσεων συμμετοχής και επιλογής τους σε μεταρρυθμιστικές δράσεις να λαμβάνεται υπόψη ότι οι φορείς της ΚΟ δεν είναι ανταγωνιστικοί με την έννοια που αναφέρεται στις συμβατικές επιχειρήσεις της μικτής οικονομίας και για αυτό το λόγο στην επιχειρησιακή επάρκεια και στους δείκτες αποτελεσματικότητας τους θα πρέπει να περιλαμβάνονται, η κοινωνική ανταπόδοση, ο κοινωνικός αντίκτυπος και η κοινωνική λογοδοσία όπως θα οριστούν σε συνεννόηση με τους ίδιους τους φορείς και τα όργανα εκπροσώπησης τους.
Επιπλέον των ως άνω οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις μπορούν να συμβάλουν πολλαπλά στην επιτυχία ποικίλων άλλων θεματικών αξόνων και των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων για την επιτυχία τους. Για παράδειγμα:
Στον άξονα 3.1: Αύξηση των θέσεων εργασίας και προώθηση της συμμετοχής στην αγορά εργασίας:
Είναι γνωστό ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι κοινωνικές επιχειρήσεις εργάζονται ενεργά για τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής προσφέροντας απασχόληση, κοινωνικές υπηρεσίες και πρωτοβουλίες κοινωνικής δέσμευσης. Ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ τοπικών επιχειρήσεων, ιδρυμάτων και του ευρύτερου δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ως βιομηχανικό οικοσύστημα μπορεί να συμβάλουν στη γεφύρωση των οικονομικών ανισοτήτων και στη δημιουργία της αίσθησης κοινότητας. Με τις μεταρρυθμίσεις: Μεταρρύθμιση 1. Εκσυγχρονισμός και απλοποίηση του εργατικού δίκαιου (ID: 16744) Μεταρρύθμιση 2. Μεταρρύθμιση των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης (ID:16747) Μεταρρύθμιση 3. Μεταρρύθμιση των παθητικών πολιτικών για την αγορά εργασίας και την μετάβαση από την ανεργία στην απασχόληση (ID:16746)
Στον Άξονα 3.4: Αύξηση της πρόσβασης σε αποτελεσματικές και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικές πολιτικές
Είναι επίσης γεγονός ότι τόσο στην ΕΕ όσο και στην Ελλάδα οι κοινωνικές επιχειρήσεις μπορούν να συμβάλλουν – λόγω των κοινωνικών σκοπών τους – στην ομαλή ένταξη ατόμων που ανήκουν σε διάφορες μειονεκτούσες ομάδες της κοινωνίας. Δημιουργούν θύλακες μετάβασης και ενεργού συμμετοχής στη δημιουργία θέσεων εργασίας για τα μέλη των φορέων όπως Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), Συνεταιρισμοί Εργαζομένων (ΣυνΕργ) και Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί Περιορισμένης Ευθύνης (Κοι.Σ.Π.Ε.). Με τις μεταρρυθμίσεις: Μεταρρύθμιση 1: Προστασία του συστήματος κοινωνικών παροχών από αθέμιτες πρακτικές (ID:16726), Μεταρρύθμιση 2: Ενίσχυση παιδικής προστασίας (ID:16919, COFOG 10.4), Μεταρρύθμιση 3: Υποστήριξη ατόμων με αναπηρία (ID:16904, COFOG 10.1). Και τις επενδύσεις: Επένδυση 1: Κοινωνική ενσωμάτωση ευάλωτων ομάδων (ID:16922, COFOG 10.9), Επένδυση 2 (συμπεριλαμβανομένου ενός ισχυρού στοιχείου της ψηφιακής μεταρρύθμισης) Ψηφιακός μετασχηματισμός κοινωνικής υποστήριξης (ID:16925, COFOG 10.8), Επένδυση 3: Ενίσχυση της διαφορετικότητας & καταπολέμηση των διακρίσεων (ID:16685, COFOG 10.7) και Επένδυση 6: Ένταξη των προσφύγων στην αγορά εργασίας (ID:16688, COFOG 10.9)
Τέλος, η συμπερίληψη της τριτοβάθμιας Συνομοσπονδίας (ΠΑ.Σ.Ε. Κ.ΑΛ.Ο.) και των δευτεροβάθμιων Ενώσεων του άρθρ. 9, ν.4430/2016 ως δικαιούχων Δράσεων Τεχνικής Στήριξης, ενισχύει την θεσμική και οργανωτική τους δυνατότητα για την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων και πολιτικών που θέτει η Ε.Ε. για το Βιομηχανικό Οικοσύστημα Εγγύτητας και Κοινωνικής Οικονομίας.
