Προτείνεται η σταδιακή κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και η ενσωμάτωση των απαραίτητων διατάξεων στη φορολογία εισοδήματος.
Ποιες μεταβολές θεωρείτε αναγκαίες ως προς τις διατάξεις που αφορούν στο κύρος των βιβλίων μιας επιχείρησης; Πως κρίνετε τις κυρώσεις του Κώδικα Φορολογικών Κυρώσεων;
Διαφωνώ ριζικά με την κατάργηση του κώδικα βιβλίων και στοιχείων γιατί θα οργιάσει η φοροδιαφυγή. Ο ΚΔΣ είναι ο πυλώνας της εφορίας.
Το θέμα ειναι οτι ο ΚΒΣ υπαρχει για να διευκολύνει τον προληπτικό ελεγχο. Και τον διευκολύνει πάρα πολύ. Ειναι φυσικό βεβαια να διαμαρτυρονται οι επαγγελματίες για δυο λογους
1 γραφειοκρατία
2 δεν μπορουν να αποκρυψουν εισοδήματα.
Αν τον καταργήσετε θα πρεπει να βαλετε κατι αλλο στη θέση του που να τους «στριμώξει» περισσότερο. Δηλαδή on – line ταμειακές μηχανές που θα ενημερώνουν on-line βιβλία στην βαση δεδομένων του Υπουργείου. Δηλαδή δεν θα καταργηθούν τα βιβλία αλλά θα τηρούνται ηλεκτρονικά σε χωρο περα από τον ελεγχο του επαγγελματία και του λογιστή του. Ετσι ο ελεγκτης αντι να ζητάει τα βιβλία θα τα εχει ανα πάσα στιγμη διαθέσιμα.
Οσο αφορα τους ελεγκτες θα πρέπει να παίρνουν χρηματικό μπόνους οταν αποκαλύπτουν κρυμμένη φορολογητέα υλη (ενα ποσοστό επί των εσόδων που θα εχει το κρατος), ωστε να εχουν κινητρο να καταλογίζουν μεγαλύτερα ποσά. Επίσης επειδή συνήθως η διαφθορά ξεκινάει από τον ελεγχόμενο να δινετε χρηματικό πριμ σε οποιον εφοριακό καταγγείλει απόπειρα δωροδοκίας εις βάρος του και να υπάρχει δίωξη κατά του λογιστή και του επαγγελματία που κανει απόπειρα δωροδοκίας.
Κάντε πιο αντικειμενικό τον προληπτικό ελεγχο. Π.Χ με το μέτρο των αποδείξεων που δηλώνουν οι πολίτες στη φορολογική δήλωσή τους να γινει η διασταυρωση χωρις να υπάρχει επαφη μεταξυ επαγγελματία και εφοριακού. Τα συνεργεία ελέγχου να ξεκινάνε χωρίς να ξέρουν ποιον θα ελέγξουν και οταν βρίσκονται εξω να παιρνουν εντολή (πχ τηλεφωνικώς) από το Υπουργειο να ελεγχουν συγκεκριμένες επιχειρήσεις που προκυπτουν από κριτηρια (πχ κληρωση ΑΦΜ, ανωνυμη καταγγελία, πλαστό τιμολόγιο). Ετσι ο ελεγκτης δεν θα ξερει τι πρεπει να ελεγξει και θα αναγκάζεται να τα ελέγξει όλα και θα νιωθει οτι τον «παρακολουθει» το Υπουργείο.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: η καταργηση του ΚΒΣ ωφελήσει μονο αν μπορέσετε να κανετε το συστημα τόσο αυτόματο – μεσω on line συστηματος εκδοσης στοιχείων – ωστε ο ΦΠΑ και ο ΦΕ να προσδιορίζεται άμεσα από το Υπουργείο και όχι από τον λογιστή του επαγγελματια. Και ετσι θα μειωθει και η επαφη εφοριακου και ελεγχόμενου.
