Άρθρο 37
Χιλιομετρική αποζημίωση και έξοδα διανυκτέρευσης εσωτερικού κατά τις μετακινήσεις στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας
Από 1η Ιανουαρίου 2024 και μέχρι την έκδοση του διατάγματος του άρθρου 15 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (Α΄ 94) για τη χιλιομετρική αποζημίωση και τα έξοδα διανυκτέρευσης εσωτερικού, κατά τις μετακινήσεις των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, εφαρμόζονται αναλογικά το άρθρο 8 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ’ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 και η παρ. 2 του άρθρου 10 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ’ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015.
Άρθρο 38
Καταβληθέντα ποσά για επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στους εργαζομένους της «Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Β.Ε.Ε.»
Τα ποσά που έχουν καταβληθεί από την 1η Ιανουαρίου 2018 στους εργαζόμενους της «Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Β.Ε.Ε.» και αντιστοιχούν στα επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας δεν αναζητούνται.
Άρθρο 39
Ρύθμιση θεμάτων μετεκπαίδευσης – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 22 ν. 4276/2014
Στην παρ. 5 του άρθρου 22 του ν. 4276/2014 (A΄ 155) αντικαθίσταται η πηγή χρηματοδότησης της μετεκπαίδευσης από πόρους του Υπουργείου Τουρισμού σε πόρους του τακτικού προϋπολογισμού, και η παρ. 5 του άρθρου 22 του ν. 4276/2014 διαμορφώνεται ως εξής:
«5. Τα Τμήματα μετεκπαίδευσης μισθωτών τουριστικών επαγγελμάτων της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 1077/1980 (Α΄ 225) δύναται να καλύπτονται και από πόρους του τακτικού προϋπολογισμού εντός των εγκεκριμένων κάθε φορά πιστώσεων. Η παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 1077/1980 καταργείται.».
Άρθρο 40
Συμφωνία Συνεισφοράς για την παροχή στήριξης στην Ουκρανία
1. Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εξουσιοδοτείται για την υπογραφή εκ μέρους της Ελληνικής Δημοκρατίας της Συμφωνίας Συνεισφοράς, που προβλέπεται στον Κανονισμό 2022/2463 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου 2022 σχετικά με τη θέσπιση μέσου για την παροχή στήριξης στην Ουκρανία το 2023 (μακροοικονομική χρηματοδοτική συνδρομή +, L 322).
2. Η Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής και Στρατηγικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ορίζεται ως η αρμόδια εθνική Αρχή για την εφαρμογή του Κανονισμού 2022/2463.
Άρθρο 41
Κάλυψη δαπανών του Υπουργείου Εξωτερικών από τις αδιάθετες καθαρές εισπράξεις προξενικών τελών και δικαιωμάτων – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 441 ν. 4781/2021
Στην παρ. 3 του άρθρου 441 του ν. 4781/2021 (Α΄ 31) επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η φράση «ύψους 40%» αντικαθίσταται από τη φράση «ύψους 60%», β) διαγράφονται βα) η φράση «κάθε Μάρτιο και Ιούνιο» και ββ) η φράση «προμήθειες ηλεκτρονικού εξοπλισμού και δαπάνες μεταθέσεων,» και η παρ. 3 του άρθρου 441 διαμορφώνεται ως εξής:
«3. Ποσοστό ύψους 60% επί των αδιάθετων καθαρών εισπράξεων των προξενικών τελών και δικαιωμάτων εγγράφεται σε ύψος, στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εξωτερικών, προκειμένου να καλυφθούν δαπάνες, ιδίως λειτουργικές, του Υπουργείου Εξωτερικών.».
