ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

 

Άρθρο 52
Ενισχύσεις για τις μεταφορές – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 12 ν. 2963/2001
Στην παρ. 3 του άρθρου 12 του ν. 2963/2001 (Α’ 268), περί ενισχύσεων στις μεταφορές, αντικαθίσταται το πρώτο εδάφιο, παρατείνεται η προθεσμία του δευτέρου εδαφίου, προστίθεται νέο τέταρτο εδάφιο, και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«3. Για τις προβλεπόμενες στην παρ. 2 ενισχύσεις διατίθεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το αδιάθετο υπόλοιπο πιστώσεων έως το ύψος του ποσού των τριάντα εκατομμυρίων (30.000.000) ευρώ, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Το ποσό διατίθεται, κατά προτεραιότητα, για την ικανοποίηση των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί από 1.1.2016 ή θα υποβληθούν μέχρι 31.12.2023, για την ενίσχυση επενδύσεων των περ. α΄, β΄ και γ΄ της παρ. 2.
Επίσης, από τις ως άνω πιστώσεις διατίθεται ποσό και για την ενίσχυση των επενδύσεων της περ. δ΄ της παρ. 2, για την ικανοποίηση αιτήσεων που έχουν υποβληθεί από 1.1.2010 ή θα υποβληθούν μέχρι 31.12.2022. Η ενίσχυση της περ. δ’ της παρ. 2 χορηγείται και σε κληρονόμους μετόχων, εφόσον έχει υποβληθεί εμπροθέσμως σχετική αίτηση του θανόντα. Όλες οι αιτήσεις υποβάλλονται στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με τους όρους, τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία που ορίζεται στην κείμενη εθνική και ενωσιακή νομοθεσία. Για την εκταμίευση των ενισχύσεων, τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά και τα δικαιούμενα πρόσωπα εφαρμόζονται οι διατάξεις της κοινής υπουργικής απόφασης, της παρ. 4.
Οι ανωτέρω ενισχύσεις διατίθενται, εφόσον κατά περίπτωση πληρούνται οι προϋποθέσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 1407/2013 της Επιτροπής, της 18ης Δεκεμβρίου 2013 (L 352) και του Κανονισμού (ΕΕ) 360/2012 της Επιτροπής, της 25ης Απριλίου 2012 (L 114).
Η χρηματοδότηση των ανωτέρω επενδυτικών προγραμμάτων γίνεται ως εξής:
α. Για την ενίσχυση των επενδύσεων των περ. α΄, β΄ και γ΄ της παρ. 2 διατίθεται ποσό τεσσάρων χιλιάδων τετρακοσίων (4.400) ευρώ ανά λεωφορείο του οικείου Κ.Τ.Ε.Λ.. Η εν λόγω ενίσχυση δεν μπορεί να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού κόστους του έργου.
β. Για την ενίσχυση των επενδύσεων της περ. δ΄ της παρ. 2 διατίθενται:
(i) Τριάντα τοις εκατό (30%) της τιμής κτήσης αυτών, αν είναι καινούργια ή ηλικίας μέχρις ενός έτους από το έτος κατασκευής του πλαισίου, του έτους αυτού μη συμπεριλαμβανομένου, χωρίς να έχουν κυκλοφορήσει.
(ii) Δέκα τοις εκατό (10%) της τιμής κτήσης αυτών, αν είναι μεταχειρισμένα και έχουν συμπληρώσει μέχρι πέντε (5) έτη από το έτος κατασκευής του πλαισίου, του έτους αυτού μη συμπεριλαμβανομένου.
(iii) Σε περιπτώσεις συνένωσης δύο ή περισσότερων Κ.Τ.Ε.Λ., ενός ή περισσοτέρων περιφερειακών ενοτήτων ή Κ.Τ.Ε.Λ. και δημοτικής επιχείρησης, εφόσον συμμετέχουν στη συνένωση αυτήν όλα τα Κ.Τ.Ε.Λ. της περιφερειακής ενότητας ή των περιφερειακών ενοτήτων ή της μεμονωμένης νήσου ή τουλάχιστον όλα τα υπεραστικά Κ.Τ.Ε.Λ., το ποσοστό της ενίσχυσης για την περίπτωση του στοιχείου (i) για την αγορά καινούργιων λεωφορείων ανέρχεται σε τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) και για την περίπτωση του στοιχείου (ii) για την αγορά μεταχειρισμένων λεωφορείων σε δεκαπέντε τοις εκατό (15%).
(iv) Εξήντα τοις εκατό (60%) της τιμής κτήσης αυτών, εφόσον είναι αμιγώς ηλεκτρικά ή εξωτερικώς φορτιζόμενα (plug-in) υβριδικά, καινούργια ή ηλικίας μέχρις ενός (1) έτους από το έτος κατασκευής του πλαισίου, του έτους αυτού μη συμπεριλαμβανομένου, χωρίς να έχουν κυκλοφορήσει.
Στις ενισχύσεις αυτές υπάγονται και τα λεωφορεία των άγονων γραμμών, όπως προβλέπονται στις διατάξεις του π.δ. 967/1979 (Α΄ 272).».