Η τυχόν ένταξη των περισσότερων διατάξεων του κώδικα βιβλίων και στοιχείων στην φορολογία εισοδήματος και η κατάργηση των υπολοίπων , είναι καθαρά τεχνικού χαρακτήρα. Είναι εντελώς αδιάφορο σε ποιο νομοθέτημα θα βρίσκονται οι διατάξεις. Το ουσιαστικό ζήτημα είναι αν θα υπάρχουν ή όχι διατάξεις για την τήρηση βιβλίων και την έκδοση στοιχείων. Οι σχετικές διατάξεις θεσπίσθηκαν για πρώτη φορά το 1948 με σκοπό τον περιορισμό της αβεβαιότητας που υπήρχε μέχρι τότε ως προς τα σχετικά ζητήματα και τον καθορισμό κανόνων για την τήρηση βιβλίων και την έκδοση στοιχείων. Οι διατάξεις όμως αυτές έχουν τροποποιηθεί πάρα πολλές φορές , γεγονός που κάθε 10-15 έτη οδηγεί στην ανάγκη νέας κωδικοποίησης. Η τήρηση βιβλίων και η έκδοση στοιχείων (αποδείξεων/τιμολογίων) αποτελεί αναγκαίο στοιχείο για τον λογιστικό προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών. Η ύπαρξη σχετικών διατάξεων πρέπει να θεωρείται αναγκαία. Το αντικείμενο της οποιασδήποτε αλλαγής πρέπει να είναι η απλοποίηση και σαφήνεια των σχετικών διατάξεων. Η πολυπλοκότητα και ασάφεια των διατάξεων οδηγεί στην ύπαρξη παραβάσεων και την δυνατότητα παρερμηνειών. Αυτό έχει ως συνέπεια πολλές φορές την αμφισβήτηση του κύρους των βιβλίων κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 30 του ΚΒΣ. Και βέβαια και το άρθρο αυτό δεν χαρακτηρίζεται από σαφήνεια. Και σε αυτό απαιτείται απλοποίηση και σαφήνεια. Για τις κυρώσεις του ΚΒΣ έχει κατά καιρούς ασκηθεί κριτική για το ότι είναι ανελαστικές και δεν επιτρέπουν εκτίμηση της υπαιτιότητας στην επιμέτρηση του προστίμου, επιβάλλονται «οιονεί αντικειμενικά», μπορούν να μειωθούν κατά τον συμβιβασμό αλλά σε περίπτωση προσφυγής στα Δικαστήρια τα τελευταία δεν έχουν δυνατότητα να μειώσουν το πρόστιμο. Σε πολλές περιπτώσεις είναι τα πρόστιμα είναι υπερβολικά υψηλά. Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες κυρώσεις-πρόστιμα που περιλαμβάνονται στο «ποινολόγιο»-Ν. 2523/1997. Στη νομολογία φαίνεται ότι πραγματοποιείται στροφή και τίθενται ζητήματα συνταγματικότητας των διατάξεων για την επιβολή κυρώσεων. Mε την Σ.τ.Ε. 3370/2008 (Β’ Τμήμα) παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια προς επίλυση το ζήτημα της αντισυνταγματικότητας της διατάξεων του άρθρου 86 παρ. 4 και 5 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 2238/94).Με την παραπεμπτική απόφαση κρίθηκε ότι οι παραπάνω διατάξεις, που προβλέπουν την επιβολή προσθέτου φόρου σε περίπτωση μη υποβολής δηλώσεως από υπόχρεο σε παρακράτηση φόρου εισοδήματος, παραβιάζουν την αρχή της αναλογικότητας, εν όψει του μεγάλου ύψους της προβλεπόμενης κυρώσεως, καθώς και του ότι δεν προβλέπεται δυνατότητα επιμετρήσεως από τη φορολογική αρχή και το δικαστήριο. Οι διατάξεις αυτές στις οποίες αναφέρεται η απόφαση αυτή τυπικά δεν ισχύουν πλέον, όμως ουσιαστικά έχουν ενσωματωθεί στο «ποινολόγιο». Τυχόν κρίση περί αντισυνταγματικότητας αναμφίβολα θα επηρεάσει όλο το σύστημα των φορολογικών κυρώσεων. Από το 1986 συνεχώς προστίθενται κυρώσεις και οι υφιστάμενες γίνονται αυστηρότερες σε μια προσπάθεια περιορισμού της φοροδιαφυγής. Ο στόχος δεν φαίνεται να έχει επιτευχθεί. Κάποιες επιχειρήσεις έκλεισαν υπό το βάρος των κυρώσεων , αλλά σε μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα είναι η βεβαίωση προστίμων, τα οποία λόγω του ύψους τους είναι αδύνατο να εισπραχθούν. Τόσο οι διατάξεις για τα πρόστιμα του ΚΒΣ όσο και αυτές για τις λοιπές κυρώσεις πρέπει να εξορθολογισθούν, να απλοποιηθούν και οι προβλεπόμενες κυρώσεις να γίνουν επιεικέστερες, ώστε να είναι εύκολο να εισπραχθούν τα επιβαλλόμενα πρόστιμα και κατά συνέπεια να έχει νόημα η επιβολή τους. Οι πολύ υψηλές ποινές, είτε στο χώρο του ποινικού δικαίου είτε στο χώρο των διοικητικών κυρώσεων, ουδέποτε είχαν σημαντικά αποτελέσματα.
Εάν δεν εφαρμοστούν αυστηρά κριτήρια που θα μπορούν να φτάνουν και στο προσωρινό ή οριστικό κλείσιμο της επιχείρησης ή την αφαίρεση της άδειας επαγγέλματος σε περίπτωση υποτροπής, καθώς και την δημοσίευση στο διαδίκτυο ή ακόμη και κατά το προσωρινό κλείσιμο ειδικής ταινίας που να αναγράφει την αιτία, μην περιμένετε να έχετε αποτελέσματα, οι φορολογούμενοι γνωρίζουν την κατάσταση που βρίσκεται η χώρα μας θα σας βοηθήσουν αλλά και θα σας περιμένουν στη γωνία εάν ξεχάσετε την διαφάνεια και την διαφθορά και την καταπολέμηση της ακρίβειας.