Εκ μέρους του Δ.Σ. της ΠΑΣΕ Κ.ΑΛ.Ο
Κατωμέρης Στέλιος, Πρόεδρος Δ.Σ.
να συμμετάσχουν και μικρές επιχειρήσεις
Καλημέρα,
Μια αλλαγή που πρέπει να γίνει στην διαχείριση του δανειακού σκέλους του Ταμείου Ανάκαμψης είναι η επέκταση της πρόσβασης στους πόρους του στις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις. Μια λύση προς αυτήν την κατεύθυνση είναι η προσθήκη στους ενδιάμεσους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς που συμμετέχουν, των ιδρυμάτων μικροπιστώσεων. Άλλωστε η δημιουργία τους έχει γίνει ακριβώς για αυτόν τον σκοπό. Με την ίδιες στοχεύσεις που έχει το Ταμείο (ψηφιακή μετάβαση, προστασία περιβάλλοντος, κλπ.), τα ιδρύματα μικροπιστώσεων μπορούν να μοχλεύσουν αυτούς τους πόρους σε τμήματα της αγοράς που είναι σήμερα αποκλεισμένα από το τραπεζικό σύστημα.
Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Δικηγόρος ΔΣΑ – Εμμισθος Δικηγόρος ΔΥΠΑ/τ.ΟΑΕΔ – LL.M.,LL.M., YΔ Παντείου Πανεπιστημίου, Νομικός Παραστάτης Διαμεσολαβήσεων, Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής
Πρωτοβουλία «Ευρωπαϊκή Δημοκρατική Επιλογή»
Α. Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας/ΕΣΑΑ «Ελλάδα 2.0» από το 2021 έχει δομηθεί σε τέσσερες (4) Πυλώνες [Πράσιμη και Ψηφιακή Μετάβαση, Ιδιωτικές Επενδύσεις και μετασχηματισμός της Οικονομίας και – κυρίως! – Απασχόληση, Δεξιότητες, Κοινωνική Συνοχή], ωστόσο η ανάγκη κατά τις Συστάσεις από το 2022 λόγω των παγκόσμιων συγκυριών για την μείωση της συνολικής εξάρτησης και διαφοροποίησης των εισαγωγών από ορυκτά καύσιμα για την επικαιροποίηση και αναθεώρηση των προβλεπόμενων δράσεων επιτακτικά επιβάλλει την επιτάχυνση εντός Χώρας της ανάπτυξης των υποδομών ΑΠΕ ως Εθνικού Προϊόντος, αλλά κυρίως την εκπόνηση Νέου Κεφαλαίου για το REPowerEU.
Β. Οι στόχοι του REPowerEU ως προς την Χώρα μας [«8+8» /Οκτώ Επενδύσεις – Οκτώ Μεταρρυθμίσεις] αφορούν την γοργή ενεργειακή μετάβαση και την άμεση διαφοροποίηση του μείγματος ενεργειακού εφοδιασμού μέσω της ταχύτερης εξάπλωσης των ΑΠΕ, ενώ έχουν περιληφθεί στο κανονιστικό περιεχόμενο του πρόσφατου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).
Γ. Στο σημείο αυτό ο ρόλος του ΝΠΔΔ «Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης» (ΔΥΠΑ- τ.ΟΑΕΔ) ως καθοικού διαδόχου των κατηργημένων από το 2012 τ.Οργανισμών Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ) και Εργατικής Εστίας (ΟΕΕ) είναι κομβικός.
1. Σε επίπεδο ανάπτυξης του ανθρωπίνου δυναμικού της Χώρας η ΔΥΠΑ μέσω των Πρωτοβουλιών περί το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Κατάρτισης [πχ Ειδικός Λογαριασμός Επαγγελματικής Κατάρτισης – ΕΛΕΚ, ΛΑΕΚ, επιδοτήσεις απασχόλησης] δύναται τόσο εντός Επικράτειας, αλλά και εκτός συνόρων, να αναπτύξει Δράσεις για τους Ελληνες Εργαζόμενους Εξωτερικού επιδιώκοντας το «Brain Gain» και ως μέτρο δημογραφικής τόνωσης ιδίως μέσω του Προγράμματος «Σπίτι μου» και «Κάλυψη», καθώς και Δράσεις υπέρ ΑΚΑΓΕ, αλλά να προσφέρει και κίνητρα επιτυχούς και μόνιμης εγκατάστασης στους «ψηφιακούς νομάδες».