Άρθρο 53
Παράταση λειτουργίας πρατηρίων σταθμών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης –Τροποποίηση περ. β’ παρ. 3 άρθρου 70 ν. 4530/2018
Η προθεσμία της περ. β΄ της παρ. 3 του άρθρου 70 του ν. 4530/2018 (Α΄ 59), περί λειτουργίας πρατηρίων σταθμών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσης, παρατείνεται, προστίθεται επιφύλαξη υπέρ της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«β. Η ισχύς των διατάξεων της παραπάνω περίπτωσης παρατείνεται έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, τηρουμένων των όρων της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.».

Άρθρο 54
Παράταση ορίων ηλικίας απόσυρσης από την κυκλοφορία οχημάτων των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου, ειδικών τουριστικών λεωφορείων και επιβατηγών δημόσιας χρήσης «ΤΑΞΙ»
1. Για τα οχήματα των οποίων το ισχύον όριο συμπληρώνεται από την 1η Ιανουαρίου 2022 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2023, η ισχύς του τρίτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 2963/2001 (Α’ 268), για το όριο ηλικίας απόσυρσης από την κυκλοφορία των αστικών, ημιαστικών και υπεραστικών λεωφορείων των φορέων παροχής του συγκοινωνιακού έργου αναστέλλεται έως και την 30ή Απριλίου 2024.
2. Για τα οχήματα των οποίων το ισχύον όριο συμπληρώνεται από την 1η Ιανουαρίου 2022 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2023, η ισχύς της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 711/1977 (Α’ 284), για το όριο ηλικίας απόσυρσης από την κυκλοφορία των ειδικών τουριστικών λεωφορείων δημόσιας χρήσης αναστέλλεται έως και την 30ή Απριλίου 2024.
3. Για τα οχήματα των οποίων το ισχύον όριο συμπληρώνεται από 1η Ιανουαρίου 2022 έως και την 30ή Απριλίου 2024, η ισχύς των περ. α’ και β’ της παρ. 5 του άρθρου 89 του ν. 4070/2012 (Α’ 82) για το όριο ηλικίας απόσυρσης από την κυκλοφορία των επιβατηγών δημόσιας χρήσης οχημάτων «ΤΑΞΙ» αναστέλλεται έως και την 30ή Απριλίου 2024.

Άρθρο 55
Σκοπός της «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.» – Εξουσιοδοτικές διατάξεις – Τροποποίηση παρ. 1 εσωτερικού άρθρου 2 δευτέρου άρθρου και προσθήκη άρθρου ενδέκατου Α στον ν. 1955/1991
1. Η παρ. 1 του εσωτερικού άρθρου 2, του δευτέρου άρθρου του ν. 1955/1991 (Α’ 112), περί του σκοπού της «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.», αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Σκοπός της Εταιρείας
Σκοπός της Εταιρείας είναι: (α) η μελέτη, κατασκευή, οργάνωση, διοίκηση, λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση και ανάπτυξη του δικτύου αστικού σιδηροδρόμου της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και γενικά των ηλεκτρικών σιδηροδρόμων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, εκτός από το σιδηροδρομικό δίκτυο του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (Ο.Σ.Ε.) με ηλεκτροκίνηση ή χωρίς, καθώς και η σύμπραξη και συνεργασία με άλλους οργανισμούς και φορείς συγκοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς και του δικτύου «ΤΡΑΜ» σε όλη την Επικράτεια, (β) η υλοποίηση αστικών παρεμβάσεων, αναπλάσεων δημοσίων χώρων, πεζοδρομήσεων ή άλλων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην ευρύτερη περιοχή των έργων αρμοδιότητας της εταιρείας, (γ) η μελέτη και κατασκευή των σταθμών μετεπιβίβασης μεταξύ των δημόσιων συγκοινωνιακών μέσων, καθώς και μεταξύ ιδιωτικών επιβατικών αυτοκινήτων και δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς, εκτός από το σιδηροδρομικό δίκτυο Ο.Σ.Ε. με ηλεκτροκίνηση ή χωρίς, (δ) η μελέτη, προμήθεια, εγκατάσταση, συντήρηση και λειτουργία των κατάλληλων ηλεκτρονικών συστημάτων κομίστρου στα έργα της Εταιρείας εντός των ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, και (ε) η μελέτη και κατασκευή όλων των συνοδών υποστηρικτικών έργων στο εύρος επιρροής των σταθμών αστικού σιδηροδρόμου του δικτύου της Εταιρείας.
2. Στον ν. 1955/1991 προστίθεται άρθρο ενδέκατο Α ως εξής:
«Άρθρο ενδέκατο Α
Εξουσιοδοτικές διατάξεις
Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών δύναται να καθορίζονται οι σχετικοί όροι και προϋποθέσεις για την αρμοδιότητα: α) λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του δικτύου αστικού σιδηροδρόμου, καθώς και του δικτύου «ΤΡΑΜ» της Περιφέρειας Αττικής, και β) μελέτης, προμήθειας, εγκατάστασης, συντήρησης και λειτουργίας των κατάλληλων ηλεκτρονικών συστημάτων κομίστρου στα έργα της «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.», εντός των ορίων της Περιφέρειας Αττικής.».