Άρθρο 42
Ορισμός υπολόγου για την κάλυψη των αναγκών λειτουργίας της Υπηρεσίας Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού Ρωσίας – Τροποποίηση άρθρου 45 ν. 5039/2023
Στο άρθρο 45 του ν. 5039/2023 (Α’ 83), περί ορισμού υπολόγου για την κάλυψη των αναγκών λειτουργίας της Υπηρεσίας Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού Ρωσίας, το χρονικό διάστημα της παρ. 1 παρατείνεται, οι προθεσμίες της παρ. 2 τροποποιούνται, το πρώτο εδάφιο της παρ. 3 αντικαθίσταται, και το άρθρο 45 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 45
Ορισμός υπολόγου για την κάλυψη των αναγκών λειτουργίας της Υπηρεσίας Ε.Ο.Τ. Ρωσίας
1. Κατά παρέκκλιση των παρ. 1 και 3 του άρθρου 100 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) του δέκατου έκτου άρθρου του από 29.4.1952 Β.Δ. (Α’ 119), δύναται να ορίζεται ως υπόλογος διαχειριστής αποκλειστικά για την εξόφληση ανελαστικών λειτουργικών δαπανών επιτόπιος υπάλληλος της Υπηρεσίας Εξωτερικού Ε.Ο.Τ. Ρωσίας και ΚΑΚ, ο οποίος φέρει την ελληνική υπηκοότητα, διαθέτει ελληνικό Αριθμό Φορολογικού Μητρώου και ελληνικό διαβατήριο και εκτελεί χρέη υπόλογου διαχειριστή, μέχρις ότου καταστεί δυνατό να αναλάβει καθήκοντα Προϊσταμένου Υπόλογου στην ανωτέρω Υπηρεσία, μόνιμος υπάλληλος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού ή του Υπουργείου Τουρισμού και πάντως όχι πέραν της 31ης.12.2024.
2. Οι απλήρωτες υποχρεώσεις της Υπηρεσίας Εξωτερικού Ε.Ο.Τ. Ρωσίας και ΚΑΚ με έδρα τη Μόσχα, που αφορούν σε ανελαστικές λειτουργικές δαπάνες, για το χρονικό διάστημα από την 1η.1.2023 έως την 31η.3.2023, δύνανται, κατά παρέκκλιση των παρ. 1 και 4 του άρθρου 100 του ν. 4270/2014, να αποπληρωθούν εντός του οικονομικού έτους 2024, με την αποστολή Χρηματικού Εντάλματος Προπληρωμής στο όνομα του υπόλογου που ορίζεται σύμφωνα με την παρ. 1.
3. Για τις απλήρωτες ανελαστικές λειτουργικές δαπάνες οικονομικού έτους 2023, τις ανελαστικές λειτουργικές δαπάνες οικονομικού έτους 2024, καθώς και τις απλήρωτες ανελαστικές λειτουργικές δαπάνες οικονομικού έτους 2024 που ενδέχεται να δημιουργηθούν λόγω των ειδικών συνθηκών και μέχρις ότου καταστεί δυνατό να αναλάβει καθήκοντα Προϊσταμένου Υπόλογου στην Υπηρεσία Εξωτερικού Ρωσίας και ΚΑΚ, μόνιμος υπάλληλος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, και πάντως όχι πέραν της 31ης.12.2024 δύναται να εκδίδεται και να αποστέλλεται στο όνομα του Υπόλογου Διαχειριστή της παρ. 1 Χρηματικό Ένταλμα Προπληρωμής (Χ.Ε.Π.). Η ακριβής διαδικασία αποστολής Χρηματικού Εντάλματος Προπληρωμής (Χ.Ε.Π.) και απόδοσης λογαριασμού Υπόλογου Διαχειριστή για την εξόφληση των δαπανών του πρώτου εδαφίου ορίζεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα του Ε.Ο.Τ.».
Άρθρο 43
Δαπάνες για τη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 10 ν. 4403/2016
1. Η παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 4403/2016 (Α΄ 125), περί των δαπανών της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Μ.Ε.Α. Ο.Ο.Σ.Α.) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Δαπάνες για τη Μ.Ε.Α. Ο.Ο.Σ.Α.
α. Ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος και ο Αναπληρωτής Μόνιμος Αντιπρόσωπος εξομοιώνονται ως προς τις πάσης φύσεως αποδοχές, επιδόματα και έξοδα οίκησης με τους υπηρετούντες στην Πρεσβεία της Ελλάδας στο Παρίσι, στο βαθμό Πρέσβεως και Πληρεξουσίου Υπουργού Β` Τάξεως, αντιστοίχως. Για τα έξοδα οίκησης απαιτείται η γνώμη της Υπηρεσιακής Γραμματέως του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ως προς το ύψος του μισθώματος. Η δαπάνη για την καταβολή των ανωτέρω βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
β. Οι τακτικές αποδοχές των αποσπασθέντων στις θέσεις της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 66Α του π.δ. 116/2014 (Α’ 185), βαρύνουν τον προϋπολογισμό του φορέα προέλευσής τους, ενώ η δαπάνη που προκύπτει από την απόσπαση, καθώς και το επίδομα υπηρεσίας αλλοδαπής βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Το ύψος των επιδομάτων που λαμβάνουν οι ανωτέρω υπάλληλοι για την απόσπασή και την άσκηση της υπηρεσίας τους στο εξωτερικό καθορίζεται από τις διατάξεις που ισχύουν για τους πολιτικούς υπαλλήλους.
γ. Η δαπάνη για τη μισθοδοσία των προσλαμβανομένων στις θέσεις της περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 66Α του π.δ. 116/2014 βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.».
2. Η παρ. 1 ισχύει από την 5η Οκτωβρίου 2020.
Άρθρο 44
Μονάδες και αρμοδιότητες της Αρχής Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 48 ν. 4557/2018
Στην υποπερ. αα) της περ α) της παρ. 2 του άρθρου 48 του ν. 4557/2018 (Α’ 139), περί της διάρθρωσης της Αρχής Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, η φράση «Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Πολιτικής» αντικαθίσταται από τη φράση «Γενική Γραμματεία Οικονομικής Πολιτικής και Στρατηγικής», και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Α΄ Μονάδα Διερεύνησης Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών
α) Η Α΄ Μονάδα συγκροτείται από τον Πρόεδρο και έντεκα (11) μέλη της Αρχής με τους αναπληρωτές τους, με γνώση της αγγλικής γλώσσας, και ειδικότερα:
αα) ένα στέλεχος από τη Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος, ένα από τη Γενική Διεύθυνση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.) και ένα από τη Γενική Γραμματεία Οικονομικής Πολιτικής και Στρατηγικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που προτείνονται από τον αρμόδιο Υπουργό,
ββ) ένα στέλεχος από την Α.Α.Δ.Ε. που προτείνεται από τον Διοικητή της,
γγ) ένα στέλεχος από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, που προτείνεται από τον αρμόδιο Υπουργό,
δδ) ένα στέλεχος από την Τράπεζα της Ελλάδος που προτείνεται από τον Διοικητή της,
εε) ένα στέλεχος από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς που προτείνεται από το Διοικητικό της Συμβούλιο,
στστ) ένα στέλεχος από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας που προτείνεται από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη,
ζζ) ένα στέλεχος από το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής που προτείνεται από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,
ηη) ένα στέλεχος από την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων που προτείνεται από τον Πρόεδρό της,
θθ) ένα στέλεχος από την Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων που προτείνεται από τον Πρόεδρό της.».
Λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες και ειδικές συνθήκες κατά τις μετακινήσεις του στρατιωτικού προσωπικού, καθώς και την πολύχρονη στασιμότητα στην αυτή αποζημίωση, προτείνεται η προσάυξηση της αποζημίωσης, τόσο των μετακινήσεων, όσο και της διανυκτέρευσης, κατά 50%.
Τροποποίηση όπως παρακάτω:
«Άρθρο 37
Χιλιομετρική αποζημίωση και έξοδα διανυκτέρευσης εσωτερικού κατά τις μετακινήσεις στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας
Από 1η Ιανουαρίου 2024 και μέχρι την έκδοση του διατάγματος του άρθρου 15 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (Α΄ 94) για τη χιλιομετρική αποζημίωση και τα έξοδα διανυκτέρευσης εσωτερικού, κατά τις μετακινήσεις των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, εφαρμόζονται αναλογικά το άρθρο 8 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ’ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 και η παρ. 2 του άρθρου 10 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ’ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015, προσαυξημένα κατά 50% για τα στελέχη των ΕΔ.