Την όλη θεσμική προετοιμασία θα μπορούσε να φέρει σε πέρας το προβλεπόμενο από το …1977 (!)να ιδρυθεί, αλλά μη ιδρυθέν ακόμα (!) Ινστιτούτο Απασχόλησης ΔΥΠΑ, ενώ την χρηματοδοτική και άλλη υλοποίηση του στόχου η ίδρυση και λειτουργία (τεσσάρψν τουλάχιστον) Ιδρυμάτων Μικροχρηματοδοτήσεων στην βάση Προγραμματικής Συμφωνίας και Αναπτυξιακής Σύμβασης της ΔΥΠΑ με ένα έκαστο εκ των προβλεπομένων κατά Νόμον Κοινωνικών Εταίρων.
2. Η αξιοποίηση υπέρ των στόχων της ΔΥΠΑ και των δικαιούχων της της ΤΕΡΑΣΤΙΑΣ ακίνητης περιουσίας των τ.ΟΑΕΚ/.τ.ΟΕΕ/τ.ΟΑΕΔ είναι επιτακτικό καθήκον. Ο Οργανισμός μεταξύ πολλών άλλων έχει στην κατοχή και στην ευθύνη του τους τετρακόσιους ογδόντα έναν (481!) Οικισμούς τ.ΟΕΚ, μερικοί των οποίων είναι και Πρότυποι (λχ Ολυμπικαό Χωριό, Ηλιακό Χωριό Πεύκης) [βλ. και την αξιοποίηση των πολλών χιλιάδων ανά την Χώρα κάθετων ιδιοκτησιών εντός των εν λόγω Οικισμών κατά άρ. 61 Ν.4997/2022 (Α’ 219)]. Η διαχείριση της κτηματογραφημένης/κτηματολογημένης περιουσίας μέσω της ίδρυσης ΑΕΕΑΠ του Οργανισμού και η ανάπτυξη της Κοινωνικής Κτηματικής Πίστης μέσω των νομοθετημένων από το 1991 (!) Κτηματικών Ομολόγων μπορούν να υποστηρίξουν την απολύτως καλυμμένη από πλευράς κεφαλαίων (συμπεριλαμβανόμενης και της απαίτησης εκ της αξίωσης της ΔΥΠΑ από την διερεύνηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της παράνομης επί έτη δραστηριότητας του καρτέλ του κατασκευαστικού τομέα στην Χώρα) ίδρυση και λειτουργία Πιστωτικού Τραπεζικού Ιδρύματος υπό την εποπτεία της ΤτΕ (βλ. ad hoc Απόφαση Πλήρους Ολομέλειας ΑΠ 2/2017) και Ασφαλιστικής Επιχείρησης για την κάλυψη των κινδύνων περί τα ακίνητα του Οργανισμού και των δικαιούχων του. Ταυτόχρονα εν όψει αναπτυξιακής προοπτικής θα μπορούσε να εκκαθσρισθεί πλήρως σε μία τριετία μόλις το χρονίζον άνευ λόγου ζήτημα των οφειλών των δικαιούχων στεγαστικών δανείων και παροχών τ.ΟΕΚ και της προστασίας αυτών κατά περίπτωση, εάν υπάγονται στην έννοια του ευάλωτου οφειλέτη, μέσω της εξαγοράς από την ΔΥΠΑ των τιτλοποιημένων δανείων τους και την ρύθμιση εκτός συνθηκών ιδιωτικής τραπεζικής αγοράς διά της έκδοσης κοινωνικών ομολόγων για το σκοπό αυτό.
3. Ο Οργανισμός εκ παραλλήλου θα μπορούσε σε επίπεδο εποπτείας της αγοράς εργασίας, όχι μόνο να προωθήσει το Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης Δεξιοτήτων και μέτρα ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, αλλά και να εκκαθαρίσει σε επίπεδο πραγματικής και ορθολογικής λειτουργίας της αγοράς την φερεγγυότητα και την αφερεγγυότητα των εργοδοτών.