  • 7 Δεκεμβρίου 2023, 12:08 | ΚΩΣΤΑΣ

    ΘΑ Έπρεπε η απόσυρση στην περιοχές που είχανε πρόβλημα με κακοκαιρίες και καιρικά φαινόμενα να ήτανε τουλάχιστον μέχρι τέλος του 2024

  • 6 Δεκεμβρίου 2023, 20:37 | ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ

    Σύμφωνα με τον ν. 2963/2001 , άρθρο 12 παρ. 3 όπως ισχύει έχει δοθεί η δυνατότητα αντικατάστασης των λεωφορείων ενταγμένων στα ΚΤΕΛ της χώρας. Περαιτέρω διευκρινίζει ο νομοθέτης ότι αυτό θα γίνει με τον κανονισμό 1407 (de minimis).
    Ενώ όμως ισχύει ο νόμος και η καταληκτική ημερομηνία αντικατάστασης ήταν 31/12/2022 , παρόλα αυτά η εισαγωγή του δικαιώματος της επιχορήγησης στο σύστημα σώρευσης του δικαιούχου δεν παίρνει ημερομηνία κατά την αγορά του λεωφορείου ή έστω της αίτησης στο υπουργείο Μεταφορών μέσω των ΚΤΕΛ (διαδικασία χορήγησης) αλλά παίρνει την ημερομηνία εκταμίευσης της επιδότησης στον δικαιούχο….. (το γνωρίζουμε από άλλους δικαιούχους που έχουν λάβει ήδη την επιδότηση)
    Δηλ. αυτός που πχ αντικατέστησε τα λεωφορεία το 2021 δεν μπορεί να υποβάλει από ΤΟ 2021 σε οποιοδήποτε νέο πρόγραμμα ΕΣΠΑ διότι είναι υποχρεωμένη να γράψει αν έχει αιτηθεί στον κανόνα 1407 – άρα θα απορριφθεί και επιπλέον δεν θα μπορεί και για πολλά ακόμη χρόνια γιατί ακόμη και όταν το κράτος εκταμιεύσει θα ισχύει ο κανόνας ν+2. Πχ ακόμη και αν εκταμιεύσει το κράτος το 2023 θα μπει στο sorefsis το 2023 και έτσι θα μπορούμε ξανά να υποβάλλουμε σε πρόγραμμα το 2026……..
    ΆΡΑ ΧΑΝΕΤΑΙ Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ν+2
    Θεωρούμε ότι αυτό είναι το λιγότερο παραλογισμός και πάντως εντελώς αντιαναπτυξιακό μέτρο.
    ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΖΗΤΟΥΜΕ
    Την διόρθωση του άρθρου και την νομοθέτηση για εισαγωγή στο σύστημα σώρευσης των δικαιούχων της επιδότησης κατά την ημερομηνία αγοράς ή ταξινόμησης ή αίτησης χορήγησης δηλ. των ποσών που δικαιούνται ως επιδότηση αντικατάστασης των λεωφορείων τους ανεξαρτήτου της εκταμίευσης τους.
    Την διόρθωση της διαδικασίας.