Παρατηρήσεις της ΠΟΑΣΥ επί των διατάξεων του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
Αξιότιμοι Κύριοι
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων προσέρχεται με καλή διάθεση και πίστη στη διαβούλευση του προτεινομένου νομοσχεδίου και ειδικότερα των διατάξεων που αφορούν στην επίλυση προβλημάτων του αστυνομικού προσωπικού και στη βελτίωση της λειτουργίας της Ελληνικής Αστυνομίας. Οι παρατηρήσεις μας αφορούν στα Άρθρα 37 και 67. Ειδικότερα:
Α) Με το Άρθρο 37 «Χιλιομετρική αποζημίωση και έξοδα διανυκτέρευσης εσωτερικού κατά τις μετακινήσεις στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας», οι αρμόδιοι Υπουργοί επιτέλους αναγνώρισαν το δίκαιο αίτημά μας και έρχονται να διορθώσουν την ανωμαλία που προκλήθηκε το 2015 με την ψήφιση του νόμου 4336/2015 και την προβλεπόμενη έκδοση του αναγκαίου Προεδρικού Διατάγματος. Πλέον, από 01/01/2024 θα ισχύσουν οι νέες διατάξεις του Ν. 5045/2023, που ρυθμίζουν τα αντίστοιχα θέματα των δημοσίων υπαλλήλων, ούτως ώστε η χιλιομετρική αποζημίωση να αυξηθεί από 0,15 ευρώ σε 0,20 ευρώ (άρθρο 26) και τα έξοδα διανυκτέρευσης να αυξηθούν:
– για μεν την Α΄ κατηγορία (Αξιωματικοί από Αστυνομικό Διευθυντή έως Αντιστράτηγο) από 55 ευρώ σε 100 ευρώ και
– για δε τη Β΄ κατηγορία (από Αστυνομικό Υποδιευθυντή έως Αστυφύλακα) από 40 ευρώ σε 80 ευρώ.
Πρόκειται στην ουσία για μια σημαντική ρύθμιση που θα θεραπεύσει μια χρονίζουσα ανωμαλία ανοίγοντας το δρόμο για μια καλύτερη αποζημίωση των συναδέλφων μας ανά την επικράτεια που ένιωθαν την αδικία και την άνιση μεταχείριση έναντι των υπαλλήλων του δημοσίου τομέα.
Β) Θα σταθούμε ιδιαίτερα όμως στο Άρθρο 67 με τίτλο «Αποζημίωση αστυνομικών για συμμετοχή σε αθλητικές εκδηλώσεις», για το οποίο έχουμε σοβαρότατες ενστάσεις.
Θα γνωρίζετε ότι ως αίτημα, απασχολεί επί δεκαετίες την Ομοσπονδία μας εξαιτίας των παλινωδιών που είχαν σημειωθεί από πολλές πλευρές καίτοι όλοι αναγνώριζαν ότι ήταν δίκαιο και έπρεπε να τύχει θετικής νομοθετικής ρύθμισης. Η ουσία είναι ότι η αρχική λύση που είχε εξευρεθεί από το 2000 τουλάχιστον, πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, ήταν θνησιγενής και ουδέποτε ικανοποίησε απολύτως το αστυνομικό προσωπικό. Ενώ αναγνωριζόταν η αναγκαιότητα της αποζημίωσής του στην ουσία δεν είχε επιτευχθεί η έμπρακτη εφαρμογή της ρύθμισης της εποχής εκείνης που εστίαζε στην είσπραξη από τα ασφαλιστικά μας ταμεία σημαντικού μέρους (5%) επί του αντιτίμου του εισιτηρίου των αγώνων ποδοσφαίρου, καλαθοσφαίρισης, πετοσφαίρισης, υδατοσφαίρισης και χειροσφαίρισης). Ήταν ένας πολύτιμος πόρος για τα ασφαλιστικά ταμεία του αστυνομικού προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Χ.- (68%) Τ.Α.Υ.Α.Π.