4. Ο Οργανισμός ευρύτερα στα πλαίσια της ισχύουσας Νομοθεσίας παροχής Αναπτυξιακών Κινήτρων (Ν.1262/1982, ως ισχύει – «12%») και Περιφερειακής Ανάπτυξης θα μπορούσε να εκπονήσει και να εφαρμόσει Μεσοπρόθεσμο τριετές Σχέδιο για την τομεακή ανάπτυξη του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της Δυτικής Θράκης και της Νησιωτικής Ελλάδας.
Από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών ας ληφθούν πολύ σοβαρά υπ’όψιν οι προτάσεις (και) της τρέχουσας διαβούλευσης – «οι καιροί ου μενετοί»!
Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής,
Δικηγόρος ΔΣΑ / ioanniskymionis@yahoo.gr
Καλησπέρα σας , θα ήθελα να αναφερθώ στο σημείο εκείνο που αναφέρει την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα. Πρώτα απ’ όλα χρειάζεται να γίνει σε εθνικό επίπεδο κάποιο συνέδριο ή κάποιο συμπόσιο το οποίο θα εξετάσει ενδελεχώς τα χημικά στοιχεία , τι κάνει το καθένα από αυτά πως αντιδρά με τα βασικότερα χημικά στοιχεία του σύμπαντος (υδρογόνο, ήλιο, οξυγόνο, άνθρακας). Δηλαδή να γίνει παρουσίαση του περιοδικού πίνακα των στοιχείων και να μελετηθουν οι χημικές αντιδράσεις και το προκύπτων αποτέλεσμα.Το διοξείδιο του άνθρακα το διασπάνε τα φυτά με την φωτοσύνθεση. Το μονοξείδιο του άνθρακα είναι ελαφρύτερο του αέρα και φεύγει προς τα πάνω. Όταν καις οξυγόνο στο πετρέλαιο, στο ξύλο. στα είδη γαιανθράκων(λιγνίτης , λιθάνθρακας, ανθρακίτης) συμπαρασύρεις οξυγόνο από τον γύρω περιβάλλοντα χώρο και δεν είναι και απίθανο και από το διάστημα, οπού εκεί κάποια ποσότητα οξυγόνου πιθανόν να μετατραπεί σε όζον. Υδρογόνο φέρνει ο ήλιος συν το οξυγόνο μας κάνει νερό. Το νερό τώρα αν πέσει σε χωράφια που είναι γεμάτα φυτοφάρμακα και διάφορα είδη λιπασμάτων είναι άγνωστο το απότέλεσμα.Να έχουμε το εξής στο νου : αυτό που αντιδρά στη καύση συσσωρεύει το χημικό στοιχείο με ελκυσμό. Είναι σύνθετο το θέμα γιατί υπάρχει ο νόμος της αφθαρσίας της ύλης του Λαβουαζιέ , δηλαδή το οξυγόνο που θα καεί με το καυσόξυλο θα γίνει μονοξείδιο του άνθρακα και ασβεστούχος στάχτη. Αλλάζει μορφή και το μονοξείδιο του άνθρακα και το διοξείδιο του άνθρακα από τις ανάσες των ζώντων πλασμάτων και άμα συναντήσει κάποιο δέντρο στο δρόμο του θα γίνει ξανά οξυγόνο. Η ιδέα του να αποθηκεύεται κάτι δεν είναι καλή επειδή ένα ατύχημα να γίνει , να είναι άχρηστο επίσης και σαν υλικό στη βιομηχανία, καθώς και το ότι μπορεί να ανοίξει το δρόμο και για άλλα στοιχεία και ενώσεις , π.χ. μπορεί να αποφασιστεί μετά από καιρό να αποθηκευτεί θείο , φώσφορος , άζωτο και ούτω καθεξής. Δηλαδή θα φτιάξουμε αποθήκες χημικών ενώσεων και στοιχείων τη στιγμή που μπορούν να κάνουν τον κύκλο τους ; Αυτή η αποθήκευση μπορεί να είναι ωρολογιακή βόμβα , επειδή ένα ατύχημα να γίνει και διαφύγει στην ατμόσφαιρα θα αυξήσει τις τιμές πολύ πάνω από το φυσιολογικό με ότι αυτό συνεπάγεται.
Bravo πιο πολύ ψηφιοποίηση άμυνα και κλιματική αλλαγή