  • Τα τελευταία χρόνια λόγω της πανδημίας, ορθώς το Υπουργείο Μεταφορών έδινε παράταση για 1 χρόνο επιπλέον, σε όσα λεωφορεία (αστικά, ημιαστικά, υπεραστικά, σχολικά) και ταξί, έληγε η άδειά τους (27 χρόνια). Μέσα στον Δεκέμβριο κάθε χρονιάς έβγαινε αυτή η απόφαση.
    Φέτος βλέπω ότι, ενώ δίδεται παράταση 1 έτους στα αστικά ημιαστικά, τουριστικά κτλ., ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ τα σχολικά λεωφορεία. Γιατί αυτή η διάκριση;
    Όλοι οι συνάδελφοι ιδιοκτήτες Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών, στους οποίους η άδεια των σχολικών λεωφορείων τους λήγει στις 31/12/2023, βασιζόμασταν σε αντίστοιχη νομοθετική ρύθμιση, με αυτή των τελευταίων 2 ετών. Με έκπληξη διαπιστώνουμε ότι από την φετινή απόφαση, απουσιάζει το άρθρο που αφορά στα Σχολικά Λεωφορεία.
    Ξέρετε, η πανδημία έπληξε τις μεταφορές στο σύνολό τους και δεν έκανε διακρίσεις στο είδος των επιχειρήσεων. Επιπλέον, τα σχολικά λεωφορεία, κατά τη διάρκεια των lock down, βρίσκονταν σε αδράνεια, παρκαρισμένα. Το ένα έτος παράτασης, πολύ σωστά δόθηκε τα προηγούμενα 2 χρόνια.
    Γιατί λοιπόν, να ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ τα σχολικά λεωφορεία φέτος;
    Σας παρακαλούμε να δείτε το θέμα μας με περισσότερη προσοχή και να διορθώσετε αυτήν την αδικία.
    Σας ευχαριστώ.

  • Τα τελευταία χρόνια λόγω της πανδημίας, ορθώς το Υπουργείο Μεταφορών έδινε παράταση για 1 χρόνο επιπλέον, σε όσα λεωφορεία (αστικά, ημιαστικά, υπεραστικά, σχολικά) και ταξί, έληγε η άδειά τους (27 χρόνια). Μέσα στον Δεκέμβριο κάθε χρονιάς έβγαινε αυτή η απόφαση.
    Φέτος βλέπω ότι, ενώ δίδεται παράταση 1 έτους στα αστικά ημιαστικά, τουριστικά κτλ., ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ τα σχολικά λεωφορεία. Γιατί αυτή η διάκριση;

    Όλοι οι συνάδελφοι ιδιοκτήτες Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών, στους οποίους η άδεια των σχολικών λεωφορείων τους λήγει στις 31/12/2023, βασιζόμασταν σε αντίστοιχη νομοθετική ρύθμιση, με αυτή των τελευταίων 2 ετών. Με έκπληξη διαπιστώνουμε ότι από την φετινή απόφαση, απουσιάζει το άρθρο που αφορά στα Σχολικά Λεωφορεία.
    Ξέρετε, η πανδημία έπληξε τις μεταφορές στο σύνολό τους και δεν έκανε διακρίσεις στο είδος των επιχειρήσεων. Επιπλέον, τα σχολικά λεωφορεία, κατά τη διάρκεια των lock down, βρίσκονταν σε αδράνεια, παρκαρισμένα. Το ένα έτος παράτασης, πολύ σωστά δόθηκε τα προηγούμενα 2 χρόνια.
    Γιατί λοιπόν, να ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ τα σχολικά λεωφορεία φέτος;
    Σας παρακαλούμε να δείτε το θέμα μας με περισσότερη προσοχή και να διορθώσετε αυτήν την αδικία.
    Σας ευχαριστώ.

  • 5 Δεκεμβρίου 2023, 15:25 | Θεοχαράκος Θεοχάρης

    Τα τελευταία χρόνια λόγω της πανδημίας, ορθώς το Υπουργείο Μεταφορών έδινε παράταση για 1 χρόνο επιπλέον, σε όσα λεωφορεία (αστικά, ημιαστικά, υπεραστικά, σχολικά) και ταξί, έληγε η άδειά τους (27 χρόνια). Μέσα στον Δεκέμβριο κάθε χρονιάς έβγαινε αυτή η απόφαση.
    Φέτος βλέπω ότι, ενώ δίδεται παράταση 1 έτους στα αστικά ημιαστικά, τουριστικά κτλ., ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ τα σχολικά λεωφορεία. Γιατί αυτή η διάκριση;