- (32%) που δυστυχώς δεν κατέστη δυνατό να αξιοποιηθεί αν και επιχειρήσαμε ακόμα και με προσφυγές στη δικαιοσύνη να εφαρμόσουμε το νόμο. Στη συνέχεια υπήρξε άλλη απόπειρα αποζημίωσης με την είσπραξη μέρους των τηλεοπτικών δικαιωμάτων από τις μεταδόσεις των αγώνων, αλλά και αυτή η ρύθμιση, με την επιβολή των μνημονίων το 2010, καταστρατηγήθηκε με αποτέλεσμα το πάγιο αίτημα να επανέλθει στο προσκήνιο. Πολύ περισσότερο και με ιδιαίτερη οξύτητα στη συνέχεια, επειδή έκτοτε παρατηρήθηκε μια υπεραπασχόληση αστυνομικών σε μέτρα τάξης, ασφάλειας και τροχαίας με αφορμή κάθε κατηγορίας αγώνων. Η απασχόληση αυτή λάμβανε και λαμβάνει με το παρόν σχέδιο νόμου διαστάσεις σκανδάλου αφ’ ης στιγμής οι περισσότεροι διοργανωτές ήταν και είναι ανώνυμες ιδιωτικές επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται πλέον αζημίως για τις ίδιες, την Ελληνική Αστυνομία και τον κόπο εκατοντάδων χιλιάδων αστυνομικών εργατοωρών. Για να είμαστε ξεκάθαροι ως Ομοσπονδία συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για την αποδέσμευση των αστυνομικών από τα γήπεδα διότι ο φορολογούμενος πολίτης εισφέρει στον κρατικό προϋπολογισμό για το αγαθό της ασφάλειας καθολικά για όλους και όχι επιλεκτικά για τους λίγους. Με τη διάταξη αυτή ο νομοθέτης εξυπηρετεί τα συμφέροντα συγκεκριμένων επιχειρηματιών, αφού δεν θεσμοθετεί την υποχρεωτική συνεισφορά τους στο κόστος της επιπλέον απασχόλησης της αστυνομίας στα γήπεδα.
Η προέλευση των κονδυλίων να μην είναι επομένως αδιευκρίνιστη αλλά να προέρχεται σαφώς και από τις διοργανώτριες ιδιωτικές επιχειρήσεις. Η «αβλεψία» αυτή μας προξενεί δυσαρέσκεια διότι ενδεχομένως αυτή η εξέλιξη να αποτελέσει «αντεπιχείρημα» εκείνων που θα βλέπουν και θα ομιλούν περί αυξήσεων στους μισθούς των αστυνομικών, ενώ θα πρόκειται στην ουσία για «ψίχουλα» έναντι των γενναίων αυξήσεων στο πλαίσιο της διεκδικούμενης από εμάς θέσπισης ενός νέου και δίκαιου μισθολογίου.
Τούτων δοθέντων όταν επιτέλους ο σημερινός Υπουργός Προστασίας του Πολίτη ανακοίνωσε δημοσίως την βούληση της Κυβέρνησης για την αποζημίωση των αστυνομικών, με σχετική μας ανακοίνωση (13 Νοεμβρίου 2023) χαιρετήσαμε την εξαγγελία που αφορά την αποζημίωση των αστυνομικών, αλλά επισημάναμε παράλληλα τι πρέπει να βελτιωθεί: https://www.poasy.gr/site/index.php/el/anakoinwseis/p-o-as-y/poasy-2023/item/2374-tipota-den-mas-xaristike-gia-na-thymoyntai-oi-palioi-kai-na-mathainoun-oi-neoteroi
Σε συνέχεια αυτών, το Προεδρείο της Ομοσπονδίας είχε σειρά επαφών και παρεμβάσεων προκειμένου η τροπολογία που θα ρυθμίζει το αίτημά μας να μην καταστεί ένα ακόμα πυροτέχνημα ούτε να σταθεί αφορμή για θεσμοθετημένες νέες διακρίσεις και έριδες μεταξύ του αστυνομικού προσωπικού.
Ειδικότερα, με το άρθρο 67 του σχετικού σχεδίου νόμου προβλέπεται η χορήγηση ειδικής αποζημίωσης ύψους 30 ευρώ για κάθε ημέρα, με ανώτατο όριο των 83.300 συνολικά ημερών απασχόλησης και συνολική δαπάνη έως 2.500.000,00 ευρώ, ετησίως, με την προϋπόθεση ότι ο βαθμός επικινδυνότητας των αγώνων απαιτεί την ανάπτυξη έντονων αστυνομικών μέτρων.