Εδώ και αρκετά χρόνια κυκλοφορεί το παλιό σλόγκαν με τον καλόγερο και τα μακαρόνια ΜΙΣΚΟ παραφρασμένο «Στην Ελλάδα θα πουλήσεις μη ξεχάσεις να βάλεις στην τιμή το 30% » πόσες μέρες ακόμη θα περάσουν για να πέσουν οι τιμές κατά 10% όπως υποσχεθήκατε.
Το πόθεν εσχες να ισχύει για όλους , πιστεύω ότι γνωρίζεται ότι ισχύει σήμερα για τους εφοριακούς , περιμένω να δω στο διαδίκτυο τα περιουσιακά στοιχεία των εφόρων, τμηματαρχών, επιθεωρητών προς στιγμή της περιοχής του Κολωνακίου, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και όλων των περιοχών που ανακοινώσατε ότι θα κάνετε έλεγχο για ακίνητα και την πραγματική τιμωρία και δήμευση της περιουσίας.
Διότι εάν ισχύει αυτά που ανακοινώσατε – δεν υπάρχει αδιαφορία υπάρχει εγκληματική αμέλεια,
Πλήρης κατάργησις οιασδήποτε, υποχρεωτικώς εγχάρτου, τηρήσεως λογιστικών τεκμηρίων & στοιχείων. Πλήρης μηχανογράφησις και διασύνδεσις Φορολογικών Αρχών-Φορολογουμένων. Εξορθολογισμός Ποινών. Κατάργησις των υποκειμενικού χαρακτήρος δυνατοτήτων επιβολής ποινών. Υποχρεωτική, ταχεία & δεσμευτική απάντησις των Φορολογικών Αρχών σε ερωτήματα φορολογουμένων, λόγω των υπαρχουσών αλλά και μελλουμένων ασαφειών των διατάξεων. Υπό την προϋπόθεση ότι τα υφιστάμενα πληροφοριακά συστήματα είναι στοιχειωδώς επαρκή, ο Α.Δ.Τ. το Α.Φ.Μ. και ο Α.Μ.Κ.Α. εκάστου πολίτου είναι μοναδιαίοι. Συνεπώς είτε με κάποιον εξ’ αυτών, είτε με αλγοριθμικό συνδυασμό των, μπορεί να υπάρχει πλήρης επικοινωνία, ταυτοποίησις, και συναλλαγή με όλο το φάσμα των υπηρεσιών του Ελληικού Δημοσίου. Οι τράπεζες πως μπορούν;;
Σήμερα το υπάρχον καθεστώς δεν εμποδίζει κάποιον να αγοράσει είδος μεγάλης αξίας χωρίς παραστατικά. (π.χ. Ένα κομπιούτερ ή μια τηλεόραση πλάσμα).
Δυο πράγματα πρέπει να προσεχθούν .
-Η τήρηση μηχανογραφημένης αποθήκης ( εισαγωγή/εξαγωγή κατ΄ είδος ποσότητα και αξία) για εμπορεύματα με τιμή κόστους ή τιμή πώλησης από π.χ. €20 και πάνω, ανεξάρτητα από το ύψος του κύκλου εργασιών.
-Η μηχανογραφική έκδοση των παραστατικών πώλησης με αυτόματη ενημέρωση αποθήκης.
(περισσότερα στο κεφάλαιο της φοροδιαφυγής).
Να γίνει άμεσα. Οι κυρώσεις είναι εγκληματικά εξοντωτικές για τις επιχειρήσεις, τους πολίτες και την χώρα. Θα πρέπει να φορολογείται το κέρδος που υποκρύπτεται προσαυξάνοντας κατά 100% τα αποκρυφέντα έσοδα. Όχι πρόστιμα. Όχι καθορισμός με Συντελεστές Κέρδους, που προσφέρουν εκβιασμούς και διαφθορά, ούτε να γίνεται απόρριψη βιβλίων ως μη ειλικρινή. Εάν υπάρχουν εικονικά τιμολόγια διαγράφονται από τα έξοδα, προσαυξημένα κατά 100%. Όχι πρόστιμα, όχι απόρριψη. Εάν υπάρχει διαφορά στην αποθήκη, στο ταμείο, το ποσό της διαφοράς προσαυξάνεται 100% και πηγαίνει και προσαυξάνει τα έσοδα της επιχείρησης. Όχι πρόστιμα, όχι άλλες κυρώσεις. Κλείνουν οι επιχειρήσεις και πηγαίνουν στο εξωτερικό. Είναι η αιτία της οικονομικής κρίσης και της διαφθοράς. Να ελευθερωθούν οι εφοριακοί να κάνουν έλεγχο διακίνησης εμπορευμάτων, χρημάτων, εμβασμάτων, καταθέσεων, επιταγών, αναδρομικά για (6) έξι χρόνια. Να ελευθερωθούν οι επιχειρήσεις, να δουλέψουν χωρίς άγχος, με δίκαιο φορολογικό σύστημα. Τώρα είναι τρελό.