    Όλοι οι συνάδελφοι ιδιοκτήτες Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών, στους οποίους η άδεια των σχολικών λεωφορείων τους λήγει στις 31/12/2023, βασιζόμασταν σε αντίστοιχη νομοθετική ρύθμιση, με αυτή των τελευταίων 2 ετών. Με έκπληξη διαπιστώνουμε ότι από την φετινή απόφαση, απουσιάζει το άρθρο που αφορά στα Σχολικά Λεωφορεία.
    Ξέρετε, η πανδημία έπληξε τις μεταφορές στο σύνολό τους και δεν έκανε διακρίσεις στο είδος των επιχειρήσεων. Επιπλέον, τα σχολικά λεωφορεία, κατά τη διάρκεια των lock down, βρίσκονταν σε αδράνεια, παρκαρισμένα. Το ένα έτος παράτασης, πολύ σωστά δόθηκε τα προηγούμενα 2 χρόνια.
    Γιατί λοιπόν, να ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ τα σχολικά λεωφορεία φέτος;
    Σας παρακαλούμε να δείτε το θέμα μας με περισσότερη προσοχή και να διορθώσετε αυτήν την αδικία.
    Σας ευχαριστώ.

  • 3 Δεκεμβρίου 2023, 13:03 | Παναγιώτης Γ. Παπανικολάου, ΓΓ ΟΕΝΓΕ

    Απαράδεκτη η υπαναχώρηση για την παράταση θητείας των επικουρικών ειδικευμένων. Ο κ. Υπουργός είχε δεσμευθεί 2 φορές (7/11 και 30/11) πως η παράταση θα ήταν ως 31/12/24 αδιάκριτα για όλους/ες. Όμως εδώ βλέπουμε παράταση μόνο ως 30/6/24 και μάλιστα υπό την «διακριτική ευχέρεια» κάθε διοικητή. Αυτή είναι η αξία των κυβερνητικών δεσμεύσεων ;

  • 3 Δεκεμβρίου 2023, 10:18 | Νικόλαος Αραιοπουλος

    Προτείνεται η τροποποίηση του Άρθρου 60 ως εξής: «δύναται να παρατείνονται από τη λήξη τους και για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει την 30ή.12.2024.».
    Αιτιολόγηση:
    1. Τα τελευταία χρόνια το ποσοστό επικουρικού προσωπικού έναντι του μόνιμου προσωπικού αυξάνεται διαρκώς. Συνεπώς, είναι απολύτως αναγκαία η διατήρηση του επικουρικού προσωπικού για το μέγιστο δυνατό διάστημα, ώστε να λειτουργεί επαρκώς ο εκάστοτε φορέας του ΕΣΥ.
    2. Στην περίπτωση αποχώρησης του επικουρικού προσωπικού, αν η θέση τους καλυφθεί από νέο επικουρικό προσωπικό: α) θα συναφθούν συμβάσεις 12 έως 24 μηνών, β) το νέο προσωπικό δεν θα έχει την απαραίτητη εμπειρία για τη θέση και θα χρειαστούν μήνες προσαρμογής και υπολειτουργίας των τμημάτων.
    3. Μετά την 31η.12.2023 και, ακόμα περισσότερο μετά την 30η.6.2024 συνταξιοδοτείται πλήθος μόνιμου προσωπικού. Συνεπώς, είναι αναγκαία η διατήρηση του επικουρικού προσωπικού, τουλάχιστον, και μετά από αυτές τις ημερομηνίες.
    4. Τα οργανογράμματα των φορέων του ΕΣΥ είναι απαρχαιωμένα, έχουν διαμορφωθεί υπό πολύ λιγότερες ανάγκες και παλιότερη τεχνολογία. Οι τρέχουσες ανάγκες προσωπικού δεν αποτυπώνονται στα τρέχοντα οργανογράμματα.
    Το πλήθος των θέσεων που καλύπτει το επικουρικό προσωπικό είναι το ελάχιστο απαιτούμενο για την ορθή λειτουργία των φορέων στις τρέχουσες ανάγκες και στο τρέχον επίπεδο και πολυπλοκότητα της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται στο ΕΣΥ.
    Συνεπώς, είναι αναγκαία η διατήρηση του επικουρικού προσωπικού για το μέγιστο δυνατό διάστημα.

  • 2 Δεκεμβρίου 2023, 14:41 | Basiliy

    Bravo