Δυστυχώς έτσι όπως είναι διατυπωμένο το άρθρο, εκφράζουμε την επιφύλαξή μας, διότι αφενός δεν έχουν διασφαλιστεί οι απαιτούμενες εγγυήσεις και όσα έχουμε επισημάνει, ώστε να είναι δίκαιη και ισομερής η αποζημίωση του αστυνομικού προσωπικού, αφετέρου δε επειδή περιορίζεται σημαντικά το εύρος των αγώνων για τους οποίους θα αποζημιώνεται αυτό, αν ισχύσει η διάταξη ως έχει.
Εξυπακούεται ότι χαιρετίζουμε το γεγονός της θεσμοθέτησης και το ύψος του προσδιορισθέντος ποσού των 30 ευρώ, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μας ικανοποιεί. Το πλαφόν των 2.500.000 ευρώ πιστεύουμε ότι είναι αυθαίρετο και ατεκμηρίωτο, θα αποτελέσει δε αντικείμενο νέων παρεμβάσεών μας κάθε φορά που αυτό θα εξαντλείται, ενδεχομένως περί τα τέλη του οικονομικού έτους και τα όποια υπολειπόμενα κονδύλια θα μετατίθενται για το επόμενο έτος ως απλήρωτα δεδουλευμένα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους αστυνομικούς που θα έχουν εργαστεί και θα τα έχουν ανάγκη (προσφυγές στη δικαιοσύνη κλπ).
Οι ενστάσεις μας, επομένως, αφορούν στην καταβολή της αποζημίωσης, όπως επιχειρείται να γίνει, με μια διαδικασία που ως προϋπόθεσή της, εισάγει την αμφιλεγόμενη διατύπωση αναφορικά με την επικινδυνότητα των αγώνων. Στο προτεινόμενο άρθρο 67 αναφέρεται συγκεκριμένα: «με την προϋπόθεση ότι ο βαθμός επικινδυνότητάς τους απαιτεί την ανάπτυξη έντονων αστυνομικών μέτρων, σύμφωνα με το άρθρο 41Α του ν. 2725/1999 (Α΄ 121)».
Αυτή η διατύπωση, όμως, αν δεν είναι σκόπιμη, είναι αόριστη. Και λαμβάνοντας υπόψη και την εμπειρία που έχει αποκομίσει ο κ. Αθανάσιος Αθανασόπουλος, εκπρόσωπός της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων, ως επίσημου θεσμικού φορέα, στην Διαρκή Επιτροπή Αντιμετώπισης της Βίας (ΔΕΑΒ), φρονούμε ότι πρέπει να ανασκευαστεί έτσι ώστε να είναι ξεκάθαρο ότι δεν θα αποζημιώνονται ελάχιστοι αστυνομικοί σε σχέση με τον πολλαπλάσιο αριθμό που ούτως ή άλλως θα απασχολούνται στα γήπεδα. Η επικινδυνότητα δεν μπορεί να αποτελεί κριτήριο για τη χορήγηση της αποζημίωσης αυτής, δεδομένου ότι ένας αγώνας, με τα σημερινά δεδομένα, αποτελεί συχνά αφορμή τέλεσης εγκληματικών ενεργειών ακόμα και εναντίον αστυνομικών μακράν των γηπέδων, είτε αυτός έχει, είτε δεν έχει χαρακτηριστεί επικίνδυνος. Πρέπει να αποτραπεί ο τραγέλαφος να προβλέπεται αποζημίωση για ένα παιγνίδι «επικίνδυνο» που «δεν θα έχει ανοίξει ρουθούνι» και να μην προβλέπεται σε άλλο που ενδεχομένως να έχουν ξεσπάσει επεισόδια και μάλιστα με θύματα αστυνομικούς και πολίτες!!!
Η διάκριση των δικαιούχων αποζημίωσης έρχεται επιπροσθέτως και σε ευθεία αντίθεση με τις διατάξεις του συντάγματος περί ισονομίας και ίσης αντιμετώπισης των εργαζομένων αναφορικά με τις απολαβές τους εφόσον έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις και καθήκοντα.
Πρότασή μας επομένως είναι η αναδιατύπωση του Άρθρου 67 ως ακολούθως με στόχο, την προστασία της αστυνομίας, του αστυνομικού, του πολίτη, αλλά και του ίδιου του νομοθέτη:
Άρθρο 67
«Η χορήγηση ειδικής αποζημίωσης ύψους 30 ευρώ την ημέρα στα στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας αφορά όσα στελέχη διατίθενται και απασχολούνται αποκλειστικά και αποδεδειγμένα σε λήψη μέτρων τάξης, ασφάλειας και τροχαίας σε όλες τις εγχώριες αθλητικές συναντήσεις επαγγελματικής και μη κατηγορίας, για όλα τα ομαδικά αθλήματα (ποδόσφαιρο, καλαθοσφαίριση, πετοσφαίριση, χειροσφαίριση, υδατοσφαίριση κλπ), καθώς και σε όλες τις διεθνείς, διασυλλογικές συναντήσεις, ομοίως για όλα τα ομαδικά αθλήματα».
Η παρουσία της Ελληνικής Αστυνομίας βάσει των ανωτέρω και με τη ρητή πρόβλεψη ότι θα αποζημιώνεται το προσωπικό της, δεν θα αφορά μόνο τις αθλητικές συναντήσεις που φέρουν τον χαρακτηρισμό της επικινδυνότητας και τα μέτρα ευρείας κλίμακας, αλλά κάθε διοργάνωση που εξ αντικειμένου βρίσκεται στο πεδίο της αστυνομικής επίβλεψης και παρέμβασης, εφόσον τούτο επιβληθεί εκ των περιστάσεων.
Βεβαίως, η «επικινδυνότητα» ορίζεται σύμφωνα με τον Ν. 2725/99 αρθ. 41Α παρ. 41Β, 41Γ, 41Δ με τις τροποποιήσεις του Ν. 4049/12, που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της Διαρκούς Επιτροπής Αντιμετώπισης Βίας και εξυπηρετεί γενικότερα το λειτουργικό πλαίσιο των διοργανώσεων. Η Ομοσπονδία μας έχει επισημάνει πολλές φορές ότι συνεχίζεται η κατασπατάληση αστυνομικών δυνάμεων με αποτέλεσμα την αποδιοργάνωση της αστυνόμευσης, την έλλειψη αστυνομικών από άλλες σοβαρές επιχειρησιακές δράσεις, την καταστρατήγηση εργασιακών δικαιωμάτων κλπ.
Θέση μας είναι εν κατακλείδι η αντιμετώπιση της οπαδικής βίας με τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων εκσυγχρονισμού των διαδικασιών, που θα περιλαμβάνουν την αποδέσμευση της αστυνομίας δεδομένου ότι κατά παγία τακτική η Ελληνική Αστυνομία σε προληπτικό και κατασταλτικό επίπεδο, παρέχει υπηρεσίες σε ολόκληρη τη χώρα και σε όλους τους αθλητικούς χώρους.
Η προβλεπόμενη επομένως αποζημίωση των στελεχών της, δεν μπορεί να είναι μερική αλλά επιβάλλεται να είναι καθολική, αλλιώς θα πρόκειται για άλλη μια φορά για ξεκάθαρη κοροϊδία.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι μετακινήσεις του προσωπικού των ΕΔ από τη φύση τους χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερες και ειδικές, η αναλογικότητα θα πρέπει να εφαρμοστεί επαυξημένη κατά τουλάχιστον 50%. Ομοίως και τα έξοδα διανυκτέρευσης, ιδιαίτερα στις περιοχές με έντονο τουριστικό ενδιαφέρον, όπου οι τιμές εκτοξεύονται κατακόρυφα.
Προτείνεται η εξής τροποποίηση:
«Άρθρο 37
Χιλιομετρική αποζημίωση και έξοδα διανυκτέρευσης εσωτερικού κατά τις μετακινήσεις στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας
Από 1η Ιανουαρίου 2024 και μέχρι την έκδοση του διατάγματος του άρθρου 15 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (Α΄ 94) για τη χιλιομετρική αποζημίωση και τα έξοδα διανυκτέρευσης εσωτερικού, κατά τις μετακινήσεις των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, εφαρμόζονται αναλογικά, οικονομικά προσαυξημένα κατά 50% για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, το άρθρο 8 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ’ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 και η παρ. 2 του άρθρου 10 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ’ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015.»
Bravo congratulations
Bravo